Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Skall man gå ner i diket varje gång en bil kommer så kan man lika gärna gå med cykeln (på vänster sida) till sin slutdestination. (kanske lite annorlunda med rullskidor, såg att det handlade om det nu)
Så länge det finns ett på asfalten utmålat körfält för den cykelbana som går i fel riktning så är det väl hur bra som helst. När det däremot inte gör det så håller jag med om att det är mindre genomtänkt.
Är väl ingen större skillnad mot att gå på vänstersida av vägen . Och antar man ska göra det pga av samma anledningar du också vill hålla till vänster.
Men att sitta i en bil känns något säkrare än att sitta på en cykel...Jag skulle föreslå att du funderar om det är lämpligt att göra på samma sätt om du kör bil. Även här är det kanske läskigt med upphinnande trafik.
Det låter som att du borde försöka hitta en annan väg att cykla på.Men att sitta i en bil känns något säkrare än att sitta på en cykel...
Nja, tjejens sommarställe ligger på Munsö. Kommer du från stan till tar cykelvägen slut 1,5 mil innan. Tack ändå.Om du berättar var du cyklar så kan du säkert få tips om rundor som är lite roligare.
Min erfarenhet är att till höger om mitten retar gallfeber på bilister. Brukar det funka för dig? Till höger i det högra bildäckets spår brukar funka tycker jag (psykologi, bilisten tycker att man är respektfull men de kan inte köra om vid möte)Lägg dig precis till höger om mitten i höger fil, så ska du se att till och med Ekeröborna klarar av att göra en omkörning i andra filen. Då kommer alla bli glada. Försök inte tränga ut dig själv längst ut till höger, för då är det många bilister som tror att ni båda får plats i samma fil.
Samma här :) Satt just och tänkte att det är dags för en mc-tur snart...Jag tror vi pratar om samma placering. Till höger om mitten på vägen ligger jag med MC, till höger om mitten på filen ligger jag med cykel.
Det fungerar jättebra. Ta plats och se till att ha bra belysning om det börjar skymma det minsta! Det är säkraste sättet att cykla på. En del bilister tutar glatt(?) när de kör om men det är deras problem. En cyklist har samma rätt till vägen som en bilist eller för den delen en långtradarchaufför.Jag tror vi pratar om samma placering. Till höger om mitten på vägen ligger jag med MC, till höger om mitten på filen ligger jag med cykel.
En aspekt på det är att om bilisterna tutar är det sannolikt ett tecken på irritation. Ju mer irriterade bilisterna blir på cyklister desto större risk skulle man kunna tänka sig att det är att någon får frispel och gör något riktigt dumt. Eller m.a.o. att ligga längre ut i vägbanan än man egentligen behöver skulle på sikt kunna leda till ökade "aktioner", typ avsiktliga påkörningar. Troligen svårt att undersöka på något rimligt sätt men jag tycker det är en aspekt värd att ta i beaktande.Det fungerar jättebra. Ta plats och se till att ha bra belysning om det börjar skymma det minsta! Det är säkraste sättet att cykla på. En del bilister tutar glatt(?) när de kör om men det är deras problem. En cyklist har samma rätt till vägen som en bilist eller för den delen en långtradarchaufför.
Jag cyklar själv både LVG, MTB och kör MC, bil eller långtradare.
Det var nog det dummaste jag läst sedan TS senaste inlägg om att cykla på fel/rätt sida vägen.Jag skulle tro att många här är riktiga internetcyklister som inte varit med om obefintlig vägren kombinerat med rejäla fortkörningar på 80-väg på landet. Vi har torp på landsbygden och tyvärr åker det även viss tung trafik där pga dumma Google Maps som skickar ut den på kurvig väg för att spara 2-3 minuter.
Var ute med vår 3- och 5-åring och körde just mot trafiken för att ha en sportslig chans hellre än att inte ha koll på bakomkommande trafik.
Jag tolkade inte tutningarna som Eld beskrev på det sättet. Han skrev "när de kör om". För mig är det något annat än att "här kommer jag, se upp"-tuta i god tid innan.Nja ett par korta tutningar i god tid före omkörning tolkar jag som hänsyn och medmänsklighet.
Ja, jag föredrar cykelvägar, men "tvingas" nu emellanåt cykla 1,5 mil på en extremt smal landsväg. I min värld fixar jag inte att köra "lagligt" utan cyklar istället mot mötande trafik, för att ha en viss kontroll på alla lastbilar och fyllskallar. När vissa beskriver det som en bedrift att komma hem levande efter landsvägskörning, så känner jag att jag gör rätt som bryter mot lagen.
Denna sträcka har jag nu kört vid två tillfällen, och facit är att de flesta visar en jäkla hänsyn. En har dock tutat och två har blinkat med helljusen.
När jag beskriver detta för mina cykel-entusiaster till vänner, så tittar de på mig som om jag vore helt bombad...
Så frågan är - är jag helt bombad? Och är det fler än jag som cyklar på fel sida av vägen?
Intrycket jag får när jag läser det Eld skriver är att det inte handlar om den typen av vänliga, uppmärksamhetsskapande tutningar som staine far efter. Varför skulle det i så fall vara "deras problem"? Det är väl inget problem utan något som är bra om de lite försiktigt ljudmässigt markerar att de kommer bakifrån!?Man ska nog inte tolka alla inlägg precis så bokstavligt. "när de kör om" kan nog handla om hela processen och inte bara just passeringsmomentet.
Fel, fel, fel... jag cyklar alltid iväg relativt tidigt och då är trafiken väldigt begränsad. Då är det bara tunga lastbilar och fyllskallar som är ute o körSkall man gå ner i diket varje gång en bil kommer så kan man lika gärna gå med cykeln (på vänster sida) till sin slutdestination. (kanske lite annorlunda med rullskidor, såg att det handlade om det nu)
Håller helt med. Den typen av tutningar uppskattar jag. De som tokhänger på tutan, gärna lite efter de har passerat, känns däremot som de är rejält irriterade och potentiellt sådana som i förlängningen skulle kunna floppa ur och göra något riktigt dumt.Jag far inte direkt efter något utan tycker bar det är trevligt om bilister anmäler sin ankomst lite diskret :)
Då stannar jag helt, tills cykeln har cyklat förbi.Att riskera att frontalkrocka med lastbilar och fyllskallar låter ju väldigt trevligt. Hur kör du när det kommer en mötande cykel, kör du mot lastbilen eller slänger du dig ut i diket?
Om nu trafiken är så begränsad så borde det vara lugnt att cykla på rätt sida också. Men fortsätt trollandet... :)Fel, fel, fel... jag cyklar alltid iväg relativt tidigt och då är trafiken väldigt begränsad. Då är det bara tunga lastbilar och fyllskallar som är ute o kör
Så klart att det är lugnt så länge jag inte blir träffad bakifrån av ett annat motorfordon, men vem är du att garantera det?Om nu trafiken är så begränsad så borde det vara lugnt att cykla på rätt sida också. Men fortsätt trollandet... :)
Absurt att ens diskutera detta men om du kör i 30km/h och någon kommer bakom dig i 70km/h så blir skillnaden 40km/h.Så klart att det är lugnt så länge jag inte blir träffad bakifrån av ett annat motorfordon, men vem är du att garantera det?
Och tvingar ut den cyklisten i vägbanan, eller kör du ut och stannar i vägbanan så att den andre kan passera på din insida?Då stannar jag helt, tills cykeln har cyklat förbi.
"Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen ska föras så nära den högra kanten av vägrenen som möjligt eller av den bana som används."
Låter extremt rimligt tycker jag som har haft bil o mc kort i typ 30 år.
Ska ni ligga i mc position i sväng eller bakom krön i 30 knyck? 10 knyck med femåringen?
Bara för att jag vill ha bättre koll på bilar, så visar jag självklart hänsyn mot gående och andra cyklister.Och tvingar ut den cyklisten i vägbanan, eller kör du ut och stannar i vägbanan så att den andre kan passera på din insida?