Kejda hänger på cyklen

Kejda hänger på cyklen
Hej forumet. Jag är nybörjare gällande cykel och kan inte alls något om cyklar. Men har märkt nu att kedjan hänger i vilande läge men inte när man trampar. Vevar man pedalerna bakåt så hoppar den av "växlaren"( Hur det nu heter)
Vad är det jag ska fokusera på att fixa? Här är en bild på den
20200919_142913.jpg

Kejda hänger på cyklen
Hej forumet. Jag är nybörjare gällande cykel och kan inte alls något om cyklar. Men har märkt nu att kedjan hänger i vilande läge men inte när man trampar.
Vad är det jag ska fokusera på att fixa? Här är en bild på denVisa bilaga 443104
Normalt är det inte rekommenderat att använda minsta drevet fram och minsta drevet bak. Kedjan blir väldigt sned när man kör på den kombinationen. Antar att det ser bättre ut på de andra växlarna?

Cykeln ser inte heller helt ny ut? Har du bytt kedja och kassett någon gång? När kedjan blir sliten så blir den längre och det kan ju vara dags att byta. Som @Lazy_eye skriver är kedjan nu för lång. Det kan också vara så att kombinationer av drev fram och bak tillsammans med bakväxeln ställer till problem.

Men börja med att kolla kedjeslitage (sök på forumet) och om du måste byta kedja (och kassett), se till att den får rätt längd (sök på forumet hur man gör det).

Kejda hänger på cyklen
Normalt är det inte rekommenderat att använda minsta drevet fram och minsta drevet bak. Kedjan blir väldigt sned när man kör på den kombinationen. Antar att det ser bättre ut på de andra växlarna?

Cykeln ser inte heller helt ny ut? Har du bytt kedja och kassett någon gång? När kedjan blir sliten så blir den längre och det kan ju vara dags att byta. Som @Lazy_eye skriver är kedjan nu för lång. Det kan också vara så att kombinationer av drev fram och bak tillsammans med bakväxeln ställer till problem.

Men börja med att kolla kedjeslitage (sök på forumet) och om du måste byta kedja (och kassett), se till att den får rätt längd (sök på forumet hur man gör det).