Skyddskläder för downhill/enduro

magnlar

Medlem
Skyddskläder för downhill/enduro
Hej alla glada.
Jag har precis fastnat i downhill och köpt en egen ”röda faran”. Är total nybörjare på vad man ska ha på sig egentligen. Vill inte se ut som en rugbyspelare direkt men, gärna med chans att kunna resa upp sig och fortsätta efter en krasch.. Är inte direkt rädd att testa mina gränser
Behöver hjälp med följande; (vad kör ni som kör bikepark)

Hjälm: Duger en Bell super DH mips. Eller är det bättre att investera i en riktig ”crosshjälm” ?
Knäskydd: Kan t.ex POC vpd fungera eller ska man ha en rejälare?
Armbågsskydd: Samma fråga som ovan.
Överkroppsskydd: Ska man ha en full skyddsväst eller duger ryggskydd plus armbågsskydd?

Tacksam för hjälp
 
Skyddskläder för downhill/enduro
Hjälm: Duger en Bell super DH mips. Eller är det bättre att investera i en riktig ”crosshjälm” ?
Japp. Skit i crosshjälmar och kör DH certifierade hjälmar.

Knäskydd: Kan t.ex POC vpd fungera eller ska man ha en rejälare?
Japp. Enda skillnaden på POC vpd och POC vpd dh är att dh har en plastskiva frampå så dom glider bättre över sten osv vid krash. knäskydden andas bättre utan.

Armbågsskydd: Samma fråga som ovan.
Samma svar!

Överkroppsskydd: Ska man ha en full skyddsväst eller duger ryggskydd plus armbågsskydd?
Ja det är fine. Men mer skydd = mer skydd! Åker du lift så varför bry sig om luftighet eller otymplighet?
 
Skyddskläder för downhill/enduro
Ska du åka lift skaffa en riktig dh-hjälm, inte en sån där kompromiss som ska funka för att trampa. Visst den är certad men den saknar det riktiga hårdskalet en riktig har.
 
Skyddskläder för downhill/enduro
Ska du åka lift skaffa en riktig dh-hjälm, inte en sån där kompromiss som ska funka för att trampa. Visst den är certad men den saknar det riktiga hårdskalet en riktig har.
Bell super DH är ju en riktig DH hjälm. Själv är jag jättenöjd med min. Har inga betänkligheter alls med att köra park med den. Varför skulle jag ha det? Den är DH certad, vilket innefattar tester som den måste klara. Det är ju inte hittepå. Spekulationer på forum däremot..
 
Skyddskläder för downhill/enduro
Bell super DH är ju en riktig DH hjälm. Själv är jag jättenöjd med min. Har inga betänkligheter alls med att köra park med den. Varför skulle jag ha det? Den är DH certad, vilket innefattar tester som den måste klara. Det är ju inte hittepå. Spekulationer på forum däremot..
Att den hör till Super-familjen, beskrivs som in mould och är ett par hg för lätt säger mig att det fortfarande rör sig om en sån där hybrid, inte en hårdskalshjälm. Men jag kanske har fel. Det kanske är ren bluff att den andra sorten fortfarande säljs och är det man ser på åkare i tävlingssammanhang.
 
Skyddskläder för downhill/enduro
Bluff eller inte, certifieringarna är där i alla fall. Det väger tyngre än internetspekulationer för mig i alla fall. :giggle:
 
Skyddskläder för downhill/enduro
En tyngre hjälm kan möjligen skydda mer än certifieringen kräver eller ta hänsyn till faktorer som inte täcks av certifieringen.
 
Skyddskläder för downhill/enduro
Intressant de där med hjälmen.. Folk som tar dom där jättehopp med hyfsat kontroll kör bara med ”äkta” fullrace hjälm vad jag har sett.. Måste finnas ett skäl för det?
Kan det vara så att ”cykelhjälm” med DH certifikaten precis klarade cert-testen dvs på gränsen, och renodlade fullface fixade testen enkelt?

Bara en spekulation här men värt att diskuteras tycker jag.
 
Skyddskläder för downhill/enduro
Intressant de där med hjälmen.. Folk som tar dom där jättehopp med hyfsat kontroll kör bara med ”äkta” fullrace hjälm vad jag har sett.. Måste finnas ett skäl för det?
Kan det vara så att ”cykelhjälm” med DH certifikaten precis klarade cert-testen dvs på gränsen, och renodlade fullface fixade testen enkelt?

Bara en spekulation här men värt att diskuteras tycker jag.
Det är i de banorna jag tänker. Plus skydd mot vassa saker.

Hybriderna är klockrena om det ska trampas också. Omätbart mycket bättre än att landa på ansiktet i en öppen hjälm. Men ska jag åka lift har det riktiga hårdskalet ingen märkbar nackdel.

Men alla gör som de vill. Nu har båda sidor fått säga sitt..

Jag kör annars handskar, knäskydd och ryggskydd. Armbågsskydd vore bra men inte hittat några som sitter tillräckligt bra än.
 
Skyddskläder för downhill/enduro
Det är i de banorna jag tänker. Plus skydd mot vassa saker.

Hybriderna är klockrena om det ska trampas också. Omätbart mycket bättre än att landa på ansiktet i en öppen hjälm. Men ska jag åka lift har det riktiga hårdskalet ingen märkbar nackdel.

Men alla gör som de vill. Nu har båda sidor fått säga sitt..

Jag kör annars handskar, knäskydd och ryggskydd. Armbågsskydd vore bra men inte hittat några som sitter tillräckligt bra än.
Vad för knäskydd kör du med?
 
Skyddskläder för downhill/enduro
Jag kör:
Dh anpassade kläder, med lite tuffare material, inga inbyggda skydd
100% aircraft hjälm
Alpinestars ryggskydd/väst
Fox launch knäskydd
Handskar

Förra säsongen körde jag några dagar med fox armbågsskydd, men jag tyckte det blev klumpigt att skapade armpump
 
Skyddskläder för downhill/enduro
Kikar lite på POC Coron air spin, glasfibermodell.. Stadium har 25% på den nu = ca 2100kr... Samma modell finns även i kolfiber, men kostar 4500.. Är jag dumsnål om jag tar glasfiber?
 
Skyddskläder för downhill/enduro
Kikar lite på POC Coron air spin, glasfibermodell.. Stadium har 25% på den nu = ca 2100kr... Samma modell finns även i kolfiber, men kostar 4500.. Är jag dumsnål om jag tar glasfiber?
Jag har den i glasfiber. Så när som på att den är 3 jag tyngre än den i kolfiber har jag förstått det som att de är likvärdiga. Men känn efter så den passar, jag är väldigt nöjd med min huvudsakligen för att den sitter bra.
 
Skyddskläder för downhill/enduro
Kikar lite på POC Coron air spin, glasfibermodell.. Stadium har 25% på den nu = ca 2100kr... Samma modell finns även i kolfiber, men kostar 4500.. Är jag dumsnål om jag tar glasfiber?
Jag köpte kolfiber-varianten pga att glasfiber-varianten var slutsåld. Som tur var så var även den på rea, vet inte om jag betalat fullpris för den. Utöver skillnaden i material så följer det med två extra kindkuddar som är lite tunnar samt en hjälmväska. Paddingen gjorde att hjälmen satt mycket bättre för mig då jag har feta kinder.

Så gör som Rattnalle skrev, testa den innan köp.
 
Skyddskläder för downhill/enduro
Fast det där med cert har vi ju pratat om förut. Det finns ett helt batteri med olika certifikat för cykelhjälmar. Troy Lee brukar klara allihopa. Många andra hjälmar klarar bara nåt enstaka. Vissa har inga cert alls men det är ju inte för att de inte klarar (förmodligen) testen utan för att de har inte brytt sig om att certa dom.

Jag kommer för övrigt alltid köra en ocertad Bell Super R3 med chinguard och MIPS i fortsättningen. DH-hjälmen lämnar jag nog hemma... Tror jag...

Stalle
 
Skyddskläder för downhill/enduro
För min del blir jag jävligt glad när jag ser att flanellen lever i våra parker. Men jag är ju å andra sidan en Memil som kör korta bibs på sommaren, och hikingkläder på vintern - på min budget XC, med hipteröl efter var och varannan tur.
Ryggplatta hade jag satsat på, och en riktigt bra hjälm. Resten av kroppen är slitdelar.
0FDEEA81-956A-478A-B7C7-36ADDEDB446C.jpeg
 
Tillbaka
Topp