Trailforks Pro - kostar pengar

Visst, det är inga pengar att prata om men seriöst hade varit om community generated material omfattades av lämplig license.

Det är kanske få som som bryr sig men det finns också ett generellt motstånd mot att betala. Så vi får se. Tror tex att det vore svårt att ta betalt för happy.

Visst, det är inga pengar att prata om men seriöst hade varit om community generated material omfattades av lämplig license.

Det är kanske få som som bryr sig men det finns också ett generellt motstånd mot att betala. Så vi får se. Tror tex att det vore svårt att ta betalt för happy.
Många forum har ju ”patrion” system, där man kan välja att betala för att få rabatter i butiker och dylikt. Det hade säkerligen fungerat ypperligt här.

Som lokal Admin får jag PRO gratis men tycker det är jäkligt surt att jag lagt otroligt mycket tid på att lägga upp alla stigar vi har här omkring gratis nu när dom börjar ta betalt. Första tanken var att ta bort alla stigar men som någon sa det kan jag inte ens.

Det är ju själva fasen att allt här i världen inte kan vara gratis i all evighet...

Nyttan och glädjen som jag personligen har haft och fortsatt har av Trailforks är lätt värd 165 kronor i månaden, eller 300 för den delen. Jag ser inga som helst problem med att bidra med leder och rapporter till ett seriöst företag som Pinkbike/Trailforks så att dom kan fortsätta att utveckla och driva appen och sajten. Trailguide exempelvis är ju fullständigt hopplös i jämförelse. Men att sätta home area till bara 30 km är ju lite väl snålt.
Trailforks har varit bra ibland när man är ute och reser. Det underlättar för planering i förväg och för att hitta rätt när man är ute i skogen. Men för hemmabruk fyller det ju noll funktion. Så ska man betala på chans de gånger man ska ut och resa? Eftersom det är användargenererad data och man inte får se spåren så är det ju svårt att veta vad man betalar för. Jag har inga problem med att de tar betalt, men upplägget skär sig för mig.

Om någon i affekt känner att dom vill ta bort inlagt innehåll, tänk då på att både alla lokala cyklister och stigorganisationer fortsatt kommer ha nytta av karta, data och rapporter.

Vi som kollektiv har med TF för första gången också ett sätt att må nybörjare med information om ex känsliga ställen och lämpliga beteenden. Och hjälpas åt att hålla koll på när föret är sånt att en stig bör få vila och torka. Det kan därför bidra till att minimera två av dom största problemen icke cyklister har med cykling. Skrämsel och slitage.

Jag skulle hellre se en annan betalmodell men inget på internet som det ligger jobb och kostnader bakom förblir gratis länge. Man får betala direkt eller indirekt.

Tycker själv TF är värt betydligt mer än Strava. Möjligen blir det lite knasigt med betalning per år då det som låses upp är info om andra områden. Nåt som folk mest nyttjar under den delen av året som resor görs, dvs typiskt vår och sommar. Så kan tänka mig en del månadsprenumeranter i semestertid. Vi får se.

Senast ändrad:
Eh, hur definierar du södra Sverige? Det kryllar av stigar runtom södra Sverige tycker jag. Även om Dalarna, Sthlm och GBG med omnejd är hotspots.

Du har ju inte ens med hela södra Sverige på den skärmdumpen =)
Ser att det dykt upp 8 nya spår sen jag kollade sist. 6 av dem är grusväg men de andra 1.2 kilometerna slätstig är ju positivt. Det som finns här är i princip bara de officiella XC-MTB banorna, inte alls som längre upp i landet tyvärr.

Jag har tyckt TF varit riktigt dåligt, men det var innan jag insåg att det mest var appen, websidan är rätt bra.

södra sverige.JPG

:)

Trailforks har varit bra ibland när man är ute och reser. Det underlättar för planering i förväg och för att hitta rätt när man är ute i skogen. Men för hemmabruk fyller det ju noll funktion. Så ska man betala på chans de gånger man ska ut och resa? Eftersom det är användargenererad data och man inte får se spåren så är det ju svårt att veta vad man betalar för. Jag har inga problem med att de tar betalt, men upplägget skär sig för mig.

Det skulle vara en problem. Men vad händer med web tillgången? Om den blir kvar kan man utforska alla stigar i förhand utan att betala.

Vad tror ni det skulle kosta om de skulle ha stigskapare/-utforskare som reser runt i världen och skapar stigar?
Själv har jag använt Trailforks nästan en gång, men jag betalar gärna en struntsumma för att det ska kunna fortsätta utvecklas eftersom jag ser nyttan i plattformen.

Eh, hur definierar du södra Sverige? Det kryllar av stigar runtom södra Sverige tycker jag. Även om Dalarna, Sthlm och GBG med omnejd är hotspots.

Kryllar är att ta i, det verkar vara kring Göteborg det finns. Zooma in vid alla tf ikoner mellan Linköping och Jönköping så ser du att det är oerhört glest med stigar vid varje redan glest utspridd ikon.

Det skulle vara en problem. Men vad händer med web tillgången? Om den blir kvar kan man utforska alla stigar i förhand utan att betala.
Ja, i så fall är det ju inga problem. Jag fick för mig att man var tvungen att ha vara inloggad för att kunna se något framöver.

trailforks fick mina 165:-/år

Ett abonnemang till i mängden men detta ger mig mer glädje än t.ex.Spotify. Så kommer bli Spotify som får ryka om jag börjar rensa bland abonnemangen.

Sjukt besviken på detta. Jag har som lokal admin lagt massa timmar på att lägga in och fixa stigar på TF för att folk som besöker vår stad ska kunna hitta.
Men man har väl varit naiv och klart det ska tjänas pengar på.
Som det ser ut nu kommer jag iallafall arbeta för ta bort rekommendationer att använda TF från vår förenings sida och hitta ett alternativt sätt att marknadsföra vårat stignät.

Sjukt besviken på detta. Jag har som lokal admin lagt massa timmar på att lägga in och fixa stigar på TF för att folk som besöker vår stad ska kunna hitta.
Men man har väl varit naiv och klart det ska tjänas pengar på.
Som det ser ut nu kommer jag iallafall arbeta för ta bort rekommendationer att använda TF från vår förenings sida och hitta ett alternativt sätt att marknadsföra vårat stignät.
Äger ni stigarna?

Vad har Trailforks haft för intäktskällor tidigare? Kan inte minnas att jag sett någon reklam förutom en pinkbike logo.

Inte helt gratis att drifta en server park även om den är i molnet med mycket trafik.

Isf. tycker jag att happyride skall ta bort all reklam för det är användarna som står för innehållet . Annars så borde vi få betalt för att hänga här om det är reklam.

Senast ändrad:
Från den här tråden verkar det ju inte vara så att man klagar på att TF tar betalt alls, utan att de tar betalt för datan som de inte producerat. Om de istället hade tagit betalt för det som de själva gjort så hade det nog varit färre klagomål. Stack overflow hade liknande backlash när de ville låsa in alla svar som användarna hade producerat.

Från den här tråden verkar det ju inte vara så att man klagar på att TF tar betalt alls, utan att de tar betalt för datan som de inte producerat. Om de istället hade tagit betalt för det som de själva gjort så hade det nog varit färre klagomål. Stack overflow hade liknande backlash när de ville låsa in alla svar som användarna hade producerat.

Jag har inget emot att betala, men det är som du skriver.
Användarna har gjort en väldigt stor del av jobbet, och nu fr de betala för det.
Jag hade nog hellre sett att sidan hade varit gratis (+reklam) och låst appen och vissa funktioner.
Jag tycker verkligen TF är bra, och ruttplaneraren är skitbra.

Jag har inget emot att betala, men det är som du skriver.
Användarna har gjort en väldigt stor del av jobbet, och nu fr de betala för det.
Jag hade nog hellre sett att sidan hade varit gratis (+reklam) och låst appen och vissa funktioner.
Jag tycker verkligen TF är bra, och ruttplaneraren är skitbra.

Jag hade hoppats att man hade kunnat få in pengar på annat sätt. En alternativ betalmodell där regioner betalar för att hålla sina stigar öppna, och att större regioner med många cyklister/besökare betalar mer (tänker främst kommersiella destinationer). Tror inte vi som förening skulle ha något emot att lägga en summa på detta per år om vi ser att folk uppskattar det.

Men du måste väl ha ett konto på Trailforks för att det ska funka redan nu? Och du kan alltså använda din Edge inom 30km från din bostad (eller hur de nu gör den konstiga begränsningen). Jag kan inte tänka mig att Garmin tar ansvar för TFs ändringar i vilkor.

Edit: så här står det på Garmins supportsidor, t ex:
With the Trailforks app, you can save your favorite trail routes or browse for routes nearby. You can download Trailforks mountain bike trail routes to your Edge® device. Downloaded routes appear in the saved courses list.

To sign up for a Trailforks membership, go to www.trailforks.com.

Ok, jag ser. Men det innebär ju bara att ni som bor där behöver kartera. Ingen annan kan ju göra det åt er.
Min poäng är att om det kostar kommer inga nya till områden där det inte redan finns mycket stig. Man väljer helt enkelt något användbart då. Strava har tex i princip allt med redan i gratisversionen. På gratis karttjänster som Blackwater Maps finns minsta stig med.

För att tf (som bygger på användarskapad data) ska vara intressant krävs att det finns något som attraherar nya skapare av själva innehållet i tjänsten.

Men du måste väl ha ett konto på Trailforks för att det ska funka redan nu? Och du kan alltså använda din Edge inom 30km från din bostad (eller hur de nu gör den konstiga begränsningen). Jag kan inte tänka mig att Garmin tar ansvar för TFs ändringar i vilkor.

Edit: så här står det på Garmins supportsidor, t ex:

Det stod och står fortfarande inget om att extra avgifter kan tillkomma, sådant brukar vara viktigt att uppge för att hålla röven fri.

För att tf (som bygger på användarskapad data) ska vara intressant krävs att det finns något som attraherar nya skapare av själva innehållet i tjänsten.

Det här är nog det största problemet. Nyrekrytering av nya stigutläggare. "-Lägga in mina favoritstigar? -Ja det kan jag väl testa. -Va måste jag betala för att se andras stigar om jag åker till grannkommunen, nä då får det vara"

Det är typ samma text för Strava, och det kostar väl också pengar?

Strava live segments har bara fungerat med betalt medlemskap hela tiden.. Står också tydligt på Garmins hemsida att det kräver prenumeration.

DCR skrev om det redan 2015 när det kom.
"While there might be some that complain about the Strava Premium membership only, I think it’s a fair tradeoff – and will be interesting to see how much it drives Strava subscriptions."

Senast ändrad:
Det finns en äganderätt till GPS spåren som användarna slarvigt skänkt bort till TF.
I mitt fall lär jag vara mer försiktig nästa gång. Även om mitt bidrag varit ytterst minimalt.

Förresten så ägs det GPS spår jag laddat upp på TF av 3e part så det är ju lite spännande. Kanske skulle skicka en take down request.

Det här är nog det största problemet. Nyrekrytering av nya stigutläggare. "-Lägga in mina favoritstigar? -Ja det kan jag väl testa. -Va måste jag betala för att se andras stigar om jag åker till grannkommunen, nä då får det vara"
Ja. Är också rädd att suget att skapa nytt innehåll sjunker. Det riskerar bli lite söndra och härska/divided we fall om vi går tillbaka till att använda olika tjänster på olika ställen.

Men igen, kom ihåg att störst nytta av datan i TF har lokala användare (särskilt nya cyklister) och stigorganisationer. Hitta, sprida bra beteenden, rapportera problem och skick, använda gemensamma kartlager med förvaltare vid dialog och planering av arbete. Det ändras inte eftersom det är gratis för alla dessa användare. När jag kollar statsen local/visitor för Göteborg är det ju ööööverväldigande lokala användare, inte turister. Nu är kanske inte gbg en cykeldestination på det sättet så det ser nog annorlunda ut för t ex Jämtlandsfjällen.

Problemet är väl lite att "det dom gjort själva" är just möjligheten till att lägga in och se användarskapade stigar.
Jag håller med om att det vore bra med en annan modell, men svårt att få till den, med tanke på hur lite använda deras övriga funktioner är.

Låta det vara gratis att se stigar, men ta betalt för att visa en karta under dom?

Vad hände med ryktet att Garmin skulle köpa Trailforks?

Och vad händer nu med min Garmin Edge 530 som jag köpte ENBART för att kunna se alla Trailforks-spår? Blir den av med massa spår nästa gång jag uppdaterar den? Eller direkt? De kan ju fetglömma att jag uppdaterar den i så fall.

Det här är en intressant aspekt. Också införskaffat en Edge 530 och just TF-stödet var en starkt bidragande orsak till det.

Tycker som så många andra att TF hade kunnat sköta detta snyggare. För oss med Garminenheter kan vi ju hoppas på att det ligger någon sanning i ryktet.

Är också lokal admin där jag bor. Jag har registrerat mig för gratis Pro medlemskap men man verkar kunna registrera sig på vilken area som helst flera gånger om, kanske är en bugg.
Jag tror jag har laddat upp och kartlagt nästan 200 stigar, just så alla ska kunna ta del av dessa vart man än bor. Så hela betalgrejen känns nu inte alls kul.

Tillbaka
Topp