[OT] Köpa skåpbil

Amazonic

Aktiv medlem
[OT] Köpa skåpbil
Funderar på att köpa en mindre skåpbil i storlek med Peugeot expert.
Årsm 2010-2013
Men vilka är mest ekonomiska?
Låg bränsleförbrukning o låg skatt är jag ute efter.

[OT] Köpa skåpbil
Den som går sönder minst!

Jag håller Jumpy/Expert/Scudo (samma bil) som ett mycket bra val. Rostar knappt alls och brukar vara väldigt driftsäkra. Tror inte förbrukningen skiljer så mycket mellan olika bilar i samma storlek. Nissan NV200 verkar billiga men om de är bra vet jag inte. Bara två sittplatser.
Skatten kan du ju enkelt kolla, även på bilar du inte äger, i Trafikverkets app ”Mina fordon”. En Jumpy verkar ligga runt 5000kr/år.

Edit: Nissan verkar vara ganska snål. Känns som den är ett ekonomiskt alternativ om man klarar sig med två platser. Lite kortare lastutrymme också.

[OT] Köpa skåpbil
Jumpy och Caddys verkar ju ligga på ca 4-5000:- i skatt. Och ganska mycket högre försäkring.
Någon som har en Fiat Doblo?

[OT] Köpa skåpbil
Jumpy och Caddys verkar ju ligga på ca 4-5000:- i skatt. Och ganska mycket högre försäkring.
Någon som har en Fiat Doblo?
Jag har en Doblo!
Billig i drift med 90 hk, men varvar mycket!
Sitter riktigt bra i den, då är jag 194 cm lång.
Skulle rekommendera att leta efter modellen med längre skåp, och då få den starkare motorn samt 6-växlad.

[OT] Köpa skåpbil
Jag har en Doblo!
Skulle rekommendera att leta efter modellen med längre skåp, och då få den starkare motorn samt 6-växlad.

Gött, är bara 188. Så då lär jag ju få plats.

Hittade en Doblo Cargo Maxi som jag är sugen på, fast deb har 90 hästarn och den har automat som jag vill ha.

Stora skåpet är ju rejält långt +2100mm perfekt för en liten säng!

Nu ska man bara få tummen ur också.

[OT] Köpa skåpbil
Hoppla!

El-skåpbil, upp till 200km räckvidd, 45min til 85%, med 2m lastutrymme!

[OT] Köpa skåpbil
Hoppla!

El-skåpbil, upp till 200km räckvidd, 45min til 85%, med 2m lastutrymme!

200km är väl med tom bil antar jag, jag har en GTE och med släpvagn sjunker räckvidden med typ 50% direkt även om den är lätt lastad. Lite trist, köra på el är grymt najs. Körde om en Tesla med skotersläp på e14 för ca en vecka sedan, han körde typ 70 km/h, var nog långt till närmsta laddare :LOL:

[OT] Köpa skåpbil
Jag har en Doblo!

Hittade en, meeen säljaren hävdar att det är kamkedja. :/

[OT] Köpa skåpbil
200km är väl med tom bil antar jag, jag har en GTE och med släpvagn sjunker räckvidden med typ 50% direkt även om den är lätt lastad. Lite trist, köra på el är grymt najs. Körde om en Tesla med skotersläp på e14 för ca en vecka sedan, han körde typ 70 km/h, var nog långt till närmsta laddare :LOL:

Tjena!

Släp gör mycket mer skillnad än last i bilen. Släp ökar luftmotståndet rejält, vikt i bilen ökar inte förbrukningen speciellt mycket.

Att ligga i 70 med släp är ju inte speciellt långt under tillåten hastighet. Jag kör förbi bilar (bensin/dieseldrivna) dagligen som kör 10-15 under skyltad hastighet.
Men sen är det ju ingen hemlighet att ett stort släp minskar räckvidden. Det för det ju på alla bilar, med min gamla V70 så gick förbrukningen på Landsväg upp från 0,39 till 0,55 så fort jag slängde på en släpvagn. Då sänkte jag ändå hastigheten med 20 km/h.

[OT] Köpa skåpbil
Tjena!

Släp gör mycket mer skillnad än last i bilen. Släp ökar luftmotståndet rejält, vikt i bilen ökar inte förbrukningen speciellt mycket.

Att ligga i 70 med släp är ju inte speciellt långt under tillåten hastighet. Jag kör förbi bilar (bensin/dieseldrivna) dagligen som kör 10-15 under skyltad hastighet.
Men sen är det ju ingen hemlighet att ett stort släp minskar räckvidden. Det för det ju på alla bilar, med min gamla V70 så gick förbrukningen på Landsväg upp från 0,39 till 0,55 så fort jag slängde på en släpvagn. Då sänkte jag ändå hastigheten med 20 km/h.

Jo jag vet, har elhybrid själv och hänger man på släpet så kommer man inte långt på batteri. Vindmotståndet ökar ju med kvadraten på hastigheten.

Men det är ju inte bara därför det är kul med en tesla som kör sakta på E14. Det är ju vägen för småkukade mellanchefer med takbox som bara måste om till varje pris, så att se en tesla i 70 blir ju lite komiskt (för mig iaf). Och för att det ska ske så krävs ett skotersläp och långt till nästa laddstolpe ?.

[OT] Köpa skåpbil
Tjena!

Vad är problemet med att ha kedja istället för rem? Dom flesta föredrar ju det första alternativet.

Jo det är ju bara det att den modellen inte verkar ha kamkedja, är ju så oklart om den har det eller inte, har kikat på t.ex. reservdelar på Mekonomen, och då får man upp kamrem.
Antingen luras dom eller så har dom ingen koll.
Den har ju gått ca 18.000, och har dom inte bytt kamrem... :/

[OT] Köpa skåpbil
Jo det är ju bara det att den modellen inte verkar ha kamkedja, är ju så oklart om den har det eller inte, har kikat på t.ex. reservdelar på Mekonomen, och då får man upp kamrem.
Antingen luras dom eller så har dom ingen koll.
Den har ju gått ca 18.000, och har dom inte bytt kamrem... :/

Tjena!

Är det 1,3l så är det kedja. 1,6l har rem.

[OT] Köpa skåpbil
Delgav min spaning på förra gravölet att husbilar inte är den stora bilkösboven längre, utan elbilar.
Fick medhåll efter en stund när dom flesta tänkt efter, man kör om 20 gånger fler elbilar än man blir omkörd av.

[OT] Köpa skåpbil
Delgav min spaning på förra gravölet att husbilar inte är den stora bilkösboven längre, utan elbilar.
Fick medhåll efter en stund när dom flesta tänkt efter, man kör om 20 gånger fler elbilar än man blir omkörd av.

Knappast. Tror snarare det är confirmation bias. Jag körde om massa bilar i somras, de låg typ i 120 medan jag låg i 150-220 med cyklar på kroken, med elbil. Nästan alla bilar jag körde om var bensin- eller dieselbilar. Anekdoter? Ja det verkar ju vara bevis nuförtiden. Hur många fossilbilar kör du om jämfört med de du blir omkörd av?

Senast ändrad:
[OT] Köpa skåpbil
Knappast. Tror snarare det är confirmation bias. Jag körde om massa bilar i somras, de låg typ i 120 medan jag låg i 150-220 med cyklar på kroken, med elbil. Nästan alla bilar jag körde om var bensin- eller dieselbilar. Anekdoter? Ja det verkar ju vara bevis nuförtiden. Hur många fossilbilar kör du om jämfört med de du blir omkörd av?
Haha, arg vit man much?

[OT] Köpa skåpbil
Haha, arg vit man much?

Hmm, precis vad jag tänkte när jag hörde hur du skulle delge din "spaning" på din "gravöl" och hur du skulle hävda din rätt när ingen höll med dig, men till sist höll alla med dig. Vilken tur, eller så kan det vara så att de kanske tröttnade på dig och höll med dig för att slippa den där jobbiga personen som vägrar ge sig... Men du verkar vara en skön person, så kör på! Du är säkert snabbast på vägen och alla miljömuppar som skapar köer förstör bara för dig :sleep: Hoppas du inte blev för kränkt när inte alla håller med dig :D

[OT] Köpa skåpbil
Bara av ren nyfikenhet undrar jag hur stor skåpbil man behöver ha för kunna få in en mtb. Givet att man enbart tar av framhjulet. Går det med ex en caddy ?

[OT] Köpa skåpbil
Bara av ren nyfikenhet undrar jag hur stor skåpbil man behöver ha för kunna få in en mtb. Givet att man enbart tar av framhjulet. Går det med ex en caddy ?

Här är min normalstora caddy med 2 hojar där däcken fortfarande är kvar.

IMG_20200729_102535.jpg

[OT] Köpa skåpbil
Berlingo så klickar man ur 1 säte för en cykel och 2 säten så går det att klämma in 3 utan framhjul och vara 3 pers men trångt. Skaffade berlingo främst pga att jag behöver baksätet när jag skjutsar och hämtar barnen och så är den smidig att köra.
IMG_20200424_115255.jpg

[OT] Köpa skåpbil
Tjena!

Det där är nog ganska individuellt. Jag har en VW Touran med takbox på, den drar mindre med öppet släp med två juniorcrossar på än utan släp. Skillnaden beror såklart på att jag åker fortare utan släp men fortfarande ungefär laglig fart.

[OT] Köpa skåpbil
är det någon som vet hur Hyundai H-1 är? verkar ha bra pris och finns med automat. Tänker årsmodell 2014 och fram

kört en hel del med sådan på jobbet. Just automat. Helt ok att köra. Dock om man ska göra omkörning och stämplar pedalen så växlar den inte ner. Utan upp med resultat att allt moment i motorn försvinner. Men kan ju varit något speciellt med den årgången eller Bilen.

Tillbaka
Topp