Elektro_71
Aktiv medlem
Sverigetrampet 2.0 - Sub96 Attempt
Satan vad starkt!!! Kul att följa - killen hela dan!!!!
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Dåligt. Han får träna mer core!"bara" ;-)
För att bli på den säkra sidan får han väl göra om det när gränserna är öppna igen. ?Med sur-gammal-gubbe-varning och påpekande att jag tycker det är en mkt bra prestation och kul att han gjorde ett försök:
Det rimliga angreppssättet för att få en så exakt tillbakacyklingssträcka som möjligt borde vara att uppskatta hur långt det är från vändpunkten till målet och cykla tillbaka en sträcka med den längden. Att titta på totalsträckan och ackumulera upp en massa möjliga fel på vägen upp till Karesuando kan rimligen inte vara en bra metod.
Om jag försöker få fram avståndet från bron i Karesuando, där han verkar ha vänt, till den punkten på E8 där man är i jämnhöjd med Treriksröset (i närheten av Kilpisjärvi) vilket jag antar var ursprungsmålet så får jag i mha ridewithgps att det är 112,0 km. Om jag tittar på var man hamnar om man går 112,0 km tillbaka från vändpunkten kommer jag 8-9 km förbi Vittangi där han stannade. Som jag ser det har han därmed cyklat för kort sträcka om målet var att cykla tillbaka en sträcka vars längd är lika med den delen av avslutningen av rutten han inte kunde cykla.
Så länge han gör det för sin egen skull är det ju helt upp till honom om han är nöjd med att stanna där han gjorde. Däremot tycker jag det ytterligare fjärmar insatsen från något rekord på sträckan Smygehuk-"närmaste punkten till Treriksröset som ligger på större allmän väg".
Lite statistik från de tre första etapperna:
1. Smygehuk - Karlsborg, 512 km (~ 2 506 hm)
Tid i rörelse: ca 17:18
Totaltid: ca 18:29
Stopptid: ca 1:10
Rullsnitt: 29,6 km/h
Medeleffekt: 136 W
2. Karlsborg - Östersund, 520 km (~3 197 hm)
Tid i rörelse: ca 20:25
Totaltid: ca 30:15
Stopptid: ca 9:50
Rullsnitt: 25,5 km/h
Medeleffekt: 114 W
3. Östersund - Arvidsjaur, 506 km (~3 124 hm)
Tid i rörelse: ca 19:15
Totaltid: ca 24:00
Stopptid: ca 4:45
Rullsnitt: 26,3 km/h
Medeleffekt: 119 W
En imponerande återhämtning på den tredje etappen!
Man blir ju lite sugen själv ?
Sssssch!
Sssssch!
Ett alternativ är ju att köra från östligaste till västligaste (väg)punkten på svenska fastlandet (eller tvärtom). Blir dock ganska långt det också.
Nej det blir ju väst-östligt ?Strömstad - Haparanda på knappa 1400km efter vad jag lite snabbt kan se... har inte riktigt karaktär av en öst-västlig rutt haha.
Nej det blir ju väst-östligt ?
Tyst nu...Sssssch!
Monty Python style? ”Sverigetempot for people with no sense of direction”.Zig-zag kanske?
Följande upplägg kanske vore något för ett långlopp genom Sverige med goda möjligheter att hålla ordentlige avstånd till övriga deltagare:
1) För varje landskap user man en ort som representerar landskapet.
2) Alla deltagare cyklar till representantorten i det landskap man bor i.
3) Vid starten så trycker alla in vilken ort de befinner sig i i en app som sen genrerar en ordnad lista på de övriga landskapens representatorter
4) Cyklisterna ska sedan cykla genom Sveriges landskap och besöka representantorterna i den ordning som listan i punkt 3 anger. På varje ort måste de logga närvaron i appen s.a. orterna verkligen besöks i rätt ordning.
5) Man återvänder sedan till startorten.
Listorna med ordningen i vilken orterna ska besökas är dock inte kända för någon annan än cyklisten själv. Det skulle göra internetcyklingen väldigt intressant. Tänk t.ex. att en skåning har besökt Umeå och man vet att personen har kvar att besöka Halland och Medelpad. Blir ganska stor skillnad på om rutten går från Umeå via Medelpad och Halland till Malmö (om nu det är representantorten för Skåne) jämfört med om rutten går Umeå-Halland-Medelpad-Malmö.
Monty Python style? ”Sverigetempot for people with no sense of direction”.
Den dotwatch-tråden vore nåt för GoranS att bita i... ;-)
Om jag får några cyklister som kan tänka sig att cykla land och rike runt för app-betatestning så har jag inga problem med en dos internetcykling i dessa tider!Skitbra idé! Men vi behöver en testare av appen; jag antar att du anmäler dig frivillig?
Såg en min RR från Simon på Instagram Där står det bl.a att han har lärt sig mycket(vilket jag inte tvivlar på), samt att han tror sig kunna göra samma sträcka på under 84 h.
Det skulle innebära ett totalsnitt på 24,40 km/h mot 20,64 km/h i år.
Minst sagt ett ambitiöst mål.
Jag tycker att det låter rejält tufft, men önskar såklart Simon all lycka på nästa försök!
Kanske det. Men målet var väl 96 h i år?Han var ganska övertygad om att klara det i Kuaresando. Vill
Undra om det där inte är ett skrivfel och att han menar 94 timmar. Vilket var målet under detta försöket.
Kanske det. Men målet var väl 96 h i år?
Jag tänker att det är ganska trevligt att slippa mörker om nätterna när man är trött och kanske inte lika fokuserad?Funderar på om inte norr till söder är att föredra? Ta de kalla nätterna när kroppen har energidepåer.
Med följebil kanske det inte blir samma effekt. Spontant skulle jag föredra värmen men temperaturen kan ju variera mycket.Jag tänker att det är ganska trevligt att slippa mörker om nätterna när man är trött och kanske inte lika fokuserad?
Funderar på om inte norr till söder är att föredra? Ta de kalla nätterna när kroppen har energidepåer.
I sin egen podd var Simon väldigt tydlig med att det inte var ett rekord, han hänvisade även till diskussionen i den här tråden. Finns det något officiellt rekord? Finns det ens en officiell sträcka? Sverigetempot startar ju i Riksgränsen vilket ligger längre söderut än Karesuando vilket känns konstigt om man ska cykla norr till söder eller vice/versa. Treriksröset kan man ju ändå inte cykla till, räknas tiden då man bär cykeln över myrarna med?Precis det där som jag "befarade" - att det skulle börja snackas om rekord när han inte har cyklat mellan de punkter som är de vedertagna vad gäller detta rekord. Han har cyklat större delen av sträckan samt gjort ett i mitt tycke inte helt lyckat försök att kompensera för den sträcka han inte cyklat.
Han har tveklöst gjort en bra insats men i min bok ska man inte "tumma på reglerna" när det handlar om rekord. Om nästa person kommer upp till Gällivare och det är väldigt tajt med tid, är det då OK att vända om och cykla söderut i händelse av nordliga vindar? Eller kan man vända i Östersund om det likaledes är nordliga vindar och snurra runt lite i södra Sverige på slutet för att få ihop 205 mil? Var ska man dra gränsen? Enligt mig så ska man cykla mellan de givna punkterna om man vill kalla det för ett rekord på den sträckan.
Dessutom är ord som osannolikt "journalistiskt trams". Det finns cyklister som kör den där sträckan mycket fortare om de försöker. Förutom nämnda Strasser tror jag att många som gör sub-50 på PBP skulle greja det. Och en person som Allegaert skulle säkerligen göra det unsupported.
Bra det.I sin egen podd var Simon väldigt tydlig med att det inte var ett rekord, han hänvisade även till diskussionen i den här tråden.
Funderar på om inte norr till söder är att föredra? Ta de kalla nätterna när kroppen har energidepåer.
Att köra SUB 100 är bra bara det. Ser man till hur tufft det var i tremannaklunga på 104 timmar senaste Sverigetempot står Simons insats fram ännu mera.
Både 84 Tim och 96 Tim framstår dock som väldigt ambitiöst.
Jag har försökt förklara att jag inte tycker det är vettigt att snacka om ett rekord vad det gäller Simons insats. Det är hela mitt budskap.Det kanske är läge att lyssna innan man dömer @GoranS?