Trailforks Pro - kostar pengar

jonte987

Aktiv medlem
Opencyclemap passar mig bättre än openmtb men den förra verkar inte finnas för nedladdning. Jag behöver bla outdoor layer.

Sen tror jag att det stämmer att man måste jobba mer med meta datan.

Beroende av var jag är och vad jag gör behöver jag se cykelförbud snarare än dedikerade cykel. Ett layer för varje och ett för båda?
Sen måste nån sätta sig in i hur man kokar skiten.

Finns tips för hur man kokar en opencycle replica så det är väl där man börjar

Tyvärr har jag inte en vecka att sitta med command line

jonte987

Aktiv medlem
Jag använder openandromaps och Locus maps. Offlinekarta med massor av möjligheter att välja vad som ska visas och hur det ska visas. Exemeplvis MTB-graderingar (https://www.openandromaps.org/en/legend/elevate-mountain-hike-theme). Jag har i och för sig inte hittat något helt perfekt, men jag har inte provat så mycket.

Jag har också provat Locus egna (?) karta Asamm LoMaps som är liknande.
Kan man inte se kartan online?

Plus i kanten för att de är tydliga med licensen. Hittade ingen info på mtb project.

jimpaz

Medlem
Att betala 10-tusentals kronor för en cykel och sedan gnälla om 14 kr i månaden.
Vad kostar en kolsyrepatron? Pumpa för hand?
Vad kostar en powerbar? Ta med frukt?
Vad kostar en ny slang? Laga?
Bara en tanke...

jonte987

Aktiv medlem
Nej, tror inte det. Men det är alltså OSM, så http://mtbmap.cz/ som länkades ovan är väl i så fall ett alternativ.
Mtbmap är intressant. Jag trodde ni menade openmbt.
Men det är en soppa. Länken ovan har opencycle map som ett layer men inte outdoor layer från riktiga opencycle.

Tittar vi nedan så är den gula med röda kryss delar av torup 10km löparbana men inte hela.
Tittar jag på outdoor / hiking så är hela med korrekt.
Blir lite orolig att nedan kommer ifrån att jag ändrade till dedicated path i osm på ett par ställen...medan outdoor använder annan meta data.

Det gäller att fatta hur de olika taggarna används i olika kartor...ingen lek det här.
Sen ska rätt data ut i ruttplanerare, garmin och mobil.
Screenshot_20200829-095055_Chrome.jpg

freddag

Aktiv medlem
oruxmaps är grymt för android. läser de flesta format. inbyggda online-lagret "topo 4umaps" har mtb-gradering, om det är viktigt.

https://extract.bbbike.org/ kan användas för att extrahera offlinekartor till garmin, eller orux för den delen.

jonte987

Aktiv medlem
vad är "hemliga enduro tracks"?
Vad det är? Är det hemligt så är det olistigt att lägga det på OSM. Eller TF.

Sen kan man lägga upp tex ett ESS väldigt snyggt på tf. Inte heller lämpligt på OSM.

Så kartan är bara en del av frågan för mig. Fast jag är mest intresserad av det. Övrigt hanterar jag med en gpx samling i view ranger och base camp

clara

Medlem
Verkar som de flesta inte läst TFs FAQ. På hemsidan kommer man fortfarande kunna kolla på alla stigar. Events kommer kunna publicera rutter som alla kommer kunna se, även i appen.

Prenumeration kostar 145:-/år om man ansluter sig nu. In och prenumerera nu!

jonte987

Aktiv medlem
Verkar som de flesta inte läst TFs FAQ. På hemsidan kommer man fortfarande kunna kolla på alla stigar. Events kommer kunna publicera rutter som alla kommer kunna se, även i appen.

Det inte är pengarna utan just vilket material som begränsas. Säkert ointressant för många men viktigt för andra.
Felet begicks när man laddade upp utan att kolla license så det får bli lärdomen i alla fall för mig.

Felet begicks när man laddade upp utan att kolla license så det får bli lärdomen i alla fall för mig.
Samma här. Vi valde att lägga mycket energi på TF i vår förening för att det skulle vara lätt för folk att installera appen och navigera när de är ute. Både lokalfolk men också besökare. Nu kommer det kräva att folk betalar vilket kan vara ok men det var inte våran tanke i början. Surt men det är bara att gå vidare

Maakus

Aktiv medlem
Det inte är pengarna utan just vilket material som begränsas. Säkert ointressant för många men viktigt för andra.
Vi får se vad som händer tror jag.
Det är ju inte officiellt ännu.

Datan har du ju skapat, baserat på dina rörelsemönster.
Varken USA eller Kanada har ju skrivit under GDPR.
Men det verkar som om PB och Trailforks har det i sitt användaravtal.

Tänker högt här:
Nu är jag ju ingen jurist, men säg att dom tvärvägrar att ta bort stigar.
Skulle man då kunna tvinga dem att blockera synligheten i länder där GDPR gäller?
DVS, USA och Kanada kan se mina stigar i Sverige, men ingen i Sverige kan?

m3lk3r

Aktiv medlem
Att betala 10-tusentals kronor för en cykel och sedan gnälla om 14 kr i månaden.
Bara en tanke...
Allt detta är ju saker som tillverkats där alla i ledet fått betalt. Någon har ritat cykeln och fått betalt, någon har byggt den och fått betalt och någon har sålt den och fått betalt.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Tänker högt här:
Nu är jag ju ingen jurist, men säg att dom tvärvägrar att ta bort stigar.
Skulle man då kunna tvinga dem att blockera synligheten i länder där GDPR gäller?
DVS, USA och Kanada kan se mina stigar i Sverige, men ingen i Sverige kan?
Nog för att GDPR kan vara lite vagt tidvis, men har svårt att se att cykelstigar på något vis skulle vara relaterat till det.

ooms

Aktiv medlem
Nog för att GDPR kan vara lite vagt tidvis, men har svårt att se att cykelstigar på något vis skulle vara relaterat till det.
Ja, jag har också svårt att se att ett gps-spår över en cykelstig skulle vara en personuppgift. Snarare är det väl nån slags copyright man kan hävda, men den har man garanterat avsagt sig genom att acceptera villkoren för tjänsten fr första början.

freddag

Aktiv medlem

men att de raderat meningen "hemsidan kommer alltid vara gratis" från about-sidan talar för att de har planer för att ta betalt för den med.

bäst att dra sig ur i tid och bygga upp de fria alternativen. om tf blir den dominerande plattformen kommer de kunna höja priset mycket. för något som vi lika gärna kan driva ideellt som wikipedia.

Maakus

Aktiv medlem
Du skulle väll kunna likställa GPS spåret, även om det är städat ifrån personlig data, med t.ex. en bild eller liknande.

jonte987

Aktiv medlem
Ja, fast det är väl inte kopplat till användare. Om du står som uppladdade kan du skicka in request att de ska plocka bort det och hänvisa till gdpr. Spåret lär bli kvar.

Och, ja. Jag har säkert skrivit över copyright via användaravtalet
Då är frågan om avtalet är lagligt och det vet jag inget om.

Däremot blir det intressant om jag inte hade copyright på materialet jag laddade upp. Vilket jag råkar veta förekommer.

jonte987

Aktiv medlem
Om det är baserat på OSM så är de nog rätt så rökta.
Secondly, you "Share Alike". If you do not make any changes to OpenStreetMap data, then you are unlikely to have a "Share Alike" obligation. But, if you publicly distribute something that you have made from our data, such as a map or another database, AND you have added to or enhanced our data, then we want you to make those additions publicly available. We obviously prefer it if you added the data straight back to our database, but you do not have to, as long as the public can easily get a copy of what you have done

mzi

Aktiv medlem
Så här skriver de själva
Creating our own basemap gives us all kinds of flexibility we did not have in the past. Our vector data is derived from the OpenStreetMap project and the terrains/contour are of our own design sourced from SRTM data. The list of items we wanted to remove from the map is lengthy, so for the purpose of this document I will enumerate a few of the more important things...
(deras fetstil)

jonte987

Aktiv medlem
Basemap. De kan ha mycket av lösningen separat från osm. Annars bör det gå bra att be dem göra en kopia tillgänglig

N_sandstrom

Aktiv medlem
Positionsbestämning, kopplat till användare är definitivt GDPR.
Absolut, loggning av när en användare har åkt en viss stig är personuppgift. Men det kan du som användare själv ta bort.

Men en uppladdad stig har inte samma uppgifter. Du behöver inte ens ha befunnit dig i samma land för att ha laddat upp en stig.

Erik O

Aktiv medlem
Bara en tanke...
Problemet är väl inte pengarna i sig utan att TF nu, tvärtemot vad de tidigare sagt ska kapitalisera på folks ideella arbete.

jimpaz

Medlem
Problemet är väl inte pengarna i sig utan att TF nu, tvärtemot vad de tidigare sagt ska kapitalisera på folks ideella arbete.
Men nu är det väl så att TF bara tar betalt för att använda mobilappen i proläge, vem har utvecklat den? Allt på webbsidan är ju fortfarande fritt, eller?

implor

Aktiv medlem
Undrar varför det inte finns en funktion för att automatiskt lägga till stigar på Garmins enheter. Alltså den lägger till segment som du cyklar men finns inte på kartan. Kartan bygger ju sig själv.

Finns mjukvara i deras ekolod att mappa sjöar för att sedan laddas upp till molnet så andra kan ta del av det.

jimpaz

Medlem
Är väl mer en fråga om att någon nu ska tjäna pengar på dem som erbjudit andra sina powerbars
De finns ju fortfarande att få gratis på webben. Det är ju mobilappen som TF faktiskt utvecklar som de tar betalt för, och man får ju även där ganska många powerbars utan att behöva betala de 14 kronorna...

jimpaz

Medlem
Bläddra upp och läs. Det har förklarats gång på gång vad som anses problematiskt.
Det försvinner inte för att ni upprepar att det är lite pengar. Det har inte med summan att göra.
Fattar att problemet för vissa är att någon annan tjänar pengar på "ditt" arbete, håller bara inte med om att ta betalt för att använda en app som de själva har utvecklat är fel eftersom att tjänsten fortfarande finns att tillgå gratis på webben och till viss del även i appen

jonte987

Aktiv medlem
Fattar att problemet för vissa är att någon annan tjänar pengar på "ditt" arbete, håller bara inte med om att ta betalt för att använda en app som de själva har utvecklat är fel eftersom att tjänsten fortfarande finns att tillgå gratis på webben och till viss del även i appen
Ja, men de tar inte betalt för appen. De tar betalt för att låsa upp content. Förutom stigarna även en karta baserat på OSM som de enligt license är skyldig att dela.

jimpaz

Medlem
Ja, men de tar inte betalt för appen. De tar betalt för att låsa upp content. Förutom stigarna även en karta baserat på OSM som de enligt license är skyldig att dela.
Kalla det vad du vill, men de delar fortfarande ALLT gratis på webben och tar bara betalt om du också vill ha tillgång till ALLT i deras mobilapp och då du får betala lite om du vill använda DEN utan begränsning. Vill man inte det så kan man fortfarande använda webbplatsen gratis.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Är väl mer en fråga om att någon nu ska tjäna pengar på dem som erbjudit andra sina powerbars
Hur mycket pengar blir det dom "tjänar"?

Nu har folk gett bort powerbars, inslagna i gratis presentpapper. Men nu vill inte butiken ge bort gratis presentpapper längre.
(ja, den här liknelsen haltar lika mycket som alla andra)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer