Garmin connect imponerar inte

Det sägs att Garmin i panik stängt ner precis allt vad gäller datorer och servrar. Ransomware ska på sin höjd påverka innehållet på en filserver. Då ska det bara vara att lokalisera vad som startade det hela och sedan återställa från backup. Har man ingen fungerande backup blir det förstås jobbigt.

Garmin Connect bör rimligen ligga på infrastruktur separat från kontorsdatorer. Blir bekymrad över hur lite företag i allmänhet som omsätter flera miljarder spenderar på IT-säkerhet.
Nån vill ha betalt av dom så får dom igång servrarna.

Jag har aldrig hört talas om det, däremot är det fullt realistiskt att det tar flera dagar att återställa från backup och sen ytterligare tid för att få det att spela. På en enterprise miljö. Detta är möjligen lite enklare grejor.
Att det tar tid är för att det ofta inte finns en plan och finns en plan så har man inte övat.

Kan man hitta .gpx eller..tcx filer direkt i minnet på en garmin enhet? Nu när inte connect eller express fungerar så skulle man kunna få tag i träningsdatan iallafall.

Arg är jag inte, men generellt är jag besviken på mjukvarukvaliteten hos Garmin. Och det är ju inte direkt så att Garmin är ett fattigt företag. Jämförs här med Apple i lönsamhet och likviditet.

Jag har använt garminprodukter i över 10 år och connect i över 5 år, aldrig upplevt några problem.

Folk räknar med att allt fungerar felfritt av någon anledning, folk gnäller på allt, gnäll, gnäll, gnäll....folk gnäller på apple, microsoft, garmin, strava, smhi, facebook, twitter etc etc etc.

På garmins twitter skriver folk att de ska sluta handla av garmin på grund av detta, så löjligt.

Lite OT men ett av Garmins problem tror jag är att de i grunden inte är ett mjukvaruföretag med internettjänster och dylikt som huvudkompetens. Deras ursprungliga affär är hårdvara, inbyggd mjukvara, kartor och navigation. Bil, båt och flygnavigation inklusive infotainmentenheter för fordon är ju deras "gamla" kärnverksamhet.

Det är nog först med personliga fitness och lifestyle-produkter som de varit tvungna att bygga ekosystemet kring uppkopplade enheter, appar, synktjänster etc. Det märks när de försöker knyta ihop detta. Man behöver inte gå tillbaks många år för att deras produkter vara stendumma och helt förlitade sig på en usb-sladd och pc-mjukvara och uppdateringen var något man kanske gjorde när man kopplade in enheten för att lägga på nya kartor.

Kan hålla med att världen inte går under för att Garmins synktjänst är nere ett tag, jag överlever nog. Men den här typen av långa nertider, nu är det över ett dygn, är väldigt ovanligt så något står antagligen inte helt rätt till i deras infrastruktur.

Den här typen av kapningar är vanligare än man tror men det är inget företagen skyltar med av förklarliga skäl.

Jag tycker att det är bra att Garmin inte betalar utan försöker hitta källan samt sedan återställer allt från backuper, antar att det är det dem håller på med just nu.

Men sedan när Garmin Connect kommer igång så antar jag att det kommer att synkas in en dublett på strava? Så håll koll på det bara..

Kan man tro att det kommer in sedan när det hoppar igång igen? Jag laddade över en tur från min edge som vanligt men den dök ju såklart inte upp då connect redan hade gått ner igår. Sen fipplade jag lite med datorn och stoppade den olåst i fickan och lyckades radera turen märkte jag när jag skulle tanka över den manuellt istället.

Enda chansen att den lever och synkas är väl att den ligger på kö någonstans på en server eller hur det funkar?

Större fråga är väl om man lyckas återställa utan att tappa data. Om det nu är det man håller på med. Kan också vara att man håller stängt för att åtgärda säkerhetsbrister och lusa av systemen.

Tråkigt med nertiden. Har en gammal Edge 800 så märkte det inte förrän jag skulle kolla rundan på Strava innan jag skulle lägga mig. Ännu tråkigare att jag inte var först att kommentera detta...

Så istället får jag komma med något positivt. Nu kan man enkelt lägga upp en rutt i Connect på datorn och lika enkelt synka den till min gamla 800. Dessutom blir det automatiskt turn-by-turn. Är iofs några år sedan jag köpte den och då var det väldigt omständligt, och turn-by-turns fick man lägga in manuellt via annat program.

Ett tag sedan jag testade detta så kanske förbättringen funnits länge.

EDIT: Alltså det positiva är att de låter även en så gammal produkt vara med och leka.

Större fråga är väl om man lyckas återställa utan att tappa data. Om det nu är det man håller på med. Kan också vara att man håller stängt för att åtgärda säkerhetsbrister och lusa av systemen.
Ja, frågan är hur långt bak de måste rulla för att med säkerhet kunna säga att systemet är rent. Tiden från breach till attack kan ju vara månader.

Jag har använt garminprodukter i över 10 år och connect i över 5 år, aldrig upplevt några problem.

Folk räknar med att allt fungerar felfritt av någon anledning, folk gnäller på allt, gnäll, gnäll, gnäll....folk gnäller på apple, microsoft, garmin, strava, smhi, facebook, twitter etc etc etc.

På garmins twitter skriver folk att de ska sluta handla av garmin på grund av detta, så löjligt.
Folk är i allmänhet idioter, såna där inlägg på deras Twitter bevisar det.

Det sägs att Garmin i panik stängt ner precis allt vad gäller datorer och servrar. Ransomware ska på sin höjd påverka innehållet på en filserver. Då ska det bara vara att lokalisera vad som startade det hela och sedan återställa från backup. Har man ingen fungerande backup blir det förstås jobbigt.

Garmin Connect bör rimligen ligga på infrastruktur separat från kontorsdatorer. Blir bekymrad över hur lite företag i allmänhet som omsätter flera miljarder spenderar på IT-säkerhet.
Det är inte bara användardata som ligger nere. Hela deras ordersystem ligger också nere.

Kan man tro att det kommer in sedan när det hoppar igång igen? Jag laddade över en tur från min edge som vanligt men den dök ju såklart inte upp då connect redan hade gått ner igår. Sen fipplade jag lite med datorn och stoppade den olåst i fickan och lyckades radera turen märkte jag när jag skulle tanka över den manuellt istället.

Enda chansen att den lever och synkas är väl att den ligger på kö någonstans på en server eller hur det funkar?

Allt ligger kvar på din enhet om du inte själv tar bort det. Nästa gång du synkar trillar allt in.

Allt ligger kvar på din enhet om du inte själv tar bort det. Nästa gång du synkar trillar allt in.

Det var ju det jag lyckades med (radera manuellt). Hur fan det nu gick till i fickan..

Tänkte ladda upp manuellt igår och pluggade in den i burken och då var aktiviteten borta. Den fanns ju när jag tittade i garaget, sen låste jag den inte och kom väl åt radera.

Anslut Garmin enheten till en dator via sladden. Alla utförd aktiviteter finns under "Activites" som .fit filer, de är bara att ladda upp till er favoritsida.

Det var ju det jag lyckades med (radera manuellt). Hur fan det nu gick till i fickan..

Tänkte ladda upp manuellt igår och pluggade in den i burken och då var aktiviteten borta. Den fanns ju när jag tittade i garaget, sen låste jag den inte och kom väl åt radera.

Jag hade kopplat in den i datorn och kollat ändå.

Den är ju så snart att den inte synkar filer som ligger där som den en gång laddat upp men man sen tagit bort.

Jag hade kopplat in den i datorn och kollat ändå.

Den är ju så snart att den inte synkar filer som ligger där som den en gång laddat upp men man sen tagit bort.

Har gjort det och den var borta. Har gett den till en som har file recovery program och ska se om den går att få tillbaka. Överdrivet kanske, men vill se en tid på en bana som jag inte kan köra igen på typ ett år så det var extra surt ?

Min Edge ser plötsligt ut såhär.

Kan det ha med nuvarande server-problem att göra?
Frågar åt en kompis osv..
20200724_171836.jpg

(Hoppet var inte alls speciellt "Great")

Lite mer ingående "how to" hur man manuellt överför datan från Garmin enheten till ex Strava. DC skriver dessutom att dubletter automatiskt sållas bort men det tror jag när jag ser det.

Det har funkat för mig de gånger jag laddat upp samma aktivitet direkt till Strava och sen GC samtidigt som GC->Strava synk är på

I mitt jobb så har jag drabbats ett antal gånger av ransomware, och jag hoppas innerligt att Garmin har aktuella backuper på allt, för det sista man vill göra är att betala gangstrarna, dom drar in otroliga belopp från dom som inte har backup och anser sig tvungna att betala, och desto fler som betalar så desto mer satsar gangstrarna på att sprida sin skit, inte ens liv skonas,flera sjukhus har drabbats, så jag skiter faktiskt i om mina träningspass försvinner, betala inte svinen.

För mig kan Garmins alla servrar/bakkupper få explodera utan att det gör något så länge det här inte påverkar på något underligt sätt alla höjdmeter jag cyklar ihop nu på Zwift under semestern för att få min Tronbike ?
1594466670182-01.jpeg

1594465993054-01.jpeg

Tillbaka
Topp