Cykelpriser 90-tal

Cykelpriser 90-tal
1994 Kostade en Gary Fischer Procaliber med OCLV-kolfiberram 24.000. LTD-varianten med White Power vevar och nav samt Judy SL-gaffel gick på 34'. Det var bland det värsta som fanns då. Idag kostar det värsta en bit över 100'
Hej.. Sitter just å tittar i Cykelstallets katalog från -95. Procaliber LTD var väldigt snarlik Procaliber från -97, mest detaljer som skiljer.. Går rätt bra att åka på den även idag, trots självmordsbromsar, stenåldersgeometri och OTB 26or. mvh borano20

Cykelpriser 90-tal
Hej.. Sitter just å tittar i Cykelstallets katalog från -95. Procaliber LTD var väldigt snarlik Procaliber från -97, mest detaljer som skiljer.. Går rätt bra att åka på den även idag, trots självmordsbromsar, stenåldersgeometri och OTB 26or. mvh borano20

Jag älskade min Procaliber, men hade föredragit den högblanka lacken på LTD-versionen. Tyvärr sprack min ram (vilket många gjorde de första åren). Det ledde i sin tur till ett intressant garantiärende där importören lovade mig en ny ram inom ett visst datum, samtidigt som jag via mail (vilket var ganska nytt då) fått svar av Gary Fischer att ramarna inte längre tillverkades. I ett svagt ögonblick fick jag han att säga att jag skulle få en Klein Adroit-ram om han inte höll sin deadline... Heder åt honom för jag körde på en Klein i många år efter det.

Cykelpriser 90-tal
Hej.. Ramen var svart? Känd för att gå sönder, finns nog fortfarande historier att läsa om det på diverse forum. Jag har efterföljaren, den metallicgröna från -97, med whitevevar och nav. Köpte min begagnad för kanske 10 år sen, men den kostade ny 34.000 kronor i Cykelstallets katalog. mvh borano20

Jepp, svart med dekaler i guld för att matcha gaffeln! Sen tror jag inte den var känd för att gå sönder, det kan inte ha sålts jättemånga såna i Sverige överhuvudtaget och handlaren/generalagenten höll nog gärna tyst om kvalitetsproblem.

Cykelpriser 90-tal
1994 Kostade en Gary Fischer Procaliber med OCLV-kolfiberram 24.000. LTD-varianten med White Power vevar och nav samt Judy SL-gaffel gick på 34'. Det var bland det värsta som fanns då. Idag kostar det värsta en bit över 100'

Inte har du kvar någon katalog eller eller så på 94:orna (tänkte eftersom du har stenkoll på priset)? Men nu när jag tänker efter, var det till och med en MAG 21 (det var för övrigt inte mycket att kalla för dämpare) på LTDn?

Cykelpriser 90-tal
Inte har du kvar någon katalog eller eller så på 94:orna (tänkte eftersom du har stenkoll på priset)? Men nu när jag tänker efter, var det till och med en MAG 21 (det var för övrigt inte mycket att kalla för dämpare) på LTDn?

Tyvärr inga kataloger. Pinsamt nog kanske det var en 95a jag fick då? Den hade en Judy XC-gaffel och jag började med att skruva sönder gaffeln då det fanns ett rykte att den skulle få justerbar returdämpning om man bytte en skruv (vilket Judy SL hade)

Cykelpriser 90-tal
Tjena!.

Min S-Works hardtail 1998 kostade då 32'. Räknar man på KPI så är det knappt 43' idag, men om man räknar på löneindex (dvs hur mycket man får för samma arbetade tid) så landar man på knappt 61'. Så drygt 40' under en S-Works Epic HT idag. Men svårt att jämföra en hoj med aluram, inga elväxlar, ingen kolfiber förutom gaffelbrygga, v-bromsar m.m.
Kollar man vad man får för samma pengar idag så får man en Epic HT Expert. Kolfiberram, kolfiberhjul, skivbromsar, braingaffel m.m. Känns som en klart kompetentare hoj (fast tyngre om man ska hitta nån fördel med min gamla). Dessutom har man 7000 över till utrustning.

Tillbaka
Topp