Sverigetrampet 2.0 - Sub96 Attempt

Med sur-gammal-gubbe-varning och påpekande att jag tycker det är en mkt bra prestation och kul att han gjorde ett försök:

Det rimliga angreppssättet för att få en så exakt tillbakacyklingssträcka som möjligt borde vara att uppskatta hur långt det är från vändpunkten till målet och cykla tillbaka en sträcka med den längden. Att titta på totalsträckan och ackumulera upp en massa möjliga fel på vägen upp till Karesuando kan rimligen inte vara en bra metod.

Om jag försöker få fram avståndet från bron i Karesuando, där han verkar ha vänt, till den punkten på E8 där man är i jämnhöjd med Treriksröset (i närheten av Kilpisjärvi) vilket jag antar var ursprungsmålet så får jag i mha ridewithgps att det är 112,0 km. Om jag tittar på var man hamnar om man går 112,0 km tillbaka från vändpunkten kommer jag 8-9 km förbi Vittangi där han stannade. Som jag ser det har han därmed cyklat för kort sträcka om målet var att cykla tillbaka en sträcka vars längd är lika med den delen av avslutningen av rutten han inte kunde cykla.

Så länge han gör det för sin egen skull är det ju helt upp till honom om han är nöjd med att stanna där han gjorde. Däremot tycker jag det ytterligare fjärmar insatsen från något rekord på sträckan Smygehuk-"närmaste punkten till Treriksröset som ligger på större allmän väg".

Med sur-gammal-gubbe-varning och påpekande att jag tycker det är en mkt bra prestation och kul att han gjorde ett försök:

Det rimliga angreppssättet för att få en så exakt tillbakacyklingssträcka som möjligt borde vara att uppskatta hur långt det är från vändpunkten till målet och cykla tillbaka en sträcka med den längden. Att titta på totalsträckan och ackumulera upp en massa möjliga fel på vägen upp till Karesuando kan rimligen inte vara en bra metod.

Om jag försöker få fram avståndet från bron i Karesuando, där han verkar ha vänt, till den punkten på E8 där man är i jämnhöjd med Treriksröset (i närheten av Kilpisjärvi) vilket jag antar var ursprungsmålet så får jag i mha ridewithgps att det är 112,0 km. Om jag tittar på var man hamnar om man går 112,0 km tillbaka från vändpunkten kommer jag 8-9 km förbi Vittangi där han stannade. Som jag ser det har han därmed cyklat för kort sträcka om målet var att cykla tillbaka en sträcka vars längd är lika med den delen av avslutningen av rutten han inte kunde cykla.

Så länge han gör det för sin egen skull är det ju helt upp till honom om han är nöjd med att stanna där han gjorde. Däremot tycker jag det ytterligare fjärmar insatsen från något rekord på sträckan Smygehuk-"närmaste punkten till Treriksröset som ligger på större allmän väg".
För att bli på den säkra sidan får han väl göra om det när gränserna är öppna igen. ?

En reflektion så här i efterhand är att stopptidsplaneringen var extremt optimistisk. Men det anade man ju från början. Med den rutinen som han har samlat på sig kan det eventuellt gå ännu snabbare nästa gång för det är inget snack om att cyklingen var väldigt stark. Sömnproblematiken under långcykling med så lite sömn som möjligt är fortfarande ett mysterium för mig. Det blir aldrig som man tänkt sig, eller ens så som det gick förra gången eller förrförra gången.

Lite statistik från de tre första etapperna:

1. Smygehuk - Karlsborg, 512 km (~ 2 506 hm)
Tid i rörelse: ca 17:18
Totaltid: ca 18:29
Stopptid: ca 1:10
Rullsnitt: 29,6 km/h
Medeleffekt: 136 W

2. Karlsborg - Östersund, 520 km (~3 197 hm)
Tid i rörelse: ca 20:25
Totaltid: ca 30:15
Stopptid: ca 9:50
Rullsnitt: 25,5 km/h
Medeleffekt: 114 W

3. Östersund - Arvidsjaur, 506 km (~3 124 hm)
Tid i rörelse: ca 19:15
Totaltid: ca 24:00
Stopptid: ca 4:45
Rullsnitt: 26,3 km/h
Medeleffekt: 119 W

En imponerande återhämtning på den tredje etappen!

Kompletterar inlägget ovan med reservation för ev. felräkningar och avrundningsmissar.

4. Östersund - Målgång (precis efter och innan Vittangi), 520 km
Tid i rörelse: ca 20:43
Totaltid: ca 26:25
Stopptid: ca 6:18
Rullsnitt: 24,7 km/h
Medeleffekt: 125 W

Totalt:
Distans: ca 2050 km (2049,82 km om man adderar distanserna från alla etapper)
Tid i rörelse: ca 77:41
Totaltid: ca 99:18 enligt trackern (99:09 om man adderar alla totaltider från alla etapper)
Stopptid: ca 21:27 (21:18 + 0:09 som är differensen mellan totaltiderna ovan)
Rullsnitt: ca 26,4 km/h
Medeleffekt: ca 123 W

Edit: Ser att tid i rörelse och stopptid inte blir exakt totaltiden, men orkar inte räkna om. Det får var nära nog. Om nån orkar lista ut vad som är fel kan jag uppdatera.

Senast ändrad:
Etapp 4 innehåller mer stopptid än beräknat?

Hade man kunnat spara stopptid under etapp 4 genom att ta lite mer stopptid under etapp 1? Det är såklart väldigt personligt, se Strassers taktik tidigare i tråden.
I de banorna Rymdkatten funderar i #216 ?

Eller så hamnar man i samma sits i slutet oavsett vila i början, två dygn tar ut sin rätt.

Undras vad hans Garmin säger om återhämtning :)

Ett alternativ är ju att köra från östligaste till västligaste (väg)punkten på svenska fastlandet (eller tvärtom). Blir dock ganska långt det också.

Följande upplägg kanske vore något för ett långlopp genom Sverige med goda möjligheter att hålla ordentliga avstånd till övriga deltagare:

1) För varje landskap user man en ort som representerar landskapet.
2) Alla deltagare cyklar till representantorten i det landskap man bor i.
3) Vid starten så trycker alla in vilken ort de befinner sig i i en app som sen genrerar en ordnad lista på de övriga landskapens representatorter
4) Cyklisterna ska sedan cykla genom Sveriges landskap och besöka representantorterna i den ordning som listan i punkt 3 anger. På varje ort måste de logga närvaron i appen s.a. orterna verkligen besöks i rätt ordning.
5) Man återvänder sedan till startorten.

Listorna med ordningen i vilken orterna ska besökas är dock inte kända för någon annan än cyklisten själv. Det skulle göra internetcyklingen väldigt intressant. Tänk t.ex. att en skåning har besökt Umeå och man vet att personen har kvar att besöka Halland och Medelpad. Blir ganska stor skillnad på om rutten går från Umeå via Medelpad och Halland till Malmö (om nu det är representantorten för Skåne) jämfört med om rutten går Umeå-Halland-Medelpad-Malmö.

Senast ändrad:
Följande upplägg kanske vore något för ett långlopp genom Sverige med goda möjligheter att hålla ordentlige avstånd till övriga deltagare:

1) För varje landskap user man en ort som representerar landskapet.
2) Alla deltagare cyklar till representantorten i det landskap man bor i.
3) Vid starten så trycker alla in vilken ort de befinner sig i i en app som sen genrerar en ordnad lista på de övriga landskapens representatorter
4) Cyklisterna ska sedan cykla genom Sveriges landskap och besöka representantorterna i den ordning som listan i punkt 3 anger. På varje ort måste de logga närvaron i appen s.a. orterna verkligen besöks i rätt ordning.
5) Man återvänder sedan till startorten.

Listorna med ordningen i vilken orterna ska besökas är dock inte kända för någon annan än cyklisten själv. Det skulle göra internetcyklingen väldigt intressant. Tänk t.ex. att en skåning har besökt Umeå och man vet att personen har kvar att besöka Halland och Medelpad. Blir ganska stor skillnad på om rutten går från Umeå via Medelpad och Halland till Malmö (om nu det är representantorten för Skåne) jämfört med om rutten går Umeå-Halland-Medelpad-Malmö.

Skitbra idé! Men vi behöver en testare av appen; jag antar att du anmäler dig frivillig?

Såg en min RR från Simon på Instagram Där står det bl.a att han har lärt sig mycket(vilket jag inte tvivlar på), samt att han tror sig kunna göra samma sträcka på under 84 h.
Det skulle innebära ett totalsnitt på 24,40 km/h mot 20,64 km/h i år.
Minst sagt ett ambitiöst mål.
Jag tycker att det låter rejält tufft, men önskar såklart Simon all lycka på nästa försök!

Han var ganska övertygad om att klara det i Kuaresando. Vill
Såg en min RR från Simon på Instagram Där står det bl.a att han har lärt sig mycket(vilket jag inte tvivlar på), samt att han tror sig kunna göra samma sträcka på under 84 h.
Det skulle innebära ett totalsnitt på 24,40 km/h mot 20,64 km/h i år.
Minst sagt ett ambitiöst mål.
Jag tycker att det låter rejält tufft, men önskar såklart Simon all lycka på nästa försök!

Undra om det där inte är ett skrivfel och att han menar 94 timmar. Vilket var målet under detta försöket.

84 resp. 96 timmar är ju 3,5 resp. 4 dygn så det finns ju någon logik där.

Personligen tycker jag det låter väldigt ambitiöst att pusha tiden över 15 timmar. Visst, han har säkert lärt sig en del som han kan dra nytta av, men en såpass stor förbättring känns tveksam. Min gissning är att han antingen behöver vara bättre rent fysiskt eller ha klart bättre vindar (eller båda).

Funderar på om inte norr till söder är att föredra? Ta de kalla nätterna när kroppen har energidepåer.

Att köra SUB 100 är bra bara det. Ser man till hur tufft det var i tremannaklunga på 104 timmar senaste Sverigetempot står Simons insats fram ännu mera.

Både 84 Tim och 96 Tim framstår dock som väldigt ambitiöst.

Jag tänker att det är ganska trevligt att slippa mörker om nätterna när man är trött och kanske inte lika fokuserad?
Med följebil kanske det inte blir samma effekt. Spontant skulle jag föredra värmen men temperaturen kan ju variera mycket.
Riklig nederbörd och dygn under tvåsiffrigt är ingen höjdare, 2014 blev ju manfallet +50%.
Vindförhållandena är väl mer positiva vid sydlig start, återigen kan det stjälpa alla rekordförsök.

Funderar på om inte norr till söder är att föredra? Ta de kalla nätterna när kroppen har energidepåer.

Att väga in och inte förkasta är hur du är när du är trött sista dygnen. upp i norr är du i princip ensam på vägen och kan ha (i detta fallet) en husbil precis bakom som "blockar och varnar andra trafikanter". kör du sista dygnen i södra Sverige är det mer trafik, mycket mer trafik. Man ska inte vara där när man är i det tillståndet som en cyklist är efter 4dygns snudd på konstant trampande.

Som jag tänker är vindriktningen den enskilt viktigaste faktorn om man har kort tid som mål och då är det statistiskt sett bättre att köra från söder till norr.

Sen kan det ju säkert vara trevligare att ta eventuell kyla tidigt än sent, men jag tror det är mindre viktigt och jag tänker att med en följebil kan man ju i alla fall ha med sig alla möjliga kläder och ha möjlighet att justera mängden s.a. man håller sig varm utan att koka. Kör man unsupported misstänker jag att det är lite mer av ett val hur många klädesplagg man vill släpa med sig för att täcka upp för alla eventualiteter.

Precis det där som jag "befarade" - att det skulle börja snackas om rekord när han inte har cyklat mellan de punkter som är de vedertagna vad gäller detta rekord. Han har cyklat större delen av sträckan samt gjort ett i mitt tycke inte helt lyckat försök att kompensera för den sträcka han inte cyklat.

Han har tveklöst gjort en bra insats men i min bok ska man inte "tumma på reglerna" när det handlar om rekord. Om nästa person kommer upp till Gällivare och det är väldigt tajt med tid, är det då OK att vända om och cykla söderut i händelse av nordliga vindar? Eller kan man vända i Östersund om det likaledes är nordliga vindar och snurra runt lite i södra Sverige på slutet för att få ihop 205 mil? Var ska man dra gränsen? Enligt mig så ska man cykla mellan de givna punkterna om man vill kalla det för ett rekord på den sträckan.

Dessutom är ord som osannolikt "journalistiskt trams". Det finns cyklister som kör den där sträckan mycket fortare om de försöker. Förutom nämnda Strasser tror jag att många som gör sub-50 på PBP skulle greja det. Och en person som Allegaert skulle säkerligen göra det unsupported.

Precis det där som jag "befarade" - att det skulle börja snackas om rekord när han inte har cyklat mellan de punkter som är de vedertagna vad gäller detta rekord. Han har cyklat större delen av sträckan samt gjort ett i mitt tycke inte helt lyckat försök att kompensera för den sträcka han inte cyklat.

Han har tveklöst gjort en bra insats men i min bok ska man inte "tumma på reglerna" när det handlar om rekord. Om nästa person kommer upp till Gällivare och det är väldigt tajt med tid, är det då OK att vända om och cykla söderut i händelse av nordliga vindar? Eller kan man vända i Östersund om det likaledes är nordliga vindar och snurra runt lite i södra Sverige på slutet för att få ihop 205 mil? Var ska man dra gränsen? Enligt mig så ska man cykla mellan de givna punkterna om man vill kalla det för ett rekord på den sträckan.

Dessutom är ord som osannolikt "journalistiskt trams". Det finns cyklister som kör den där sträckan mycket fortare om de försöker. Förutom nämnda Strasser tror jag att många som gör sub-50 på PBP skulle greja det. Och en person som Allegaert skulle säkerligen göra det unsupported.
I sin egen podd var Simon väldigt tydlig med att det inte var ett rekord, han hänvisade även till diskussionen i den här tråden. Finns det något officiellt rekord? Finns det ens en officiell sträcka? Sverigetempot startar ju i Riksgränsen vilket ligger längre söderut än Karesuando vilket känns konstigt om man ska cykla norr till söder eller vice/versa. Treriksröset kan man ju ändå inte cykla till, räknas tiden då man bär cykeln över myrarna med?

Senast ändrad:
I sin egen podd var Simon väldigt tydlig med att det inte var ett rekord, han hänvisade även till diskussionen i den här tråden.
Bra det.

Vet inte vad som sägs i den länkade podden heller och i vilken mån texten bara är en clickbait-text. Har inte tid att lyssna nu.

Det är dock väldigt lätt att sånt där får sitt eget liv och etablerar sig som någon slags sanning vartefter. Säg att någon annan kör hela sträckan senare i år på 103 timmar och gjort det på ett oantastligt sätt. Hur kommer den tiden att värderas mot den aktuella? I mitt tycke skulle det då vara ett nytt rekord. Frågan är om det skulle ses som det i allmänhet.

Någonstans kan jag tycka att ett bättre sätt att hantera det hade varit att officiellt avbryta i Karesuando och sedan, om han så önskat, göra tillbakacyklingen "under radarn" och bara för sin egen skull. Nu antar jag att det i viss mån handlar om reklam då han ju har en väldigt tydlig koppling till ett företag och att det då ser bättre ut att ha kört rätt längd än att säga något i stil med att "Jag cyklade 94% av sträckan på 94 timmar" (eller vad siffrorna nu var).

Och, nej det är garanterat inget officiellt rekord. Däremot tycker jag det blir skumt när det börjar snackas om rekord (oavsett vem som gör det) när den nordliga punkten inte stämmer överrrens med den som är den, såsom jag fattat det, är den som de facto accepteras som substitut för Treriksröset. SCF lär inte vara intresserat av att övervaka officiella rekordförsök. Då tycker jag det är rimligt att man som någon slags hederssak ser till att cykla mellan samma punkter som de som tidigare kört sträckan i rekordsyfte om man ska snacka om rekord.

Och jag inser att det kanske låter som jag försöker klanka ner på Simon. Det är dock inte min avsikt. Hans prestation är imponerande och det var kul att följa turen. Min önskan är bara att tiden 99:18 inte ska ses som rekord på sträckan Smygehuk-Treriksröset (eller rättare sagt den punkt som av praktiska skäl tjänar som substitut för Treriksröset). Och texten till länkade pod indikerade att tanken att det är rekordtiden börjar infiltrera det allmänna medvetandet.

Angående Riksgränsen till Smygehuk är det i min värld en annan sträcka och ett annat rekord. Och ultracykling och cykling randonnée-style är också olika saker.

Att köra SUB 100 är bra bara det. Ser man till hur tufft det var i tremannaklunga på 104 timmar senaste Sverigetempot står Simons insats fram ännu mera.

Både 84 Tim och 96 Tim framstår dock som väldigt ambitiöst.

Jag skulle säga att 104 h tremannaklunga unsupported har mer slagkraft än sub 100 med support (även om det var aningen längre). Så jävla mycket tror jag inte att klunga ger i de hastigheter man cyklar. Speciellt som Simon kunde köra tempocykel delar och en annan cykel delar, slapp bära med sig kläder, slapp handla mat. 4 timmar stopptid känns som att det går fort när man ska ha mat.

Det kanske är läge att lyssna innan man dömer @GoranS?
Jag har försökt förklara att jag inte tycker det är vettigt att snacka om ett rekord vad det gäller Simons insats. Det är hela mitt budskap.

Den enda jag än så länge "dömer" (i alla fall innan jag lyssnat på podden) är den som skrivit texten "Idag pratar vi med Simon Gustavsson som har slagit ett nytt osannolikt rekord genom att cykla genom hela Sverige på 99h 18min." Den meningen står jag till fullo för att jag anser är överdriven och tramsig samt snackar om rekord när det som gjorts i mina ögon inte är ett rekord, Såvida det inte är på sträckan Smygehuk-Karesuando-Vittangi. Då borde det dock tydliggjorts då det är långt ifrån uppenbart och dessutom en sträcka så onaturlig att det knappast är intressant att prata om rekord.

Med detta inte sagt att det är ointressant att prata om att man har cyklat sträckan. Det kan vara väldigt intressant att höra, inte minst då det är klart utanför komfortzonen för många, i synnerhet när det görs så fort som i detta fall.

Tillbaka
Topp