Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Var hittar jag ett luftningskit som fungerar till både Shimano, SRAM och Tektro's bromsar? Och som helst inte kostar som en beg bil...

Men som Spacekitty skriver så ska du inte blanda system för mineralolja o DOT..

Men som Spacekitty skriver så ska du inte blanda system för mineralolja o DOT..

Den där löser ju uppgiften, två set i ett. Gäller bara att hålla reda på vilka sprutor man använt till olja/vätska, men det är ju bara att skriva på dom.

Fråga gällande kassett till mtb:n

Kör idag 10-delad kasset men är sugen på att gå upp till 11-delad, hur vet jag att det kommer fungera med bredden på bodyn?

Har idag ingen distansring innerst, det är ett dt swiss 350 nav 12x142.

Tack på förhand

/S

Om man saknar rätt verktyg och skruvstäd för att ta bort och installera bussningar till dämpare, vilket knep tar man till? Jag tänkte en stor hylsa och en mindre på andra sidan med skruv och mutter - är det dömt att misslyckas? ?

Skillnaden mellan 10-delad och de andra är hur mycket de böjer sej åt sidan.
Jag är osäker om det går att mäta det på något sätt..
Det står till och med mått i bifogad länk, så det är väldigt enkelt att mäta.
T.ex.
9-delad – Mellan 6,6 och 6,8 mm
10-delad – Mellan 5,88 och 6,2 mm
11-delad – 5,5 mm

Senast ändrad:
Känns onödigt att göra en ny tråd.
Söker efter någon butik/internet sida som har vita styrstammar 90mm för racer. Vart letar jag?

Har kollat bikster.se, bike-discount. Chainreaction utan resultat..

Försöker få loss veven så jag kan byta klingan men det sitter som fan. Kör med 8mm nyckeln och drar motsols. Gör jag fel?
669E06A2-445C-4501-8683-F69DDD644E4A.jpeg

Kör du med kopparpasta eller dylikt på gängorna? När jag började göra det gick det utmärkt att gänga upp även vinterhjulen.
Ingen kopparpasta, däremot lite fett emellanåt. Har alufälgar numera vilket gör det lättare. Järnröret används inte lika flitigt som till stålfälgarna på gamla bilen.

För att återgå till cykeln ska jag testa med 5-56.

Spänn inte så hårt, inte mer än du orkar med ett gammalt kors. Bilen då.

De vevarna ihop med srams knäcker så det luktar brännt när de lossnar.

Är det här normalt på en hyfsat ny cykel? Konverterade till tubeless för ca 2 veckor sen. Reagerade då på att fälgen läckte luft i skarven. Tog med den till den handlare där jag köpte cykeln. Handlaren tyckte det var okej men satte på en liten tejpbit för att hålla trycket tills guckan tätat. Vilket den uppenbarligen inte gör.

Vad göra?

C2DC7936-B564-480D-8CBD-B701B6329786.jpeg

Är det här normalt på en hyfsat ny cykel? Konverterade till tubeless för ca 2 veckor sen. Reagerade då på att fälgen läckte luft i skarven. Tog med den till den handlare där jag köpte cykeln. Handlaren tyckte det var okej men satte på en liten tejpbit för att hålla trycket tills guckan tätat. Vilket den uppenbarligen inte gör.

Vad göra?

Visa bilaga 432588
Satte handlaren på en tejpbit på utsidan av fälgen? Då får du börja med att byta handlare. Därefter tejpar du om fälgen. Med ny tubeless-tape av rätt dimension. På insidan.

Ska konvertera mina däck till tubeless. Fälgarna är WTB Asym i29 TCS och WTB rekommenderar tejp som är 5mm bredare än fälgen (34mm då fälgen är 29mm). Har bara 30mm tejp hemma, kan det funka ändå?

Ska konvertera mina däck till tubeless. Fälgarna är WTB Asym i29 TCS och WTB rekommenderar tejp som är 5mm bredare än fälgen (34mm då fälgen är 29mm). Har bara 30mm tejp hemma, kan det funka ändå?
Ja det funkar, dra 2 varv och se till att minst tangera kanten på bägge sidorna.
Kör gärna med slang ngn dag för att trycka till tejpen.
Problemet uppstår ev först när du ska av med däcken då du kan förstöra tejpningen.

M

Ja det funkar, dra 2 varv och se till att minst tangera kanten på bägge sidorna.
Kör gärna med slang ngn dag för att trycka till tejpen.
Problemet uppstår ev först när du ska av med däcken då du kan förstöra tejpningen.

M
Är man försiktig funkar det. Jag har kört länge nu med 25 mm tejp två varv eftersom jag råkat ha en rulle och bara kvaddat tejpen någon enstaka gång. Sträcker man ordentligt gör det rätt liten skillnad att stoppa i en slang först.

Jag känner att jag har dålig koll på om detta är en dum fråga eller en väldigt dum fråga, men:

Jag har en alldeles ny Canyon Endurace där jag efter första rundan upptäckte att topplocket i styrstammen är löst, lyfter man av det blir det tydligt att det beror på att prylen i röret som locket ska gänga fast i är för långt ner så skruven når inte. Den dumma frågan här är att jag inte har koll på om det är ett faktiskt problem eller mer en estetisk grej. Tar tacksamt emot råd.

Jag känner att jag har dålig koll på om detta är en dum fråga eller en väldigt dum fråga, men:

Jag har en alldeles ny Canyon Endurace där jag efter första rundan upptäckte att topplocket i styrstammen är löst, lyfter man av det blir det tydligt att det beror på att prylen i röret som locket ska gänga fast i är för långt ner så skruven når inte. Den dumma frågan här är att jag inte har koll på om det är ett faktiskt problem eller mer en estetisk grej. Tar tacksamt emot råd.
Den skall gå att gänga i. Man spänner styrlagret med hjälp av skruven på locket.

Sitter styrstammen fast ordentligt på gaffelröret och styrlagret inte glappar så behöver du inte göra något akut, då fungerar allt där tekniskt som det ska.

Har du starnut eller expander i gaffelröret?

Så pratar vi här "detta måste jag ta och fixa här framöver på ett eller annat sätt" eller "cykla absolut inte på cykeln"?
Det är enkelt att fixa. Skall sitta en insexfatting på expandern, lätta på spänningen där. Sedan så bör du nå med lockets skruv utan att ha locket monterat samtidigt. Dra upp expandern på lämplig nivå och dra åt den igen.

Är det något fel hos Wiggle eller är det så galet att i princip varenda jävla cykel har sålt slut? :D Dessa tre är dom enda som finns i lager (inte kollat storlek dock). MTB-craze pga corona är ett faktum. :P

varorilager.jpg

Har lyckats köra sönder justeringsskruven som sitter bredvid växelväljaren (SRAM X01, 11-delat). Har lyckats lista ut att det borde vara reservdelsnummer: 11.7018.012.000. Men vart kan man enklast beställa den? Har varit runt på alla lokala cykelaffärer i stan och frågat runt men ingen har den i lager.

Har lyckats köra sönder justeringsskruven som sitter bredvid växelväljaren (SRAM X01, 11-delat). Har lyckats lista ut att det borde vara reservdelsnummer: 11.7018.012.000. Men vart kan man enklast beställa den? Har varit runt på alla lokala cykelaffärer i stan och frågat runt men ingen har den i lager.
Prova cykelgear.se
De har stort utbud av reservdelar och hyfsat snabb frakt.

Satte handlaren på en tejpbit på utsidan av fälgen? Då får du börja med att byta handlare. Därefter tejpar du om fälgen. Med ny tubeless-tape av rätt dimension. På insidan.

Jepp, han satte en bit transparent tejp (läs papperstejp) på utsidan för att det skulle täta tills guckan tog. Jag tyckte också det var lite suspekt men i och med noob på slanglöst så, ja...
Frågan är om det är värt att driva det mot lbs igen eller bara svälja o gå vidare?
Isåfall, vilken bredd på tejp behövs? Fälgen är 25mm.

Tillbaka
Topp