Garmin connect imponerar inte

DanielS

Aktiv medlem
Man får ju intrycket av att Garmins mjukvaror för desktop/mobil fortfarande är lite skit? Har gått i funderingar på en Fenix för MTB (och annat!) men blir inte mindre tveksam av detta.

Har det blivit mindre skit under de senaste 10 åren, och hur skit på en skala 1-10 där 10 är mest oskit skulle ni säga Garmins ekosystem är..? Tack!
Det är ju lite svårt att jämföra tror jag då de flesta bara kör ett eko-system i taget? Och det hinnder ju ändras rätt mycket på 2 år eller hur länge man nu behåller en seriös träningsklocka/cykeldator.

Garmin är väl ungefär på samma nivå som de andra jag testat. Dock har jag med min nuvarande klocka ganska ofta problem med heltokiga GPS-spår (som jag inte haft med andra enheter). Garmins support kan inte svara på om det är ett problem med just min klocka eller ett beteende man får leva med. Mitt allmänna intryck är att de försöker trycka ut features för att sälja hårdvara, sedan får det bli som det blir med funktionen.

Strava har ju inte hårdvara men de har ju ungefär samma filiosofi när det kommer till mjukvaran. Det finns massor av feature requests och problem man kan läsa om som folk haft i flera år utan åtgärd.

Valet föll på Garmin senaste gången för de hade en klocka med lämpliga features som var tillräckligt snygg/diskret för civilt bruk. Vid köpet så hade närmaste konkurrenterna från andra märken betydligt sämre skärmar. Nästa gång provar jag antagligen något annat, försöker hålla det viktiga datat i någon tjänst som inte är knuten till en specifik hårdvara.

Vernersson

Aktiv medlem
Har Garmin lagat sönder Live Track igen eller är det bara jag som inte får det att lira?
Har iofs inte testat med Fenix 5 utan bara med Edge 1030.

aahlborg

Aktiv medlem
Nästan OT: Någon som har erfarenhet av Fenix 6 Pro med kartor?
Jag har en och tycker att de håller ungefär samma nivå som open streetmap i Göteborgsområdet (som jag har laddat in i min Edge 520). Jag testade offline navigation för första gången i veckan och var inte imponerad. Det var i stadsmiljö och jag ville veta närmaste vägen hem så jag frågade min Fenix. Ganska snart insåg jag att det var en omväg men jag gav den en chans tills den tyckte att jag skulle gå ner för en trappa med barnvagnen, då gav jag upp.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Coolt änna, nu ska det bli ännu bättre med rutter från Strava:

Garmin® announces Garmin Connect™ Courses API
8 June, 2020
It’s now easier to follow a course on a Garmin device

OLATHE, Kan./May 14, 2020 – Garmin International Inc. today announced Garmin Connect Courses API to make it easier to follow courses for running, cycling, hiking and more on a Garmin device. The integration will allow users to import their route files created through third-party applications, like Strava and Komoot, and will automatically download to a compatible Garmin device.

Garmin customers can sign up for Strava and Komoot to see how easy it is to sync routes from those applications and follow them as courses on their Garmin device. Athletes can record and share activities with a free Strava account, while a Strava subscription allows members to set custom goals, receive personal heatmaps, or compete in Live Segments. Users have the ability to use Komoot navigation and planning for free, with no limitations. Athletes with a premium Komoot subscription will receive additional planning features including weather, sport-specific maps and a multi-day route planner.

Garmin’s ever-expanding fitness segment develops technologies to enhance and promote healthy and active lifestyles. Whether users are runners, cyclists, swimmers, multisport athletes, or simply looking to stay active throughout the day, there is a product that can help them reach their health and fitness goals. Other Garmin fitness brands include Tacx – a market leader and manufacturer of indoor bike trainers, accessories and indoor training software and applications. To learn more, visit www.garmin.com/fitness.

For decades, Garmin has pioneered new GPS navigation and wireless devices and applications that are designed for people who live an active lifestyle. Garmin serves five primary markets, including automotive, aviation, fitness, marine, and outdoor recreation. For more information, visit Garmin’s virtual pressroom at garmin.com/newsroom, contact the Media Relations department at 913-397-8200, or follow us at facebook.com/garmin, twitter.com/garminnews, instagram.com/garmin or youtube.com/garmin.

/sidonot: ballt att högkvarteret ligger i Olathe! Det visste jag inte, enda stället i USA jag varit på också missade jag det.

Davey

Ny medlem
Jag får inga telefonaviseringar i min Instinct.
Har bläddrat igenom alla menyer i både klockan och connect men hittar inget uppenbart fel.
Luren är en Xiaomi mi9
Allt är uppdaterat.
Detta meddelande dyker upp med jämna mellanrum.
Screenshot_2020-06-17-18-12-09-432_com.miui.home.jpg
Någon som vet vad jag ska göra?

marr

Moderator
Forumvärd
Har bläddrat igenom alla menyer i både klockan och connect men hittar inget uppenbart fel.
Luren är en Xiaomi mi9
Allt är uppdaterat.
Visa bilaga 424638
Får du aldrig, eller får du efter att du startat om som meddelandet säger?
Hur ser det ut med rättigheter för connect appen?
Hur ser det ut med notifieringsåtkomst?
Sista steget är att försöka stänga av all form av batterioptimering för connect appen.

Davey

Ny medlem
Får du aldrig, eller får du efter att du startat om som meddelandet säger?
Hur ser det ut med rättigheter för connect appen?
Hur ser det ut med notifieringsåtkomst?
Sista steget är att försöka stänga av all form av batterioptimering för connect appen.
Aldrig, spelar ingen roll om jag startar om telefonen.
Det fungerade för månader sedan, jag ändrade aldrig några inställningar när det slutade fungera.
Screenshot_2020-06-19-11-40-04-523_com.google.android.permissioncontroller.jpg
Jag provar nu att stänga av batterioptimering för connect.

marr

Moderator
Forumvärd
Aldrig, spelar ingen roll om jag startar om telefonen.
Det fungerade för månader sedan, jag ändrade aldrig några inställningar när det slutade fungera.
Visa bilaga 424643
Jag provar nu att stänga av batterioptimering för connect.
Du behöver kolla så att connect har tillåtelse att läsa notfikationer med. Lite oklart exakt hur du hittar det på din telefon.

marr

Moderator
Forumvärd
På min samsung ligger det under inställningar, apps, menyn uppe till höger, special access, notification access.

andreas.n

Ny medlem
Luren är en Xiaomi mi9
Allt är uppdaterat.
Visa bilaga 424638
Någon som vet vad jag ska göra?
Jag hade det problemet när jag körde Huawei med en Fenix 3. Fick det aldrig att lira bra, visade sig att problemet låg mellan Huawei och Garmin(vill minnas att det var ett känt problem från Garmins sida). När jag bytte till Samsung så försvann alla problem.

Davey

Ny medlem
Jag hade det problemet när jag körde Huawei med en Fenix 3. Fick det aldrig att lira bra, visade sig att problemet låg mellan Huawei och Garmin(vill minnas att det var ett känt problem från Garmins sida). När jag bytte till Samsung så försvann alla problem.
Bra att veta, då jag tänkte köpa en Garmin till min sambo som har en Huawei.

Davey

Ny medlem
Nu har jag stängt av batterioptimering och gett appen alla behörigheter jag kan hitta, funkar fortfarande inte. Får be någon vän som kan sånt här att ta en titt.
Screenshot_2020-06-19-13-11-24-653_com.miui.securitycenter.jpgScreenshot_2020-06-19-13-07-14-610_com.android.settings.jpg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer