OT: Ont om Tesla?

ooms

Aktiv medlem
Ligger inte grunden i den här konflikten i att en del ser bil som en ren utility, ta sig från en punkt till en annan, snabbt "säkert" osv. Medan andra ser den som självförverkligande, fritid osv
När det kommer till andra saker, boende, resor osv kanske vi är mer överens som grupp kring vad varan "är" i vårt samhälle. Typ: väldigt få tycker att boende är BARA ett tak och väggar och värme.
Det beror helt på vilka referensramar man har. När det gäller ditt första stycke kan man säga precis samma sak om cykling och cyklar. Jag vågar nog sträcka mig till att en majoritet av befolkningen ser det som ett sätt att ta sig fr a till b, inget mer.
När det gäller boende finns det många som bor i rena ruckel, men som lägger extremt mycket pengar på sitt fritidsintresse, ex.vis bilar. Det är bara att söka sig ut på landsbygden. Däremot är de inte någon majoritet av befolkningen, men inte heller väldigt få.

1888

Aktiv medlem
Nyttan med SUV är tveksam. Det syns på varje parkeringsplats där de är alldeles för stora för p-fickorna. Det är dessutom en påtaglig skillnad mellan att köra fossil-SUV och att ta sig fram medelst muskelkraft.
V90 är ingen SUV men har samma yttermått som XC90 (förutom på höjden då)

1888

Aktiv medlem
Jag kör SUV. Visserligen en liten (XC40).
Lilla diesel motorn och 2wd, drar 0,50 i totalsnitt.
För ett tag sedan så hade jag en Ford Ka bensin,
den drog 0,55 på exakt samma pendling....

Jolinwood

Aktiv medlem
Det förstår jag inte. Dessutom är världen full av nedlagda linjer för att inte tala om de som aldrig blev byggda.
Numera har Arlanda en svindyr linje men både Sturup och Arlanda byggdes utan järnväg. Inte så smidigt om man jämför tex med Schweiz.
ELI5: Det är rimligt att tro att våra bilvägar i stor utsträckning kommer finnas kvar precis som järnvägarna eftersom de fyller en samhällsfunktion och redan är byggda.

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag kör SUV. Visserligen en liten (XC40).
Lilla diesel motorn och 2wd, drar 0,50 i totalsnitt.
För ett tag sedan så hade jag en Ford Ka bensin,
den drog 0,55 på exakt samma pendling....
Det är ju iofs följden av att den ena har värdelös verkningsgrad och den andra något mindre värdelös verkningsgrad vilket väger upp för att den i övrigt tar mer energi. Dessutom kan bensinaren lida av att den används i ett spann som inte är optimalt för en liten svag motor.

rouster

Aktiv medlem

uandt

Aktiv medlem
ELI5: Det är rimligt att tro att våra bilvägar i stor utsträckning kommer finnas kvar precis som järnvägarna eftersom de fyller en samhällsfunktion och redan är byggda.
Många av järnvägarna som lades ner var privatägda och kunde inte konkurrera med det statligt subventionerade vägnätet. Nu när vi har de tekniska möjligheterna till det så skulle vi kunna privatisera vägnätet men det skulle i praktiken nog inte leda till så stora förändringar. En del flerfiliga vägar nära stadskärnor där marken är dyr skulle bli hus kanske, många mindre vägar skulle avbeläggas men även i de glesaste delarna av Sverige är det nog mer lönsamt att använda vägen som väg istället för att odla skog på den så ja, vägnätet kommer nog i stort sett förbli oförändrat

Hasse#7

Aktiv medlem
Många av järnvägarna som lades ner var privatägda och kunde inte konkurrera med det statligt subventionerade vägnätet. Nu när vi har de tekniska möjligheterna till det så skulle vi kunna privatisera vägnätet men det skulle i praktiken nog inte leda till så stora förändringar. En del flerfiliga vägar nära stadskärnor där marken är dyr skulle bli hus kanske, många mindre vägar skulle avbeläggas men även i de glesaste delarna av Sverige är det nog mer lönsamt att använda vägen som väg istället för att odla skog på den så ja, vägnätet kommer nog i stort sett förbli oförändrat
Våra enda fungerande brandgator.....

uandt

Aktiv medlem
Att Borg missade ett sånt tillfälle, privatisera alla våra vägar - det hade varit genialiskt.

Lek med tanken att Veolia hade köpt upp alla europavägar och sen ska maximera vinsten från dem.
Tekniken fanns inte riktigt då men nu gör den det. Inget som hindrar bilen från att i realtid betala an underhållsavgift beroende på däck, däcktryck, hastighet och fordonsvikt + att det skulle leda till bättre trafikflöde eftersom de som ville i förväg skulle kunna reservera utrymme på vägen ut till sommarstället tex.

Vägverkets verksamhet är ju idag själva definitionen på planekonomi där enda större skillnaderna mot gamla sovjet är att man kör treårs och inte femårs planer

Okej... det där var lite trolllning, förlåt. Men jag tycker nog ändå att man ska införa vägavgifter i realtid + att kommuner ska ha rätten lägga in lokala vägavgifter så att slipper pållare och annat elände som bara finns för att begräns rusningstrafik. Då skulle man slipp allt elände som på bilden nedan. Damen i BMW'n skulle var några hundralappar fattigare men en bil rikare:
IMG_20190718_075110.jpg

Azog

Aktiv medlem
Tekniken fanns inte riktigt då men nu gör den det. Inget som hindrar bilen från att i realtid betala an underhållsavgift beroende på däck, däcktryck, hastighet och fordonsvikt + att det skulle leda till bättre trafikflöde eftersom de som ville i förväg skulle kunna reservera utrymme på vägen ut till sommarstället tex.

Vägverkets verksamhet är ju idag själva definitionen på planekonomi där enda större skillnaderna mot gamla sovjet är att man kör treårs och inte femårs planer

Okej... det där var lite trolllning, förlåt. Men jag tycker nog ändå att man ska införa vägavgifter i realtid + att kommuner ska ha rätten lägga in lokala vägavgifter så att slipper pållare och annat elände som bara finns för att begräns rusningstrafik. Då skulle man slipp allt elände som på bilden nedan. Damen i BMW'n skulle var några hundralappar fattigare men en bil rikare:
Visa bilaga 449902
Jag kanske missförstår situationen på bilden, men är det inte positivt att en person som inte kan undvika en refug på en torr ljus väg _inte_ har en bil?

uandt

Aktiv medlem
Det där är pållaren på hägerstensvägen. Den blockerar gatan i rusningstid men åker ner för bussen och hemtjänsten. Ungefär en gång varje halvår brukar någon misslyckas med att missa pållaren när de försöker smita in efter bussen. Det som ses på bilden är istället en rejäl fullträff i hög hastighet där bilen nästan lyckades göra en framåtvolt men istället landat och lyckas balansera lite snett på en mindre pållare/stolpe. Missade tyvärr smällen med några minuter men polisen som syns med på bild var måttligt road av damens tilltåg.

Även om det är ganska underhållande med idioter som sabbar sina bilar på det här sättet tycker jag nog ändå att det vore bättre om kommunen bara hade fått sätta upp en vägtull här istället

Tomcaten

Aktiv medlem
Det där är något som jag själv har tänkt att skaffa!

Pelare som åker upp ur marken när någon åker in på mina ägor, vips fast, betala utpasseringsavgift 5-siffrigt belopp till mig.

Efter att ha spenderat tid med trafikoffer har jag ingen som helst sympati för bmw-kvinnan, rätt åt!
Försäkring ska inte ens täcka skador och hade annan person skadats borde man även stämt henne i rätten.

Jag vet att jag är hård men jag står för det åtminstone och efter otaliga tips som jag har lett polis till att ta bort trafik-marodörer så har jag inga känslor kvar för någon som i trafiken beter sig på det här viset.

AndersJB

Medlem
Intressant diskusition....som boende på landsbygden med 18km in till samhället,affärer och likna de,och med olika arbetstider har vi självklart 2 bilar...frugan en V70 Awd diesel,och jag en stor,tung VW Transporter 4-Motion skåp,diesel så klart.
Och i garaget ett stort antal MC!
Dessa MC är absolut rena "lyx/nöjesfordon",finns ingen nytta rent funktionsmässigt med dessa hojar.
MEN dom ger mej avkoppling!!
Att bygga en customhoj under vintern är för mej "terapi",jag mår bra av att stå i verkstan...svarva,fräsa och tillverka saker...det gör mej "lycklig"!
Onödiga fordon rent samhällsnyttigt,men nödvändiga för mej.

Precis samma sak som att äga flera cyklar,kameror,båtar,bilar...ja vad som helst...handlar om att ha något i livet som gör fritiden lite roligare,något man gillar att hålla på med.
Sen om det är bra för "samhället" hör väl inte dit?
Handlar om att må bra själv och ha roligt i livet.

Och sen allt prat om att ha bil eller ej,och vilken bil man ska ha,typ alla ska åka elbil,liten bil eller helst cykla är främst dom som bor i storstäderna som har åsikter om.
Det är lätt att tycka så om man alltid har fungerande kollektivtrafik,cykelvägar överallt och plogade upplysta gator hela tiden.
Som jag bor är t.ex fyrhjulsdrivet en extra säkerhet på moddiga,slaskiga eller frusna vintervägar.
Man ser bara ur sitt eget perspektiv,och förstår inte att alla har olika förutsättningar,behov,önskemål,ekonomiska möjligheter.
Skulle jag köpa elbil??
Tveksamt.
En Suv??
Ja skulle fungera för mej om jag skulle känna behov av den. 😉
Anders.

izar

Aktiv medlem
På tidigt 80 tal och bakåt åkte de allra flesta runt med enbart bakjulsdrift och ingen ABS osv, gick ju bra det med...

1888

Aktiv medlem
Det är ju iofs följden av att den ena har värdelös verkningsgrad och den andra något mindre värdelös verkningsgrad vilket väger upp för att den i övrigt tar mer energi. Dessutom kan bensinaren lida av att den används i ett spann som inte är optimalt för en liten svag motor.
Mesta delen 95 km/t motorväg för båda

Tomcaten

Aktiv medlem
Det är ju kul att ni diskuterar SUV flitigt men om det inte är en Tesla modell X eller jämföres mot den så kan Jönssonligan detonera tråden.

uandt

Aktiv medlem
Skulle jag köpa elbil??
Tveksamt.
Fast är det inte just det som är trådens kärna. Ser man till energitillgång är ditt svarvande, renoverande och körande av gamla motorcyklar bara en bråkdel av din energibudget. I en co2 neutral värld blir Teslan svårmotiverad för inte bara människor som bor som du utan även för typ alla som har privatbil

rouster

Aktiv medlem
Och?
Vad jag vill säga är att bara för att det är en SUV måste den inte dra mer.....
Nej om man stoppar i en dieselmotor som är 10-15% snålare generellt så är det ju självklart att man kan köra på färre liter men hade du stoppat i din dieselmotor i din Ka hade den ju varit ännu snålare. Suvar är tyngre, har högre luftmotstånd och har oftare 4wd. Alla saker som drar mer bränsle.

AndersJB

Medlem
Fast är det inte just det som är trådens kärna. Ser man till energitillgång är ditt svarvande, renoverande och körande av gamla motorcyklar bara en bråkdel av din energibudget. I en co2 neutral värld blir Teslan svårmotiverad för inte bara människor som bor som du utan även för typ alla som har privatbil
Huruvida en Tesla är bättre,lika eller sämre ang Co2 utsläpp är inte orsaken till att en elbil är utesluten för mej....men att hustrun drar en 2000kg hästtransport,eller att jag i vissa lägen måste köra längre sträckor non-stop med bussen i arbetet....fullastad och ibland med släp.
Skulle helt enkelt inte fungera praktiskt i vardagen.
För storstadsbor som pendlar och kan ladda på kontorets parkering funkar det säkert...men inte för mej.

uandt

Aktiv medlem
Precis, det är det jag menar. Flyga ner till kanarieöarna med elflyg funkar inte för mig. Köra runt hästar med elbil funkar inte för dig. En mer co2 neutral vardag kommer bli jobbig för många.

Kneecap

Aktiv medlem
Huruvida en Tesla är bättre,lika eller sämre ang Co2 utsläpp är inte orsaken till att en elbil är utesluten för mej....men att hustrun drar en 2000kg hästtransport,eller att jag i vissa lägen måste köra längre sträckor non-stop med bussen i arbetet....fullastad och ibland med släp.
För storstadsbor som pendlar och kan ladda på kontorets parkering funkar det säkert...men inte för mej.
Tjena!

Hummer EV fyller nog alla era behov.

AndersJB

Medlem
Tjena!

Hummer EV fyller nog alla era behov.
Haha...köpa elbil för sisådär runt en mille?? Nää,skulle inte tro det!
Fungerar prima som det ser ut idag,vad som händer i "framtiden" med min fordonspark visar sej då.
När dom ska bytas inom det närmaste blir det dieselbilar igen,elen får nog vänta ett tag till.😉

AndersJB

Medlem
Precis, det är det jag menar. Flyga ner till kanarieöarna med elflyg funkar inte för mig. Köra runt hästar med elbil funkar inte för dig. En mer co2 neutral vardag kommer bli jobbig för många.
Japp,det kommer bli problem för många.
Det tragiska är att dom som vurmar hårdast för detta,och begär att alla ska anpassa sej ser inte hur vardagen kommer bli för dom andra....så länge deras egna vardag blir i stort sett oförändrad gör det inget.

rix

Aktiv medlem
Model X får ju dra över två ton dock. Sen är ju priset rätt högt.

GoranS

Aktiv medlem
En aspekt i detta borde vara volymer. I dagsläget är bensin/diesel-motorer betydligt vanligare än elmotorer. Därmed har rimligen bensin/diesel-bilar en fördel i volym, både vad det gäller tillverkning och laddning/tankning. Om det kommer till ett läge där eldrift är klart dominerande så blir rimligen tillverkningskostnaderna för bensin/dieselbilar högre pga av att utvecklingskostnaden ska fördelas på färre sålda enheter. Ev. kan även kostnaden för bensin/diesel öka p.g.a. förlorade stordriftsfördelar.

Hur en total dominans för eldrift slår på kostnaden för "bränslet" kan väl diskuteras. Känns som det kan finnas faktorer som både kan göra det billigare och dyrare. Vad det gäller kostnaden för fordonen borde de dock gå ner, givet att det inte uppstår någon bristsituation vad gäller nödvändig råvara till batterierna.

Dessutom kommer rimligen elbilar att utvecklas vad gäller räckvidd och hur mycket man får dra med dem så på sikt borde ju de argumenten mot elbilar minska i styrka.

Senast ändrad:

Tomcaten

Aktiv medlem
Vätgas talar man nästan positivare för men det är i nuläget och det går fram o tillbaka med det ena och det andra.

Jaguar erbjuder 3-fas laddning för deras I-pace, detta är väl ett för att ladda snabbare hemma för de som har den porten?

rix

Aktiv medlem
Vätgas talar man nästan positivare för men det är i nuläget och det går fram o tillbaka med det ena och det andra.

Jaguar erbjuder 3-fas laddning för deras I-pace, detta är väl ett för att ladda snabbare hemma för de som har den porten?
Tror alla elbilar har stöd för 3 fas laddning, iaf alla Tesla (laddaren i bilen konverterar till likström).

Snabbladdning sker dock via likström.

perzzon

Aktiv medlem
Tycker det låter som om det egentligen räcker för de flestas vardagen, sen kan det ju vara smidigt att kunna trycka 22kw hemma nån gång när man spetsvänder antar jag.

fhloston

Aktiv medlem
Två hål i väggen laddning är enbart för att hålla liv i fordonet i princip?

Ja, de flesta rena elbilar kan nog levereras med 3-fas, även om min säljare försökte få mig att tro att 1-fas räckte. man måste dock upp i många ampere för att få något så när rimliga ladd tider med 1-fas. Med 1-fas menar jag alltså fast installerade laddboxar med riktig typ-2 kabel. Laddhybrider med mindre batterier klarar sig nog på 1-fas.

Två hål i väggen, eller schuko, vanlig jordad stick-propp, ska nog bara ses som en nödlösning. Det är ju också enfas, men den allmäna rekommendationen är att dra ner strömstyrkan något steg från vad säkringen är på, då det sägs vara en brandrisk att köra många timmar på max effekt i hushålls installationer. Ledningarna lär i normalfallet bara vara dimensionerade för upp till någon timme eller så. (jag har sett detta debatteras om så är fallet eller inte). Jag har i allafall dragit ner in laddning til 8A vid de tillfällen jag använd schuko-laddning. Då tar det lååång tid att ladda.

Tillägg:
Det här var ju en inlärningkurva när jag köpte min bil. Handlaren tyckte ju att 1-fas räckte, då kunde jag få 7,2kW, vilket ju inte är "jättemycket" mindre än 11kW.
Problemet är att 7,2kW 1-fas kräver 32A säkring, vilket väldigt få privata bostäder har.
Med 3-fas får jag 11kW på tre gånger 16A, vilket ryms inom min huvudsäkring som är på tre gånger 20A.
Sen har jag lastbalansering inkopplat, så att inte huvudsäkringen ska blåsa när jag laddar bilen samtidigt som elpanna och varmvattenberedaren går. Så kalla vinternätter så ska laddningen av bilen minskas, dessutom kommer jag att från 1 nov programmera så att laddningen enbart sker mellan 22 och 06 så att jag laddar på låg-taxa. Om det nu inte skulle räcka på grund av lastbalansering, så får jag även ladda på hög-taxa.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer