MTB - Byte av kedja, kassett, vevparti etc.

transonic

Medlem
Hej!

Jag har en Canyon Nerve AL 7.9 från 2016. Den har nu gått ca 3000 km och jag funderar på byte av bakkassett, rollers, kedja och vevparti. Kedja, rollers och kassetten tänkte jag byta i slutet av säsongen. Är det rekommenderat att byta vevparti i samma veva (no pun intended) eller räcker det med att byta vevlager eller kan man rentav vänta en säsong till? Samtliga komponenter förutom kedjan är Shimano.

Funderar även på service av dämpare (både gaffeln och bakdämparen är Fox Float). Är det dags nu eller kan jag vänta?

Tacksam för svar!

Allt beror ju på hur slitet det är, tex vevlager behöver inte bytas om det inte är glappa eller "grusiga".
MEN dämpare och gaffel skulle jag säga att det är hög tid att göra en helservice på.

Allt beror ju på hur slitet det är, tex vevlager behöver inte bytas om det inte är glappa eller "grusiga".
MEN dämpare och gaffel skulle jag säga att det är hög tid att göra en helservice på.

Tack för ditt svar! Jag har ett klickande ljud som uppstår när jag trampar till med vänster pedal. Jag har skruvat loss pedalerna, rengjort och satt fett på pedalgängorna utan att det blev bättre. Det låter som att det kommer från området vid vevpartiet. Kan det vara vevlagret?

Har du några rekommendationer för var jag kan göra dämparservice?

Tack för ditt svar! Jag har ett klickande ljud som uppstår när jag trampar till med vänster pedal. Jag har skruvat loss pedalerna, rengjort och satt fett på pedalgängorna utan att det blev bättre. Det låter som att det kommer från området vid vevpartiet. Kan det vara vevlagret?

Har du några rekommendationer för var jag kan göra dämparservice?
Klicket kan även komma från vevarmarnas infästning mot vevaxeln. Ta loss, gör rent och fetta in där också.
Du skriver "jag funderar på byte av bakkassett, rollers, kedja och vevparti", men jag antar att du menar framdrev och inte vevparti och det kanske är det som skapar förvirring och gör att du kanske inte får svar på vad du egentligen undrade om.
Framdrevet/framdreven vara för slitna för att det ska fungera och behöver i så fall bytas. (Vevparti=vevaxel+vevarmar)

Jag brukar känna då och då
att vevlagren inte glappar, samt typ 1ggr/år plocka isär och känna så att lagren löper fint utan gruskänsla.
Dämpare och gaffel brukar jag skicka till Järvsö bikeservice,( googla på det.)

byt kedja, kassett och framdrev samtidigt då dom lär vara slitna ihop. skulle du bara byta en eller två utav dom tre så finns risken att det inte lirar ihop så bra, att kedjan rappar vid belastning osv.
vevlagret borde vara okej. men häng av kedjan och snurra på vevarmarna så hör du om det knastrar grus från lagret eller ej.

Service på dämpare och gaffel är dags att lämna in på en full service. fox rekommenderar service vid 125h
och du lämnar in dom hos Uffes rullande Cykelverkstad i linghem. snabb och grymt duktigt!

Klicket kan även komma från vevarmarnas infästning mot vevaxeln. Ta loss, gör rent och fetta in där också.
Du skriver "jag funderar på byte av bakkassett, rollers, kedja och vevparti", men jag antar att du menar framdrev och inte vevparti och det kanske är det som skapar förvirring och gör att du kanske inte får svar på vad du egentligen undrade om.
Framdrevet/framdreven vara för slitna för att det ska fungera och behöver i så fall bytas. (Vevparti=vevaxel+vevarmar)

Jag demonterade och rengjorde vevparti och framdrev, det löste problemet!

Jag är inte helt inkörd på lingon här. Jag syftade på vevparti och framdrev, tack för ditt påpekande! :)

Tillbaka
Topp