Ny framdämpare

danky_xv

Aktiv medlem
Ny framdämpare
Känns som min framdämpare Fox 34 Rythm 130mm börjar begränsa mig. Tycker att den är för studsig över rötter och sten vid hård fart.
Men jag har inte en blekaste aning vad jag ska uppdatera till för att slippa studset. Eventuellt en dämpare med mer inställninar för hög och lågfartskompression.
Tips och råd för vad jag ska kolla efter.
Cyklar mest platt med mycket sten och rötter.

Ny framdämpare
Har bytt däck. Hade Bontrager XR2 2,6 i sommar och böt till Vittoria Barzo 2,35 i augusti. Båda däcken studsar. Barzolitemer pga mindre luftvolym och högre tryck. Men det känns mer som när farten ökat över ojämnheter så hinner inte dämparen med.

Fetare däck med mer egendämpning, korvar och lägre tryck?

Spekulerar bara

Ny framdämpare
Fetare däck med mer egendämpning, korvar och lägre tryck?

Spekulerar bara
Korvar har jag själv funderat på. Fetare däck känns som fel väg att gå för min typ av cykling. Korvar ökar eventuellt vikten i onödan men kanske värt att testas. Men tror expertisen att felet inte sitter i själva dämparen?

Ny framdämpare
Korvar har jag själv funderat på. Fetare däck känns som fel väg att gå för min typ av cykling. Korvar ökar eventuellt vikten i onödan men kanske värt att testas. Men tror expertisen att felet inte sitter i själva dämparen?
Är den servad går den ut fullt att den negativa ligger och bromsar den från att gå ut fullt.

Ny framdämpare

Det kan kanske finnas fler sätt att lösa ett problem. Det är väl rimligt att en finare gaffel välservad och väljusterad lär fungera bättre.

Ny framdämpare
Den är servad i augusti. Ööh nu hänger jag inte riktigt med hur du menar?
Går den ut fullt lätt att kolla se hur mycket du kan dra ut den.
Sen undrar jag varför tror du att en gaffel med ställbar kompression skulle hjälpa när felet inte ligger där.
Man skall skilja på var i fjädringen som felet ligger.

Ny framdämpare
Går den ut fullt lätt att kolla se hur mycket du kan dra ut den.
Sen undrar jag varför tror du att en gaffel med ställbar kompression skulle hjälpa när felet inte ligger där.
Man skall skilja på var i fjädringen som felet ligger.
Tror nog den går ut fullt. Måste kolla upp det.
Jag tänkte att felet beror på dämparen pga att jag inte kännt av detta problem förr. Största ändringen för iår är att jag cyklar snabbare över stöket och då kom detta problem fram. Servade dämparen i augusti för att se om det blev bättre och lite bättre blev den. Därför funderar jag om en ny dämpare hjälper, tänkte att gränsen är nådd för vad Rythmen klarar av. Men om jag förstår er rätt så misstänker ni att felet är däcken?

Ny framdämpare
Jag skulle säga att det är omöjligt att säga utifrån beskrivningen vad som är ”fel” eller om en ny gaffel eller nya däck kommer lösa dina problem.

Olika gafflar funkar olika bra för olika åkstilar, terräng osv. Men det är mycket variabler i setup också, inte helt lätt att hitta rätt eller veta vad du eventuellt ska ändra på din nuvarande gaffel/dämpare för att hitta en bättre kompromiss. Jag skulle säga att lättast är att du försöker få testat lite andra cyklar som är väl inställda för att se hur andra gafflar/däck/setups känns.

Det kan också vara bra att tänka på att rattar på utsidan kan fungera ganska olika på olika gafflar trots att det står samma text på dem, och fler rattar är inte nödvändigtvis bättre.

Tillbaka
Topp