jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures

Haha :P
Jag köpte en här ifrån.

Spindelbaserad.
Funkar bra på min enduro.
Släpper Firmware uppdateringar lite då och då.
Dom hade något problem med kadensmätaren, så ibland så gjorde man 190rpm, och en jävla massa watt.

GPLama har en hemma, men har inte kommit med en recension ännu.
Så exakt den är vet jag inte.
Jag kör ju dock med pulsbaserad träning, men det är kul att kolla på watt efter träningarna.

Om man tycker att sådant är viktigt går det väl att testa det på någon själlös gymcykel mot en smärre summa?

Kom just hem efter en 20km "träningsrunda". Märker på de få turer jag kört aktivt med klockan att min aerobic level är ökande, men min anaerobic level är "maintaining". Betyder det att min uthållighet i musklerna ökar, men min explosivitet i musklerna är oförändrad? Eller hur ska man tolka dessa?

Slog till på en ny ryggsäck (igen...), men den var så billig. Och den matchar ju cykeln bättre. ;) Den militärgröna North Face-ryggsäcken jag har (samma modell) är nu dedikerad MTB-ryggsäck! Det är bra att kunna separera grejerna. ;)

2020-08-13_1.JPG

Tog av kedjan på Stancen igår och försökte göra rent (så gott det gick) för att sen testa squirt lube. Kom då att tänka på att jag kanske borde köpa en sån där "missing link" eller två ifall något händer. Jag kör Shimano Sora 2x9, KMC X10-kedja. Ska jag köpa något sånt här: https://www.wiggle.se/kmc-missing-link-kedjelankar-2-st ? Sen välja 9-speed i listan?

Tänkte även på att det finns länkar som inte är "återanvändningsbara", men hur fungerar det som standard på t.ex kedjan jag har? Tog ju bort, och satte dit igen. Funkar? :P

Japp, de ska funka om du väljer 9-speed.

Jag har återanvänt även engångslänkar utan problem. Det kanske börjar bli problem om du har som rutin att plocka av kedjan flera gånger per säsong, men så duktig med rengöringen är åtminstone inte jag.

Japp, de ska funka om du väljer 9-speed.

Jag har återanvänt även engångslänkar utan problem. Det kanske börjar bli problem om du har som rutin att plocka av kedjan flera gånger per säsong, men så duktig med rengöringen är åtminstone inte jag.

Ja jag vet inte vad som sitter på som standard på vanliga KMC-kedjor? Är det egentligen engångslänkar bara? Jag har aldrig tagit av en kedja förut, gjorde det bara nu för att lättare kunna rengöra det inför Squirt Lube-testet. :D

Ja jag vet inte vad som sitter på som standard på vanliga KMC-kedjor? Är det egentligen engångslänkar bara? Jag har aldrig tagit av en kedja förut, gjorde det bara nu för att lättare kunna rengöra det inför Squirt Lube-testet. :D

Vet inte riktigt vilka länkar som sitter som standard.

Antar att du läst på i Squirt-tråden att den funkar bäst om du lägger på den kvällen innan du ska cykla, så att den hinner torka in? I den tråden konstateras det ju även att det där med att avfetta kedjan innan Squirt är lite överdrivet, men en ren kedja skadar ju aldrig.

Vet inte riktigt vilka länkar som sitter som standard.

Antar att du läst på i Squirt-tråden att den funkar bäst om du lägger på den kvällen innan du ska cykla, så att den hinner torka in? I den tråden konstateras det ju även att det där med att avfetta kedjan innan Squirt är lite överdrivet, men en ren kedja skadar ju aldrig.

Yes, gjorde det igår och tog en träningsrunda med Sentiern istället. Chillar idag, förhoppningsvis provar jag imorgon! Får köra ett par gånger innan jag beställer en 500ml-flaska. :P Glömde dock göra rent kassett och framdrev, men men. :P

Lite ont om uppdateringar, men har egentligen inte haft så mycket att skriva eller visa. Har cyklat en del, men nästan uteslutande i form av "träningspass". Har blivit ungefär 10-11 träningspass. 2-3½ mil styck, där jag hela tiden försöker hålla högre tempo och satsa mer i backarna. Faktum är att jag i princip slagit alla mina PR från förra året på dom här passen. Alla sträckor och backar jag mätt upp sen jag började med Strava. Jag känner mig, trots så få seriösa pass, redan starkare och uthålligare.

Det är lite kul för de flesta av dessa PR som jag slagit nu satte jag 2019 när jag cyklade så mycket, men då vägde jag 20-25kg mindre än jag gör nu. Får väl se om jag lyckas torska några kilo. Skulle vara bra! Började skapligt med kosten men har svikit mig själv ganska mycket på senare ändå. Aja.

Såhär ser typ min Heart Rate Analysis ut generellt under passen. Baserat på detta borde jag kanske också försöka blanda in lite mer högintensiv träning, intervall? Backträning? Eller vad tycker ni? Min Anaerobic-nivå är alltid på "Maintaining" men Aerobic-nivån är bra.

hra_1.jpg

hra_2.jpg

Jag är inte särskilt påläst på teori kring träning, men gör ett försök att skriva nåt. I bästa fall kanske nån som vet mer än jag rättar mig!
Till att börja med tycker Strava att de här två passen är ganska tuffa utifrån dina förutsättningar (Massive och Tough Relative Effort. Det betyder att du inte behöver tvivla på om det är ordentliga pass du får till, och om de är utvecklande. Stravas bedömning baseras ju i stor utsträckning på din maxpuls, så det vill till att den du angivit ligger i rätt härad för att de här bedömingarna ska vara televanta.
Vill du kan du säkert träna mer specificerat, tex dels långa uttalat lugna pass (där du ser till att inte gå över pulszon 2 eller nåt), och dels olika typer av intervallpass (4x4 min i pulszon 5 t.ex.)

Jag är inte särskilt påläst på teori kring träning, men gör ett försök att skriva nåt. I bästa fall kanske nån som vet mer än jag rättar mig!
Till att börja med tycker Strava att de här två passen är ganska tuffa utifrån dina förutsättningar (Massive och Tough Relative Effort. Det betyder att du inte behöver tvivla på om det är ordentliga pass du får till, och om de är utvecklande. Stravas bedömning baseras ju i stor utsträckning på din maxpuls, så det vill till att den du angivit ligger i rätt härad för att de här bedömingarna ska vara televanta.
Vill du kan du säkert träna mer specificerat, tex dels långa uttalat lugna pass (där du ser till att inte gå över pulszon 2 eller nåt), och dels olika typer av intervallpass (4x4 min i pulszon 5 t.ex.)

Tack! Jag kör på såhär ett tag då kanske, så får vi se hur det utvecklar sig. :D

Skulle du bli hjälpt (roligare) med mer strukturerade intervaller eller skulle det krångla till det så att det blir jobbigare att cykla?
I början, som du har märkt, så svarar man bra på allt.

M

Kom just hem efter en 20km "träningsrunda". Märker på de få turer jag kört aktivt med klockan att min aerobic level är ökande, men min anaerobic level är "maintaining". Betyder det att min uthållighet i musklerna ökar, men min explosivitet i musklerna är oförändrad? Eller hur ska man tolka dessa?
Du behöver köra pass där du orkar få upp pulsen ordentligt ex genom korta intensiva intervaller, backintervaller etc för att anaerobic level ska stiga.

Skulle du bli hjälpt (roligare) med mer strukturerade intervaller eller skulle det krångla till det så att det blir jobbigare att cykla?
I början, som du har märkt, så svarar man bra på allt.

M

Mm, du har nog rätt. Jag borde nog bara köra på såhär för det är nog bäst för psyket, och gott nog för kaloriförbränningen. ;D Men ändå lite intressant att sätta sig in i lite, så man vet vad som påverkar vad och varför kroppen reagerar som den gör etc etc.

Slog till på ett par basic SKS Bluemels-stänkskärmar till STANCEN och det verkar fungera bra. Drog en 2-milare igår och en 3-milare idag. Längst ner på bakskärmen (vid seattuben) fick jag buntbanda ihop det lite då det inte gick annars, men det ska väl sitta.

Gummipiggarna som skyddar topparna på stagen passade dock inte med längden jag var tvungen att ha, så nu är det bara fult! Vet inte hur jag ska lösa några snygga gummitoppar. :D

2020-09-02_1.JPG

2020-09-03_1.JPG

Jag är tjock och svag! Ibland behöver jag växla ner till lättare växlar för att orka upp för dom jävligaste backarna. Sanningen svider. :(
Meen vänta nu. 100 pund för att gå från 10delat till 11delat? Det är väl inte mycket att tänka på?

Du kan få ett rejält range med singelklinga, det är tätheten mellan växlarna som verkligen märks enligt mig.

Meen vänta nu. 100 pund för att gå från 10delat till 11delat? Det är väl inte mycket att tänka på?

Du kan få ett rejält range med singelklinga, det är tätheten mellan växlarna som verkligen märks enligt mig.

Dyrare slitdelar på 11-delat?! Det är väl något att ta med i beräkningen. Men i den takt jag köper cyklar så är det väl inget problem. :P

Förstår fan inte hur jag tänkte förra året när jag skrev att jag hade som mål att cykla 500 mil 2020. Hittills har jag bara gnetat ihop 200 mil. Visst, jag har varit rätt låg och omotiverad, men 300 mil ifrån målet är ju rätt... mycket.

Dyrare slitdelar på 11-delat?! Det är väl något att ta med i beräkningen. Men i den takt jag köper cyklar så är det väl inget problem. :P
Nä, verkligen inte. Du får klart mer pengar för 11delat när du säljer den igen sen.

...men allvarligt. Det är väl inget fel på STANCEN? Du vill väl bara åt hydrauliska bromsar? Testa ett par Yokozuna Ultimo först?

Snygga helt klart! Men är det bara 700c på alu-modellerna?

Det är 650B på samtliga Substance-cyklar, men 700C får plats fast då med smalare däck.

Nä, verkligen inte. Du får klart mer pengar för 11delat när du säljer den igen sen.

...men allvarligt. Det är väl inget fel på STANCEN? Du vill väl bara åt hydrauliska bromsar? Testa ett par Yokozuna Ultimo först?

Man köper väl en ny cykel varje år för att hålla lågan uppe?! Men nej, det är väl inget fel på STANCEN egentligen, förutom bromsarna då som jag aldrig riiiktigt vågar lita på. :P

Det är 650B på samtliga Substance-cyklar, men 700C får plats fast då med smalare däck.

Man köper väl en ny cykel varje år för att hålla lågan uppe?! Men nej, det är väl inget fel på STANCEN egentligen, förutom bromsarna då som jag aldrig riiiktigt vågar lita på. :P
Du har väl justerat bromsarna ordentligt? Det gör massor. Bromsklossarna skall vara så nära skivan det bara går utan att ta i. En rak bromsskiva hjälper.

Du har väl justerat bromsarna ordentligt? Det gör massor. Bromsklossarna skall vara så nära skivan det bara går utan att ta i. En rak bromsskiva hjälper.

Yes, justerade dom för inte alls länge sen. Dom tar ju, men jag gillar inte att det krävs typ tre fingrar från hoodsen för att bromsa ordentligt. Jag gillar inte att ligga i bocken. :P

Vad jag kan se på hemsidan så står det ju 700c på wheelsize på flera modeller medans andra har 650b med plats för 700c? Men såg också att det står 650b i specen, så lite oklart. Håller med om att mekaniska bromsar inte känns så bra. Har bytt till trp spyre fram men med ganska lite skillnad.

Vad jag kan se på hemsidan så står det ju 700c på wheelsize på flera modeller medans andra har 650b med plats för 700c? Men såg också att det står 650b i specen, så lite oklart. Håller med om att mekaniska bromsar inte känns så bra. Har bytt till trp spyre fram men med ganska lite skillnad.

Det är nog 650B på alla. Dom brukar vara lite slarviga med sina produktbeskrivningar osv. :P

Det är väl inget fel på STANCEN? Du vill väl bara åt hydrauliska bromsar? Testa ett par Yokozuna Ultimo först?

det är väl inget fel på STANCEN egentligen, förutom bromsarna då som jag aldrig riiiktigt vågar lita på. :P
Riktigt bra mekaniska skivbromsok är ofta dyra
Om du inte redan har provat det skulle jag som ett första steg prova att byta till kompressionsfria bromshöljen, typ Jagwire Road Pro
Läs mer här: https://www.cxmagazine.com/mechanical-monday-upgrade-compressionless-brake-housing
Förhoppningsvis räcker det, men om inte så skulle jag då som nästa steg byta bromsbelägg,
till tex SwissStop EXOTherm 2

Förhoppningsvis räcker detta så att du slipper att göra fler riktigt dyra uppgraderingar
och om, eller snarare när, du köper en ny cykel borde du få mer för Stancen om den har riktigt bra bromsar.

Förstår fan inte hur jag tänkte förra året när jag skrev att jag hade som mål att cykla 500 mil 2020. Hittills har jag bara gnetat ihop 200 mil. Visst, jag har varit rätt låg och omotiverad, men 300 mil ifrån målet är ju rätt... mycket.
28-29 km om dagen fram till nyårsafton så fixar du årets mål.
Börja i strålande sol idag så kommer det gå som en dans :giggle:
Lycka till!

Tillbaka
Topp