Äsch, såklart gjorde han det. Glömde bort. Men varför bara till Kilpis då? Det är fortfarande en dryg mil att gå från Kilpis till Treriksröset, varav tre km är på asfalt. Kilpis framstår som godtyckligt valt då.
Om det funnits en asfalterad väg till Treriksröset som gick helt i Sverige skulle det hela vara en icke-fråga som jag ser det. Då vore det på det på sträckan Treriksröset-Smygehuk resp. Smygehuk-Treriksröset rekorden skulle finnas. Nu gör det inte det och då uppstår problem genom att man kan hitta på alla möjliga alternativ.
Om man tittar på det historiskt så tog sig Gunnar Ohlanders när han slog rekordet 2006 den sista biten från vägen till
betongfundamentet som markerar Treriksröset till fots; se
https://www.utsidan.se/forum/threads/foelj-gunnar-ohlanders-pa-vaeg-mot-rekordet.38453/ Gunnar slog ju ett rekord så det fanns absolut (minst) en tidigare insats på sträckan. Om man skulle utgår från ett rent historiskt perspektiv vore detta därmed det rimliga rekordet om man skulle tala om ett rekord i sammanhanget.
De insatser som gjorts på sträckan i år och som nu ska dra igång denna vecka har aldrig haft några ambitioner att ta till själva Treriksröset. Om det är ett landsvägscyklingsrekord/landsvägscyklingsinsats man är ute efter är ju inte heller Treriksröset ett realistiskt mål. Att Smygehuk är ena ändpunkten är väl ganska okontroveriellt. Det är var den andra punkten ska vara som ställer till det.
Det första man kanske ska fråga sig är vad grundtanken med rekordet är. Om man tar Treriksröset-Smygehuk som utgångspunkt är det alltså nordligaste punkten i Sverige till sydligaste (eller tvärtom). Frågan är då vad bästa approximationen till Treriksröset är om man begränsar sig till punkter som kan nås på asfalterade/racerfarbara vägar.
Några alternativ jag kan tänka mig är (väg är här racerfarbar väg):
1) Den punkt på en väg som ligger närmast Treriksröset
2) Den punkt på en väg som ligger närmast Treriksröset och på samma breddgrad som Treriksröset
3) Den punkt på en väg som ligger närmast Treriksröset och kan nås från Smygehuk på vägar som enbart går i Sverige
4) Den nordligaste punkt på en väg som kan nås från Smygehuk på vägar som enbart går i Sverige
5) Den nordligaste punkten som kan nås på vägar inom Sverige från Smygehuk och som är en gränspassage.
6) Den punkt som kan nås på vägar inom Sverige från Smygehuk och som har det största kortaste vägavståndet till Smygehuk.
Om jag ska försöka gissa mig till vilka punkterna ovan är så tror jag att det är:
1) Drygt 3 km norr om Kilpisjärvi längsmed E8:an
2) Ca 2 km norr om Kilpisjärvi längsmed E8:an
3) Någon punkt på E10 (vägen till Riksgränsen) en bit öster om Abisko
4) På E10, ca 6 km efter att man passerat Björkliden-avtaget på väg mot Riksgränsen.
5) Bron i Karesuando
6) Borde vara Riksgränsen
Om man kikar på andra länder så verkar norrmännen ha det bra då det där förefallet vara Lindenes fyr (sydligaste punkten) till Nordkap (nordligaste punkten) som gäller. Visserligen ligger Nordkap inte på fastlandet men det går väg dit så det är relativt oproblematiskt.
För britter är det vad jag fattat Land's End och John o'Groats som gäller trots att dessa är svåra att karaktärisera på något vettigt sätt. Land's End kan man beskriva som den västligaste punkten i södra England men John o'Groats är egentligen mest konstig. Ev. finns historiska orsaker som motiverar valet.
I USA verkar det finnas ett antal olika varianter och vad jag förstår ingen direkt standardrutt.
Personligen tycker jag alternativ 3 och 4 ovan faller på att de leder till svar som är både svåridentifierade och ligger långt från Treriksröset. Styrkan med 5 och 6 är att de är enkla att identifiera medan 1 och 2 har fördelen att de ligger avsevärt mycket närmare själva Treriksröset. De ansluter därmed också närmare vägmässigt till det som verkar vara det ursprungliga rekordet, d.v.s. det som faktiskt går till Treriksröset.