.

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum
.
Så, nån som vet var dessa kolfiberramar tillverkas:
- Transition Spur
- Norco Optic
- YT Izzo/Jeffsy

Senast ändrad:
.
Tagga ner. Det mesta som konsumeras idag har en eller annan koppling till Kina vare sig du vill eller inte. Maskiner som exempelvis tillverkar vevarmar, styrlager, jeans eller godis i Europa består av delar tillverkade i Kina. Även om IP:t inte ägs av kineserna så har de, av skäl som kan tillskrivas globaliseringen, likt förbannat tillverkats där.

.
Jag jobbar dagligen gentemot Kina och har många kinesiska kollegor. Har jobbat med produktframtagning i snart 12 år, och väldigt mycket är baserat i Kina/Asien oavsett om det är ett Svenskt, Europeiskt eller Amerikanskt märke på produkten. När du skriver "hur undviker jag att köpa från Kina", så tänker jag direkt, det kan du inte, och också varför?

Kina är så enormt stort, och en stad kan vara stor som Sverige, det vill säga att en stad från en annan kan vara totalt olika när det gäller styre, religions påverkan och traditioner. Så även om Kinas regering lyfts fram som en diktatur, så påverkas du inte så mycket av det som medborgare i Kina, återigen, landet är enormt stort, "styret" ska genom många filter innan det når Svensson Kinesen. Jag har kollegor från städer och delar av Kina som är precis som västvärlden, och andra från delar där religion och old school "diktatur" fortfarande styr.

Jag är ingen Kina älskare, men tycker att man bör skaffa sig en bredare bild än vad media ger.

Om man inte vill köpa en produkt från Kina för att man drivs av en politisk agenda gentemot Kina, så bör man inte handla produkter från någon tillverkare alls. Politiken och munhuggeriet som pågår mot Kina i media är spel för galleriet. Produktion bryr sig inte om vem som tillverkar produkten.

Att det finns små barn som sitter och syr skor åt Nike eller kläder åt H&M är inget kinesiskt påfund, det är Nike och H&M som tvingat ner priserna.

Så åter igen, om du vill bojkotta produkter från just Kina, då kommer du få väldigt svårt att handla framöver.

Jag gillar inte att vara politisk, och känner verkligen inte att jag ska försvara Kina eller liknande, men just nu har vi en orange krigsherre som vill skylla allt på Kina, för att dölja sina egna misslyckanden, medans landets industri håller på att gå under då en väldigt stor del av produktion av inköp och komponenter är från just Kina. Och Kina går som tåget ekonomiskt med numera egna varumärken i stället för att bara tillverka åt resten av världen.....och det här sticker i ögonen på vissa....

Så var kritisk mot allt som sägs FÖR Kina, och MOT Kina. Kina har till exempel högst koldioxid utsläpp, men man gör nu också den absolut hårdaste satsningen i hela världen för att sänka dem, vad läser du mest i tidningarna om?=)

Jag hade hellre köpt en ram som någon lokalt till mig svetsat ihop och komponenter där jag hade haft en inblick i tillverkningen, MEN, det finns inte, för att INGEN vill betala för det, tyvärr. Vad vi i Sverige har i dag är Svenska logos på asiatiskt tillverkade produkter, det är sanningen även om någon säger "de äger faktiskt en del i fabriken" eller "de har egen produktutveckling", "de monteras i sverige", koskit.

.
Jag tror det blir problematiskt att välja cykelmärke efter tillverkningsland eftersom de i många fall tillverkar olika modeller i olika länder.
Min Rocky Mountain Element är iaf tillverkad i Taiwan.
Unno tillverkas väl i Barcelona?
Sen finns det ju rätt många stål/titan-svetsare i Europa. Kolfiber-ramar är ju fortfarande ganska tidsintensivt att tillverka, så det blir ju antingen väldigt höga priser eller tillverkning i länder med låga löner.

.
Om folk skulle vara glada över stålramar så kryllar det väll av tillverkare i Europa som bygger på raynolds och colombus stål som jag har fått för mig även det är tillverkat i europa.

Finns ju sjukt fina stålhojar som är made in europe. Precis beställt en Stanton Sherpa och gillar att man kan välja ram som är tillverkad i Taiwan med 4130 stål(förmodligen kinesiskt) eller ram tillverkad i UK med Raynolds. Dock så skiljer det ju några tusenlappar mellan dem men då kan man ju iaf. välja.

Men blir jobbigt om man sen går ner på komponent nivå...

Senast ändrad:
.
Ja, detta är ett utmärkt initiativ för att belysa de funderingar jag har. Sen måste ju var och en hitta en balans, men dessa som drar projekten till det extrema är utmärkta för att leda vägen.

På samma sätt som Dangerholm och AlfaAlfas byggen säkerligen inspirerar till ett och annat nörderi på "rimlig" nivå.

.
Jag tror det blir problematiskt att välja cykelmärke efter tillverkningsland eftersom de i många fall tillverkar olika modeller i olika länder.
Min Rocky Mountain Element är iaf tillverkad i Taiwan.
Unno tillverkas väl i Barcelona?
Sen finns det ju rätt många stål/titan-svetsare i Europa. Kolfiber-ramar är ju fortfarande ganska tidsintensivt att tillverka, så det blir ju antingen väldigt höga priser eller tillverkning i länder med låga löner.
Man kan ju göra det mer granulärt än bara tillverkare. Om tex Rocky Mountain gör sina aluramar i Taiwan men kolramar i Kina (vet ej om det är så) så kan man ju köpa en aluram av RM men låta bli kolramen.

.
Hur mycket i deltar tänker du på tillverkningen? Menar att om Shimano till exempel använde saker som tillverkas i Kina så går de bort? Eller hur menar du? Det är ganska komplext att bojkotta om delvis sakerna kommer från Kina till exempel?
Ja, allt kan ju såklart göras svårt. Men om vi tar ramar som exempel. Om alla stora delar (framtriangel, baktriangel) görs i Kina så är det väl ganska tydligt. Om en svarvad axel eller packning till ett lager görs i Kina så kanske man får låta det passera. Det ska ju givetvis vara rimligt.

.
Skryter inte företaget om tillverkningsland på hemsidan så kan man nästan förutsätta att ramen tillverkas i Kina eller eventuellt Taiwan :)

Hade ex. YT tillverkat sina ramar hemma i Tyskland hade de gärna skrivit det om man läser allt annat fint och bra de står för

.
Köpte ett par Terrene Johnny5 26x5.0 dubbdäck. Tror att terrene är utvecklad i Michigan men made in china. Ändå kostar de multum. Hoppas de håller lika bra som viruset korona.

.
Man kan ju göra det mer granulärt än bara tillverkare. Om tex Rocky Mountain gör sina aluramar i Taiwan men kolramar i Kina (vet ej om det är så) så kan man ju köpa en aluram av RM men låta bli kolramen.
Ja, det var lite det jag var ute efter, man får nog nästan speca vilken rammodell man pratar om. Min Element från Taiwan är kolfibervarianten (osäker var alu-varianten tillverkas).

T ex Cannondale hade ju förr tillverkning i USA av sina dyraste kolfiberramar och resten gjordes i Kina, men nu tror jag allt görs i Kina.

Jag tycler själv att det är lite intressant var grejerna tillverkas, men tycker vi kan låta bli politiken genom att helt enkelt bara lista ramtillverkningsland oavsett om det är bra eller dåligt. Personligen ser jag t ex made in USA som en stämpel för riktigt dålig kvalitet. Tror dock att tråden behöver en ny rubrik i så fall.

.
Vi behöver en tråd "Visa din cykel utan eller med få orättvisa komponenter "
Ett poängsystem borde vi ha också där varje delkomponents ursprung noga granskas för att veta exakt vem som tillverkat vad.
Sen gör vi oanmälda besök hos tillverkarna för att se vad som är sant eller inte.

Den vars cykel är rättvisast vinner oavsett inköpspris bara allt är noga dokumenterat enligt ovan. Blir en skaplig budget för nästa bygge, gäller ju att välja ett klimatsmart alternativ också, dels för studiebesöken men också för frakten.

.
Europas största cykelhandlare, Decathlon, tillverkar sina ramar mestadels i Rumänien.
(Även deras cykelkläder kommer till stor del från östeuropa).

Rumänien, detta land byggt på respekt för allas lika värde osv... Nä vet ni vad.

Skall vi hålla på och tramsa som TS så kan det nog bli jobbigt att handla även från Europa. Polen, Ungern mfl borde ju gå bort exempelvis. Och även om något nu är tillverkat i Europa så är ju heller inte det en garanti för att man inte stödjer mörka krafter... Det är svårt att snällhetsknarka.

.
Detta känns ju mest som resultatet av nån sorts medelklass-ångest över att trots att man har det allt för bra och kan lägga orimligt mycket pengar på en cykel (när det finns så mycket elände här i världen, buhu, sad panda) så känner man sig ändå bara som en i mängden. Detta I kombination med den innehållslösa snällhets hets som drabbat många, i jakt på nån sorts andlig glädje får man förmoda. Så när den senaste (förmodligen onödiga men ack så dyra) uppgraderingen på hojen ändå inte täpper till hålrummet i bröstet så måste såklart något drastiskt göras... Tänk om man kunde både göra sig märkvärdig, få creds för alla pengar man lägger på nånting som i slutändan kanske ändå inte spelar någon roll och i samma veva vara en god samarit...
Alltid lätt att raljera och göra sig lustig. Faktum är att konsumentmakt gjort det betydligt svårare att komma undan med uppenbart oetiska beteenden som barnarbete i exempelvis klädbranschen.

.
Rumänien, detta land byggt på respekt för allas lika värde osv... Nä vet ni vad.

Skall vi hålla på och tramsa som TS så kan det nog bli jobbigt att handla även från Europa. Polen, Ungern mfl borde ju gå bort exempelvis. Och även om något nu är tillverkat i Europa så är ju heller inte det en garanti för att man inte stödjer mörka krafter... Det är svårt att snällhetsknarka.
Så därför ska vi skita i allt? Om jag står i valet och kvalet mellan två i övrigt likvärdiga produkter kan väl tillverkningsland kanske få vara den lilla knuffen som får fälla avgörande? Och ja, Polen och Ungern är utan tvekan med på min lista om det spelar någon roll. Men de har en ganska begränsad produktion av cykelprylar, vilket inte Kina har.

Du behöver inte bry dig om du inte vill. Jag tänker inte tvinga andra att göra något. Detta är för de som intresserar sig. Öppenhet. Här är informationen - gör vad du vill med den.

Senast ändrad:
.
Nu handlade det kanske inte om att göra en "svart lista" och bestämma vilka länder som skall hamna, eller inte hamna där. Utan att ange land, sen är det upp till den som skall köpa cykel att kolla i listan och se om Kina eller Rumänien eller whatever är ok för den personen.

Jag har kollat lite innan efter sådana här listor och det går att hitta delar på utländska forum t.ex. Så det borde finnas något att utgå från om man vill underhålla en sån lista. Jag tror inte heller TS är först med tanken. Men de verkar dö efter ett tag eftersom det ändras över tid och kan skilja under ett märke. Tror tyvärr det är svårt att underhålla i längden.

.
Nu handlade det kanske inte om att göra en "svart lista" och bestämma vilka länder som skall hamna, eller inte hamna där. Utan att ange land, sen är det upp till den som skall köpa cykel att kolla i listan och se om Kina eller Rumänien eller whatever är ok för den personen.

Jag har kollat lite innan efter sådana här listor och det går att hitta delar på utländska forum t.ex. Så det borde finnas något att utgå från om man vill underhålla en sån lista. Jag tror inte heller TS är först med tanken. Men de verkar dö efter ett tag eftersom det ändras över tid och kan skilja under ett märke. Tror tyvärr det är svårt att underhålla i längden.
Därför ser jag heller inte att detta ska vara en lista som ska hållas levande. Det ska vara en plats att ställa en fråga om tillverkningsland och förhoppningsvis få ett svar om nån vet. Inte mer än så.

.
Jag jobbar dagligen gentemot Kina och har många kinesiska kollegor. Har jobbat med produktframtagning i snart 12 år, och väldigt mycket är baserat i Kina/Asien oavsett om det är ett Svenskt, Europeiskt eller Amerikanskt märke på produkten. När du skriver "hur undviker jag att köpa från Kina", så tänker jag direkt, det kan du inte, och också varför?

Kina är så enormt stort, och en stad kan vara stor som Sverige, det vill säga att en stad från en annan kan vara totalt olika när det gäller styre, religions påverkan och traditioner. Så även om Kinas regering lyfts fram som en diktatur, så påverkas du inte så mycket av det som medborgare i Kina, återigen, landet är enormt stort, "styret" ska genom många filter innan det når Svensson Kinesen. Jag har kollegor från städer och delar av Kina som är precis som västvärlden, och andra från delar där religion och old school "diktatur" fortfarande styr.

Jag är ingen Kina älskare, men tycker att man bör skaffa sig en bredare bild än vad media ger.

Om man inte vill köpa en produkt från Kina för att man drivs av en politisk agenda gentemot Kina, så bör man inte handla produkter från någon tillverkare alls. Politiken och munhuggeriet som pågår mot Kina i media är spel för galleriet. Produktion bryr sig inte om vem som tillverkar produkten.

Att det finns små barn som sitter och syr skor åt Nike eller kläder åt H&M är inget kinesiskt påfund, det är Nike och H&M som tvingat ner priserna.

Så åter igen, om du vill bojkotta produkter från just Kina, då kommer du få väldigt svårt att handla framöver.

Jag gillar inte att vara politisk, och känner verkligen inte att jag ska försvara Kina eller liknande, men just nu har vi en orange krigsherre som vill skylla allt på Kina, för att dölja sina egna misslyckanden, medans landets industri håller på att gå under då en väldigt stor del av produktion av inköp och komponenter är från just Kina. Och Kina går som tåget ekonomiskt med numera egna varumärken i stället för att bara tillverka åt resten av världen.....och det här sticker i ögonen på vissa....

Så var kritisk mot allt som sägs FÖR Kina, och MOT Kina. Kina har till exempel högst koldioxid utsläpp, men man gör nu också den absolut hårdaste satsningen i hela världen för att sänka dem, vad läser du mest i tidningarna om?=)

Jag hade hellre köpt en ram som någon lokalt till mig svetsat ihop och komponenter där jag hade haft en inblick i tillverkningen, MEN, det finns inte, för att INGEN vill betala för det, tyvärr. Vad vi i Sverige har i dag är Svenska logos på asiatiskt tillverkade produkter, det är sanningen även om någon säger "de äger faktiskt en del i fabriken" eller "de har egen produktutveckling", "de monteras i sverige", koskit.

Jag svarar mig själv.

Fan vad ballt det vore med en rik och levande svensk cykelindustri. Som gammal Husqvarna anställd så minns man ju att Husqvarna en gång i tiden tillverkade både ramar, komponenter och växelsystem. Numera är ju Husqvarna cyklar tillverkade i taiwan och kina, varumärket "ägs" av Tyska Pexco och designas av Kiska i Österrike, liknande motorcyklarna. Väldigt trist.

Men det är så det är i Sverige i dag tyvärr.

Men jag tror på en positiv framtid. Kina har använts som resten av världen som en slasktratt, svenska, europeiska och amerikanska företag har haft produktion i Kina och på så sätt sluppit haft lågavlönade arbetare, katastrofala miljövidriga utsläpp och tvivelaktiga arbetsförhållanden i sina egna länder.

Nu kommer den stora tillbakakakan, de kan produktion, de har "all" produktion, och nu satsar de på att utveckla egna varumärken, de får in mer pengar i kassan, de har en växande medeklass, folk går från skitjobb till vanliga jobb.
Och resten av världen kan inte längre använda dem som slasktratt, de är inte lika intresserade av det, och vi har inte råd att ha produktionen där. Nu kommer mycket av produktionen att hamna i europa i stället, och det kommer gynna "oss", vi får igång en industri igen.

Så snart kanske vi har cykeltillverkning igen, woho!!

.
Så därför ska vi skita i allt? Om jag står i valet och kvalet mellan två i övrigt likvärdiga produkter kan väl tillverkningsland kanske få vara den lilla knuffen som får fälla avgörande? Och ja, Polen och Ungern är utan tvekan med på min shitlist om det spelar någon roll. Men de har en ganska begränsad produktion av cykelprylar, vilket inte Kina har.

Du behöver inte bry dig om du inte vill. Jag tänker inte tvinga andra att göra något. Detta är för de som intresserar sig. Öppenhet. Här är informationen - gör vad du vill med den.

Jag har inte sagt att vi inte skall bry oss om vad vi köper men jag vågar påstå att din strävan är ett luftslott byggt för att du, utan skam, skall kunna spegla dig i din egna förträfflighet och har lär ha liten reell effekt annat än mängden creds på happyride. Dessutom osar det av bristande insikt och klassförakt, men jag kan ha fel.

Går du och läser i etiketterna på kläder? Tänker du samma med elektronik, mat, alkohol?

.
Jag har inte sagt att vi inte skall bry oss om vad vi köper men (...)
Ditt inlägg utöver det citerade är personangrepp eller har inget med saken att göra och är heller inget jag tänker bemöta med mer än en anmälan till moderatorerna.

Jag tror att det kan finnas ett allmänintresse att veta tillverkningsland på prylarna som rör vårt intresseområde. Uppenbarligen är det ämne som berör.

Senast ändrad:
.
Hur är det med Specialized? När jag jobbade ett par veckor på vårt kontor i Shanghai förra sommaren passerade jag dagligen på väg till/från jobbet ett ganska stort kontor med fet Specialized-skylt på.

Liknande trådar

.
16 svar
.
3 svar
. 2
66 svar
Deleted member 77490
Tillbaka
Topp