Det är din bild av det hela. Naturligtvis är inte allt konstigheter, men det finns det ju heller ingen anledning att reagera på. Däremot har det ju varit en hel del konstigheter i den svenska hanteringen, och när resultatet dessutom visar sig katastrofalt i ett internationellt perspektiv, så finns det en hel del att reagera på. Dessutom blir man ju mer vaksam ju fler konstigheter som uppdagas.
Om du dessutom tolkar det som att jag för fram mina åsikter som fakta får ju också stå för dig, kanske det beror på att jag försöker styrka mina åsikter på fakta eller uttalanden från experter eller andra tänkande personer. Det som däremot påfallande ofta syns i invändningarna som kommer är att personerna bakom sällan har satt sig in djupare i frågan, utan ofta okritiskt upprepar det som regering eller myndighet anfört och som flyktigt rapporterats i media. Om diskussionen ska komma framåt vore det istället önskvärt med nån fakta eller annat som stödjer det regering/myndighet anfört (jag är oftast fullt medveten om vad de sagt, då det är det jag reagerat på).
När det gäller positiva nyheter delar jag inte heller din bild. Jag har flera gånger kommenterat på positiva nyheter som vaccin, T-cells-immunitet, eller här ovan om att vi nu äntligen verkar få ner smittspridningen. Däremot drar jag mig naturligtvis inte för att påpeka brister i det som ibland anförs som positiva nyheter, när det finns fakta som talar emot. Ett exempel är förhoppningarna om höga nivåer av antikroppar som florerade i början av maj baserat på modelleringar. Det fanns redan då mätningar som visade att det inte alls var så, och istället indikerade på klustersmitta. Detta talades det tyst om då, men nu har alla insett att mätningarna var rätt och modellerna fel. Var det att vara negativ och tycka allt är skit, eller var det att vara sunt kritisk?