happymtb.fr sa:
Vad är det för olja du använder i dämparen?
En annan fråga hur känns din Yari jämfört med Mattoc på stiction fronten?
Jag använder Maxima Fork Fluid 85-150 5 wt, 15,90 cSt vid 40C. Testade just en runda i Gömmaren efter servicen och jag har helt klart mer dämpning i gaffeln igen efter service. Jag har justering på returen kvar åt båda håll och lågfarten är helt öppen, med gafffel har fortfarande mycket lågfartskompression. Det skulle vara lite kul att testa något mindre visköst. Rockshox 2,5 wt dämparolja är 10,75 cSt vid 40C, skulle det göra märkbar skillnad? Annars la jag en order på badolja hos Shockcraft imorse, jag kanske kan försöka klämma in något riktigt tunnt mirkaelmedel i den ordern.
Grejen med gaffel nu är att den är magiskt bra när man cyklar jättefort in i saker. Att hoppa ut blint i gömmarstöket är lungt. Cykeln landar som en blöt handduk på stenarna. Däremot så blir det ju mer tröttande att cykla på alla smågrejer i låg fart när gaffeln har så mycket kompression. Det kanske är en grej att bara låta gaffeln vara och bli lite bättre tränad när man cyklar mer i vårvädret?
Angående plushheten. Jag upplevde Yarin som plush, det var aldrig något problem med den. Den där mocofriktionen som Rockshox tidigare hade verkar vara borta nu för tiden? Yarin är nu ombyggd till en 2019 Lyrik. Den är superplush. Men jag tycker Mattocen är väldigt bra på den fronten också sedan dom bytte sealsen till den nya modellen. Mattocen känns däremot inte så plush eftersom jag har en massa kompression, mindre slag och mindre sag på den.