Kejda hänger på cyklen

Kejda hänger på cyklen
Hej forumet. Jag är nybörjare gällande cykel och kan inte alls något om cyklar. Men har märkt nu att kedjan hänger i vilande läge men inte när man trampar. Vevar man pedalerna bakåt så hoppar den av "växlaren"( Hur det nu heter)
Vad är det jag ska fokusera på att fixa? Här är en bild på den
20200919_142913.jpg

Kejda hänger på cyklen
Hej forumet. Jag är nybörjare gällande cykel och kan inte alls något om cyklar. Men har märkt nu att kedjan hänger i vilande läge men inte när man trampar.
Vad är det jag ska fokusera på att fixa? Här är en bild på denVisa bilaga 443104
Normalt är det inte rekommenderat att använda minsta drevet fram och minsta drevet bak. Kedjan blir väldigt sned när man kör på den kombinationen. Antar att det ser bättre ut på de andra växlarna?

Cykeln ser inte heller helt ny ut? Har du bytt kedja och kassett någon gång? När kedjan blir sliten så blir den längre och det kan ju vara dags att byta. Som @Lazy_eye skriver är kedjan nu för lång. Det kan också vara så att kombinationer av drev fram och bak tillsammans med bakväxeln ställer till problem.

Men börja med att kolla kedjeslitage (sök på forumet) och om du måste byta kedja (och kassett), se till att den får rätt längd (sök på forumet hur man gör det).

Kejda hänger på cyklen
Normalt är det inte rekommenderat att använda minsta drevet fram och minsta drevet bak. Kedjan blir väldigt sned när man kör på den kombinationen. Antar att det ser bättre ut på de andra växlarna?

Cykeln ser inte heller helt ny ut? Har du bytt kedja och kassett någon gång? När kedjan blir sliten så blir den längre och det kan ju vara dags att byta. Som @Lazy_eye skriver är kedjan nu för lång. Det kan också vara så att kombinationer av drev fram och bak tillsammans med bakväxeln ställer till problem.

Men börja med att kolla kedjeslitage (sök på forumet) och om du måste byta kedja (och kassett), se till att den får rätt längd (sök på forumet hur man gör det).
Cykla på den i ca ett halvår. Bara jag som växlat ner den just på bilden för att visa

Kejda hänger på cyklen
Ta en till bild med kedjan på stora fram och stora bak. Skulle gissa att du kan korta kedjan åtminstone två länkar. Hur långt har du kört på det här halvåret? Drivlinan ser rejält sliten ut.

Kejda hänger på cyklen
På frugans hoj så levererades den också med en för lång kedja, så jag fick börja med att korta av den ett par länkar.

Kejda hänger på cyklen
Bättre med för lång än för kort, men ta som sagt en bild när den ligger på stora fram + största bak. Det ser onekligen ut som att den går att korta ner. Sen håller jag med om att framklingan ser ganska sliten ut

Kejda hänger på cyklen
Ta en till bild med kedjan på stora fram och stora bak. Skulle gissa att du kan korta kedjan åtminstone två länkar. Hur långt har du kört på det här halvåret? Drivlinan ser rejält sliten ut.
Ska ta en bild när jag kommer hem. Har väl cyklat ca 1,900 km på den. Vägen till jobbet består även av lite grus så kedjan får ju grus på sig med.

Kejda hänger på cyklen
Kedjan är lite onödigt lång. Framklingan fungerar säkert länge till. Dock brukar kedjan och några drev på kassetten slitas snabbare, så sliten framklinga är en varningsklocka

Kejda hänger på cyklen
Ny kedja, ny kassett och ny storklinga (+ev lillklinga).
Rengöring skall följas ev upptorkning och uppsmörjning samt avtorkning av överskottssmörja.
Se till så att nya kedjan kapas till rätt längd.
Beroende på användning och skötsel, skall en kedja klara 1000-5000 km.

Kejda hänger på cyklen
Som sagt, är en amatör och vet inget. Trodde man behövde göra en hela rengöring då och då. Är 190 mil för mycket för en kedja? Den kanske borde bytts ut mot en ny innan dess

Det är svårt med avfettning. Inte oanvändbart, men är man inte väldigt noggrann med sköljningen, torkningen och efterföljande återinoljning så är risken stor att man inte får in smörjmedel där det behövs och därmed kortar livet rejält på den.
En sliten kedja som man inte byter mal effektivt ner dreven på kassetten och efter ett tag även klingorna.

De som använder avfettning använder oftast det bara en gång per kedja, när den är ny för att ersatta orginalsmörjmedlet med ofta något vattenlösligt "dry lube" för att underlätta framtida rengöring.

Cyklar som brukas i alla väder och som inte pysslas om som finracer mår oftast bäst av att bara olja sparsamt och torka bort smuts/överstottsolja - ser inte lika fräsht ut, men uppfattar att det håller bättre så.

En kedja håller 90-1200 mil. Båda extremerna är ovanliga. Vårda och mät kedjeslitaget så att du byter i tid innan den slitna kedjan ätit upp kassettens små drev.

Kejda hänger på cyklen
Det är svårt med avfettning. Inte oanvändbart, men är man inte väldigt noggrann med sköljningen, torkningen och efterföljande återinoljning så är risken stor att man inte får in smörjmedel där det behövs och därmed kortar livet rejält på den.
En sliten kedja som man inte byter mal effektivt ner dreven på kassetten och efter ett tag även klingorna.

De som använder avfettning använder oftast det bara en gång per kedja, när den är ny för att ersatta orginalsmörjmedlet med ofta något vattenlösligt "dry lube" för att underlätta framtida rengöring.

Cyklar som brukas i alla väder och som inte pysslas om som finracer mår oftast bäst av att bara olja sparsamt och torka bort smuts/överstottsolja - ser inte lika fräsht ut, men uppfattar att det håller bättre så.

En kedja håller 90-1200 mil. Båda extremerna är ovanliga. Vårda och mät kedjeslitaget så att du byter i tid innan den slitna kedjan ätit upp kassettens små drev.
Du är inne på det inte helt oanvändbart med avfettning. Jag har ett par kedjor som växlas, när det är dags för större tvätt brukar jag lägga ena kedjan i ett bad ett dygn eller så, Så all skit rinner av fint när den spolas av. Torkas och blåses rent, på med ny smörja. Som ny :)

Kejda hänger på cyklen
Skulle just säga det, den där bakväxeln ser snarast ut att ha gått 1000+ mil. Är det 8-delat? I så fall blir det i alla fall ganska billigt. 100-150 kr brukar en kassett kosta om man letar runt lite bland webbutikerna

Kejda hänger på cyklen
I och med att hela drivlinan troligtvis är sliten hade jag rengjort, smörjt, kortat ner kedjan (om du har verktyg) och sen kört på tills kedjan börjar tappa greppet. Kanske klarar det sig hela vintern och det är ju alltid trevligt att inleda finväder säsongen med nya prylar.

Kejda hänger på cyklen
Du är inne på det inte helt oanvändbart med avfettning. Jag har ett par kedjor som växlas, när det är dags för större tvätt brukar jag lägga ena kedjan i ett bad ett dygn eller så, Så all skit rinner av fint när den spolas av. Torkas och blåses rent, på med ny smörja. Som ny :)

Det fungerar ju. Men det är inte ovanligt att folk misslyckas med att få bort avfettning och få dit ny smörja. Fixar man det så är det ju bra! Rent och väloljat är ju såklart målet, men väloljat slår rent om man måste välja en.

Tillbaka
Topp