Rychtarski-ram någon?

velovin

Aktiv medlem
Rychtarski-ram någon?
Jag har fyra cyklar, varav tre i stål som jag avser behålla tills de eller jag dör. Den fjärde - snabbcykeln - är en mycket funktionell och prima tysk kvalitetscykel, men om någon högg en yxa i ramen skulle jag knappt bli sur. Den saknar det, som i brist på bättre ord för ett dött ting, skulle kallas själ.

Till saken hör att det står en massa siffror på mitt bankkonto som inte vill annat än att sluta vara siffor och istället omsättas i - exempelvis - en cykelram. En tysk bekant fick nyligen hem sin Rychtarski-ram, och den ser verkligen helrätt ut. Fillet brazed i finare Columbus-rör, med poppig lack.

Finns det någon på forumet som beställt av Rychtarski? Ett ramset med lite extra bling skulle landa på 1600 eur, finns det andra rambyggare att snegla på i samma härad? (Jag har redan en Marino-HT, och den resan tror jag inte att jag vill göra om.)

Rychtarski-ram någon?

Så kan du ju gynna en ny svensk rambyggare, annars finns ju Patrik Tegner.

Rychtarski-ram någon?
Nope har ingen fungerande hemsida och deras Instagram o FB har inte uppdaterats på dryga året- är de fortfarande igång?

Rychtarski-ram någon?

Så kan du ju gynna en ny svensk rambyggare, annars finns ju Patrik Tegner.

Jag har knappt vågat tänka Nope-tanken. Utan att ha på fötter så gissar jag att en sådan ram blir åtminstone dubbelt så dyr. Någon som vet?

Hade jag bott i sthlm hade möjligheten att träffa rambyggaren irl kanske vägt in till Nopes fördel, men som det ser ut nu skulle det ändå bara bli en massa mail med geo-siffor fram och tillbaka (vis av Marino-erfarenheten).

Rychtarski-ram någon?
Jag har knappt vågat tänka Nope-tanken. Utan att ha på fötter så gissar jag att en sådan ram blir åtminstone dubbelt så dyr. Någon som vet?

Hade jag bott i sthlm hade möjligheten att träffa rambyggaren irl kanske vägt in till Nopes fördel, men som det ser ut nu skulle det ändå bara bli en massa mail med geo-siffor fram och tillbaka (vis av Marino-erfarenheten).

Sist jag hörde låg en ram på 24k med det jag ville ha då. Minns inte riktigt vad för specifikationer det var iofs så kan ju ha varit lite mer jobb än normalt då jag kan vara kinkig .)

Men fick känslan av att cykelbyggandet kanske fått ta 2a sätet för sådant som faktiskt inbringade en inkomst.

Rychtarski-ram någon?
Sist jag hörde låg en ram på 24k med det jag ville ha då. Minns inte riktigt vad för specifikationer det var iofs så kan ju ha varit lite mer jobb än normalt då jag kan vara kinkig .)

Men fick känslan av att cykelbyggandet kanske fått ta 2a sätet för sådant som faktiskt inbringade en inkomst.

24k var ju inte så mycket dyrare än Rychtarski. Kan dock förstå om rambygget inte genererar ett stadigt kassaflöde. Mycket kundkontakt per byggd ram skulle jag tro.

Rychtarski-ram någon?
@velovin Hur gick det, blev det en Rychtarski-ram?

Orlowski är annars en annan polsk rambyggare som ofta nämns och Tegner har fått upp en hemsida med prisuppgift för ram och gaffel från ungefär 20'.

Har själv så smått börjat fundera på en måttbeställd touring- eller bikepackingram och det skulle gärna höra om andras erfarenheter.

Senast ändrad:
Rychtarski-ram någon?
Nej, Rychtarski var lite sena med att svara, så jag sökte mig vidare, till just Orlowski. Finns byggtråd här:

Så här 600 mil in i bekantskapen känns det fortfarande väldigt trevligt. Ramen blev precis som jag tänkt mig, minus svårigheten att få ut bakhjulet som nämns i byggtråden.

Jag vidhåller att jag kommer ha kvar den ramen till mina dödagar. Känns väldigt definitivt när man bestämt allt själv, då finns inget att förbättra eller anledningar att söka andra ramar.

Rychtarski-ram någon?
Nej, Rychtarski var lite sena med att svara, så jag sökte mig vidare, till just Orlowski. Finns byggtråd här:

Så här 600 mil in i bekantskapen känns det fortfarande väldigt trevligt. Ramen blev precis som jag tänkt mig, minus svårigheten att få ut bakhjulet som nämns i byggtråden.

Jag vidhåller att jag kommer ha kvar den ramen till mina dödagar. Känns väldigt definitivt när man bestämt allt själv, då finns inget att förbättra eller anledningar att söka andra ramar.
Blev priset inom det intervall du skrev i tråden? En serietillverkad ram i standard 4130 krommolybdenstål tillverkad i fjärran östern ligger ju runt 10' eller mer så priset för Orlowskiramen känns inte alls orimligt högt tycker jag.

Rychtarski-ram någon?
Blev priset inom det intervall du skrev i tråden? En serietillverkad ram i standard 4130 krommolybdenstål tillverkad i fjärran östern ligger ju runt 10' eller mer så priset för Orlowskiramen känns inte alls orimligt högt tycker jag.
Ja, jag har för mig att det blev runt 18 tusen med för ram, gaffel, lack och frakt. Mycket pengar, men det var resultatet av många års funderande på den perfekta cykeln.

Jacek var hyfsat enkel att kommunicera på engelska med, även om det märktes att han hellre lödde ramar än svarade på mail.

Mitt råd är att tänka igenom ALLA detaljer och specificera dem strukturerat för att det inte ska bli några missförstånd. Tänker du dig exempelvis en välvd sadelstagsbrygga med ett gängat M5-hål nedåt däcket så ska du skriva in just det i arbetsbeskrivningen.

Men, som jag tror att jag konstaterar i byggtråden, ta alla tidsangivelser med en stor nypa salt. Min ram försenades nog ett halvår eller så.

Tillbaka
Topp