Gruscykel under 10 tusen?

stigmarodören

Aktiv medlem
Har länge sneglat på gruscyklar för att komma ut och få frisk luft och lite motion när man ej orkar dra till gymmet. Tidigare har XXL haft olika White modeller från 5-10 tusen men de verkar ej finnas kvar.

Har läst gott om Triban 120 gravel från Decathlon. Har ni andra tips på prisvärda modeller att trampa runt på småvägar (asfalt/grus)?

Är 190cm lång och väger 108kg så en XL brukar vara rätt storlek.

Kona Rove DL kanske?
Tack för tipset, har kollat på Rove-serien. Framförallt den i stål verkar ha gott om utrymme för däck. Även de billigaste Rove AL har jag sneglat på.

Insåg att ett byte från mekaniska till hydrauliska bromsar inte är lika simpelt som på en MTB. Med dropbar byter man växel+bromsreglage kombinerat? Således kanske det lönar sig att lägga ut lite mer initialt.

Insåg att ett byte från mekaniska till hydrauliska bromsar inte är lika simpelt som på en MTB. Med dropbar byter man växel+bromsreglage kombinerat? Således kanske det lönar sig att lägga ut lite mer initialt.

Ja precis man byter hela det så kallade sti-reglaget. Det blir oftast rätt dyrt, hydrauliska bromsar finns för Shimano från Tiagra och uppåt så om det sitter 8- eller 9-delat från början så blir det mycket som måste bytas.

Letar fortfarande, någon med erfarenhet av PlanetX London Road? 10 000kr med Sram Apex1 och genomgående Axlar känns prisvärt.

Annars sneglar jag fortfarande på Marin Nicasio för strax under 8000.

Stålram känns robustare men då är det endast Claris växelgrupp och QR Axlar.

Hade en Nicasio (Plus med Microshift 1x9 och 650b roadplus). Väldigt trevlig, grymt bekväm, gillade styret, mycket fästen för diverse tillbehör, eller typ 7-9 vattenflaskor.
Har ingen aning om hur Claris är i känslan eller så. En enkel uppgradering, som inte kostar skjortan är ju att köpa bättre bromsok fram, t.ex. TRPs HY/RD.

Om det är en gravel du vill ha så tror jag att Nicasio kommer passa dig bättre. Planet X är ju en landsvägshoj som tar lite bredare däck. Men om det är en landsvägshoj du vill ha, men som inte gör bort sig om det råkar dyka upp lite grus så gäller nog det omvända!

Letar fortfarande, någon med erfarenhet av PlanetX London Road? 10 000kr med Sram Apex1 och genomgående Axlar känns prisvärt.

Nu blev jag sugen på att bygga en till hoj baserad på en ram från Planet X.
Får fundera vidare =) Kikar dock på deras Space Chicken efter att ha klickat vidare från din länk.

Hade en Nicasio (Plus med Microshift 1x9 och 650b roadplus). Väldigt trevlig, grymt bekväm, gillade styret, mycket fästen för diverse tillbehör, eller typ 7-9 vattenflaskor.
Har ingen aning om hur Claris är i känslan eller så. En enkel uppgradering, som inte kostar skjortan är ju att köpa bättre bromsok fram, t.ex. TRPs HY/RD.
Gillar Nicasio+ men den finns ej i lager. Vanliga Nicasio ska dock vara samma ram med 700c hjul och 2x Claris istället för 650b och 1x9.

Känns prisvärd men undrar vad en sådan stålgravel väger i storlek 60...
Om det är en gravel du vill ha så tror jag att Nicasio kommer passa dig bättre. Planet X är ju en landsvägshoj som tar lite bredare däck. Men om det är en landsvägshoj du vill ha, men som inte gör bort sig om det råkar dyka upp lite grus så gäller nog det omvända!
Exakt det jag inte vet, har aldrig haft en cykel med dropbar styre.

Gillar att Nicasio är i stål och mer äventyr vilket gör den lämpad som utforskning och semesterhoj. Kommer inte sträva efter hastighetsrekord utan värdesätter komfort högre.

Tvärtemot det gillar jag att PlanetX är mer räserstuk då den troligen kommer rulla mycket asfalt även om jag vill kunna utforska grusvägar med. Rädd att det kan vara lite aggressiv ställning dock.
Nu blev jag sugen på att bygga en till hoj baserad på en ram från Planet X.
Får fundera vidare =) Kikar dock på deras Space Chicken efter att ha klickat vidare från din länk.
Haha ja de har en del trevliga hojar...

Den här Marin Nicasio ser ju intressant ut, finns det ramset att köpa? Mina google-skills räcker inte för att hitta...

Största nackdelen med Claris är att det blir mekanisk skivbroms. Och då blir det dyrt att uppgradera till hydrauliska bromsar för i princip allt måste bytas. Och mekaniska skivbromsok för flat mount är också rätt dyra så det blir dyrt att uppgradera bara broms-oken. Jag skulle verkligen rekommendera att testa bromsarna för att se om du tycker de duger, men blir ju svårt med en postorder-hoj.

Jag har ett par Tektro mekaniska skivbromsar på en gravel, från fabrik var de sämre än v-bromsarna på min gamla pendlare. Efter att ha bytt bromsbelägg så blev det acceptabel funktion så länge man kör asfalt eller grusväg. Beger man sig in på stigar så skulle jag vilja ha lite mer bett. Håller man i dropsen blir funktionen bättre (ganska självklart egentligen), men det är ju inte alltid det funkar att ha händerna där..

Du skall naturligtvis köpa en ram/cykel i precis det material du vill ha

Men förvänta dig inte att olika rammaterial skall ha ngn större betydelse för ramens, eller hela cykelns, livslängd.
För som med så mycket annat beror även livslängden mer på hur än av vad
Det finns utmattningstest av ramar, ett som finns gratis tillgängligt på nätet är av tyska EFBe,
som testar ramar och andra cykeldelar http://www.efbe.de jag vet att de har testat ramar åt bla Cannondale

För flera år sedan publicerades ett omfattande ramtest
tour13bw.gif

Thousands of load cycles

Här finns det översatt till engelska 12 High-End Frames in the EFBe Fatigue Test

Men det intressantaste med testet är inte vilka ramar som håller bäst, utan den stora skillnaden mellan ramar i samma material.
Det viktigaste för den som vill ha en stark, hållbar och långlivad ram är alltså inte vilket material den är gjord av.
Det allra viktigaste är att ramen är välgjord!

Gillar att Nicasio är i stål och mer äventyr vilket gör den lämpad som utforskning och semesterhoj. Kommer inte sträva efter hastighetsrekord utan värdesätter komfort högre.
Nja, komfortskillnad mellan cyklar endast, och då ENDAST, pga rammaterialet är mer ett önsketänkande.

Detta har provats även med lvg-cyklar, det enda som skiljde mellan cyklarna var ramarna (de var likadant utrustade i övrigt).
Men ramarna var maskerade för att fördomar och förutfattade meningar inte skulle påverka cyklisternas upplevelse,
läs mer här: https://happyride.se/forum/read.php/1/205123/205284

Men i praktiken är det aldrig endast rammaterialet som skiljer mellan olika cyklar, inte ens ramar från samma märke,
det finns alltid andra skillnader, även mellan ramar av samma material.
Tex så cyklade jag för några år sedan på tre(3) olika (lvg-)cyklar med ram + gaffel i kolfiber under ett par veckor,
det var STOR skillnad i upplevd komfort mellan dem.

Men som jag skrev ovan
och av precis vilken anledning som helst.

Men förvänta dig inte att olika rammaterial skall ha ngn större betydelse för ramens, eller hela cykelns, livslängd.
För som med så mycket annat beror även livslängden mer på hur än av vad
Det finns utmattningstest av ramar, ett som finns gratis tillgängligt på nätet är av tyska EFBe,
som testar ramar och andra cykeldelar http://www.efbe.de jag vet att de har testat ramar åt bla Cannondale

För flera år sedan publicerades ett omfattande ramtest

Thousands of load cycles

Här finns det översatt till engelska 12 High-End Frames in the EFBe Fatigue Test

Men det intressantaste med testet är inte vilka ramar som håller bäst, utan den stora skillnaden mellan ramar i samma material.
Det viktigaste för den som vill ha en stark, hållbar och långlivad ram är alltså inte vilket material den är gjord av.
Det allra viktigaste är att ramen är välgjord!

Nja, komfortskillnad mellan cyklar endast, och då ENDAST, pga rammaterialet är mer ett önsketänkande.

Detta har provats även med lvg-cyklar, det enda som skiljde mellan cyklarna var ramarna (de var likadant utrustade i övrigt).
Men ramarna var maskerade för att fördomar och förutfattade meningar inte skulle påverka cyklisternas upplevelse,
läs mer här: https://happyride.se/forum/read.php/1/205123/205284

Men i praktiken är det aldrig endast rammaterialet som skiljer mellan olika cyklar, inte ens ramar från samma märke,
det finns alltid andra skillnader, även mellan ramar av samma material.
Tex så cyklade jag för några år sedan på tre(3) olika (lvg-)cyklar med ram + gaffel i kolfiber under ett par veckor,
det var STOR skillnad i upplevd komfort mellan dem.

Men som jag skrev ovan
och av precis vilken anledning som helst.

jag är lite nyfiken hur bekväma dom nya stålramarna som väger typ 2.5kg+ egentligen är.
Jag tittade på en nordest albarda tidigare, 2.95kg för ramen i large...
tänker mig att dom är byggda av så kraftiga rör att flexen i ramen är minimal ändå

Gillar Nicasio+ men den finns ej i lager. Vanliga Nicasio ska dock vara samma ram med 700c hjul och 2x Claris istället för 650b och 1x9.

Känns prisvärd men undrar vad en sådan stålgravel väger i storlek 60...

Hade just en storlek 60.
+13kg skulle jag gissa på.

För Nicasio Plus, uppges 12,7kg för storlek...?

12,75kg, också oklar storlek.

Tillbaka
Topp