Vad är bäst: Cykelkorg fram eller bak?

Firefly

Medlem
Jag behöver köpa en cykelkorg till min damcykel men jag har svårt att hitta en avtagbar korg som passar fram.

Jag har funderat på att köpa en korg som man hänger på pakethållaren istället, men då är ju frågan om det kommer att bli en väldigt ojämn vikt när man har saker i den. Köper man dock två att ha där bak så blir ju cykeln väldigt bred.

Korgen kommer främst användas till när jag handlar (vilket är varför jag vill att den ska vara avtagbar), men även att ha min väska i.

Vad tror ni är bäst, fram eller bak? Blir vikten väldigt ojämn med en korg bak? Snälla dela er kunskap med mig.

Morsan (70+) bytte cykel för någon månad sedan och gick då från fram- till bakmonterad korg. Hon är väldigt nöjd med att ha den bak på cykeln med snabbkoppling. Där knäpper hon lös den när hon går in och handlar med korgen som varukorg.
Hon tycker att det är skönt att ha det fritt framför styret nu.

Samma som ovanstående. Min mor fick en ny cykel med korgen bak på pakethållaren (snabbfäste). Hon har kört i ett år och är mycket nöjd.

En fördel med att ha korgen fram är att man enklare ser om någon försöker sno ens prylar. Följer man cykla i stockholm på fejsbok så ser man att det faktiskt förekommer stölder i ex rödljusköer. Jobbigt att bli av med ex jobbets laptop etc.

Lo-riders fram?

Försökte ett tag med en Thule nånting monterat på framgaffeln. Obehagligt och ostabilt.

Kan plusetta ovanstående inlägg. Kör själv med Surly nice rack fram, första halvåret körde jag med väskorna i övre positionen och det var som mellan natt och dag när jag flyttade ner dem. Cykeln känns nästan lika olastad som med 10kg last. Jag har pakethållare bak och fram men föredrar nu att ha väskorna fram då jag pendlar. Det känns som jag har bättre grepp på framhjulet då och även möjlighet att låsa bakhjulet i tajta svängar utan att det går åt skogen. (Men på damcykel skulle det säkert gå åt skogen ändå). Nackdelen är att väskorna bör vara någorlunda samma vikt på bägge sidor. Bakpå går det bra att köra med en lätt väska på bara ena sidan. Eller en tyngre ovanpå pakethållaren utan att det påverkar styrningen så mycket.

Det beror faktiskt en del på cykeln också. Skall man hänga saker på pakethållaren bak måste kedjestagen vara tillräckligt långa så att man inte sparkar på korgen/väskorna med hälen:

1599073982762.jpeg

Mest optimalt är det att montera lo-riders på gaffeln (helst på förborrade fästen) men då bör cykelns geometri helt ha sk low trail för att bete sig optimalt.
Edit: länk att fördjupa sig i

Tillbaka
Topp