Häva köp..?

• Trådstartare Trådstartare Pqz
  • Start datum Start datum

Pqz

Aktiv medlem
Häva köp..?
Köpte en Giant elcykel på XXL för 3 år sedan. Ganska tidigt slutade motorn driva och byttes mot en ny från en slaktad lagercykel efter mycket tjat och lång tid. För ett knappt år sedan lämnade jag in cykeln för byte av dämpare, el-reglage och display. Pga svårigheter att få fram reservdelar tog det flera månader innan jag fick tillbaka den. Nu är den tvärdöd igen, oklart varför, och XXL hävdar att det är inte går att få fram reservdelar pga Corona och det ena med det fjärde.
Under den tid jag haft cykeln har den rullat ca 1000 mil. Den har befunnit sig på verkstad 3-4 månader, och är nu tvärdöd och det går inte att få prognos på om eller när den kan fixas.
Vad tycker ni jag skall göra? Försöka häva? Den är ju inte i nyskick... Samtidigt känns det surt att ta en write-off bara sådär... Råd och tips emottages tacksamt.

Häva köp..?
Häva 3 år gammalt köp efter 1000mil känns ju rätt tufft och tror inte man lyckas med, kan inte se att XXL eller Giant har ansvar efter 3 år om reservdelar inte går att få tag på. Försök fråga vilken reservdel som behövs och försök hitta den själv.

Häva köp..?
De här grejerna som byttes för ett knappt år sedan (och nuvarande fel), byttes de på reklamation/garanti, eller gick det som regelrätta reparationer (som du bekostade)?

Häva köp..?
Om du ska lyckas häva köpet utanför garanti tiden, dvs 1 års garanti och 2 års reklamationsrätt måste du kunna bevisa att det är ett ursprungsfel. Ingen lätt uppgift, så mycket som du använt produkten skulle jag inte bemöda mig med det alls.
vad är felet och vad är slitage, har du servat regelbundet eller är det onormalt slitage pga slarv? byte av dämpare, hade du inte servat de alls på 2 år?
ja, du förstår.
Försök att fixa din cykel själv istället, delar går nog att beställa på internetz

Senast ändrad:
Häva köp..?
Skärmen och reglaget var paj efter kullkörning. Dämparen var slut, så ja betalade.
Ok, då verkar det ändå som att den fungerat skapligt under dessa nästan tre år, och använts en hel del. Du har reklamationsrätt i tre år, men bevisbördan ligger på dig att visa att det fel som nu föreligger fanns vid köpet, och inte är ett resultat av brukande och slitage. Och om du trots allt lyckas med det, så har butiken ett par chanser på sig att åtgärda felet, innan du har rätt att begära att köpet hävs.

Häva köp..?
häva låter väl inte så supertroligt eller rimligt. Sen saknar väl inte cykeln inte drivning? Det är ju ingen mc.
Har du provat att trampa en elcykel? Skiten är ett as på bortåt 20 pannor.
Totalt idiotiskt felköp. Trots att jag pendlar i förortsmiljö med korsande trafik och cykelbanekaos är jag mer än 10% snabbare på min gravel. Trots att den är tung och klumpig är den känslig och tål inte att användas av hårdhänta/ vårdslösa tonåringar.

Häva köp..?
Det tråkiga med att skrota den efter 1000 mil är att milkostnaden blir ganska hög, inte omöligt i samma härad som en billig begagnad bil.

Häva köp..?
de här e ju rena popcorntråden 3 år gammal cykel uppenbart bristande egetunderhåll vårdslöst hanterad omkullkörd sönderkörd med 1000mil körsträcka o du e förvånad den e trasig o vill häva köpet.... jösses amalia dej vill man inte få som kund

sen undrar man ju vilken sten du bott under senaste månaderna corona har orsakat stängda fabriker stängda gränser inställda transporter stoppad postgång mellan länder etc etc o du fattar inte varför de inte går få hem delar.... tror du xxl tillverkar allt i källaren i butiken eller?

Tillbaka
Topp