Spännande bodyproblem.. hjälp mig

Lazy_eye

Aktiv medlem
Hejsan! Efter att ha bytit alla lager (4st) i bakhjulet har ett problem uppstått. En gång per rotation när jag snurrar kassetten blir friktionen högre, så pass att när jag frihjular med hjulet i ramen "pulserar" kassetten. Den fastnar med hjulets rotation liksom, och sen lossnar den. En gång per rotation.

Jag har inte lyckats diagnostisera problemet. Men det jag har kommit fram till att det kan bero på är:
1. Axeln är sne.
2. Något av lagrena sitter snett.
3. Någonting är inte längre runt
4. Skräp nånstans.

Jag har hittills mätt lite och pillat bort lite skräp och gammalt lim ur lagersäten. Ett av lagrena, höger hjullager, har suttit med superlim förut då det sitter löst.

Jag har inte hittat nåt annorlunda jämfört med före lagerbytet. Det känns som att jag har missat något här och jag skulle behöva lite tankehjälp med detta känner jag.

Någon som kan komma på något?

Det är ett inteboost rapiddrive nav.
20200905_174842.jpg
20200905_174832.jpg

Låter som en sned axel, eller en tätning som inte ligger rätt. Sned axel borde du nästan kunna se om du roterar den utan body monterad.
Sedan ser det ut som det är en skada på lagertätningen, prova att ta bort den och testa utan för felsökningens skull.

Låter som en sned axel, eller en tätning som inte ligger rätt. Sned axel borde du nästan kunna se om du roterar den utan body monterad.
Sedan ser det ut som det är en skada på lagertätningen, prova att ta bort den och testa utan för felsökningens skull.

Skadan på tätningen är en synvilla.
Har testat lagrena var för sig och inte kännt något tyvärr...

Axeln är tillsynes rak när jag rullar den på den plattaste ytan jag kan hitta i huset. Men det kan väl räcka med att den bara är lite sne såklart.

Ok jag har hittat problemet. Ratchetringen sitter snett?? Hur har det kunnat ske? Det är även sprickor ser jag nu på fotot jag tog.
Den stora frågan är väl hur detta inte har varit ett problem innan
15993874396492131914391.jpg

Aj aj, har drivringen gått sönder är det bara att kassera hjulet.

Anledningen till att den fungerat innan du tog isär är troligen att
drivringen skiftat något i position när du tog ur bodyn.

Aj aj, har drivringen gått sönder är det bara att kassera hjulet.

Anledningen till att den fungerat innan du tog isär är troligen att
drivringen skiftat något i position när du tog ur bodyn.

Grejjen är att den sitter stenhårt. Har testat att hamra lite på den för att se om det händer något, men inget händer.

Tillbaka
Topp