Sverigetrampet 2.0 - Sub96 Attempt

Jag anar en annalkande konfliktsituation med olika förbund à la boxningen.

Fatbikers som naturligtvis startar i strandkanten vid Smygehuk och kör till betongfundamentet vid Treriksröset, lvg-puritanerna inskränker sig till vägar med asfalt, gravelmaffian vill ha vägar men inte stigar, förbundet för de utan orienteringsförmåga som kör mellan Norrköping och Peking, ...

Om man har följebil går det väl bra att byta cykel efter behov ?

Kanske en särskild division för trampbåt? Samt en matris av sub-kategorier för supported, un supported, self supported på ena axeln och solo, 2-man, 4-man, fri storlek på andra.

Det hade dessutom varit väldigt intressant att se vad tiden hade kunnat bli med en velomobil...
Nu börjar vi snacka nischat på riktigt. Lär t.ex. inte vara så många som är seriösa pretendenter på rekordet i "Supported, fyramanna med velomobiler"-klassen.

Jag gjorde en tripp i norra Sverige på mc (fusk!) i somras och kan meddela att vägen ut till Maunu är mycket slät och fin för att vara grusväg och utan problem farbar även med smala däck. Sista metrarna ner till älven är lite lösare men det kanske man står ut med efter alla mil (eller så är benen fräscha på vägen ner). Vägen upp till samebyn är bommad och i uselt skick så den går nog bort.
Maunu.jpg

Jag gjorde en tripp i norra Sverige på mc (fusk!) i somras och kan meddela att vägen ut till Maunu är mycket slät och fin för att vara grusväg och utan problem farbar även med smala däck. Sista metrarna ner till älven är lite lösare men det kanske man står ut med efter alla mil (eller så är benen fräscha på vägen ner). Vägen upp till samebyn är bommad och i uselt skick så den går nog bort.Visa bilaga 438496
Bra där.

Står ju f.ö. t.o.m. på vägskylten vid avtaget från stora vägen att det är den vägen vi söker.
Skärmklipp.JPG

Ungefär som en bergsbestigare som vänder 300m innan 8000m toppen, och sen påstår att han bestigit berget...
Som jag konstaterade i ett svar till dig tidigare så rör inte diskussionen längre att cykla från den sydligaste till nordligaste punkten i Sverige utan vad som är en rimlig approximation av detta om man inskränker sig till att det ska kunna göras på vägar som är farbara med racer.

Eller menar du att det är något som inte stämmer om man cyklar från Smygehuk till Maunu och sen säger att man cyklat från den sydligaste punkten i Sverige som är belägen på en allmän väg till den nordligaste punkten i Sverige som är belägen på en allmän väg?

Senast ändrad:
https://umarasports.com/richard-larsen-den-svenska-kom-jakten sa:
Planen ser ut som så att vi åker upp och rekar "banan" under måndag-tisdag 24-25/8 (det tar en stund att åka 200 mil). Sen startar vi på Torsdag morgon 27/8 kl 08.00, lite innan Karesuando, Vittangi tror jag orten hette, cyklar upp till Karesuando, vänder på steken och sen bär det av söderut mot Smygehuk. Detta gör att den totala sträckan blir 205mil, samma sträcka som Simon cyklade sist".

Detta försök har alltså samma rutt som det tidigare UMARA-köret (fast bakvänt) men inte in eller ut ur Finland. Oavsett vilket så är det kul att se hur Richards plan och "tidsbudget" ser ut och följa hur det går.

Någon som vet vad som krävdes för att få åka in i Finland för det andra gänget? Om det är rimligt mått av arbete skulle jag tycka att det kunde ha varit värt det. Vändvarianten skulle jag känna verkligen var en ganska otillfredsställande nödlösning.

Haha, Richard snittar 35,6km/t sträckan Vittangi-Karesuando-Vittangi, ungefär 205 km. Undrar om han tänker fortsätta i det tempot eller om det var ett medvetet distanspass som inledning, och sen tar "resten" vid?

Haha, Richard snittar 35,6km/t sträckan Vittangi-Karesuando-Vittangi, ungefär 205 km. Undrar om han tänker fortsätta i det tempot eller om det var ett medvetet distanspass som inledning, och sen tar "resten" vid?
Tempot vet jag inget om, men den sträckan är asfalten riktigt, riktigt usel med djupa potthål, sprickor både på längden och tvären och uselt lappad asfalt förutom milen närmast Karesuando. Att snitta nästan 36 km/h är imponerande bara av den anledningen.

Ingen risk för tropisk natt. Snarare undrar man om det kan bli åtminstone markfrost. SMHI prognostiserar 0 grader i Jokkmokk, 3 grader i Arvidsjaur och 2 grader i Storuman som lägst i natt.

Skulle han bibehålla den snittfart han har just nu skulle han komma till Smygehuk klockan 02.20 på söndag (d.v.s. efter 66.20). Det kommer naturligtvis inte att ske men säger ändå något om den fart han startat med.

Enligt IG: " Det går fort, lite för fort men han vill komma igång innan han släpper upp något på intensiteten. "

Efter att ha sovit så startade Richard igen för ca 45min sedan.
Pratade med en gammal lagkamrat till Richard om detta igår, Han har ett otroligt pannben och är van att bara trycka på, samt en enorm vinnarskalle. Hans hemliga mål är nog satt riktigt högt, sub 80 är nog inte orimligt. Det är ju bara sömnen som ska hanteras på ett bra sätt.

Efter att ha stått stilla en stund utanför Vilhelmina så är det rörelse igen.
Ska bli kul att se hur mycket snabbare än 40h han är på första 1000km

Nuvarande prognos baserat på snittfarten hittilsl säger 77.20 i sluttid. Får alltså inte tappa så mkt mer om det ska bli sub-80 som det spekulerades i ovan.

Enligt trackern 118 mil efter två dygn. Har för mig att de sa att han hade 65 mil första dygnet. Skulle innebära 53 mil dygn två i så fall, dvs en rätt ordentlig minskning. Dessutom ligger han lite under de 60 mil/dygn som det pratades om innan. Blir intressant att se om han kan vända på steken dygn tre.

Sådär, nu har Larsén precis passerat Rastplats Sandsjön och är på väg att rulla in i Dalarna om inte alltför många kilometer.
Avverkad distans ca 1254 km
Tidsåtgång 50 h 50 min
Totalsnitt ca 24.7 km/h
Distans kvar ca 796 km

Heja heja!
Min gissning är att 80 h blir i tuffaste laget och att det kommer att sluta på 84.5 h.

Sitter och kollar lite på instagramflödet på Umara, verkar vara rätt mycket problem med illamående, är det vanligt på såna här långcyklingar eller är det fel kostupplägg? Verkar vara mycket polarkaka i pauserna, tycker jag iofs själv är gott om man druckit för mycket energidryck och är trött på det söta. Vad äter/dricker folk normalt på ett sverigetempo, är det energiprodukter eller mer blodpudding som gäller?

Annars borde han ju ha en motor som räcker till en riktigt snabb tid (de pratade om 380-390w ftp) även om det förstås är nåt helt annat att cykla med ackumulerad sömnbrist på det viset.

Tillbaka
Topp