Är det någon som har DN -abb och kan posta texten från artikeln? Vad är det för trick som funkar för att hacka systemet?
Postnord har alla portkoder och nycklar, ändå väljer de ibland att inte använda dem. Augustin Erba har rett ut när.
www.dn.se
Du har beställt ett paket som ska levereras av Postnord. Du stannar hemma för att ta emot paketet. Du får ett meddelande som säger: ”Det gick inte att leverera”. Du blir förbannad. Augustin Erba har tagit reda på varför du inte får ditt paket till dörren. Och han bjuder på ett knep för att gå runt systemet En enkel beställning från ett stort kontorsvaruhus ska hem till mig. Jag, som många andra, vill följa FHM:s rekommendationer och inte hänga på offentliga platser i onödan för att hämta ut paket.
Jag kan följa beställningen i Postnords app och det ser lovande ut. Min dagliga promenad – man måste ju röra på sig även om det är corona – får vänta. Jag vill vara hemma när leveransen kommer.
Då ser jag i appen: ”Det gick inte att leverera. Mottagaren kommer att få ett meddelande om var försändelsen kan hämtas.”
Hur är det möjligt att Postnord inte kan leverera till en lägenhet i centrala Stockholm till ett hus som har portkod?
Jag har sett liknande upplevelser i sociala medier. Jag är inte ensam om att vara hemma och ändå inte få paketet.
Jag kontaktar Emma Riblom på Postnords pressavdelning. Hon svarar med vändande mejl – trots att hon är på semester. ”För det första ska det givetvis inte gå till så.”
Men, som det ska visa sig, är det
precis så det ska gå till. För det har nämligen Postnord beslutat.
Jag blir uppringd av Mathias Krümmel, som beskriver sig själv som ”den som ska vända Postnord”. Formellt är han operativ chef för Postnord
Jag förklarar vad som har hänt och förväntar mig ett svar som kanske ska säga att chaufförerna har ett tajt schema, eller att just den här chauffören har gjort fel.
Alls icke. Men vi börjar med det som Mathias Krümmel kallar för min ”bomkörning”.
– Bomkörning? säger jag häpet eftersom jag inte hört det ordet förut.
Jag tänker att om man har ett namn på det, så lär det inte vara ovanligt. Men det kanske bara jag som inte känner till begreppet.
– Det är intern jargong, säger Mathias Krümmel. Vi kallar det för bomkörning när man inte lyckats leverera ett paket till beställaren.
Det finns tre typiska skäl till att varan inte kommer fram, förklarar han.
Antingen att Postnord har gjort fel eller att personen som ska få leveransen inte är hemma (och inte svarar i telefon) eller att den som jag beställt varan av inte gett Postnord förutsättningar för att kunna leverera.
I just mitt fall handlar det om att de jag har beställt hos inte har begärt att jag ska lämna vare sig portkod eller mobilnummer. Så när chauffören kom till min port hade han inget sätt att lämna över varan, menar Mathias Krümmel.
Men vänta nu, tänker jag. Det här är ju Postnord. De har alla portkoder i hela Sverige. De kan komma in överallt. Varför har de inte använt min portkod?
Förklaringen jag får från Mathias Krümmel är något komplicerad. Håll i dig nu. Postens brevutdelning och postens logistik är olika verksamheter. Den ena – breven – sker på statens uppdrag och det är i den rollen som de får tillgång till alla portkoder och nycklar. Den andra – paketen – är en konkurrensutsatt verksamhet.
Om Postnord skulle utnyttja sina portkoder för paketleverans så skulle det vara orättvist mot konkurrenterna.
Men varför delar de inte med sig av portkoderna till de andra? undrar jag.
Kan det vara så att Postnord inte vill bli av med sin största konkurrensfördel? Att de hellre ger dålig service än ger konkurrenterna hjälp på traven?
Han säger att det inte är så, det är bara att det skulle bli en sådan administrativ mardröm. Alla fastighetsägare måste i så fall ge Postnord tillstånd att använda koder och portnycklar till annat än post, och sedan också godkänna att Postnord lämnar ifrån sig uppgifterna till konkurrenterna. Den vägen tänker Postnord inte gå.
De vill däremot bli bättre på att säga åt leverantörer att de måste begära portkod och telefonnummer. Det ska de genast göra med den som jag har beställt av, säger Mathias Krümmel.
Sammanfattningsvis är det alltså inte på grund av lata chaufförer eller omöjliga scheman för dem som jag (och kanske du) inte fick paketet. Det är resultatet av ett medvetet beslut från Postnord. Och sen får vi höra att
vi inte gick att nå.
– Vi kan bli tydligare i våra felkoder, säger Mathias. Där har vi en hemläxa att göra: Av vilken anledning har vi inte kunnat leverera paketet.
Så framöver kommer det inte enbart att stå att det inte gick att överlämna paketet, utan det kommer också stå vad som egentligen har hänt. Som till exempel att Postnord inte hade ditt telefonnummer.
Om det kommer göra den paketlösa paketmottagaren nöjdare återstår att se.
Jag bestämmer mig för att pröva en teori: jag köper ännu en pryl på det stora kontorsvaruhuset, och precis som Krümmel har sagt, så ber de mig inte uppge vare sig portkod eller telefonnummer. Nu till experimentet: I adressfältet, efter min adress, så skriver jag PK och därefter min portkod. Det känns förbjudet.
Men värt, för sen plingar det på min dörr och jag får mitt nya paket.