Sverigetrampet 2.0 - Sub96 Attempt

nieves

Aktiv medlem
Här krävs en kommission för att gå till botten med hela. Är månne Sigvard Marjasin eller Margareta Winberg tillgängliga?
Jag vill se Elisabet Höglund rapportera, hon har åtminstone meritlista som cyklist ju.
Men äh det är precis som med alla som tror att Stål-farfar vunnit Sverigetempot trots att han aldrig deltog i etapploppet.
Det går aldrig in liksom att oavsett dom makalöst fina prestationerna så är det inte det som beskrivs.

WSMC

Aktiv medlem
Här krävs en kommission för att gå till botten med hela. Är månne Sigvard Marjasin eller Margareta Winberg tillgängliga?
Min första tanke var; Marjasin kan ju aldrig vara i livet, men döm om min förvåning:
Länkarna är till för folk födda före 1999(Marjasins kortaffär skedde 1996) och som treåring borde man ju ha koll på aktuella händelser :giggle:

Senast ändrad:

pingu

Medlem
Följande upplägg kanske vore något för ett långlopp genom Sverige med goda möjligheter att hålla ordentlige avstånd till övriga deltagare:

1) För varje landskap user man en ort som representerar landskapet.
2) Alla deltagare cyklar till representantorten i det landskap man bor i.
3) Vid starten så trycker alla in vilken ort de befinner sig i i en app som sen genrerar en ordnad lista på de övriga landskapens representatorter
4) Cyklisterna ska sedan cykla genom Sveriges landskap och besöka representantorterna i den ordning som listan i punkt 3 anger. På varje ort måste de logga närvaron i appen s.a. orterna verkligen besöks i rätt ordning.
5) Man återvänder sedan till startorten.

Listorna med ordningen i vilken orterna ska besökas är dock inte kända för någon annan än cyklisten själv. Det skulle göra internetcyklingen väldigt intressant. Tänk t.ex. att en skåning har besökt Umeå och man vet att personen har kvar att besöka Halland och Medelpad. Blir ganska stor skillnad på om rutten går från Umeå via Medelpad och Halland till Malmö (om nu det är representantorten för Skåne) jämfört med om rutten går Umeå-Halland-Medelpad-Malmö.
Låter mer som ännu ett tramsig "ultra-event" mer än ett "långlopp. ett lopp är ett race. ett race är en tävling.

GoranS

Aktiv medlem
Låter mer som ännu ett tramsig "ultra-event" mer än ett "långlopp. ett lopp är ett race. ett race är en tävling.
Naturligtvis kommer detta förslag aldrig att realiseras. Förslaget var givet bara utgående från dot-watcher-perspektivet med en möjlig corona-associerad distanseringskoppling noterad; se inlägget innan det där jag gav förslaget.

Din definition av ett lopp som en tävling är f.ö. inte helt standard. T.ex. är termerna motionslopp och randolopp hyggligt etablerade inom cykling och de är inte någon form av tävlingsaktiviteter.

GoranS

Aktiv medlem
Visst är det väl fortsatt problem med passage av finska gränsen för svenskar!? Om de inte lyckats lösa den biten tycker jag det vore rimligare att sätta Riksgränsen som mål.

Annars låter det som en person som skulle ha förutsättningar att greja det - van vid långa evenemang med lite sömn och rimligen med ett rejält tjockt pannben.

knaper

Aktiv medlem
Den tredje som ska göra en vändning, det skapar ju onekligen problem för framtiden. Det kan nog diffa ett par hundra meter mellan uppmätt sträcka till "Treriksröset" och den faktiska.

Var förresten det teoretiska målet? Är det vid den punkt som är närmast Treriksröset längs E8 eller är det från stigstarten vid samma väg?
Jag tycker att en officiell definition av Sverige på längs till cykel borde vara Smygehuk-Karesuando.

GoranS

Aktiv medlem
Tredje som gör en vändning? Som jag fattade körde Jonas in på finska sidan och upp till Kilpisjärvi, i jämnhöjd med Treriksröset. Och han var väl nr 2!?

NLC

Aktiv medlem
Eftersom Richard & Co kör från norr till söder så hoppas man innerligt att de inte vänder vid finska gränsen. Idioten får isf en ny innebörd... ;-)

knaper

Aktiv medlem
Tredje som gör en vändning? Som jag fattade körde Jonas in på finska sidan och upp till Kilpisjärvi, i jämnhöjd med Treriksröset. Och han var väl nr 2!?
Äsch, såklart gjorde han det. Glömde bort. Men varför bara till Kilpis då? Det är fortfarande en dryg mil att gå från Kilpis till Treriksröset, varav tre km är på asfalt. Kilpis framstår som godtyckligt valt då.

Spacekitty

Aktiv medlem
Det hade varit enklare för alla att jämföra tider och annat om dom hade valt Sverigetemposträckan som så många redan nyttjar sig av. Annars kan man ju slå nya rekord varje dag med att cykla hitan och ditan på ett sätt som ingen annan gjort.

Mange.

Aktiv medlem
Eftersom Richard & Co kör från norr till söder så hoppas man innerligt att de inte vänder vid finska gränsen. Idioten får isf en ny innebörd... ;-)
Han ska ju starta 100km söder om gränsen och ta sats uppåt och lixom med gummibandseffekt kastas tillbaka mot smygehuk

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jiddrigt värre med olika håll och start/målpunkter.
Denne någon borde onekligen styra upp om detta ska hålla som något slags trovärdigt rekord.
GoranS som officiell registrator?

knaper

Aktiv medlem
Jag tror det är enklast om man bara asfalterar en väg över myrarna på svenska sidan av Könkämä, alternativt annekterar Finland från Karesuanto till Kilpis + asfalterar sista kilometrarna på stig.
Eller cyklar fatbike på vintern, jag tror det är skoterspår helt fram. :)

GoranS

Aktiv medlem
Äsch, såklart gjorde han det. Glömde bort. Men varför bara till Kilpis då? Det är fortfarande en dryg mil att gå från Kilpis till Treriksröset, varav tre km är på asfalt. Kilpis framstår som godtyckligt valt då.
Om det funnits en asfalterad väg till Treriksröset som gick helt i Sverige skulle det hela vara en icke-fråga som jag ser det. Då vore det på det på sträckan Treriksröset-Smygehuk resp. Smygehuk-Treriksröset rekorden skulle finnas. Nu gör det inte det och då uppstår problem genom att man kan hitta på alla möjliga alternativ.

Om man tittar på det historiskt så tog sig Gunnar Ohlanders när han slog rekordet 2006 den sista biten från vägen till
betongfundamentet som markerar Treriksröset till fots; se https://www.utsidan.se/forum/threads/foelj-gunnar-ohlanders-pa-vaeg-mot-rekordet.38453/ Gunnar slog ju ett rekord så det fanns absolut (minst) en tidigare insats på sträckan. Om man skulle utgår från ett rent historiskt perspektiv vore detta därmed det rimliga rekordet om man skulle tala om ett rekord i sammanhanget.

De insatser som gjorts på sträckan i år och som nu ska dra igång denna vecka har aldrig haft några ambitioner att ta till själva Treriksröset. Om det är ett landsvägscyklingsrekord/landsvägscyklingsinsats man är ute efter är ju inte heller Treriksröset ett realistiskt mål. Att Smygehuk är ena ändpunkten är väl ganska okontroveriellt. Det är var den andra punkten ska vara som ställer till det.

Det första man kanske ska fråga sig är vad grundtanken med rekordet är. Om man tar Treriksröset-Smygehuk som utgångspunkt är det alltså nordligaste punkten i Sverige till sydligaste (eller tvärtom). Frågan är då vad bästa approximationen till Treriksröset är om man begränsar sig till punkter som kan nås på asfalterade/racerfarbara vägar.

Några alternativ jag kan tänka mig är (väg är här racerfarbar väg):

1) Den punkt på en väg som ligger närmast Treriksröset
2) Den punkt på en väg som ligger närmast Treriksröset och på samma breddgrad som Treriksröset
3) Den punkt på en väg som ligger närmast Treriksröset och kan nås från Smygehuk på vägar som enbart går i Sverige
4) Den nordligaste punkt på en väg som kan nås från Smygehuk på vägar som enbart går i Sverige
5) Den nordligaste punkten som kan nås på vägar inom Sverige från Smygehuk och som är en gränspassage.
6) Den punkt som kan nås på vägar inom Sverige från Smygehuk och som har det största kortaste vägavståndet till Smygehuk.

Om jag ska försöka gissa mig till vilka punkterna ovan är så tror jag att det är:

1) Drygt 3 km norr om Kilpisjärvi längsmed E8:an
2) Ca 2 km norr om Kilpisjärvi längsmed E8:an
3) Någon punkt på E10 (vägen till Riksgränsen) en bit öster om Abisko
4) På E10, ca 6 km efter att man passerat Björkliden-avtaget på väg mot Riksgränsen.
5) Bron i Karesuando
6) Borde vara Riksgränsen

Om man kikar på andra länder så verkar norrmännen ha det bra då det där förefallet vara Lindenes fyr (sydligaste punkten) till Nordkap (nordligaste punkten) som gäller. Visserligen ligger Nordkap inte på fastlandet men det går väg dit så det är relativt oproblematiskt.

För britter är det vad jag fattat Land's End och John o'Groats som gäller trots att dessa är svåra att karaktärisera på något vettigt sätt. Land's End kan man beskriva som den västligaste punkten i södra England men John o'Groats är egentligen mest konstig. Ev. finns historiska orsaker som motiverar valet.

I USA verkar det finnas ett antal olika varianter och vad jag förstår ingen direkt standardrutt.

Personligen tycker jag alternativ 3 och 4 ovan faller på att de leder till svar som är både svåridentifierade och ligger långt från Treriksröset. Styrkan med 5 och 6 är att de är enkla att identifiera medan 1 och 2 har fördelen att de ligger avsevärt mycket närmare själva Treriksröset. De ansluter därmed också närmare vägmässigt till det som verkar vara det ursprungliga rekordet, d.v.s. det som faktiskt går till Treriksröset.

knaper

Aktiv medlem
Jag hade kunnat sova bättre om cyklisterna använt vilken som helst av dina definitioner, och inte bara cyklat till Kilpis.
Men jag förstår inte 4). E10 fortsätter till Å i Lofoten, således går vägen inte enbart i Sverige. Jag tänker att definition 4) och 5) båda leder fram till Karesuando. Stämmer det?
Tornehamn heter förresten punkten på vägen jag tror du menar. Finns en rallarkyrkogård där som det faktiskt går att cykla till från Abisko, kanske också från Narvik.

Det är kul att du nämner Norge, för helt tydligt är det inte här heller. Nordkap är inte längst norrut, det är Knivskjelodden. Det är grannudden västerut. Nordkap är finare att se på och lättare att bygga turistcenter på.
Knivskjelodden och Nordkap:
IMG_20190914_154111.jpg

Som du säger ligger Nordkap, och Knivskjelodden, på en ö. Längst norr på fastlandet är Kinnarodden som är ytterst på Nordkinnhalvön. Lindesnes är som tur är på fastlandet men halvön är dessvärre avhuggen av en kanal, så någon kan ju få för sig att hävda något annat.

NLC

Aktiv medlem
För att ytterligare störa nattsömnen så kan meddelas att det heller inte är väg ända ner till vattenbrynet i Smygehuk, men det kanske är stolpen som räknas.

Bikzz

Aktiv medlem
Det är väl enkelt, ska man cykla Treriksröset - Smygehuk så startar man vid betongklumpen Treriksröset, inte någonannanstans..

GoranS

Aktiv medlem
Det är väl enkelt, ska man cykla Treriksröset - Smygehuk så startar man vid betongklumpen Treriksröset, inte någonannanstans..
Som jag ser det hela är det inte frågeställningen som nu är aktuell. Åtminstone är det inte vad jag diskuterar. Det jag diskuterar är lämplig sträcka för ett lvg-rekord som väl approximerar sträckan från den sydligaste till den nordligaste punkten i Sverige, eller vice versa.

GoranS

Aktiv medlem
Jag hade kunnat sova bättre om cyklisterna använt vilken som helst av dina definitioner, och inte bara cyklat till Kilpis.
Men jag förstår inte 4). E10 fortsätter till Å i Lofoten, således går vägen inte enbart i Sverige. Jag tänker att definition 4) och 5) båda leder fram till Karesuando. Stämmer det?
Tornehamn heter förresten punkten på vägen jag tror du menar. Finns en rallarkyrkogård där som det faktiskt går att cykla till från Abisko, kanske också från Narvik.
I 4 menar jag med vägar inte vägsträckor som definieras av någon slags numrering utan snarare vägnätet i sin helhet, d.v.s. för att få fram punkten: exkludera alla vägsträckor utanför Sveriges gränser, titta på vilka punkter man kan nå via lvg-farbara vägsträckor från Smygehuk och ta den nordligaste.

Ett försök till mer stringent (och betydligt jobbigare) definition:

4: Låt P vara mängden av punkter i Sverige som ligger på lvg-farbara vägar. Låt N = mängden av punkter p i P sådana att det finns en sammanhängande delmängd Q av P som inkluderar både p och Smygehuk. Ta sedan den nordligaste punkten i N. (NLCs anmärkning om Smygehuk obeaktad här)

När jag tittade på kartan för att försöka utröna vilken denna punkt är såg jag att E10:ans nordligaste punkt inte är vid riksgränsen utan en bit österut. Jag skulle säga att det ligger vid punkten som pekas på av den rödmarkerade pilen på kartan nedan, vilken som du skriver ligger nära Tornehamn.
Skärmklipp.JPG

Först trodde jag att man skulle hamna borta vid vändplatsen för Raunalvägen i Karesuando.
Skärmklipp.JPG

När jag tittade noggrannare så tror jag dock att ovan nämnda punkt på E10 är aningen nordligare.

Sen finns kanske en annan kandidat också i form av grusvägen till Pulsujärvi. Har dock ingen aning om i vilken mån den kan anses som farbar med racer. Den ser dock ut att vara den nordligaste av de tre här nämnda kandidaterna.
Skärmklipp.JPG

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
För att ytterligare störa nattsömnen så kan meddelas att det heller inte är väg ända ner till vattenbrynet i Smygehuk, men det kanske är stolpen som räknas.
Känns som det är såpass nära att man kan leva med stolpen som en mycket god approximation av den sydligaste punkten. Känns som norra punkten är knöligare givet att vägen ska vara rimligt farbar med racer.

Jonatan F

Aktiv medlem
Fanns en hemsida men den Tror jag är borta. Däremot intervjuas han i den trevliga ultralöppodden pace on Earth. Där fick man en del info.

knaper

Aktiv medlem
I 4 menar jag med vägar inte vägsträckor som definieras av någon slags numrering utan snarare vägnätet i sin helhet, d.v.s. för att få fram punkten: exkludera alla vägsträckor utanför Sveriges gränser, titta på vilka punkter man kan nå via lvg-farbara vägsträckor från Smygehuk och ta den nordligaste.

Ett försök till mer stringent (och betydligt jobbigare) definition:

4: Låt P vara mängden av punkter i Sverige som ligger på lvg-farbara vägar. Låt N = mängden av punkter p i P sådana att det finns en sammanhängande delmängd Q av P som inkluderar både p och Smygehuk. Ta sedan den nordligaste punkten i N. (NLCs anmärkning om Smygehuk obeaktad här)

När jag tittade på kartan för att försöka utröna vilken denna punkt är såg jag att E10:ans nordligaste punkt inte är vid riksgränsen utan en bit österut. Jag skulle säga att det ligger vid punkten som pekas på av den rödmarkerade pilen på kartan nedan, vilken som du skriver ligger nära Tornehamn.
Visa bilaga 438408

Först trodde jag att man skulle hamna borta vid vändplatsen för Raularvägen i Karesuando.
Visa bilaga 438410

När jag tittade noggrannare så tror jag dock att ovan nämnda punkt på E10 är aningen nordligare.

Sen finns kanske en annan kandidat också i form av grusvägen till Pulsujärvi. Har dock ingen aning om i vilken mån den kan anses som farbar med racer. Den ser dock ut att vara den nordligaste av de tre här nämnda kandidaterna.
Visa bilaga 438409
Ok, då förstår jag. Jag tog för givet att projektionen i Terrängkartan visade hyfsat sanna nord-sydliga förhållanden och då såg Karesuando ut att ligga norr om punkten utanför Tornehamn.

Jag ser på satellitbilder att vägen vid Pulsujärvi går lite förbi själva orten, till Vuomabuolzzat. Där vägen slutar går den över i traktorstig av typen som helt säkert kan köras Hilux eller ATV, fram till Lainio. Där måste man vada för att komma vidare. Jag tror att det skulle gå att cykla försiktigt fram till Lainioälven, efter erfarenheter från att ha gått 30-40 mil på liknande väg - fast då i Norge, några mil norr om Kilpis.

GoranS

Aktiv medlem
Ok, då förstår jag. Jag tog för givet att projektionen i Terrängkartan visade hyfsat sanna nord-sydliga förhållanden och då såg Karesuando ut att ligga norr om punkten utanför Tornehamn.

Jag ser på satellitbilder att vägen vid Pulsujärvi går lite förbi själva orten, till Vuomabuolzzat. Där vägen slutar går den över i traktorstig av typen som helt säkert kan köras Hilux eller ATV, fram till Lainio. Där måste man vada för att komma vidare. Jag tror att det skulle gå att cykla försiktigt fram till Lainioälven, efter erfarenheter från att ha gått 30-40 mil på liknande väg - fast då i Norge, några mil norr om Kilpis.
Jag ska absolut inte svära på att nämnda punkt på E10:an ligger norr om Karesuando. Kan mkt väl vara fel då den baseras på försök att titta på karta på datorn. Var dock det som mitt försök till jämförelse resulterade i.

Spacekitty

Aktiv medlem
Kan någon länka till denna tråd? Hittar den inte och vill läsa lite i efterhand

GoranS

Aktiv medlem
Gjorde ett experiment med att markera punkterna på sattellitbildskartan i https://www.gps-coordinates.net/ Får då:

Punkten på E10:an: 68.443, 18.610
Vändplan på Raunalvägen: 68.454, 22.441

Så det ser ut som du hade rätt i att punkten enligt kriterium 4 ligger i trakterna av Karesuando.

Däremot är koordinaterna för gränspunkten på bron i Karesuando: 68.443, 22.477. Jag tror att dock att den ligger en aning längre söderut än E10-punkten.

När jag går tillbaka och tittar på kartan nu så tycker jag också att det ser ut som vändplanen ligger lite längre norrut så antingen tittade jag fel igår eller så jämförde jag med bron. Minns inte riktigt. Hur som helst verkar det som jag hade fel och punkten på E10 inte är aktuell.

Senast ändrad:

knaper

Aktiv medlem
Jag gjorde samma experiment, men hade inte sett Raunalvägen. Så jag fick det till att du hade rätt. Kanske kan man här tillämpa en regel om minsta krav på vägtyp, om det ska vara riksväg, europaväg eller annat och kanske utesluta privata vägar. Kanhända är Raunalvägen privat.

Nu blev det något av ett antiklimax, ingen av de här vägsträckorna framstår som särskilt representativa för en målgång i Sverige på längs. Särskilt inte den mest sannolika nordligaste punkten på en väg i Sverige, Raunalvägens vändplan. Någon borde i alla fall sätta upp en plakett där, så att framtidens KOM-jägare lockas dit och ingen annan stans.

GoranS

Aktiv medlem
Marigt det här med kartor. Jag kikade på OSM Outdoors och där ser det ut enligt:
Skärmklipp.JPG

Utifrån det tolkade jag som att "vändloopen" kallades Pulsujärvi (trots att järvi väl betyder sjö). När jag tittar på naturkartan ser man dock att själva sjön ligger en bit söderut och att det, precis som du säger, finns ett samhälle med samma namn en bit norr om sjön, men söder om "vändloopen".
Skärmklipp.JPG

Satellitbilden över loopen ser ut så här.
Skärmklipp.JPG

Spontant känns det lite tveksamt om den där vägen är rimligt farbar med racer. Hur som helst, den norra änden på loopen på första kartbilden i detta inlägg är ungefär där den blå pilen på den andra kartan pekar.

Tittar man lite längre söderut på satellitbilden tycker jag det ser ut som vägen ändrar karaktär vid gröna pilen på kartan nedan (röda pilen på andra kartan i inlägget), kort efter efter sista huset (magentafärgade pilen nedan). Kan dock mkt väl vara ngt bildartefakt.
Skärmklipp.JPG

Om man tittar på koordinaterna för de olika pilmarkerade punkterna får jag :

Blåa pilen: 68.456, 21.080
Röda/gröna pilen: 68.444, 21.078
Magentafärgade pilen: 68.443, 21.080

Man ser alltså att man måste upp till vändloopen för att komma längre norrut än Raunalvägens vändplan.

Att dra det längre upp än vändloopen skulle jag spontant säga vore konstigt om man har som krav att det ska vara rimligt framkomligt med racer.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Lösningen på problemet är kanske att starta en kampanj för att få till en asfalterad väg inom rikets gränser upp till Treriksröset. Jag menar, det är ju totalt orimligt att vi ska behöva hålla på med den här typen av diskussioner när Trafikverket sitter på en så enkel lösning.

GoranS

Aktiv medlem
Jag gjorde samma experiment, men hade inte sett Raunalvägen. Så jag fick det till att du hade rätt. Kanske kan man här tillämpa en regel om minsta krav på vägtyp, om det ska vara riksväg, europaväg eller annat och kanske utesluta privata vägar. Kanhända är Raunalvägen privat.

Nu blev det något av ett antiklimax, ingen av de här vägsträckorna framstår som särskilt representativa för en målgång i Sverige på längs. Särskilt inte den mest sannolika nordligaste punkten på en väg i Sverige, Raunalvägens vändplan. Någon borde i alla fall sätta upp en plakett där, så att framtidens KOM-jägare lockas dit och ingen annan stans.
Tror inte Raunalvägen är privat. Ligger en kyrkogård på norra sidan vägen inte så långt före vändplan och det är från stora vägen skyltat till denna.
Skärmklipp.JPG

Undrar lite hur många som åkt upp till vändplanen för att få ha åkt på den nordligaste asfalterade vägen i Sverige (om det nu är så och det inte finns någon väg som vi missat). Gissningsvis inte speciellt många som är tillräckligt nördiga för att undersöka det och sedan faktiskt bege sig dit.

GoranS

Aktiv medlem
Lite sportgrus piggar ju alltid upp!
Jag anar en annalkande konfliktsituation med olika förbund à la boxningen.

Fatbikers som naturligtvis startar i strandkanten vid Smygehuk och kör till betongfundamentet vid Treriksröset, lvg-puritanerna inskränker sig till vägar med asfalt, gravelmaffian vill ha vägar men inte stigar, förbundet för de utan orienteringsförmåga som kör mellan Norrköping och Peking, ...

NLC

Aktiv medlem
Jag anar en annalkande konfliktsituation med olika förbund à la boxningen.

Fatbikers som naturligtvis startar i strandkanten vid Smygehuk och kör till betongfundamentet vid Treriksröset, lvg-puritanerna inskränker sig till vägar med asfalt, gravelmaffian vill ha vägar men inte stigar, förbundet för de utan orienteringsförmåga som kör mellan Norrköping och Peking, ...
Kanske en särskild division för trampbåt? Samt en matris av sub-kategorier för supported, un supported, self supported på ena axeln och solo, 2-man, 4-man, fri storlek på andra.

Det hade dessutom varit väldigt intressant att se vad tiden hade kunnat bli med en velomobil...

knaper

Aktiv medlem
Nu såg jag att vägen till Maunu, bara några km väst om Karesuando, går längre norr än alla kandidater vid Pulsujärvi och Karesuando. Då kan vi egentlig avsluta diskussionen om Pulsujärvi, även om det ser ut att vara fint sportgrus där:
31846998148_25778ac2db_b.jpg

I Maunu ser det ut att finnas några hus. Är det någon som kan ringa dit och fråga om någon redan har satt upp en plakett?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer