Välja vätskeryggsäck

davveno1

Aktiv medlem
Välja vätskeryggsäck
Någon som har bra tips om en vätskeryggsäck mellan 6-8L, 2-3L vätskebehållare.

Vill ha med både spänne över bröstet samt midjan.
Värsta som finns (nästan) är när det gör sig påmind i bakhuvudet när de blir brant nedför.

Ös på :)

Välja vätskeryggsäck
Jag var grymt tveksam till Usve men så fick jag 50% på en 16l som passade till en blåsa jag hade liggande. Så vansinnigt nöjd. Sitter som en smäck

Välja vätskeryggsäck
Testade Uswe Patriot 16, gillade den inte alls, tycker den ger för mkt tryck över bröstkorgen, åker upp mot nacken, skyddar nedre delen av ryggen dåligt. Enda uppsidan är en rörligare höft.

Kör nu med Evoc fr trail lite 10l grym säck som inte känns på ryggen sitter som gjuten och skyddar hela ryggen.

Välja vätskeryggsäck
Hade en Evoc Enduro tidigare, den gillade jag inte då den rörde sig på ryggen och åkte upp mot nacken så den var störande under cyklingen. Sen köpte jag en Uswe Airborne 2 och den sitter helt stilla på ryggen, riktigt nöjd med den. Inte så mycket utrymme för att ha annat med sig, men har haft cyklar med swat box så har haft saker där istället.

Välja vätskeryggsäck
Väcker liv i tråden igen. Är ute efter en bra Vätskeryggsäck för MTB. Både Vasan och ”allmän” cykling. Är lite osäker på vilken storlek på blåsan. Vill väl inte ha så mycket mer i väskan. Vad ska man se upp med? Fallgropar?

Välja vätskeryggsäck
Har både Osprey och USWE.

Osprey är en bra rygga och blåsa men USWE sitter fantastiskt fint på ryggen. Vindtunnel visar att det är bättre med deras minsta rygga än ingen rygga alls!?

Välja vätskeryggsäck
Halvkapar tråden lite, hur smidigt är det att fylla på vätskeblåsan från en bäck eller en sjö? Frågar åt en vän... ?

Antar att man drar ut hela vätskeblåsan, öppnar (förhoppningsvis en stor öppning) trycker ner den under vattnet för att fylla och sen stänger den och sätter tillbaka blöt vätskeblåsa i ryggsäcken. Nemas problemas? Eller är de egentligen bara tänkta att användas när vätskan räcker hela varvet runt så man kan fylla på från en vattenkran?

Välja vätskeryggsäck
Halvkapar tråden lite, hur smidigt är det att fylla på vätskeblåsan från en bäck eller en sjö? Frågar åt en vän... ?

Antar att man drar ut hela vätskeblåsan, öppnar (förhoppningsvis en stor öppning) trycker ner den under vattnet för att fylla och sen stänger den och sätter tillbaka blöt vätskeblåsa i ryggsäcken. Nemas problemas? Eller är de egentligen bara tänkta att användas när vätskan räcker hela varvet runt så man kan fylla på från en vattenkran?
Inte helt smidigt att fylla ute i fält. Det är ju inte tanken att behöva göra utan jag fyller den under kran, och med så mycket jag bedömmer att det kommer gå åt på turen. Vid längre rundor t.ex på fjället har jag alltid med en tom extra flaska som då dels är reserv om blåsan pajar, och används att fylla med. Tips på billig och fungerande rygga med blåsa är XXL, White som funkar bra till vardags. Ingen superkvalitet, men mina brukar gå sönder när de fastnar i någon gren, eller andra missöden och då hjälper det inte om de varit dyra av toppkvalitet. Långturer har jag en Osprey som är lite större och bättre.

Välja vätskeryggsäck

Det finns ju olika vätskeblåsor och alla jag har sett har en jättestor öppning. Sen vill man ju kanske filtrera vattnet innan man häller det i sin blåsa men du kanske bor i fjällen och kör 100% pure jokk.

Välja vätskeryggsäck
De flesta som inte vill ha så mkt i kör USWE av de jag träffat sista 5åren.
Själv kör jag random Salomonrygga på 350g utan blåsan. Har specialskuret ryggskydd i blåsfacket och blåsan utanför.
Jag har valt en väska med höftfickor då jag vill kunna ha mobil, multitool och pannband där, säcken har någon gummibandslösning så skumpar inget med bara blåsan trots att det är 20-literssäck.
Första hjälpen med eltejp, sterila förband och suturtejp samt extra däckkorvar är för mig lika mkt måste som multitool med kedjebrytare! Vem fan avbryta en cykeltur istället för att bära 100g?

Appråpå att fylla vatten kan man ju ha en liten vikbar gummimugg med sig! Jag kör den normalt i höftfickan för att kunna dricka i bäckar på fjället men är ju även bra för att kunna fylla blåsa =)

Senast ändrad:
Välja vätskeryggsäck

Länge sedan jag hade vätskerygga. Men jag brukade ibland toppfylla mha vanlig flarra i fält. Förutsätter dock att man har både och eller att man lånar ut sin flaska till vännen.

Välja vätskeryggsäck
Jag är lite småsugen på en Osprey Duro 6, främst för min dröm att jag nån dag kommer att börja springa :-)
Input på den någon?
Gällande löpryggsäck ger min lilla erfarenhet av två olika tillverkare att jag föredrar Salomons bröststängning med elastiskt snöre. Det ger (iaf för mig) en skönare upplevelse, då den alltid är lagom spänd oavsett rörelse. Bröstspänningen ser ut såhär.
salomon-active-skin-8-set-loeparvaest.jpg

Tillbaka
Topp