Laga kolfiber-sadelrail, Dash

Eric1n

Aktiv medlem
Tjena!
Jag har en Dash sadel som har fått en spricka i ena railen. Jag upptäckte detta och då var den ca ”halvvägs” igenom ett rakt ”snitt” från sadelklämman. Jag droppade i superlim och flyttade bak sadeln så att sprickan hamnade mitt i sadelklämman och har kört vidare så någon månad utan att det har förvärrats men tänkte nu försöka laga det och köra på sadeln inomhus framöver.

Jag har tidigare inte arbetat med kolfiber men har viss erfarenhet av att laga båtar med glasfiber så tänkte ge mig på detta nu. Planen är att slippa bort ett område ca 4cm långt på främst undersidan av railen för att få bort sprickan, sen avsluta med minst ett varv kolfiber runt hela. Railsen är nu vanliga runda och jag vill helst att de är runda även efter reparation.
1598602837042.gif
1598602837089.gif
Och att göra enligt denna killes metod:

Jag tänkte köpa detta kitt: https://www.carbix.se/product.html/startkitt-1?category_id=25
Och eventuellt komplettera med en annan väv som är med lämpad för mitt ändamål/riktning Men det jag är osäker på vilken typ av väv som är bäst? Funderade lite på att klippa upp en kolfiberstrumpa men då tappar man kanske funktionen med den? Utseende är inte viktigt utan jag räknar med att det blir svart väv på det lagade området istället för röd.

Jag köpte sadeln begagnad för något år sedan. Jag har varit i kontakt med experimental prototype och det skulle kosta mer att laga än vad jag ursprungligen gav för sadeln så det går bort. Även kontaktat Dash men har inte fått något svar ännu.

Här kommer bilder, syns inte så tydligt pga superlim.

Bilagor

• 37794837-8BD8-4CB3-8FAA-88BB69E5FCFF.jpeg
    37794837-8BD8-4CB3-8FAA-88BB69E5FCFF.jpeg
    610.9 KB · Besök: 348
  • 23A5699F-345C-4A2C-96FE-479E61F44984.jpeg
    23A5699F-345C-4A2C-96FE-479E61F44984.jpeg
    528 KB · Besök: 378
Tjena!

Dash är ju fina sadlar och värda att laga.

Lagar man kolfiber så är det ju bra att kanske ta bort det skadade området, annars tänker du nog helt rätt. Så din ”fullagning” kanske skapade mer problem än gjorde nytta.

Förutom väven i kittet du hittat så kan UD-väv vara rätt käck. Det är enklare att behålla fibrerna oklippta när man lägger på en remsa UD.

När du är klar med allt så behöver du även UV-skydda resultatet, t ex svart sprayfärg.

UD-band hade jag inte tänkt på men känns det som att alla fiber hamnar i bra riktning och är nog lätt att "lägga på".

Förhoppningsvis så blir det någorlunda snyggt så man kanske kan lägga på klarlack över så att man kan se och vara stolt över sitt arbete sen :)

UD-band hade jag inte tänkt på men känns det som att alla fiber hamnar i bra riktning och är nog lätt att "lägga på".

Förhoppningsvis så blir det någorlunda snyggt så man kanske kan lägga på klarlack över så att man kan se och vara stolt över sitt arbete sen :)

Jag har tyvärr inga bra tips på klarlack, men väldigt många klarlacker släpper genom UV. Det är epoxin som degenererar efter några år och så pajar det igen.

Hej.. Åfan, att köpa någon av alla olackade ramar som finns på marknaden är alltså ingen bra ide?? mvh borano20

Hur vet du att de är olackade? Det är möjligt att de fått någon typ av UV-skydd. För de som är inne i industrin så är det nog en baggis att fixa det på ett snyggt sätt. Köper man ett kit med epoxi och väv så ingår inte uv-skydd.

Jag kontaktade för övrigt carbix och frågade om de kunde rekommendera mig en klarlack ur deras sortiment och det kunde de inte då i alla fall.

UV påverkar Epoxi, men ...
tex var o varannan Carbonfälg är ju olackad eller bara klarlackad.
Är detta verkligen ett reellt problem om man inte låter hojen stå ute året om (vilket ju inte är sannolikt med cykel av den typ vi pratar om)

UV påverkar Epoxi, men ...
tex var o varannan Carbonfälg är ju olackad eller bara klarlackad.
Är detta verkligen ett reellt problem om man inte låter hojen stå ute året om (vilket ju inte är sannolikt med cykel av den typ vi pratar om)

Bara för att man kan se själva fibrerna så behöver det inte betyda att den inte är UV-behandlad...

För att få det starkt måste man få upp fiberhalten vilket kan vara svårt på en tunn stång som sadelfäste utan form och vacuum. En Idee är att köpa färdiga kolstänger och plasta fast i sadel. Dvs byta till nya rails.

Skall du ha den på trainer är det väl enklast att kapa bort den skadade raka delen och ersätta med ett stålrör. Limma ihop med epoxi och skarvbitar med innerdiameter 7mm.

Funderade på om man skulle köpa en "solid" kolfiber stång och slipa så att den överensstämde med det bortslipade området på railen för att sen avsluta med att drapera runt hela.
Byta ut kolfibern mot stål känns som ett större jobb och osäkrare resultat, sen skulle eventuellt rails i olika material flexa olika och på sätt skapa snedbelastning i sadeln eller vridning i sittposition.

Funderade på om man skulle köpa en "solid" kolfiber stång och slipa så att den överensstämde med det bortslipade området på railen för att sen avsluta med att drapera runt hela.
Byta ut kolfibern mot stål känns som ett större jobb och osäkrare resultat, sen skulle eventuellt rails i olika material flexa olika och på sätt skapa snedbelastning i sadeln eller vridning i sittposition.

Det låter som en utmärkt idé tycker jag! Du får garanterat en stark limfog, och epoxin funkar bättre än vilket annat lim som helst. Kom ihåg att sandpappra ner hela vägen till fibrerna bara. Vad tänkte du använda för vakuumteknik? Linda med perforerad tejp?

Planen är nog att göra som en ”dal” sett från sidan för att få bort hela sprickan och sen ha stor yta mellan nya ”stång” och den befintliga railen.

Vakum har jag inte bestämt mig för ännu.
Jag har en gammal kompressor som eventuellt skulle kunna suga någorlunda bra, men då måste jag fixa kopplingar och någon bra vakumpåse osv..
Annars har tänkt på att plastfolie och medvetet göra den lite större diameter än 7mm. Sen 2st 3d-printade formhalvor med ett 7mm hål tvärsöver och sätta press ihop och få luftbubblor ut åt sidorna.

Planen är nog att göra som en ”dal” sett från sidan för att få bort hela sprickan och sen ha stor yta mellan nya ”stång” och den befintliga railen.

Vakum har jag inte bestämt mig för ännu.
Jag har en gammal kompressor som eventuellt skulle kunna suga någorlunda bra, men då måste jag fixa kopplingar och någon bra vakumpåse osv..
Annars har tänkt på att plastfolie och medvetet göra den lite större diameter än 7mm. Sen 2st 3d-printade formhalvor med ett 7mm hål tvärsöver och sätta press ihop och få luftbubblor ut åt sidorna.

Hehe, spännande idéer! Jag har själv kört perforerad eltejp som jag lindar hårt med gott resultat. Det funkar särskilt bra när kärnan man lindar runt är hård och om man tillverkar något runt, då blir det ett jämnt bra tryck.

Jag tänkte att det var dags för en liten uppdatering av hur jag gjorde och hur det har gått.

Sprickan:
1612981044546.jpeg

Sprickan bortslipad och lite område för att få lagningen att fästa mot:
1612981127644.jpeg

Sen limmade jag en kärna av pulltrurerad kolfiber i ett vävt kolfiberrör, för att få lite anisotropiska egenskaper i lagningen då jag var lite osäker på vad som skulle bli bäst.
(6mm ytterdiameter på vävda röret, för att med sista varven kolfiber ge ca 7mm):
1612981273194.jpeg

Slipade till en lagom bit att limma fast och rugga upp ytan runt om så att epoxin har fäster bättre:
1612981472380.jpeg

Lindade runt en remsa kolfiberväv ca 5-8 varv och mättade med epoxi varje varv, lyckades spänna åt riktigt hårt i slutet då den låste fast sig själv och mycket epoxi pressades ut. I detta läge lite tjockare än 7mm i diameter.
Sen använde jag mina 3d-printade formhalvor och pressade ihop ytterligare, även nu pressade lite epoxi ut.
1612981654950.jpeg

1612981674534.jpeg

Ut ur formen och skägget bortskuret och slipat lite:
1612981744802.jpeg

Håller det då!??

Hittills har jag bara kört nästan 20 timmar inne på trainer utan några synliga sprickor. Det riktiga testet blir ute på vägen och då jag gissar att stötarna från dålig asfalt är elakare, men känns lovande och stabilt iaf.

UV-skydd har jag inte bestämt mig för riktigt än, dels för att jag tror att det är lättare att se eventuella sprickor nu men lutar åt att måla den lagade delen av railen.

Får uppdatera tråden om den eventuellt går sönder längre fram..

Tillbaka
Topp