Däck för grusväg 30 eller 32 mm. Till racer

Lite återkoppling efter ett test med Continental Super sport Plus 28mm. Korta version - köp inte!!

Som någon i tråden tidigare trodde så visade det sig att de rullade tungt. Men det var inte det värsta, utan de var väldigt stötiga och obekväma också. Gissar att allt gummi tar upp ojämnheter effektivt.
Körde en asfaltsrunda på drygt 4 mil som jag kört många gånger med GP5k. Brukar då ha 8,0 bar. Nu tryckte jag i måttliga 6,5 bar och tänkte att det skulle vara bekvämt, men icke. Det värsta jag kört på. Lägg därtill att de rullade trögt också.
Punkteringsskydd utöver det vanliga finns säkert, men det känns som det kan kvitta när resten känns uselt.

Jag uppskattar när min världsbild inte rubbas, tack för uppdateringen!?

Stötigheten och det trögrullade går ju hand i hand, och innebär i princip att däckets stomme inte hinner med att ta upp vägens små ojämnheter tillräckligt fort och gör således att hjulaxeln (och därmed hela cykeln och du själv) studsar upp och ned i en mer eller mindre hög frekvens. Det är det man strävar efter att få bort.

Punkaskyddet, som i princip är en remsa plast, hindrar effektivt däckets möjlighet att "vika undan" för hinder.

Men "måttliga" 6,5 bar tycker jag låter sjukt mycket. Jag kör aldrig mer än 4,5 bar (bak, lägre fram) vare sig på asfalt eller grus, och då väger jag ändå ganska mycket. Det är en gammal fördom att så höga tryck gör att det rullar lättare, när det i verkligheten bara känns som det går fort för att cykeln lever om så jäkla mycket. Jag vet inte vad andra kör på ren landsvägscykling, men tror att den allmänna ordningen är att gå ganska lågt med trycket. Speciellt när vi talar om såpass breda däck som 32 mm.

Nu var visserligen dessa däck bara 28mm. Om vi pratar grus och bekvämlighet så måste vi ju prata lite om Jan Heine också. Här här ett diagram från Bicycle Quarterly och det är alltså vikten över däcket som avses. Så 50% av vikten per hjul, eller 40-60, eller vad du nu tror är en bra approximation.

bertopresschart.jpg

Nu var visserligen dessa däck bara 28mm. Om vi pratar grus och bekvämlighet så måste vi ju prata lite om Jan Heine också. Här här ett diagram från Bicycle Quarterly och det är alltså vikten över däcket som avses. Så 50% av vikten per hjul, eller 40-60, eller vad du nu tror är en bra approximation.

bertopresschart.jpg

Tack! Jag väger 100kg, cykel 10kg och med ett par drickaflaskor och verktyg landar det då i mitt fall på drygt 55 kg/hjul(50/50). Var ganska rätt ute enligt diagrammet.

Har ett par Zaffiro PRO 32 mm däck på en cykel. Vet inte hur punkasäkra de är (förmodligen inte speciellt men jag lyckades köra in ett häftstift i ena däcket utan att få punktering men det var nog bara tur) men de rullar på bra och är jättesköna när man kör fort över kullersten och sånt

Själv väntar jag på att mina 32mm Conti 4 seasons skall ta slut, inte långt kvar. I en förseglad plastpåse väntar Vittoria Voyager Hyper 32mm, förvånad över att ingen nämnt dessa ännu - men de är väl för svåra att få tag på nu antar jag.

Tillbaka
Topp