Garmin connect imponerar inte

Visst, men det har väl ingen prio direkt?
Vad är prio att du skall kunnaexportera din filer till strava.
Garmin har skitit i det blå skåpet som man brukar säga det här kommer att påverka trovärdigheten för företaget.
Man kan ta den biten som heter Garmin pay som dom som hackade Garmin troligen kan utnyttja i något land med taskig banksäkerhet.

Haha, vad skönt det känns.
Nu kan man träna mer förbehållslöst.
Fan vad nice. Tänk om man bara kunde bli nån jävla motionshippie istället o bara börja cykla/springa utan att stirra sej blind på pulskurvor o dylikt?!
Fan, det kanske kan bli en ny grej?
Istället för att vara så fokuserad kring sin träning , vaknar man bara upp en morgon o tar en cykeltur.
Om passet inte loggas kanske man istället väljer att dricka sina starköl (eller röka sitt gräs innan passet istället?
Fan, naturupplevelsen kanske blir bättre utan Garmin?
Jag tyckte iallafall att dagens motion kändes skönt avslappnad då jag kunde skita fett i mina datorer till höger o vänster.
Kanske man bara skulle kliva ur o bli cykelflummare istället?

Ledsen att sabba ditt rus och nyfunna livsstil. Men det går ju fortfarande alldeles utmärkt att använda sin enhet ?
Jag vet. Men jag nonchalerar det. Jag uteblir från strava för en tid. För min del kan Garmin dra åt helvete. Har haft så mycket trubbel med alla mina atiraljer genom åren så att nu kan de gott få reda upp sitt skit.
Är bara glad att jag själv befinner mej i det stadiet av motionerande så att jag inte behöver dem.
När de rett upp sitt shitt kommer de att vara bättre är min tanke.

Jag laddar upp mina turer helt problemfritt till strava. Nu tar det dock 10 sekunder längre än innan när det synkade automatiskt. Jäklar vad folk överdriver i denna tråden. Den energin ni lägger på att ständigt vara förbannade hade kunnat läggas på vägen eller stigen istället :)

Sitter och väntar på att min nya Garmin-enhet, som jag beställde i onsdags, ska anlända...
CAB54110-9AD2-4580-8ECC-3133CF2A8DCD.gif

Jag laddar upp mina turer helt problemfritt till strava. Nu tar det dock 10 sekunder längre än innan när det synkade automatiskt. Jäklar vad folk överdriver i denna tråden. Den energin ni lägger på att ständigt vara förbannade hade kunnat läggas på vägen eller stigen istället :)
Fast inte via Garmin va?

Fast inte via Garmin va?
Och JAG är långt ifrån förbannad. jag är ju som sagt lite glad. det känns ju så avslappnat o motionera utan att allt hamnar på Strava på tre sekunder.
Visserligen är ju detta självvalt men det känns ändå som en stund av "fristad" då det beror på Garmin.
Jag har några polare som vänt Strava ryggen men det känns trist.
Man har ju fan tappat kontakten med dem. =(

Via min Garmin Edge 530, men inte via garmin connect, nej. Behövs ju inte. Har egentligen ingen användning alls av just garmin connect, enda det tillför är automatisk synk.
Men du använder dator med usb då va? Fixar inte att få över gpx trådlöst till androidmobilen vilket är det enda jag har med här ute i stugan.

Och JAG är långt ifrån förbannad. jag är ju som sagt lite glad. det känns ju så avslappnat o motionera utan att allt hamnar på Strava på tre sekunder.
Visserligen är ju detta självvalt men det känns ändå som en stund av "fristad" då det beror på Garmin.
När strava började ta betalt för segment kände jag att det va fan vägen ur skiten. Använder det bara som lite kul träningsblogg nu typ. Så mycket roligare och säkrare att inte maxa nerför i blinda kurvor och grejer för en fin placering på ett segment

Jag uppfattade dig som arg när du skrev att garmin kunde dra åt helvete. Inte bara du, tycker det är kryllar av gnällspikar i den här tråden. Men det är väl forum generellt, väldigt lite positivt som skrivs, mest gnäll.

Men du använder dator med usb då va? Fixar inte att få över gpx trådlöst till androidmobilen vilket är det enda jag har med här ute i stugan.

Japp, fruktansvärt att behöva sträcka sig efter en kabel och trycka på musen ett par gånger för att få upp turen till strava.
Tråkigt att du inte har tillgång till dator i stugan men du kan ladda upp allt senare, om inte garmin connect redan kommit igång igen då för då synkas ju allt som vanligt.

När strava började ta betalt för segment kände jag att det va fan vägen ur skiten. Använder det bara som lite kul träningsblogg nu typ. Så mycket roligare och säkrare att inte maxa nerför i blinda kurvor och grejer för en fin placering på ett segment

De tar väl inte betalt för att få köra på segment? För mig är det ett under att en så sjukt bra tjänst som strava varit gratis så pass länge.

Jag uppfattade dig som arg när du skrev att garmin kunde dra åt helvete. Inte bara du, tycker det är kryllar av gnällspikar i den här tråden. Men det är väl forum generellt, väldigt lite positivt som skrivs, mest gnäll.
Haha, du skulle se mej arg...
Det är väl lite av konsensus att det blir en del gnäll i ett forum?
det blir väl lite tunnsått annars?

Personligen så skojar jag, och laddar upp direkt till Strava...

Nej, bara mina turer blir återställda ?

Och 10 millidollar är väl inte så mycket att bråka om?

Mer seriöst: jag håller med de ovan som skrivit "don't pay".

Om det nu stämmer att det är Wastedlocker och ryska gruppen Evil Corp som ligger bakom hacket, så FÅR Garmin inte betala eftersom Evil Corp är sanktionerade av FBI dvs amerikanska företag FÅR inte betala pengar till dem. Och då gäller det att Garmin har backuper som de kan återläsa.
Nu vet vi inte hur mycket av deras infrastruktur som är drabbad, om de lyckades stänga ner servrar innan de blev krypterade eller om de har en vettig segmentering på nätverket som gör att viruset inte kan sprida sig (för mycket), och vi vet inte heller hur deras backupstrategi ser ut. I värsta fall används samma konton till backupen som bara går till disk, inte band, och då kan det vara så att även den är krypterad. Frågan är om de har någon sekundär backup off-site / offline och hur lång tid det i så fall tar att återställa den. Förhoppningsvis har de övat på detta, förmodligen inte på ett sådant här stort scenario.
Det ska bli intressant att läsa analyserna efteråt iallafall.
Maersk blev ju drabbade av NotPetya för några år sedan och det kostade dem ganska mycket att komma igång igen - men de betalade inte.

Verkar som att mina .fit-filer blivit korrupta på något sätt. Hade Connect-appen igång och fick meddelandet att "turen överförts". Går nu inte att föra över dem via utforskaren för Strava protesterar. Även när jag går in i historiken i Edgen så ser det skumt ut. Jag ser aktiviteterna men kan inte gå in på dem, få upp kartan och så vidare som brukar gå. Någon mer med samma problem?

Om det nu stämmer att det är Wastedlocker och ryska gruppen Evil Corp som ligger bakom hacket, så FÅR Garmin inte betala eftersom Evil Corp är sanktionerade av FBI dvs amerikanska företag FÅR inte betala pengar till dem. Och då gäller det att Garmin har backuper som de kan återläsa.
Nu vet vi inte hur mycket av deras infrastruktur som är drabbad, om de lyckades stänga ner servrar innan de blev krypterade eller om de har en vettig segmentering på nätverket som gör att viruset inte kan sprida sig (för mycket), och vi vet inte heller hur deras backupstrategi ser ut. I värsta fall används samma konton till backupen som bara går till disk, inte band, och då kan det vara så att även den är krypterad. Frågan är om de har någon sekundär backup off-site / offline och hur lång tid det i så fall tar att återställa den. Förhoppningsvis har de övat på detta, förmodligen inte på ett sådant här stort scenario.
Maersk blev ju drabbade av NotPetya för några år sedan och det kostade dem ganska mycket att komma igång igen - men de betalade inte.

Jag hoppas att de får ordning på det.

Lite OT, men angående backuper. På ett tidigare jobb så var det en produktionssättning som strulade och man bestämde att rulla på en backup. Det visade sig att något var fel på backupen. Den hade rätt storlek, checksummor, och vad man kollar på. Men den innehöll inget (läsbart i alla fall). Det var bara att låta produktionssättningen gå färdigt och sen lösa problemet. Backuprutinerna ändrades också.

Tror att Garmins aktier kommer att rasa när börsen öppnar .
Personligen så tror jag inte att dom har backuper på annvändar data då borde dom ha varit igång vid det här laget.
Deras servrar kommer att rasa när annvändarnas klockor skall synka mot deras servrar.
Men det finns polar och dom synkar mot strava eftersom det är så viktigt för många.

Har dom inte backuper offline är de rätt rökta. Även om de betalar så kommer det ta veckor att få igång allt och köra en genomlysning av alla behörigheter.

Hur kommer skiten in på servrarna från början, någon hackar sig in, någon har klickat på en länk i ett mail?
Kul att vara den som klickade på länken i så fall.

Tillbaka
Topp