SC Hightower, overkill för trail?

• Trådstartare Trådstartare Hek
  • Start datum Start datum
Tycker man ska kort å gott konsumera lite tips från tex Youtube kanaler från riktiga proffs samt faktiskt studera hur dem åker på filmer.

Satt en stund i Järvsö och man ser tydligt att snittåkaren står väldigt rakt och rör ben och armar minimalt. Notera hur Sam Hill på en gammal Intense M1 ser tämligen lik ut som Loic bruni på en modern Demo 8? cyklar ändras men riktig form och teknik förblir den samma. Vik i höften, ned med överkroppen, ut med knäna, bak med röven, stark core men mjukare lemmar och va dynamisk!

Obs! gäller inte klättring.

Normalåkare 2020
nyhet_stigcykling_funasfjallen.jpg

Sam Hill back in the day ca 2000 (på en cykel man verkligen inte kan åka fort på.....liksom typ 69 ha och 410 reach)
full_Sam_Hill_Intense_339485.jpg

Loic Bruni
5edf8eb6a4ee9_maxsportsworldtwo752620-4402039.jpg
Denna video beskriver det ganska bra.

Konceptuellt, ja till viss del men, igen, åkstil på personer som faktiskt varit duktiga har sett tämligen lik ut över tid. Nu är det bara lättare att få plats på cykeln att göra det, dvs safe zone i balans har blivit lite större men blir den för lång blir inte heller bra. Ha hans position nedför Hällride och det kommer sluta med ett sjukhus besök. Anledningen varför man måste bakom styret med armarna är för orka hålla emot precis som man gör i bänkpress, dvs stången ska gå mot bröst/bröstkorgen och du tuckar in armbågarna.

Ska man följa någon för tips så varför inte följa tex "the professor of downhill"?

Det som är tydligt är att "attack" positionen sett väldigt lik ut i WC men allt eftersom cyklarna blev bättre så kunde man åka fortare och mer aggressivt.

Kaprun 1993

Sam Hill 2003 på en Intense M1

Champery 2007

Switchblade v2 kommer ganska nära...
Detta gör mig dock fundersam:
”Thanks to the flip-chip you are spoiled for choice: there’s a high and low setting as well as the choice between a 27.5+, mullet or 29” setup – everything is possible and with the correct angle set installed the geometry is retained no matter the wheel size choices.”
Hur menar de att geometrin bara är bevarad med rätt angle set installerat? Är det inte flip-chipet som löser allt med att bevara geometrin, t ex om man sätter i ett 27,5” bak i stället för 29”? BB vill man väl att det ska ha samma absoluta höjd i vardera fall?

Fast den här hojen är steget för lite köttig för att ersätta min Capra. Nej, nu blev jag pepp att slänga på 27 bak med nytt Assegai 2,5” DD MaxGrip och leka nerför på den nya linjen jag gick över styret med Jeffsyn senast ☝?

Senast ändrad:
Fanns det inte två flip på den cykel som användes i mullet testen i någon tidning? Osäker.

EDIT. Nej, justerbar cs enbart

Senast ändrad:
Haha, ja du visar det rätt bra - att bra åkteknik faktiskt inte alls ändrats för modern geo. Möjligen, eller självklart, har hur man applicerar teknik ändrats med längre geo. Åter igen, Loic Bruni kör inte med ”modern LLS”. Han är 180 cm lång och kör med 446 mm reach, förvisso på DH-hoj som jag inte har full koll på, men ändå försöker ta som inspiration.

Haha, ja du visar det rätt bra - att bra åkteknik faktiskt inte alls ändrats för modern geo. Möjligen, eller självklart, har hur man applicerar teknik ändrats med längre geo. Åter igen, Loic Bruni kör inte med ”modern LLS”. Han är 180 cm lång och kör med 446 mm reach, förvisso på DH-hoj som jag inte har full koll på, men ändå försöker ta som inspiration.
Nja. Jag trodde vi pratade trail, ni pratar DH. Självklart är det andra förutsättningar när det gäller geometri och till viss del körstil. DH-hojar är ju kortare fram och längre bak, hans hoj har exempelvis 63* HA.

Man kan väl säga att idag kan man utnyttja en bra teknik mer, back in the day så fick man chilla mer och va mer metodisk för cykeln va själv så okapabel. Så ja en modern cykel är bättre på att åka fort med men det finns ju en sweet spot någonstans för vad som är stabilt vs manöverbart.....annars kan man ju be Nicolai att svetsa ihop en 800mm reach cykel och återkomma med en recension liksom....

Återigen för att dra en parallell till slalom, speedski skidor är betydligt längre än störtlopp och störtlopp betydligt längre än SL. Skillnaden är att på cykel kan en stig vara alla tre blandat hej vilt. Dvs två tighta switchbacks till en lång svepande berm.

För mig som sagt så när det blir ihållande brant så är 450mm reach sweet spot. 475mm då dyker styret lite obehagligt mycket och för mig är det mindre besvär att kompromissa på högfartsstabilitet än brantåkning.

Nja. Jag trodde vi pratade trail, ni pratar DH. Självklart är det andra förutsättningar när det gäller geometri och till viss del körstil. DH-hojar är ju kortare fram och längre bak, hans hoj har exempelvis 63* HA.

Downhill ingår väl i stig för de flesta, dvs man pekar cykeln nedåt på stigen och man coastar primärt? Poängen är att geometri på en stigcykel är en kompromiss mellan klättring, sittande cykling samt utförs. Där emellan är det fritt att orientera cykeln men i regel har företag tidigare mer fokuserat på nedåt egenskaper och det andra blev vad det blev. Det är ju asbra att man nu kan få en stighoj på 120mm slag som inte går av bara för att man tittar på ett drop och det är ju faktiskt fantastiskt att jag som är 183 och lite över medel kan välja mellan M eller L för då kan killen på 195 kanske också få något som passar.

Downhill ingår väl i stig för de flesta, dvs man pekar cykeln nedåt på stigen och man coastar primärt? Poängen är att geometri på en stigcykel är en kompromiss mellan klättring, sittande cykling samt utförs. Där emellan är det fritt att orientera cykeln men i regel har företag tidigare mer fokuserat på nedåt egenskaper och det andra blev vad det blev. Det är ju asbra att man nu kan få en stighoj på 120mm slag som inte går av bara för att man tittar på ett drop och det är ju faktiskt fantastiskt att jag som är 183 och lite över medel kan välja mellan M eller L för då kan killen på 195 kanske också få något som passar.
Vad jag menar är att en jämförelse med världstoppen i downhill kan bli lite knas då ämnet behandlar något annat.

Det är nog ett riskabelt däck, ja. Men om man kör nån form av lätt korv eller Huck Norris så funkar det förmodligen. Själv kör jag Rekon 2,25" med Cush Core bak och det funkar hur bra som helst. Rullar väldigt mycket lättare än Minion SS som jag körde innan (med och utan CC).

Bytte till Rekon 2,4WT i bak istället, vad säger däckmogulen om det? :D

Jag upplever verkligen i stort sett bara fördelar. Det är ytterst få ställen i Hellas (där 99% av min cykling sker) som en lång cykel är sämre rent praktiskt. Sen är det möjligt att jag skulle kunna hitta såna ställen om man verkligen letade och på plats hade med sig två olika cyklar för att testa. Men det kommer ju inte att hända liksom.
Nu är ju dock min långa cykel (ja, 500 mm reach och jag är 185 lång) tämligen lätt och rapp samt har kortare slaglängd (120/130), så jag slipper en del av det som TS talar om. Sen är det helt klart så att jag kan cykla aggressivare med den långa cykeln och därför gör det, vilket eliminerar eventuella nackdelar. Det betyder dock inte att jag är en sån som bara plöjer mig igenom saker. Jag cyklar ganska "lätt" och har sällan haft punkor eller bucklade fälgar trots lågt däcktryck, jämfört med jämnsnabba kompisar på samma underlag.

Men, nånstans blir det ju helt klart för långt. Frågan är var. I nuläget funderar jag på att sätta på en aning längre styrstam för att komma fram ännu längre och få effektivare position. Cykeln känns verkligen inte stor på nåt sätt i alla fall.
Jag tycker det är intressant att du bara hittar fördelar med den relativt långa reachen - ja, du kör ju med 500 för din längd 185, men var har du för vingspann och grenmått; är de genomsnittliga eller spretar de åt någon viss ände? Tänkte bara vad det motsvarar för reach för min egen längd 178, vingspann 184 o grenmått 82; tittar jag för enkelhetens skull i Sixtens tabell (?) så skulle jag ha 14 mm kortare reach bara baserat på vår skillnad i längd, vilket inte är så mycket. Motsvarande reach för mig skulle vara 484 mm. Men, vad har du för längd på styrstam och bredd på styre då? Det påverkar ju en del det med. Just det, head tube angle påverkar ju en del att ge rätt mycket längre eller kortare hoj så nämn gärna den med. Och apropå den så har du ju satt i ett angleset på en grad vilket både flackar till och gör din reach ännu längre! Hur har den skillnaden känts? Går det att ta isär alla dina intryck för vad var och en av egenskaper och ändringar gett ? (Nu ska jag inte gå händelser i förväg och börja gissa utan låter mina teorier vänta på verkliga erfarenheter ?)

Switchblade v2 kommer ganska nära...
Det är en intressant hoj. Men den överlappar för mycket med min Jeffsy 29. Som komplement vill jag har en hoj som räddar mig mer när jag kör lite mer galna saker när jag väl vågar det! ?

När jag skummar genom den här tråden känns allt så sjukt avancerat. Har just köpt en Hightower till grabben i strl M eftersom den är gjord för personer mellan 165cm - 175cm. Det visar sig att den har 8mm LÄNGRE reach än min Stumpjumper L. Jag gillar min och vill inte ha större så nu funderar jag på om hans kommer bli helt enorm men den ska ju vara rätt mtp på hans längd då han just har passerat 165cm. Jag har alltid provsuttit och provhojat innan jag har köpt hojar och ofta har det blivit en strl mindre än vad tabellen säger.

Åas verkar ju inte reachen ta hänsyn till sadelstolpsvinkeln vilket gör (enligt mitt sätt att tänka) att det där med att bara jämföra reach inte egentligen säger någonting alls, men det har säkert diskuterats tidigare.

Så sjukt svårt att säga vad som är rätt eller fel känns det som.. Jag tokgillar min både i Hellas och i Järvsö men vet ju inte om jag skulle gilla en längre ännu mer. Det beror väl kanske på hur man cyklar oxå? Eller kanske inte...

En hoj som känns bra är ju typ bra känner jag. Det är min slutsats.

Allt ovan har säkert redan diskuterats.
Som sagt förut så funkar allt. Men karaktären på hojen man skaffar kommer också att påverka en vad man är bra på och vad man är sämre på, precis som i vilken terräng man hojar i och vilka man gör det med kommer göra det också. Sen kan man bry sig om det eller inte. ?

Jag tror inte att 1 cm hit eller dit gör mycket, men har inte provat min Hei Hei har 430 mm och körde min Honzo ST med 425 mm kedjestag och min Bardino har också 425 mm. Min son har ingen problem att får sin framhjul upp, han är nu 127 cm och har 380 mm kedjestag, så (relativt) mycket längre kedjestag funkar också.

Det finns ingen rätt eller fel, men det kan finnas stora skillnaden, som du skriver. Bästa är att prova olika geometri själva, men det verkar att det tar tid för några innan man är van med en andra geometri (jag var direkt nöjd med längre reach de tre sista gånger jag köpte en ny MTB).

Jag kan (nästan) bara jämföra reach för att jag ståcyklar mest, skulle nästan kunna tar bort sadeln. Jag har lite för brant sadelvinkel på min stig-HT, eller ännu lite för kort reach. Men ja, avståndet mellan sadeln och styren berör på reach, sadelvinkeln och längden av stammen. Åt andra sidan, sadeln kan man justera fram och bak lite, reach inte.
1 cm kedjestag gör nog en hel del skillnad, liksom ett par cm i reach. Lägger man dessutom ihop allt så blir det en vässentlig skillnad. Men det är svårt att veta vilket mått man vill ändra på då det är svårt att isolera och prova.

Kona är Kona, höga vevpartier och väldigt korta kedjestag. Då blir det trixigt och lätthoppat. Du kan ju Konafiera din SC lite med kortare stam, riserstyre och smalare styre, men Konas väldigt korta kedjestag kan du ju inte modifiera dig till.

Jag upplevde en jäkla förbättring med byte från 800mm styre och 47mm stam till 780mm styre och 40mm stam. Mycket lättare att få upp fronten.

Hjälper inte det så sälj och köp en Process 134. Det ska vara kul att cykla annars kan det ju kvitta.
+1
Själv har jag kapat styret från 800 till 780 och bytt stam från 50 till 35 vilket gjorde hojen mycket bättre för mig eftersom den har känts lite i längsta laget. Så det här kan jag också rekommendera om man vill göra det enklare att komma längre bak på hojen utan att behöva rycka lika mycket.

1 cm kedjestag gör nog en hel del skillnad, liksom ett par cm i reach. Lägger man dessutom ihop allt så blir det en vässentlig skillnad. Men det är svårt att veta vilket mått man vill ändra på då det är svårt att isolera och prova.

Har såld min Honzo ST, på den hade jag kunna prova 1 cm mer och mindre utan att ändra något annat.

Min son kan lufta framhjulet på sin mtb med 380 mm kedjestag och han är nu 127 cm. Men troligtvis skulle det vara enklare med 300 mm som är relativt samma längd jag kör med.

Jag har helt enkelt för få referenser att titta på när det gäller geo för åkare av samma storlek som mig själv när det gäller enduro. Men den typ av enduro jag kör är mindre högfartsenduro som EWS kör och mer lågfartstekniskt riktigt brant nerför vilket kanske är mer likt de saktaste partierna jag har sett i downhill.

Downhill är dessutom kortare sträckor vilka har studerats och inte körs blint och alltså kan vara mer tekniska jämfört med EWS (Enduro World Series) där man inte har tid att ta någon närmare titt på sträckorna vilka körs mest blint och därför inte kan vara lika tekniskt svåra och utmanande. Jag menar, inte lägger de i ett EWS in en så pass tekniskt krävande sektion att man klarar den först efter att ha tittat och kört den flera gånger. Det går ju inte eftersom man inte har tid att låta folk titta på och köra före det är tävling. Faktiskt skulle jag själv vilja se en ny klass enduro med kortare sträckor som både kräver och gör möjligt att man tittar och kör in sig på en sträckas features, vilka kan vara uppför som nerför. ☝

Senast ändrad:
Det är nog ett riskabelt däck, ja. Men om man kör nån form av lätt korv eller Huck Norris så funkar det förmodligen. Själv kör jag Rekon 2,25" med Cush Core bak och det funkar hur bra som helst. Rullar väldigt mycket lättare än Minion SS som jag körde innan (med och utan CC).
Jag har experimenterat med lätt framdäck också men det gör inte i närheten av lika mycket skillnad för rull och "snärt". Så köttigt fram och lättrullat bak med punkaskyddskorv eller +ANNAT är ett trevligt recept. Åtminstone när det inte är blött.

Edit: Fast det är klart att även framdelen på cykeln blir lite rappare med lätt framdäck, även om inte rullet påverkas så fasligt. För egen del föredrar jag dock känslan av ett väldämpat framdäck som tjoffar i sig underlaget utan att bråka.
Jag håller inte med att någon form av annan korv än CC hjälper. Jag och grannen har testat annat och bara CC hjälper att inte få genomslag och med stabilitet. Men det är förståss bara våra tvås erfarenhet.

Att det är andra förutsättningar både vad gäller cykel, terräng och förare.
Själv skulle jag säga det finns liknande förutsättningar vad gäller alla tre!

Terräng: Jag kör liknande tekniskt svåra passager där i de mest tekniska DH-partierna, om inte ännu mer tekniska.

Förare: Bara för att jag inte har samma uthållighet och styrka för min vikt innebär inte att jag inte har samma tekniska utmaning. Den skulle jag säga är densamma i vissa sektioner, men inte som de i högre fart vilka jag avstår på grund av skaderisken. Allt i lägre fart kan jag dock identifiera med.

Cykel: Därför tittar jag på liknande attribut vad gäller cykel.

Senast ändrad:
Kona är Kona, höga vevpartier och väldigt korta kedjestag. Då blir det trixigt och lätthoppat. Du kan ju Konafiera din SC lite med kortare stam, riserstyre och smalare styre, men Konas väldigt korta kedjestag kan du ju inte modifiera dig till.

Jag upplevde en jäkla förbättring med byte från 800mm styre och 47mm stam till 780mm styre och 40mm stam. Mycket lättare att få upp fronten.

Hjälper inte det så sälj och köp en Process 134. Det ska vara kul att cykla annars kan det ju kvitta.

Håller med!

Jag bytade från 740 mm till 780 mm med 10 mm kortare stam som kändes som ungefär samma längd på cyklen (men mycket mer kontroll).

Själv skulle jag säga det finns liknande förutsättningar vad gäller cykel, terräng och förare.

Terräng: Jag kör liknande tekniskt svåra passager där i de mest tekniska DH-partierna, om inte ännu mer tekniska.

Förare: Bara för att jag inte har samma uthållighet och styrka för min vikt innebär inte att jag inte har samma tekniska utmaning. Den skulle jag säga är densamma i vissa sektioner, men inte de i mer hög fart vilka jag gärna avstår från på grund av den högre skaderisken. Allt i lägre fart kan jag dock identifiera med.

Cykel: Därför tittar jag på liknande attribut vad gäller cykel. ?

Tack! Den stora skillnaden mellan WC och stig är i princip att WC då håller brantheten i sig i ca 2-5km. På stig är det ofta över på under 1km men det är ofta lika besvärligt på den biten.

Så ja man bör ha i åtanke hur man cyklar dh när man köper en stig cykel om man nu söker sig till stigar med fallhöjd. En lång reach blir ännu lägre i nedförsbacke och tillslut blir det för långt till styret och man gör OTB när man hamnar för långt över framhjulet.

Jag tycker det är intressant att du bara hittar fördelar med den relativt långa reachen - ja, du kör ju med 500 för din längd 185, men var har du för vingspann och grenmått; är de genomsnittliga eller spretar de åt någon viss ände? Tänkte bara vad det motsvarar för reach för min egen längd 178, vingspann 184 o grenmått 82; tittar jag för enkelhetens skull i Sixtens tabell (?) så skulle jag ha 14 mm kortare reach bara baserat på vår skillnad i längd, vilket inte är så mycket. Motsvarande reach för mig skulle vara 484 mm. Men, vad har du för längd på styrstam och bredd på styre då? Det påverkar ju en del det med. Just det, head tube angle påverkar ju en del att ge rätt mycket längre eller kortare hoj så nämn gärna den med. Och apropå den så har du ju satt i ett angleset på en grad vilket både flackar till och gör din reach ännu längre! Hur har den skillnaden känts? Går det att ta isär alla dina intryck för vad var och en av egenskaper och ändringar gett ? (Nu ska jag inte gå händelser i förväg och börja gissa utan låter mina teorier vänta på verkliga erfarenheter ?)
Jag har ungefär 90 cm i grenmått vilket jag tror är rätt långt. Så då är nog min överkropp kort, men armarna är långa tror jag. Vet inte vad du avser precis med "vingspann", men jag mäter 197 cm från ena handens fingerspets till andra. Då är dock händerna storlek 11-12, så det kanske inte säger så mycket.
Angle set:et gör bådet styrröret/gaffeln flackare och vinkelförändringen sker dessutom i övre lagerkoppen, så jag skulle tro att reach uppe vid styret blir ungefär 1 cm kortare. Stammen är 35 mm och mitt styre är ganska mycket "framrullat", så det motsvarar nog 45 om man ser till hur mycket backsweep de flesta andra kör med. Styret är 800 mm brett vilket passar mina ap-armar bra. ?

När jag monterat angle set så fick jag anpassa min position en aning, men det tycker jag mest varit positivt. Man kan ha överkroppen längre fram utan att viktfördelningen hamnar för nära framaxeln. Däremot skulle jag inte ha nåt emot en liiiite längre styrstam när jag sittcyklar brant uppför, men det funkar bra ändå.
Edit: Jag gillar också styrningen bättre då det känns mer naturligt att luta cykeln in i svängen istället för att vrida på styret, jämfört med innan.

Jag håller inte med att någon form av annan korv än CC hjälper. Jag och grannen har testat annat och bara CC hjälper att inte få genomslag och med stabilitet. Men det är förståss bara våra tvås erfarenhet.
Annan korv kan hjälpa mot genomslag, men den dämpar ju inget (eller väldigt lite i jämförelse). Har kört Anaconda bak innan jag körde CC och det blev betydligt färre kännbara genomslag än utan korv i alla fall.

Angle set:et gör bådet styrröret/gaffeln flackare och vinkelförändringen sker dessutom i övre lagerkoppen, så jag skulle tro att reach uppe vid styret blir ungefär 1 cm kortare. Stammen är 35 mm och mitt styre är ganska mycket "framrullat", så det motsvarar nog 45 om man ser till hur mycket backsweep de flesta andra kör med. Styret är 800 mm brett vilket passar mina ap-armar bra. ?

En -1 grad angleset flyttar övre lagerkoppen 2 mm bakåt på en 120 mm styrhuvuded, men ramen vinklas när 0.25 grad så reach blir nästan precis samma. Om man inte flyttar bak sadeln kommer man 5 mm närmare styren för att sadeln kommer 5 mm framåt pga 0.25 grad brantare sadelrörsvinkel och lite bakvinklad styrrör och stam.

EDIT: vet inte vilken angleset du valde.

Senast ändrad:
Jag har helt enkelt för få referenser att titta på när det gäller geo för åkare av samma storlek som mig själv när det gäller enduro. Men den typ av enduro jag kör är mindre högfartsenduro som EWS kör och mer lågfartstekniskt riktigt brant nerför vilket kanske är mer likt de saktaste partierna jag har sett i downhill.

Downhill är dessutom kortare sträckor vilka har studerats och inte körs blint och alltså kan vara mer tekniska jämfört med EWS (Enduro World Series) där man inte har tid att ta någon närmare titt på sträckorna vilka körs mest blint och därför inte kan vara lika tekniskt svåra och utmanande. Jag menar, inte lägger de i ett EWS in en så pass tekniskt krävande sektion att man klarar den först efter att ha tittat och kört den flera gånger. Det går ju inte eftersom man inte har tid att låta folk titta på och köra före det är tävling. Faktiskt skulle jag själv vilja se en ny klass enduro med kortare sträckor som både kräver och gör möjligt att man tittar och kör in sig på en sträckas features, vilka kan vara uppför som nerför. ☝
Vet ni om det finns någon tävlingsgren idag som ser ut som ovan?

En -1 grad angleset flyttar övre lagerkoppen 2 mm bakåt på en 120 mm styrhuvuded, men ramen vinklas när 0.25 grad så reach blir nästan precis samma. Om man inte flyttar bak sadeln kommer man 5 mm närmare styren för att sadeln kommer 5 mm framåt pga 0.25 grad brantare sadelrörsvinkel.

EDIT: vet inte vilken angleset du valde.
Det är ett Works Components med ZS-kopp på undersidan och som sagt så sker all offset då i övre lagerkoppen. Det kanske är en synvilla, men det ser ut som mer än 2 mm i alla fall. De förändringar som sker bortsett från gaffelvinkeln är såpass små att de är nästan försumbara i alla fall. Stack borde till exempel minskas med (1 - sin(65,5°)/sin(66,5°))*(stack - styrrörslängd) = 3,9 mm.

20200804_003029.jpg

Det är ett Works Components med ZS-kopp på undersidan och som sagt så sker all offset då i övre lagerkoppen. Det kanske är en synvilla, men det ser ut som mer än 2 mm i alla fall. De förändringar som sker bortsett från gaffelvinkeln är såpass små att de är nästan försumbara i alla fall. Stack borde till exempel minskas med (1 - sin(65,5°)/sin(66,5°))*(stack - styrrörslängd) = 3,9 mm.

Den på min sons cykel har bottensidan centrerad, tror din är samma. Då blir det sin(1)*(125 + 10)=2.4 mm offset, dår jag tar med 10 mm stack på lagerkopporna. Lägre stack ger 0.25 brantare sadelrörsvinkel som flyttar sadeln 3.5 mm fram. Men ser nu att 2.4 mm offset + lite mer för att styren är högre än ovanlager ger bara 3.5 mm kortare distans mellan sadeln och styren.

Vet ni om det finns någon tävlingsgren idag som ser ut som ovan?

Inte officiell gren iaf men Enduro i Sverige blir ju typ så.

Överlag spelar det inte jätte stor roll om man fått nöta banan ett par dagar eller kört två åk. Är man någorlunda avancerad cyklist kan man åka med relativt bra tempo och flow på alla stigar. Sök finding flow with Fabien Barel tex. Vad som kan vara problematiskt är stora hopp och drops men sånt finns ju inte direkt på naturliga stigar.

Så länge man är ur sadeln så finns det en grund position och den är samma oavsett "modern" geometri eller inte. Känslan man letar efter är att man känner en balanserad och trygg grundposition där man har utrymme att röra sig framåt och bakåt. Känner man tex att framhjulet känns tungt då kanske hojen blev lite för lång, då kan man tex testa kortare stam och/eller smala av styret lite gran. OBS! Detta kommer så klart få andra förändringar i känsla på styrning etc så man får testa vad som blir bästa kombon.

Tex gå från 50 till 30mm stam är ju i princip en hel storlek i reach så det finns alltid en del saker att jobba med om man känner storleken är lite off.

Tills nu med modern geo så har jag alltid sagt ta en storlek större och sizea ned stammen isf men nu börjar man nog ska ta "rätt" storlek från början. Så är man runt 180 så är det oftast antingen M eller L som gäller.

Inte officiell gren iaf men Enduro i Sverige blir ju typ så.

Överlag spelar det inte jätte stor roll om man fått nöta banan ett par dagar eller kört två åk. Är man någorlunda avancerad cyklist kan man åka med relativt bra tempo och flow på alla stigar. Sök finding flow with Fabien Barel tex. Vad som kan vara problematiskt är stora hopp och drops men sånt finns ju inte direkt på naturliga stigar.

Nu har jag bara kört ett ESS och det var 2015, och även om det ens var ESS då har jag svårt att tro att det finns sektioner som inte går att köra blint med tanke på att det är ett slags folkrace. Men det är klart det kan finnas a- och b-linjer ?‍♂️?

Jag är nog mer intresserad av sessions med polare på features som inte går att sätta de första försöken ?

Ok.... har sett ljuset nu. Fått guidning med att ställa in fjädringen av en forumsmedlem, rullar som en helt annan hoj nu.

Slängt ut allt som heter Volume Spacers, ställt sag och kör med en hel del rebound. Resultatet känns som att hojen sväljer det mesta, mkt mer följsam i början av slaget men ändå samtidigt är studsig och lekfull, faktiskt, trots storleken :)

Med fjädringen kom ett flyt och en helt annan fart. Vart helt och hållet motarbetad av fjädringen innan, inställd för bikepark eller nått från fabrik. Har väl inte kört asknixiga grejer men detta känns som en grym helhet nu. Ev lite tung och överbyggd för stig i teorin men ändå kul som satan när det lutar det minsta nedför. Förstår vad som sagts att man kan cykla mer ostörd av småskräp och fokusera på stigen längre fram och i stort.

Viktigaste är bara att man har med sig mkt mer fart nu överallt, känns även lättare i fram iom farten. Men en 35mm stam skulle nog sitta fint ändå.

Enda grejen nu tror jag är väl att man fortfarande kan slå i pedalerna som man inte brukar. Har med längden att göra? Tror denna är lika hög i vevpartiet som Konan iaf. Kanske vänjer sig.

Senast ändrad:
Enda grejen nu tror jag är väl att man fortfarande kan slå i pedalerna som man inte brukar. Har med längden att göra? Tror denna är lika hög i vevpartiet som Konan iaf. Kanske vänjer sig.
Du får googla lite, men Konan BORDE vara högre, de är ganska höga. Jag bytte till 170mm vevar vilket gjorde susen. Men man vänjer sig säkert. Du får kämpa lite på tekniken och timingen.

Den kanske är en grym ”allt” MTB då när man är 170cm kort.

ja den verkar grym, jag var nära på att plocka med mig en S kit hem från butik i somras strax efter release’n men överväger välja en bronson igen när det blir dags för byte. Jag är också kort (173) och min nuvarande bronson -16 i medium har passat mig perfekt.

Tillbaka
Topp