Garmin connect imponerar inte

Jensen

Aktiv medlem
NickPick sa:
Apple verkar ju vara vanligaste felkällan, borträknat brukarna av Apple. #doro ?
Det intressanta är ju att andra appar/företag inte verkar ha de problemen. Hade köpt förklaringen om det var ett generellt problem och inte bara med garmins sammankoppling. Har tex Wahoo nu, aldrig varit något problem med sammankoppling, med den garmin jag hade innan var det ett lotteri mellan gångerna.

UH

Medlem
Hej,
Försöker skicka träningsprogram som jag satt ihop i connect över till 520, enheterna är anslutna (BT) o Edgen säger att hämtningen är slutförd men var hamnar filen? Under menyvalet träningsprogram är det tomt...
Mvh

julgus

Aktiv medlem
Angående Vo2max. På Garmin Connect står det att min konditionsålder är 20 (är 54år) i Garmin Connect appen (Android) står det att jag är 34. Varför. Det senare låter ju mer rimligt (Har 47 i vo2max) (Hmmmm 34+20=54... en bugg någonstans?) Någon som kan kolla om detta gäller för er?

Angående Garmin ftp-uträkning. Räknas den fram baserat på mina pass eller justeras den bara upp/ned i någon mån mot det ingångsvärde jag angav initialt?

Tegheim83

Medlem
UH sa:
Hej,
Försöker skicka träningsprogram som jag satt ihop i connect över till 520, enheterna är anslutna (BT) o Edgen säger att hämtningen är slutförd men var hamnar filen? Under menyvalet träningsprogram är det tomt...
Mvh
Jag har bara lyckats föra över mina pass från PCn till Fenix5 med hjälp av kabeln vill jag minnas.
Kan testa senare, men tror det var så.

julgus sa:
Angående Vo2max. På Garmin Connect står det att min konditionsålder är 20 (är 54år) i Garmin Connect appen (Android) står det att jag är 34. Varför. Det senare låter ju mer rimligt (Har 47 i vo2max) (Hmmmm 34+20=54... en bugg någonstans?) Någon som kan kolla om detta gäller för er?

Angående Garmin ftp-uträkning. Räknas den fram baserat på mina pass eller justeras den bara upp/ned i någon mån mot det ingångsvärde jag angav initialt?
Har du synkat dem emot varann?
Jag har alltid haft samma konditionsålder på både klockan och Garmin Connect, däremot kan det skilja mellan Vo2max och Vo2max Cykling.
De räknas ut beroende på om du sprungit eller cyklat, och efter ett par dagar så är båda samma.
Just när det kommer till olika konditionsålder vet jag inte, det har jag som sagt aldrig märkt.

FTPn kalkyleras utefter din prestation, och speglar inte alls vad du haft innan, eller om du manuellt gått in och ändrat.
Det som däremot krävs för att få ett ändrat FTP är att man under en längre stund, säg 20min+ kör väldigt hårt pulsmässigt.
När klockan/datorn anser att du kämpat hårt, så kan det med hjälp av kraftmätning göra en estaminering.
Det har faktiskt stämt väldigt bra jämfört med rena FTP-test.

DanielS

Aktiv medlem
julgus sa:
Står 20 för mig både på webben och i Android-app:en (jag är 41). Estimerat vo2max 52 enligt klockan. De tider som klockan uppskattar för löpning 5km, 10km, 21km och 42km är ju dock totalt utom räckhåll för mig.

Jag tror sånt här är mest en rolig grej, men jag springer ju iof 10km snabbare idag än när jag var 20.

gsb

Aktiv medlem
DanielS sa:
julgus sa:
Står 20 för mig både på webben och i Android-app:en (jag är 41). Estimerat vo2max 52 enligt klockan. De tider som klockan uppskattar för löpning 5km, 10km, 21km och 42km är ju dock totalt utom räckhåll för mig.

Jag tror sånt här är mest en rolig grej, men jag springer ju iof 10km snabbare idag än när jag var 20.
Var hittar ni "kondotionsålder"?

julgus

Aktiv medlem
Tack, det var något oklart när jag letade efter info. Tycker också att det verkar stämma hyfsat även om den igår höjde mitt ftp efter ett kortare intervallpass om 45min intervall. Detta tyckte jag var lite underligt eftersom jag förvisso nådde hög puls i slutet på intervallerna men det var ju ganska kort tid. Ftp-test i ex Trainerroad bygger på ramp-test (20min alltsomallt) eller 2x8 min (passet är 1 timme) eller 1x20 min (passet är en timme). Jag har historiskt kört passet med 2x8 vilket är väsentligen mycket jobbigare än passet igår. Hursomhelst, passet kanske inte måste vara asjobbigt för att estimera ftp.

Tegheim83 sa:
FTPn kalkyleras utefter din prestation, och speglar inte alls vad du haft innan, eller om du manuellt gått in och ändrat.
Det som däremot krävs för att få ett ändrat FTP är att man under en längre stund, säg 20min+ kör väldigt hårt pulsmässigt.
När klockan/datorn anser att du kämpat hårt, så kan det med hjälp av kraftmätning göra en estaminering.
Det har faktiskt stämt väldigt bra jämfört med rena FTP-test.

julgus

Aktiv medlem
Jag kan välja på löpning och cykel. 2 olika vo2max visas då och det lustiga är att "fitness age" bara visas då jag väljer löpning. Springer gör jag aldrig så det är ju lite udda.

gsb sa:
Ser inte ut så för mig, varken på dator eller i appen:

Besv

Medlem
Ngn som vet om man kan få lägsta och högsta puls i absoluta tal varje dag och inte bara medel som min app visar?

BuTTuS

Aktiv medlem

BuTTuS

Aktiv medlem
Då ser det kanske annorlunda ut i Android då?

iOS:

40FDB418-1A15-477C-B9EF-1319E60F66F9.png

Edit: Har varit sjuk men nu är vilopuls på väg åt rätt håll

Senast ändrad:

MEL F.AT

Medlem
Har problem med parkoppling. Enheter som ska paras ihop är Garmin Edge 1000 och One+ 7. Garmin enheten hittar inte telefonen men Garmin enheten finns i telefonens bluetooth lista. Men uppkopplingen är instabil i telefonen. Det har funkat i två års tid med två olika telefoner men sedan november så vill det ej koppla ihop och föra över data.

marr

Moderator
Forumvärd
MEL F.AT sa:
Har problem med parkoppling. Enheter som ska paras ihop är Garmin Edge 1000 och One+ 7. Garmin enheten hittar inte telefonen men Garmin enheten finns i telefonens bluetooth lista. Men uppkopplingen är instabil i telefonen. Det har funkat i två års tid med två olika telefoner men sedan november så vill det ej koppla ihop och föra över data.
Jag fick börja om med en äldre version av connect för att parkoppla 1030 och fenix 5 med min 7t. Sen kunde jag uppdatera och allt har fungerat.

Nån mer som fått problem med 920xt efter senaste uppdateringen? Bt kopplat till och från hela tiden och wifi funkar inte

Inte 100 på att de sammanföll mef uppdateringen men känns så

j12d342

Medlem
Kan man synka 2 enheter om bägge registrerar en och samma träning samtidigt?
Jag har Fenix 6pro Edge 520.

Kör alltid bägge när jag cyklar om den ena skulle få battertorsk eller liknande, men totalerna på garmin blir typ dubbelt så mycket, =)

marr

Moderator
Forumvärd
Kan man synka 2 enheter om bägge registrerar en och samma träning samtidigt?
Jag har Fenix 6pro Edge 520.

Kör alltid bägge när jag cyklar om den ena skulle få battertorsk eller liknande, men totalerna på garmin blir typ dubbelt så mycket, =)
Ja? Du synkar ju upp båda och får därför dubbel registrering.

FredriCX

Aktiv medlem
Ber om ursäkt om detta redan är avhandlat. Jag får ofta konstig traningeffect pä tuffare cykelpass. Det blir 1.0 trots ett ganska tufft pass. Strava gav med samma 177 relativ träningseffekt.

Garmin 735XT. Någon annan som haft liknande och kanske även lösning?

blir
Screenshot_20200122-214150_Connect.jpg

DanielS

Aktiv medlem
Enklast är väl att bara radera aktiviteten från Edge-enheten om den är överflödig? Lägg till ev. sensorer till klockan.

Annars finns det lite olika tools för att manipulera filerna från Garmin-enheterna:

Men då måste du ju ta bort båda aktiviteterna, ladda ner filerna till datorn och köra dessa tools. Sedan importera filen igen.

marr

Moderator
Forumvärd
Men jag vill få en registrerad runda med all info som båda enheterna ger.
Tex Fenix ger training effect andetag osv medans Edge vill man ha med på styret för infon under själva turen.
Stäng av edgens auto uppladdningsfunktioner. Synka den inte med dator, bt eller wifi. Ha den bara som backup. Tänk på att rensa bort gamla aktiviteter innan du synkar med dator då bara,om du ska lägga in nya banor, uppdatera eller så.

fhloston

Aktiv medlem
I dag svor jag lite över att Garmin Connect inte ville koppla sig till min Edge 1000 (igen) för att skicka över en rutt. (fenixen kopplar sig smärtfritt)
Senare såg jag att samma företag gör ett Autoland-system för flygplan. Jag hoppas att de har bättre koll på mjukvarukvaliteten där 😊

NLC

Aktiv medlem
Stäng av edgens auto uppladdningsfunktioner. Synka den inte med dator, bt eller wifi. Ha den bara som backup. Tänk på att rensa bort gamla aktiviteter innan du synkar med dator då bara,om du ska lägga in nya banor, uppdatera eller så.
Eller se till att alltid göra "discard" isf "save" efter avslutad runda. Eller logga träningen på en plattform som klarar av att identifiera och ta bort dubbletter.

SGS

Aktiv medlem
Min 735 XT verkar ha börjat ignorera stör ej-funktionen nattetid.

Vid en snabbgoogling kring det hela framkommer mest menyalternativ/funktioner jag inte verkar ha tillgång till i Garmin Connect. Hittar t.ex ingen meny för att ställa in ljud. Enda jag hittar som verkar vara relevant är "Sömninställningar". Denna är satt korrekt. Har även provat ändra klockan från 12h AM/PM till 24h men det verkar inte gjort någon skillnad.

Någon som har någon idé före jag börjar stångas med supporten?

moros

Aktiv medlem
Som rubriken säger, "Garmin connect imponerar inte"

Om inställningen "Stör ej när du sover" stängts av så hittar du den i appen under Garmin Enheter/"din enhet"/Enhetsinställningar/Aviseringar och varningar

Men "sovtiden" ligger under "din enhet"/Användarinställningar och sen "sömn" (starttid/uppvakningstid)

NianGbg

Medlem
Om det är någon som har ett par Vector 3 pedaler så pratade jag precis med Garmin Sverige angående mina Vector 3 som fungerat jädrigt dåligt i princip sen jag köpte dom just gällande kontakt med varandra och min Edge. Tydligen är det nya batteriluckor på g (igen). Det kommer skickas ut mail till alla kunder runt 25 maj. Så har ni Vector med problem att dom tappar kontakten osv. så håll utkik i mailboxen då.
Att dom pedalerna inte återkallats för länge sen är ett mysterium. Kanske även att jag köpte dom efter att många haft problem...

Appen / webbsidan ska vi inte prata om. Att det inte går att få fram samma data i båda och att man inte kan få ut rapporter på enskilda typer av aktiviteter (tex. Road/Virtual/Mountain biking) är ju helt sanslöst. Tycker att vad man än söker på i deras forum så har saker varit efterfrågade i flera år och de finns fortfarande inte.

moros

Aktiv medlem
Garmin connect web och app är ju i mångt och mycket en sorglig historia. Ja, många bra och grundläggande funktioner finns ju. Men oredan i inställningar, mismatchen mellan funktionalitet app/web och avsaknaden av vissa basala funktioner som efterfrågats i evigheter är ju klart uttröttande

JockeS

Aktiv medlem
När jag idag skulle kolla historiken i Connect så ser jag ingen data övht från dom senaste 5 dagarna.
Helt tomt?!
Det enda som finns är ett Zwiftpass från onsdagen.

Har synkat flertal ggr, ominstallerat appen. Provat allt med klockan förutom att koppla till en dator.

Någon som har tips på vad som är fel?
EBE20C0E-8383-4229-AEBC-F8D7885600E6.jpeg

izar

Aktiv medlem
Om det är någon som har ett par Vector 3 pedaler så pratade jag precis med Garmin Sverige angående mina Vector 3 som fungerat jädrigt dåligt i princip sen jag köpte dom just gällande kontakt med varandra och min Edge. Tydligen är det nya batteriluckor på g (igen). Det kommer skickas ut mail till alla kunder runt 25 maj. Så har ni Vector med problem att dom tappar kontakten osv. så håll utkik i mailboxen då.
Att dom pedalerna inte återkallats för länge sen är ett mysterium. Kanske även att jag köpte dom efter att många haft problem...

Appen / webbsidan ska vi inte prata om. Att det inte går att få fram samma data i båda och att man inte kan få ut rapporter på enskilda typer av aktiviteter (tex. Road/Virtual/Mountain biking) är ju helt sanslöst. Tycker att vad man än söker på i deras forum så har saker varit efterfrågade i flera år och de finns fortfarande inte.
Har kört med CR1/3N battterier och aldrig upplevt några problem med att dom tappar kontakten. Däremot så hade jag problem med dem när jag körde med dubbla LR44.

DanielS

Aktiv medlem
När jag idag skulle kolla historiken i Connect så ser jag ingen data övht från dom senaste 5 dagarna.
Helt tomt?!
Det enda som finns är ett Zwiftpass från onsdagen.

Har synkat flertal ggr, ominstallerat appen. Provat allt med klockan förutom att koppla till en dator.

Någon som har tips på vad som är fel?
Swiftpasset är det registrerat med klockan? Min klocka är numera dålig på att synka automatiskt, jag brukar få slå av och på bluetooth för att Garmin connect ska förstå att den ska koppla upp till klockan. Det orkar jag bara göra när jag kört ett träningspass. Min Edge-enhet synkar av någon anledning utan problem.

Så jag har ett liknande utseende som dig i Garmin connect. Men om jag gör följande så synkas det:
-Starta Garmin connect
-Slå av bluetooth (vänta tills rött fält kommer upp i toppen av Garmin-app:en)
-Slå på Bluetooth (vänta tills det röda fältet försvinner)
-Stäng ner Garmin connect (stäng ner via app-listan)
-Starta Garmin connect igen
-Nu synkar det mot klockan

Garmin connect v4.29 på Android 10.

Edit: har uppdaterat Garmin Connect till 4.30 och har samma problem.

Maakus

Aktiv medlem
Sitter här och nästan får en hjärnblödning när jag ska göra en rutt. Vad är det för fel på skiten?
Får ju sitta och hålla det jävla på programmet i handen medans det promt ska hålla sig till typ motorvägar och annat.

Finns det ett bättre program för rutter?

garmin_connect_sucks_ass.PNG

NLC

Aktiv medlem
Vilken "mode" använder du - "Popularity Routing" eller "Follow Roads" ? Och funkar det lika bra/dåligt i Google Maps som med OSM ?

DanielS

Aktiv medlem
Sitter här och nästan får en hjärnblödning när jag ska göra en rutt. Vad är det för fel på skiten?
Får ju sitta och hålla det jävla på programmet i handen medans det promt ska hålla sig till typ motorvägar och annat.

Finns det ett bättre program för rutter?

Visa bilaga 420840
Jag har inte använt rutt-funktionen i Garmin connect så mycket, men generellt så brukar man som du säger få hålla programmet i handen i rätt stor utsträckning..

Jag har provat Ride with GPS, de spår (löpning på grusväg) jag skulle göra tyckte jag gick lättare så det är mitt förstahandsval att prova. Kör man på ställen man inte varit tidigare gör man nog klokt att kolla med Google streetview också hur det ser ut.

Sedan finns ju också http://roadfinder.se/ som har en klassning av vägar efter hur cykelvänliga de är (har inte testat pålitligheten i denna heller utanför de vägar jag brukar cykla dvs Färingsö/Ekerö, där cyklar jag gulmarkerade vägar utan problem).

Så svaret är att man får nog välja (flera) olika verktyg beroende på situation. Men du kanske mest har problem med det faktiska ruttbyggandet. Där tycker jag ride with gps brukar fungera ok.

Senast ändrad:

Foxis

Aktiv medlem
Man får ju intrycket av att Garmins mjukvaror för desktop/mobil fortfarande är lite skit? Har gått i funderingar på en Fenix för MTB (och annat!) men blir inte mindre tveksam av detta.

Har det blivit mindre skit under de senaste 10 åren, och hur skit på en skala 1-10 där 10 är mest oskit skulle ni säga Garmins ekosystem är..? Tack!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer