Manitou Mattoc Pro tråden

jofahjalm sa:
Jag vet faktiskt inte varför det blir så, men det är återkommande för mig. Det kan ju bara vara designen med att dämparen innehåller luft, dålig olja, eller att man borde avgasa oljan innan man använder den.
Det återkommer för mig också. Det verkar bara vara så, typ.

jofahjalm sa:
Jag vet faktiskt inte varför det blir så, men det är återkommande för mig. Det kan ju bara vara designen med att dämparen innehåller luft, dålig olja, eller att man borde avgasa oljan innan man använder den.
Det finns utrymme i kompressions delen som inte är oljefyllt utan innehåller luft så är det med gafflar med öppet oljebad
är det en cartrige så är den fylld med olja men även en sådan skummar och det gör stötdämpare med även om oljan är satt under tryck.

Någonsin tänkt på att det är vår och om du varit flitig under vintern så har du kört din mattoc i frysgrader, vilket brukar ge en ganska speciell karaktär på oljan efter ett tag? Typ att den får en honungskiknande klump-konsistens. Byt olja, var glad för du har fått ett sigill på att du inte är en tönt.

LasseB sa:
Någonsin tänkt på att det är vår och om du varit flitig under vintern så har du kört din mattoc i frysgrader, vilket brukar ge en ganska speciell karaktär på oljan efter ett tag? Typ att den får en honungskiknande klump-konsistens. Byt olja, var glad för du har fått ett sigill på att du inte är en tönt.
Hur gör du med en stötdämpare samma princip men under tryck.

LasseB sa:

Så långt har jag inte tänkt, men det skulle helt klart kunna vara grej. Det blir säkert kondens och sådant där inne. Jag tänkte att det var badoljan som smög sig in, men jag kunde inte se någon avvikelse i oljehöjden.

sdx sa:
Det finns utrymme i kompressions delen som inte är oljefyllt utan innehåller luft så är det med gafflar med öppet oljebad
är det en cartrige så är den fylld med olja men även en sådan skummar och det gör stötdämpare med även om oljan är satt under tryck.

Bilar färdas på vägar båtar åker på vatten flygplan åker i luften nu till en helt annan mening hej.

jofahjalm sa:
LasseB sa:

Så långt har jag inte tänkt, men det skulle helt klart kunna vara grej. Det blir säkert kondens och sådant där inne. Jag tänkte att det var badoljan som smög sig in, men jag kunde inte se någon avvikelse i oljehöjden.

sdx sa:

Bilar färdas på vägar båtar åker på vatten flygplan åker i luften nu till en helt annan mening hej.
Varför inte bara tänka till.

Här mekas det också mattoc
DE14D829-6D34-4F99-A47C-DE44035844F7.jpeg

happymtb.fr sa:
Vad är det för olja du använder i dämparen?

En annan fråga hur känns din Yari jämfört med Mattoc på stiction fronten?

Jag använder Maxima Fork Fluid 85-150 5 wt, 15,90 cSt vid 40C. Testade just en runda i Gömmaren efter servicen och jag har helt klart mer dämpning i gaffeln igen efter service. Jag har justering på returen kvar åt båda håll och lågfarten är helt öppen, med gafffel har fortfarande mycket lågfartskompression. Det skulle vara lite kul att testa något mindre visköst. Rockshox 2,5 wt dämparolja är 10,75 cSt vid 40C, skulle det göra märkbar skillnad? Annars la jag en order på badolja hos Shockcraft imorse, jag kanske kan försöka klämma in något riktigt tunnt mirkaelmedel i den ordern.

Grejen med gaffel nu är att den är magiskt bra när man cyklar jättefort in i saker. Att hoppa ut blint i gömmarstöket är lungt. Cykeln landar som en blöt handduk på stenarna. Däremot så blir det ju mer tröttande att cykla på alla smågrejer i låg fart när gaffeln har så mycket kompression. Det kanske är en grej att bara låta gaffeln vara och bli lite bättre tränad när man cyklar mer i vårvädret?

Angående plushheten. Jag upplevde Yarin som plush, det var aldrig något problem med den. Den där mocofriktionen som Rockshox tidigare hade verkar vara borta nu för tiden? Yarin är nu ombyggd till en 2019 Lyrik. Den är superplush. Men jag tycker Mattocen är väldigt bra på den fronten också sedan dom bytte sealsen till den nya modellen. Mattocen känns däremot inte så plush eftersom jag har en massa kompression, mindre slag och mindre sag på den.

Jag har ingen Mattoc själv men jag har för mig att den är rätt känslig för att man ska ha rätt mängd olja i dämparen. Blir det fel så dra den åt sig luft eller ytterbenolja beroende åt vilket håll det bli fel... Jag förutsätter att du är noga med det, eller?

Du får gärna komma över och prova Motorex fork oil 2.5wt som har 14.5cst och något högre VI. Men jag tror inte att viskositet är så viktigt. Det jag tänkte på är om det finns tillsatser i oljan som hjälper bubblorna att komma upp och ur oljan. Tyvärr finns det inga mätbar siffra, iaf i databladen, som anger detta... Maxima olja är den som Manitou rekommenderar men Motorex är kanske bättre på att släppa bubblor?
Shimsstacken som vi monterade i din gaffel kan vara en aning för styvt också med det du beskriver.

Angående stiction, det jag menade har inget med dämpning att göra. Den är bara friktion från alla glidande packningar och bussningar. Jag tycker att min Mastodon har mer friktion än min Yari speciellt mer statiskt friktion, dvs friktion som ska övergås från stop till rörelse, t.ex. när gaffeln byter riktning.

Jag var just nere och kolla på gaffeln och det visade att jag har fått ett klick på hsc-ratten när jag skruvade fast den. Jag vet inte om den kan trycka på stacken efter vi shimsade om gaffeln? Om den pressade på stacken kanske detta gjorde susen?

Igår när jag meckade isär gaffeln kollade jag oljehöjden innan jag hälde ut oljan och inte tydde på att den hade tagit in ytterbensolja. Jag är också noggran med oljehöjden när jag gör dämparen, Jag vet inte hur lite olja man kan ha innan det slutar fungera, men det blir snabbt jättemycket ramp och hydralisk lock-out om man har i för mycket olja.

Det är klart att shimstacken kan göras lättare, men jag är inte säker på att jag vill ha mindre kompression heller. Mycket är ju bra när ska man cykla in i saker fort. Det är tuffare att bara sluta vara svag och trött.

Springpojken tänkte sig att den högre viskositeten kanske bidrog till att bubblorna bildades och inte försvann? Maximaoljan har ju mycket lägre viskositetsindex jämfört med mycket annat, så det kanske är sunkolja helt enkelt? Lågfarten borde väl påverkas av oljeviskositeten? Den ratten har stor effekt med shimstacken efter vår ombyggnation, tidigare körde jag ju HSC helt öppen och då hade ratten inte någon effekt.

Yarin/Lyriken är nog den plushaste gaffeln jag har haft, och den är kanske bättre än Mattocen. Jag tycker däremot inte Mattocen är dålig m.a.p. sticktion. Har du den nya typen av seals med skumringar? De tidigare gafflarna hade ju oil seals och då var det mer sticktion i gafflarna. Jag har också som vana att regelbundet peta in ytterbensolja i sealsen med ett buntband. Det gör stor skillnad för hur gaffeln går.

Som jag minns det gör hsc rätten ingenting längre på din gaffel, så tyvärr lär inte det vara roten till problemet....

Viskositet påverkar lsc-dämpning, ja. Att du kände ingen skillnad förut beror nog mest på att original stacken var jättevek jämfört med den du har nu. Om du vill experimentera lite, ta bort den andra största shims dvs 17x0,15. Om du vill vara tufft, så får duockså göra det! ?

VI på maxima oljan är 201 om jag tittar rätt vilket är ganska bra om du frågar mig ?

Jag ska nog börja olja mer min Mastodon och undersöka om det hjälper, tack för tipset!

jofahjalm sa:
happymtb.fr sa:
Vad är det för olja du använder i dämparen?

En annan fråga hur känns din Yari jämfört med Mattoc på stiction fronten?

Jag använder Maxima Fork Fluid 85-150 5 wt, 15,90 cSt vid 40C. Testade just en runda i Gömmaren efter servicen och jag har helt klart mer dämpning i gaffeln igen efter service. Jag har justering på returen kvar åt båda håll och lågfarten är helt öppen, med gafffel har fortfarande mycket lågfartskompression. Det skulle vara lite kul att testa något mindre visköst. Rockshox 2,5 wt dämparolja är 10,75 cSt vid 40C, skulle det göra märkbar skillnad? Annars la jag en order på badolja hos Shockcraft imorse, jag kanske kan försöka klämma in något riktigt tunnt mirkaelmedel i den ordern.

Grejen med gaffel nu är att den är magiskt bra när man cyklar jättefort in i saker. Att hoppa ut blint i gömmarstöket är lungt. Cykeln landar som en blöt handduk på stenarna. Däremot så blir det ju mer tröttande att cykla på alla smågrejer i låg fart när gaffeln har så mycket kompression. Det kanske är en grej att bara låta gaffeln vara och bli lite bättre tränad när man cyklar mer i vårvädret?

Angående plushheten. Jag upplevde Yarin som plush, det var aldrig något problem med den. Den där mocofriktionen som Rockshox tidigare hade verkar vara borta nu för tiden? Yarin är nu ombyggd till en 2019 Lyrik. Den är superplush. Men jag tycker Mattocen är väldigt bra på den fronten också sedan dom bytte sealsen till den nya modellen. Mattocen känns däremot inte så plush eftersom jag har en massa kompression, mindre slag och mindre sag på den.
Castrol 2.5 6.8 cst @ 40 helsyntet
Öhlins 1302-01 cst 7 @40
Putoline hpx 2.5 cst 6.74@40
shell advance ultra 2.5 cst 8.6@40
Motorex corex hlp-d5 cst 5@40
Dom 4 första går nog att köpa vid välsorterade mc handlare motorex finns bara i helfat 205 liter.
Belray hvi 2.5 cst 8@40

Fan efter 1vecka med bihåleinflamation. Så tänkte jag skulle bygga om min nya mattoc comp till 170mm.

Bilagor

• IMG_20190501_142135078.jpg
    IMG_20190501_142135078.jpg
    192.7 KB · Besök: 102
  • IMG_20190501_155535395_HDR.jpg
    IMG_20190501_155535395_HDR.jpg
    182.6 KB · Besök: 139
Hur är det med Mattocservice nuförtiden, är det Racing Bike Sweden som gäller om man är för talanglös för att göra det själv?
Skulle varit gjort för länge sedan men jag löste det med att sluta cykla.

/Johan

Ja om du har talang i att försöka få tag i folk så är det nog ett rimligt alternativ.
Annars är den så enkel att skruva på att valfri kompetent mekaniker löser det. Proffs eller hemmamek.

Hur är det med Mattocservice nuförtiden, är det Racing Bike Sweden som gäller om man är för talanglös för att göra det själv?
Skulle varit gjort för länge sedan men jag löste det med att sluta cykla.

/Johan

Jag mailade, ringde, sms:ade och skickade ner min gaffel till RBS.
Det hjälpte inte, har nu fått tillbaka den orörd från posten.

Jaha. Har det hänt nåt med RBS? De gångerna jag har använt mig av dem (senast i höst) har det rullat på klanderfritt med returer av servad vara samma vecka...

Han kanske har mycket att göra.
Det tråkiga för min del är cykelstopp en månad.
Sen tillkommer tid och pengar för att beställa delar.
Ville ju slippa det denna gång.

Jaha. Har det hänt nåt med RBS? De gångerna jag har använt mig av dem (senast i höst) har det rullat på klanderfritt med returer av servad vara samma vecka...
Beskrivningen ovan var exakt min upplevelse 2017 också. Minus att jag aldrig skickade nåt eftersom det var uppenbart lönlöst.

Så det verkar onekligen vara lite hit and miss.

Så, bussningarna är ur.
Fick byggt mig en lageravdragare, så det gick lätt och fint.
Ser inte särskilt slitna ut, men det är väl bara att byta och hoppas på det bästa.
Ska bara hitta nya.
Wiggle har bara ett par hemma.
BC har väntetid på dom.
Hittar en del på ryska sidor, spännande.
Och så verkar dom vara gjorda av guld.........
Blir nog en beställning från BC.

Fortsättning följer.

Så, bussningarna är ur.
Fick byggt mig en lageravdragare, så det gick lätt och fint.
Ser inte särskilt slitna ut, men det är väl bara att byta och hoppas på det bästa.
Ska bara hitta nya.
Wiggle har bara ett par hemma.
BC har väntetid på dom.
Hittar en del på ryska sidor, spännande.
Och så verkar dom vara gjorda av guld.........
Blir nog en beställning från BC.

Fortsättning följer.
Är teflonet borta så är dom slitna eller stora ripor i dom .

Är teflonet borta så är dom slitna eller stora ripor i dom .

Teflonet är på plats och inga repor.
Som sagt så ser dom oförskämt bra ut.
Men nu är dom ur och skall bytas så får vi se om det blir någon skillnad.
Och blir det inte bättre så här jag iallafall lärt mig byta bussningar. ?

Teflonet är på plats och inga repor.
Som sagt så ser dom oförskämt bra ut.
Men nu är dom ur och skall bytas så får vi se om det blir någon skillnad.
Och blir det inte bättre så här jag iallafall lärt mig byta bussningar. ?
Jag har svarvade plast bussningar i dom övre hade lite plast material över sedan mc tiden(y)
Mät dom invändigt med en hål mikrometer och se i mellan dom nya och dom gamla vad slitaget ligger på

Fråga.
RBS ska ha byggt om denna till 130mm slag.
Får tyvärr erkänna att jag inte kollat slaglängd på den så noga innan explosionen.
Men mer än dom 110mm som jag skulle chansat på enligt bilderna är det.
Eller tolkar jag ritningarna fel?
Kan man ändra någon mer stans?
20200501_114957.jpg
20200501_114957.jpg
20200501_120135.jpg

Tja. Jag är i full gång att serva min mattoc pro. Jag har bokstavligen fastnat. Jag får inte isär gaffelbenen.
Rebound-skruv (blå) är av samt ”luftstag?” går att trycka in i benet. När jag ska dra isär gaffeln så fastnar den i ytterläget. Det känns som något är i vägen precis sista millimetrarna.
Ska den inre blåa muttern lossas?

Bilagor

• E8C80370-6862-47C1-B2E5-0E860C07973E.jpeg
    E8C80370-6862-47C1-B2E5-0E860C07973E.jpeg
    406.5 KB · Besök: 117
Senast ändrad:
Tja. Jag är i full gång att serva min mattoc pro. Jag har bokstavligen fastnat. Jag får inte isär gaffelbenen.
Rebound-skruv (blå) är av samt ”luftstag?” går att trycka in i benet. När jag ska dra isär gaffeln så fastnar den i ytterläget. Det känns som något är i vägen precis sista millimetrarna.
Ska den inre blåa muttern lossas?
Hela det svarta som den blå sitter i ska loss, använd en insex invändigt.

Tillbaka
Topp