Vilka har snabbast leverans?

Putte--

Aktiv medlem
Är det någon som gjort några noteringar om vilka nätbutiker som är snabbast på att packa och leverera ordrar?
Wiggle är i min mening en av de snabbaste, men har inte alltid det bästa utbudet (i detta fall ett vevlager och en kassett). De som har båda sakerna på lager är Bike-discount och Mantel.
Men om man listar de olika överlag, vilken ordning skulle ni säga?
Wiggle
Bikester
Bike-discount
Bike inn
Cykelkraft
Mantel
Chainreaction
Cyclestore
Onone/planetX

Wiggle brukar ha 24h expressfrakt. Men nu iom corona så tog det över en vecka innan ja fick sakerna. De reklamerade och återbetalade dom 200kr jag betalade för expressfrakten, men var själv tvungen att betala för returfrakten när jag inte längre behövde sakerna pga förseningen

wiggle är billigt, men inte speciellt bra.

Det beror ju lite på dagsformen ibland. Har inte själv beställt från Mantel men hört att de är snabba. Snabbaste jag fått senaste tiden var från Bikester (det som är märkt med snabbleverans, dvs det finns i deras svenska lager). Tror det handlade om 36h men då var det precis när de börjat med det och jag fick hemleverans, det har de inte erbjudit sedan dess.

Bike24 har du inte i listan, de är normalt sett också väldigt snabba, bra utbud och pris

Chainreaction har expressfrakt som faktiskt kommer dagen därpå om man beställer innan en viss tid.
Fraktpriset beror på vad man beställer men dom senaste gångerna jag har tagit det så har det legat ~150:-.

Kan det ju vara värt om man har bråttom.

CRC och Lordgun har levererat inom 24 timmar (med expressfrakt), trots rådande pandemi. Lordgun har därtill en väldigt hjälpsam kundtjänst.

Cykelgear, som inte finns på din lista, brukar vara grymt snabba.

Som andra nämnt, Bikester är väldigt snabba på artiklar som finns i deras nya svenska lager i Helsingborg (varor märkta "snabbleverans").

Cyclegear är snabbast om de har grejerna i det svenska "mellanlagret" annars normal leverans om det skickas från danmark........ De har dock ingen lagernotering för vad som skickas från vilket lager... Snabbast upplevda leverans: 2 dagar
Bikediscount var snabba och levererade till dörren förra veckan efter 4 dagar helt ok i Covid-tider
Mantel är snabba, snabbaste leverans förra året 3 dagar
Wiggle sisådär: 5-10dgr i värsta fall
Cykelkraft ska vi inte ens börja tala om även om Spobik nu äger dem.....
Alla upplevelser för mig gäller normalfrakt och gratis frakt

Beställde Nyligen ett hjulpar på Wiggle en onsdag kl12:30 med expresslev. Torsdag kl10 fick jag dom. Från England till Stockholm på mindre än 22 timmar

Jag gillar r2 men snabba kan man väl inte säga att dom är.
Vill man ha snabbt är väl Wiggle med express svårslaget med leverans på ca 24h.

Nu bor jag i norra Sverige men wiggle express är (Normalt) snabbast helt klart (2-3 dagar)

Mantel, BD, BC, R2, Bike24, bikester, bikeshop, cykelgear och rose brukar vara inom 7 dagar. Beställer jag under helgen brukar leveransen oftast komma Tors-fre, ibland nästföljande måndag.

nu under Corona har däremot bikester, wiggle (express) och rose haft längre leveranstid än normalt.

R2 var blixtsnabba senast, beställde sent nu i onsdags kväll och kunde hämta hemma på Coop (Stockholm) igår förmiddag med standardfrakt via DHL/PostNord.

Man skulle kunna dra slutsatsen att alla är bra på att leverera inom kort. Bikester har jag varit lite grinig på några ggr då dom delat upp leveranser utan att informera i förväg.
Den beställning jag ska göra vid löning nu måste gå via BD eller Mantel som sagt då dom e de ända som har det pressfit lager jag behöver, och jag behöver det inom en vecka men det låter som jag kan vara lugn.

Jag listade förövrigt bara dom jag hade i huvudet.
Men ok, vi har alltså.

• Wiggle
  • Bikester
  • Bike inn
  • Bike24
  • Bike-discount
  • Rose
  • Onone/planetX
  • Cykelkraft
  • Cykelgear
  • R2-bike
  • Chainreaction
  • Bikeshop
  • Cyclestore
Har jag missat någon/några?

Förlåt.
Expressfrakt borde ge mer tomma transporter, sämre samordning och högre belastning på vår jord.
Är er nya kassett så viktig att den inte går att beställa med vanlig frakt?

I all vänlighet och omtanke om vår planet och dess begränsade resurser...

Förlåt.
Expressfrakt borde ge mer tomma transporter, sämre samordning och högre belastning på vår jord.

Ja du har ju rätt, men samtidigt så åker ju folk till fjällen i Sverige bara för nöjes skull också. Det är inte heller något vidare... Var drar man gränsen?

R2 har varit väldigt snabba för mig när jag väljer UPS som transportör (samma kostnad som vanlig frakt), då brukar det gå på tre dagar. Wiggle har nåt dyrare expressfrakt-alternativ som är framme dagen efter som jag provat nån gång också.

Bikester har jag börjat tröttna på att de använder kartonger som är ungefär lika tjocka som en papperspåse så det är mer regel än undantag att det är hål i kartongen, sist var det hål i kartong, hål i hjälm-kartongen innanför och repor på hjälmen :(

Bikecomponents, bikester och bike24 , beställde på tisdagen( behövde lite grejer efter lite markkänning) de kom på fredagen .
Ska sägas att prylarna kom i vadderade kuvert,kanske därför det gick fort.
Mange

Förlåt.

Apropå express- resp normalfrakt så känns det ibland som det mer har att göra med att butikerna vill tjäna en slant extra om man har bråttom, själva transporttiden skiljer sig kanske inte åt så mycket egentligen och innebär inte mer miljöbelastning.

Instämmer i att Bikester är snabba speciellt det som är märkt snabbfrakt, Rosebikes har varit riktigt slöa i sommar om det nu har att göra med covid19 eller hög belastning.

Mantel e riktigt snabba, jag har beställt på kvällen runt 21 tiden några gånger och en kvart senare är ordern skickad. Framme ett par dagar senare.

Ja inte är det Chain Reaction med standardfrakt i alla fall. Beställde måndag morgon och paketet är fortfarande "Klart för transport" i London ?‍♂️ Har aldrig upplevt några större problem innan, 3-4 dagar så har det legat på postkontoret. Beställde från Bikester samtidigt och de grejerna kom efter 48 resp 72h (från svenska resp tyska lagret)

Tcmcykel.se grymt snabba 1-2dagar på dom senaste grejerna jag beställt där , snabba på mail svar vid frågor m.m också.

Inte min upplevelse, beställde i måndags. Inte hört något eller att det skickats. Mailar på nytt och får svar idag att de väntar på grejor från leverantörer, detta trots att det jag beställde stod som "I lager" - lite Cykelkraft feeling på det :)

Ja inte är det Chain Reaction med standardfrakt i alla fall. Beställde måndag morgon och paketet är fortfarande "Klart för transport" i London ?‍♂️ Har aldrig upplevt några större problem innan, 3-4 dagar så har det legat på postkontoret. Beställde från Bikester samtidigt och de grejerna kom efter 48 resp 72h (från svenska resp tyska lagret)

Royal mail i London verkar ha några jävla problem, beställde lite grejer från biketart för några månader sen som fick ordern skickad på några timmar men paketet fastnade i London i nästan två veckor innan de kom vidare.

La en order på ny styrlinda på Bikester i söndags, stod snabb leverans men har fortfarande inte kommit till postombudet. Bike-discount var snabbare på ordinarie order än vad Bikester är på snabb leverans...

Man skulle kunna dra slutsatsen att alla är bra på att leverera inom kort. Bikester har jag varit lite grinig på några ggr då dom delat upp leveranser utan att informera i förväg.

Ja, bikester är lustiga. Beställde 3 saker, alla "i lager". De skickade knäskydden direkt, var här dagen efter medans resten skickades separat en dag senare tror jag. Man kan nog konstatera att de antingen ljuger om lagerstatus eller så skickar de från helt olika ställen, alt. att de inte har något eget lager (för vissa saker?).

Bikester har mycket riktigt ett lager i Tokhult och det är det som ska gå snabbt. Jag har inte fått ordern delad, om jag lägger till en tysk grej så går hela ordern från Tyskland. Kanske är det om man beställer en sak som bara finns i Sverige och en som bara finns i Tyskland...

Liten korrigering. Bikester delade inte min order på 3 prylar på 2 paket, utan 3 paket! Första som gick snabbt var från Sverige, nr 2 som jag kan se tyskland, nr 3 kan man bara se att det är registrerat.

Jag har i princip inget emot sådana är lösningar, men jag vill gärna ha mer transparens i processen. "This will be delivered from XXX" hade ju varit bra. Det står ju examt samma sak på prylarna: "Snabb leverans tillgänglig inom 1-3 arbetsdagar"

Bike24 (DE) - 3-5 dagar (använd inte "Betala med Amazon", det kan lägger till flera dagar)
https://www.wheel-parts.shop/en/ (ny, NL) - UPS 1 dag! (ekrar, nipplar, verktyg)
Bike Components DE - 2-3 dagar att ge över till DHL
Starbike (DE) - 5 dagar att ge över till DHL
Spokes from Ryan (EN) - de skickar snabbt, beror på PostNord
Bike Discount (DE) - 3 dagar att ge över till DPD

Ja, bikester är lustiga. Beställde 3 saker, alla "i lager". De skickade knäskydden direkt, var här dagen efter medans resten skickades separat en dag senare tror jag. Man kan nog konstatera att de antingen ljuger om lagerstatus eller så skickar de från helt olika ställen, alt. att de inte har något eget lager (för vissa saker?).

det brukar stå ”snabbleverans” eller nåt i stil med standardleverans, beställer man en produkt med snabblev och en med standardlev kommer paketen i varsina kollin och skickas med någon dags mellanrum. Precis som någon säger så har dom flera lager.

Tillbaka
Topp