Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
En kollega köpte en liten Skoda och den var ganska okej prismässigt efter subventioner vill jag minnas, endast ca 20 mils räckvidd dock så det är väll en ren pendlar/stadsbil.
Kör man oftast så kan det ju vara klokt och antigen behåller man en stor fossilbil för de få resor som kräver det per år, eller så hyr man en större bil de gånger man behöver det. Det är nog smsrtare än att välja bil efter resor som utgör några få procent av ens årliga redor. Många gubbar som sitter ensamma i stora suvar och pendlar i stockholmstrafiken.... med snittfart på 35 km/h och välplogade välsaltade vägar...
Finns ändå ingen anledning att bilpendla i 08 med en fossil-SUVMen hur vet du att det är det som är majoriteten av deras resor? Jag själv kör nog 2-3 gånger så många mil på resor till fjällen/södra europa än i Stockholm per år och då åker jag bil till jobbet.
Finns ändå ingen anledning att bilpendla i 08 med en fossil-SUV
Det stora misstaget är ju att bilpendla i 08 öht.Finns ändå ingen anledning att bilpendla i 08 med en fossil-SUV
Nej men likväl en sökning Pga konkurrens från konkurrent. Snarare än från egna modeller.Den prissänkningen har dock inte kommit till Sverige. Verkar kanske hänga ihop med priset, 69 420... det blir ju inte lika ”roligt” när det översätts till SEK.
Då har du ett atypiskt resemönster och är då självklart inre lämpligt med en "pendlarbil" som bil om du bara har en bil.Men hur vet du att det är det som är majoriteten av deras resor? Jag själv kör nog 2-3 gånger så många mil på resor till fjällen/södra europa än i Stockholm per år och då åker jag bil till jobbet.
Vanligt missförstånd, att höga bilar har mjukare fjädring. Det är tvärt om, för att få ett acceptabelt beteende i undanmanöver så måste en hög bil ha styvare fjädring. Det är därför så många suv-ägare smyger över gupp i vägen. Bekvämast åker man förmodligen i typ v70xc, alltså normalbyggda bilar med lite mer gummi i däcken.Om det är nånstans i Sverige som en SUV är rätt bilval så är det ju just i Sthlm eftersom vägarna är så jävla trasiga. Men man måste ju isåfall löpa linan ut och ha lite volym i däcken också...
Jag kan utifrån min resa med Slagstafärjan två gånger per dag samt utsikten mot en stor personalparkering bekräfta det körs en helvetes massa SUV, företrädesvis till pendling. Om en bil inte kan öppna dörren så man kommer ut på en normal parkeringsplats, köp den inte.Jag är ytterst tveksam till att det ur miljö- och resurshänseende är bättre att hålla sig med flera bilar optimerade mot olika resebehov, än att ha en bil som löser de flesta resebehoven. Framförallt om man även räknar in den resurs de tar i anspråk av att stå parkerade merparten av tiden.
F.ö. är min erfarenhet att det ofta är kvinnor, inte ”gubbarna”, som är drivande för att det ska inskaffas SUV:ar i en familj, har flera sådana exempel i mina bekantskapskretsar. Sedan kan det mycket väl vara så att det är ”gubbarna” som sitter och pendlar i dem, av olika anledningar.
Jag är ytterst tveksam till att det ur miljö- och resurshänseende är bättre att hålla sig med flera bilar optimerade mot olika resebehov, än att ha en bil som löser de flesta resebehoven. Framförallt om man även räknar in den resurs de tar i anspråk av att stå parkerade merparten av tiden.
F.ö. är min erfarenhet att det ofta är kvinnor, inte ”gubbarna”, som är drivande för att det ska inskaffas SUV:ar i en familj, har flera sådana exempel i mina bekantskapskretsar. Sedan kan det mycket väl vara så att det är ”gubbarna” som sitter och pendlar i dem, av olika anledningar.
Tjena!
Har precis ett sådant fall i familjen.. Jag hade aldrig köpt en SUV, men frun ville ha en SUV så då köpte hon det, medans jag kör runt i en BMW med sportchassi..
Nyttan med SUV är tveksam. Det syns på varje parkeringsplats där de är alldeles för stora för p-fickorna. Det är dessutom en påtaglig skillnad mellan att köra fossil-SUV och att ta sig fram medelst muskelkraft.Hmm, finns det någonstans i Sverige där man behöver bilpendla med en fossil-SUV? Däremot så kan man ju vilja ha en SUV, men behov, nej, är väl ungefär som ingen behöver cykla för skoj skull, ingen behöver åka skidor, ingen behöver ha en tv osv.
Nyttan med SUV är tveksam. Det syns på varje parkeringsplats där de är alldeles för stora för p-fickorna. Det är dessutom en påtaglig skillnad mellan att köra fossil-SUV och att ta sig fram medelst muskelkraft.
En skillnad till. En cykel är en nöjespryl och "får" vara lite onödigt dyr, fin, avancerad. En bil är en nyttopryl i likhet med en elvisp och bör precis som en sådan bedömmas på rent ekonomiska, praktiska, miljömässiga och säkerhetsmässiga aspekter.Nyttan med SUV är tveksam. Det syns på varje parkeringsplats där de är alldeles för stora för p-fickorna. Det är dessutom en påtaglig skillnad mellan att köra fossil-SUV och att ta sig fram medelst muskelkraft.
En skillnad till. En cykel är en nöjespryl och "får" vara lite onödigt dyr, fin, avancerad. En bil är en nyttopryl i likhet med en elvisp och bör precis som en sådan bedömmas på rent ekonomiska, praktiska, miljömässiga och säkerhetsmässiga aspekter.
En skillnad till. En cykel är en nöjespryl och "får" vara lite onödigt dyr, fin, avancerad. En bil är en nyttopryl i likhet med en elvisp och bör precis som en sådan bedömmas på rent ekonomiska, praktiska, miljömässiga och säkerhetsmässiga aspekter.
Bil är främst en nöjespryl som även går att ta röven till jobbet med. Har man otur och inte kan ha flera bilar för man skaffa en kompromiss som täcker in flera behov.
Jag kan utifrån min resa med Slagstafärjan två gånger per dag samt utsikten mot en stor personalparkering bekräfta det körs en helvetes massa SUV, företrädesvis till pendling. Om en bil inte kan öppna dörren så man kommer ut på en normal parkeringsplats, köp den inte.
Att vilja ha en jättebil tyder ofta mer på hur personen funkar än behovet.
Kan man parkera hemma och behöver två bilar går det absolut att ha en snål liten för mycket dagar, och en stor för enstaka specialuppdrag.
Vanligt missförstånd, att höga bilar har mjukare fjädring. Det är tvärt om, för att få ett acceptabelt beteende i undanmanöver så måste en hög bil ha styvare fjädring. Det är därför så många suv-ägare smyger över gupp i vägen. Bekvämast åker man förmodligen i typ v70xc, alltså normalbyggda bilar med lite mer gummi i däcken.
Nyttopryl som en del kan bygga själv, som Sven Billred.En skillnad till. En cykel är en nöjespryl och "får" vara lite onödigt dyr, fin, avancerad. En bil är en nyttopryl i likhet med en elvisp och bör precis som en sådan bedömmas på rent ekonomiska, praktiska, miljömässiga och säkerhetsmässiga aspekter.
Nyttomaximering är det vi alla håller på med i alla lägen. Vad som är nytta skiljer sig mellan individer och mellan olika val och situationer för varje person. Vad som är nytta med en SUV på individplan är inte samma som för samhället. Överdrivet stora och resursslukande fordon som skitar ner och sliter mer än nödvändigt. Dessutom gör formen att sikten försämras och att människor som blir påkörda utsätts för en påtagligt ökad skaderisk. Men va fan, de behövs för att kunna hinna med att hämta och lämna barn i skolor och aktiviteter. Dessutom måste man handla varje dag.Köper dock inte argumentet att nyttan av en bil avgörs av hur stora parkeringsfickorna är (vilket dessutom skiljer sig väldigt mycket beroende på var man parkerar). När folk gör deras val av bil, hus, cykelprylar och allt annat så är det ju knappast någon form av nyttomaximering som sker.
Nu förstår jag ju att det finns en helKöper dock inte argumentet att nyttan av en bil avgörs av hur stora parkeringsfickorna är (vilket dessutom skiljer sig väldigt mycket beroende på var man parkerar). När folk gör deras val av bil, hus, cykelprylar och allt annat så är det ju knappast någon form av nyttomaximering som sker.
Håller med. Siiiiitbiiil!Nyttomaximering är det vi alla håller på med i alla lägen. Vad som är nytta skiljer sig mellan individer och mellan olika val och situationer för varje person. Vad som är nytta med en SUV på individplan är inte samma som för samhället. Överdrivet stora och resursslukande fordon som skitar ner och sliter mer än nödvändigt. Dessutom gör formen att sikten försämras och att människor som blir påkörda utsätts för en påtagligt ökad skaderisk. Men va fan, de behövs för att kunna hinna med att hämta och lämna barn i skolor och aktiviteter. Dessutom måste man handla varje dag.
Nyttomaximering är det vi alla håller på med i alla lägen. Vad som är nytta skiljer sig mellan individer och mellan olika val och situationer för varje person. Vad som är nytta med en SUV på individplan är inte samma som för samhället. Överdrivet stora och resursslukande fordon som skitar ner och sliter mer än nödvändigt. Dessutom gör formen att sikten försämras och att människor som blir påkörda utsätts för en påtagligt ökad skaderisk. Men va fan, de behövs för att kunna hinna med att hämta och lämna barn i skolor och aktiviteter. Dessutom måste man handla varje dag.
Fast det är ju samma sak? Skulle du sluta göra samhällsnyttiga saker utan bara göra saker för dig själv skulle du hamna i fängelse. Att åka runt i en SUV är mindre effektivt/ekonomiskt rationellt än åka runt i än många andra fordon men som det ser ut nu gör samhället ändå en vinst på suv åkaren trots att hen skitar ner och tar upp en massa plats.Om vi nu ska diskutera nytta för samhället framför nytta för individen
Visst, det finns massor av frågor att ställa. Det är kanske därför världen ser ut som den gör. Det är svårt med avvägningen mellan individens frihet att välja och att den friheten inte drabbar andra i för stor utsträckning. Det går att påverka individens val genom bonus/malussystem. Trenden med allt större bilar är en av många företeelser som slukar mer resurser än vad planeten tål. Dessutom skitar de ner och kräver väldigt mycket utrymme.Om vi nu ska diskutera nytta för samhället framför nytta för individen, kan ju andra frågor också ställas, ex.vis:
- Varför ska folk bo i villor? Överdrivet stora boenden, som slukar stora arealer som kunnat användas till annat. Dessutom uppmuntrar det till att samla på sig en massa onödiga resurser, som flera bilar och annat junk.
- Varför ska folk ha fler än en cykel? Man kan ända bara cykla på en cykel i taget. Och varför ska folk cykla i skogen och reta upp folk och slita på marken? Det finns ju utmärkta vägar att cykla på.
Osv.
Eller så kanske vi ska acceptera att olika individer gör olika val, prioriterar olika, helt enkelt eftersom de blir lyckliga av att göra just det valet de gjort. Och det är väl det som är samhällsnyttan av alla ”onödiga” val som görs, dvs att individen blir lycklig. Nån blir lycklig av att bo i en villa med stor tomt så han får plats med en bunt elbilar och en gammal Volvo, medan nån annan blir lycklig av att ha 11 st cyklar i sitt villagarage, och den tredje av att ha en SUV som löser alla hans transportbehov.
Precis som så mycket mer. Det jag vill peka på är moraliserandet som finns här på happy, där bilar får så mycket skit medan andra minst lika dåliga saker ur resurs- och miljösynpunkt glatt accepteras. Ett par exempel nämnde jag ovan, ett annat är rena nöjesresor till ex.vis Kanarieöarna för att cykla. En sådan ToR-resa släpper ut mer skit än vad min dieselbil gör på ett år.Trenden med allt större bilar är en av många företeelser som slukar mer resurser än vad planeten tål. Dessutom skitar de ner och kräver väldigt mycket utrymme.
Just när det gäller SUV är det ju frågan vad den kan göra som inte en fyrhjulsdriven kombi kan göra. Äventyrsmänniskor borträknade, de är försvinnande få i mängden.Precis som så mycket mer. Det jag vill peka på är moraliserandet som finns här på happy, där bilar får så mycket skit medan andra minst lika dåliga saker ur resurs- och miljösynpunkt glatt accepteras. Ett par exempel nämnde jag ovan, ett annat är rena nöjesresor till ex.vis Kanarieöarna för att cykla. En sådan ToR-resa släpper ut mer skit än vad min dieselbil gör på ett år.
#whataboutismPrecis som så mycket mer. Det jag vill peka på är moraliserandet som finns här på happy, där bilar får så mycket skit medan andra minst lika dåliga saker ur resurs- och miljösynpunkt glatt accepteras. Ett par exempel nämnde jag ovan, ett annat är rena nöjesresor till ex.vis Kanarieöarna för att cykla. En sådan ToR-resa släpper ut mer skit än vad min dieselbil gör på ett år.
Jag själv gillar inte SUV, har just en fyrhjulsdriven kombi. Men det finns ställen där jag inte tar mig fram pga att bilen är för låg, ex.vis vägar fram till vissa sommarstugor och annat. Så jag förstår fullt ut varför SUV är populär bland många, även stadsbor (då det ofta är dem som äger dessa sommarstugor).Just när det gäller SUV är det ju frågan vad den kan göra som inte en fyrhjulsdriven kombi kan göra. Äventyrsmänniskor borträknade, de är försvinnande få i mängden.
Suck.#whataboutism
Jag är ju en av dem som tycker mycket här. Jag räknar med att det ger mothugg. Har både villa och en önskan om att cykla på GC en gång om året. Vad det gäller villa/lägenhet är det en konsekvens av att alla inte kan bo på samma plats och att fastigheter kan bli många hundra år. Flygningen kan jag inte försvara. Nu kan jag i alla fall inte åka för hälsenan är av, så det är ju bra.#whataboutism
Troligen inte mycket mer. Beror ju dock på vilken fyrhjulsdriven man kör och vart man kör. Men samtidigt, jag var en av dem som tyckte att suv var överskattat. Tills jag skaffade en. Tycker jag sitter bättre, tar mig i och ur bilen lättare, åker bättre. I vårt fall fick vi mer bagage än vi hade fått med kombi. Men självklart är det ”lyxproblem” som med det mesta. De flesta av oss skulle klara oss med en skitbil eller ingen alls, OM man verkligen ville. Precis som man klarar sig utan utlandsresor. Bor man i stan behöver man rent av aldrig lämna stan. Men vad tråkigt det skulle bli.Just när det gäller SUV är det ju frågan vad den kan göra som inte en fyrhjulsdriven kombi kan göra. Äventyrsmänniskor borträknade, de är försvinnande få i mängden.
Vanligt missförstånd, att höga bilar har mjukare fjädring. Det är tvärt om, för att få ett acceptabelt beteende i undanmanöver så måste en hög bil ha styvare fjädring. Det är därför så många suv-ägare smyger över gupp i vägen. Bekvämast åker man förmodligen i typ v70xc, alltså normalbyggda bilar med lite mer gummi i däcken.
Ok, nämn ett ställe i stan med så stora hål att markfrigång blir en fråga... :)Vem har snackat om mjukare fjädring?!?! Jag tänker snarast på stora hjul (gärna med lite volym), högre markfrigång och längre fjädringsväg. Vägarna i Sthlm är D-Å-L-I-G-A; vill man ha komfort får man köra bil ngn annanstans.
Jag skrev #whataboutism vilket du tydligen inte gillade. Citatet är ett klassiskt exempel på just det. Ja du har rätt, mycket är skit, men blir större bilar automatiskt ok då? Jag moraliserar inte över bilen, det är fakta att den är ett miljöproblem - som så mycket annat.Precis som så mycket mer. Det jag vill peka på är moraliserandet som finns här på happy, där bilar får så mycket skit medan andra minst lika dåliga saker ur resurs- och miljösynpunkt glatt accepteras. Ett par exempel nämnde jag ovan, ett annat är rena nöjesresor till ex.vis Kanarieöarna för att cykla. En sådan ToR-resa släpper ut mer skit än vad min dieselbil gör på ett år.
Privatbilismen är känslomässig inte rationell. Om jag ska gissa så är det nog större chans(risk) att vi ser slutet på den i vår livstid än att det är löst med några batterier.
Ja, vi får se om det varar eller om det är en historisk parentes.Mjae samhället är mer eller mindre byggt kring bilen och mer så i andra länder, typ USA