[OT] Bild på kyrka (Norden)

Hade tänkt ha en latig dag idag men mamma ringde och ville ta cykeltur till Täby kyrka. Bara sätta sig på cykeln och trampa norrut där det mesta är taget men...
Turebergs kyrka har nog inte varit med:
Visa bilaga 448486
Täby kyrka har varit med en massa gånger men inte insidan. Som Pictor fan blev jag lite besviken på bristen av de mest våldsamma/makabra bitarna men det var ändå en del gudomligt ultravåld. Väl värt ett besök i alla fall.
Visa bilaga 448490
Jo, jag hade med Turebergskyrkan i detta inlägg https://happyride.se/forum/threads/ot-bild-pa-kyrka.3680150/page-10#post-3790536 fast det var från baksidan så den förtjänade helt klart en bild från framsidan också.

Hade tänkt ha en latig dag idag men mamma ringde och ville ta cykeltur till Täby kyrka. Bara sätta sig på cykeln och trampa norrut där det mesta är taget men...
Turebergs kyrka har nog inte varit med:
Visa bilaga 448486
Täby kyrka har varit med en massa gånger men inte insidan. Som Pictor fan blev jag lite besviken på bristen av de mest våldsamma/makabra bitarna men det var ändå en del gudomligt ultravåld. Väl värt ett besök i alla fall.
Visa bilaga 448490
Vilken bra mamma du har?

Vem blir först? Gotlands samtliga (?) kyrkor, från:
IMG_20201018_100047.jpg

Ur praktisk synvinkel skulle jag vara mer intresserad av lösningen på det associerade handelsresandeproblem, d.v.s. med det tillagda kravet att man ska starta och sluta på samma plats, inte den kortaste hamiltonstigen som jag gissar är vad som visas ovan.

Sen vore det ju intressant att veta hur lång turen är.

Senast ändrad:
Ur praktisk synvinkel skulle jag vara mer intresserad av lösningen på det associerade handelsresandeproblem, d.v.s. med det tillagda kravet att man ska starta och sluta på samma plats, inte den kortaste hamiltonstigen som jag gissar är vad som visas ovan.

Sen vore det ju intressant att veta hur lång turen är.
Nja, även en nord/syd eller tvärtom vore av intresse beroende på distans förstås. Gissar på runt 150-200km iaf inte kortare. Nu känner jag inte till uttrycket Hamiltonstig men förutsätter att det inte har ngt att göra med den fiktive svenske Bond-kopian.
Hursomhelst en foto/cykelutmaning kan det bli?

Studium av kartan ovan indikerar att det ingår stigar i rutten. Biten norr om Hellvi kyrka (femte fyrkanten längs rutten om man startar i norra änden) ser i alla fall på alla kartkällor och satellitbilder jag kikat på ut att ikludera ett parti utan väg.

Jag undrar också lite hur urvalet av kyrkor gjorts. Är det bara medeltidskyrkor? I alla fall Slite kyrka, vilken är en 1900-talskyrka, är överhoppad.

Försökte rita in en rutt som besökte kyrkorna på kartan ovan i samma ordning men med rutter som nyttjar vägar och landade då på 58 mil. Ska man starta och sluta i Visby, vilket väl är rätt rimligt givet att man kommer med båt lär man ju ha att göra i fyra dagar, i synnerhet om man skarvar på med de kyrkor som inte tagits med.
Skärmklipp.JPG

Skärmklipp.JPG

Försökte rita in en rutt som besökte kyrkorna på kartan ovan i samma ordning men med rutter som nyttjar vägar och landade då på 58 mil. Ska man starta och sluta i Visby, vilket väl är rätt rimligt givet att man kommer med båt lär man ju ha att göra i fyra dagar, i synnerhet om man skarvar på med de kyrkor som inte tagits med.
Visa bilaga 448619
Visa bilaga 448620
Låter som en kul idé för en kort semestertouring i september då det är bilfriare och ofta bra väder.

Nja, även en nord/syd eller tvärtom vore av intresse beroende på distans förstås. Gissar på runt 150-200km iaf inte kortare. Nu känner jag inte till uttrycket Hamiltonstig men förutsätter att det inte har ngt att göra med den fiktive svenske Bond-kopian.
Hursomhelst en foto/cykelutmaning kan det bli?
Nej, en hamiltonstig är ett begrepp inom grafteorin och löst uttryckt så har man en hamiltonstig om man startar i en nod (=en kyrka) och besöker sedan alla övriga noder precis en gång och slutar vid den sista kyrkan.

Den kortaste tänkbara hamiltonstigen är vad jag tror de försökt få fram och visa ovan. Om man ska göra en rundtur är det dock snarare kortaste möjliga hamiltoncykeln, d.v.s. en hamiltonstig+att man återvänder till startnoden. Man bör dock notera att det inte alls är garanterat att man får den kortaste hamiltoncykeln genom att ta den kortaste hamiltonstigen och återvända från slutnoden till startnoden.

Senast ändrad:
St PetriVisa bilaga 448337 --finns utvärtes i ett tidigare inlägg. Passade på att gå invärtes medan jag väntade på hustrun. Här är den nya orgeln, 16 meter hög. Det häftiga är att det från klaviatur går att styra inte bara nya orgeln utan även de två äldre i byggnaden, samtidigt. Det är mäktigt!
kul! Det pågår (om det inte tatt slut nu) orgelfestival! Så kan man lyssna in sig lite. Kan man inte vara på plats streamas det på nätet också :)

Halloween-special från Dalsland
För två veckor sedan var jag en långhelg i Dalsland på touring. Cyklade Dalslandsleden ca 36 mil. Riktigt härligt var det. Vädret var den helgen helt otroligt fint också. Passerade en del kyrkor på vägen och har fotat de som dök upp.

Billingsfors Kyrka.jpg

Billingsfors Kyrka (1763)

Bolstads Kyrka.jpg

Bolstads Kyrka (1150) (Dalslands äldsta kyrka)

Dals-Eds Kyrka.jpg

Dals-Eds Kyrka (1863)

Färgelanda Kyrka.jpg

Färgelanda Kyrka (1873)

Gestads Kyrka.jpg

Gestads Kyrka (1800)

Gesäters Kyrka.jpg

Gesäters Kyrka (1795)

Grinstads Kyrka.jpg

Grinstads Kyrka (1200)

Holms Kyrka.jpg

Holms Kyrka [Dalsland] (1200)

Laxarby Kyrka.jpg

Laxarby Kyrka (1600)

Lerdals Kyrka.jpg

Lerdals Kyrka (1772)

Mo Kyrka.jpg

Mo Kyrka (1837)

Nössemarks Kyrka.jpg

Nössemarks Kyrka (1794)

Rännelanda Kyrka.jpg

Rännelanda Kyrka (1773)

Skålleruds Kyrka.jpg

Skålleruds Kyrka (1679)

Timmerviks Kyrka.jpg

Timmerviks Kyrka (1928)

Tösse Gamla Kyrka.jpg

Tösse Gamla Kyrka (1200)

Tösse Kyrka.jpg

Tösse Kyrka (1848)

Vänersborgs Kyrka.jpg

Vänersborgs Kyrka (1784)

Åmåls Kyrka.jpg

Åmåls Kyrka (1806)

Ödeborgs Kyrka.jpg

Ödeborgs Kyrka (1200)

Idag var jag ut på en tur runt Floda, fick äntligen en anständig bild av denna...

Skallsjö Kyrka (1863)

IMG_7334.jpg

---

Men kollar jag deras hemsida känns det som man borde dra dit på kvällen också, detta är alltså inte min bild, men måste visa ändå för den är ännu mäktigare på kvällen!

1604692796976.png

/edit: just det, denna bild också, gravstenar över (de som kom upp igen...?!)

IMG_7338.jpg

Senast ändrad:
Idag var jag ut på en tur runt Floda, fick äntligen en anständig bild av denna...

Skallsjö Kyrka (1863)

Visa bilaga 451920

---

Men kollar jag deras hemsida känns det som man borde dra dit på kvällen också, detta är alltså inte min bild, men måste visa ändå för den är ännu mäktigare på kvällen!

Visa bilaga 451922

/edit: just det, denna bild också, gravstenar över (de som kom upp igen...?!)

Visa bilaga 451927
Vi kanske ska skapa en sub-tråd "Restmaterial från kyrkogårdar". Jag hade en bild som i så fall skulle kunna passa in; den 13:e i detta inlägg: https://happyride.se/forum/threads/...lar-alla-luckor-oeppnade.3658313/post-3664913

F.ö., alltid kul med originella kyrkor. Inte helt säker på att jag tyckte tornet var jättesnyggt med belysningen. Kändes som det blev lite för mycket/kitschvarning. Det kan dock vara bilden som gör det och att det ser "bättre" ut i verkligheten.

Nu när inomhussäsongen kommit igång för oss frusna veklingar är ju tillfällena för cykelrelaterat kyrkofotande minst sagt begränsat. Jag funderar därför om det är OK att beväpna sig med en kamera och förlägga lördagspassen så att Helgmålsringningen inträffar under passet och då plocka fram kameran och fånga byggnaden på bild? :sneaky:

Nu när inomhussäsongen kommit igång för oss frusna veklingar är ju tillfällena för cykelrelaterat kyrkofotande minst sagt begränsat. Jag funderar därför om det är OK att beväpna sig med en kamera och förlägga lördagspassen så att Helgmålsringningen inträffar under passet och då plocka fram kameran och fånga byggnaden på bild? :sneaky:
Jaså så enkelt, jag tänkte att vi skulle se hur många som kunde samlas runt den aktuella kyrkan, för det är väl live?
Flest linsluspoäng vinner!

Jaså så enkelt, jag tänkte att vi skulle se hur många som kunde samlas runt den aktuella kyrkan, för det är väl live?
Flest linsluspoäng vinner!
Har tyvärr inte koll på om det är direktsändning eller inte. Får erkänna att antalet gånger jag sett programmet är ytterst begränsat.

Men jag kan sköta TV-bildsfotandet om hårdingarna sköter cyklandet och linslusandet.

i kanske ska skapa en sub-tråd "Restmaterial från kyrkogårdar".
Med all respekt. Sambals kyrkbilder var jätttefina men bilderna på böset brevid kyrkogården tillförde inte så mycket. Jag tycker att lite av det fina med kyrkor är att de är stora komplicerade byggnader utan direkt värde nuförtiden. de är en fin länk till historien och ligger ofta på vackra platser. De bitarna som blir över vill jag helst inte se i onödan.

Annars, iden om lite mer organiserade kyrkoturer gillar jag. Vi har en del top-notch kyrkor som Odensala och Härkebärga som jag tror inte finns i tråden än

Med all respekt. Sambals kyrkbilder var jätttefina men bilderna på böset brevid kyrkogården tillförde inte så mycket. Jag tycker att lite av det fina med kyrkor är att de är stora komplicerade byggnader utan direkt värde nuförtiden. de är en fin länk till historien och ligger ofta på vackra platser. De bitarna som blir över vill jag helst inte se i onödan.
Ytterligare en anledning till att skapa en egen tråd för det alltså så att finsmakarna inte behöver uppröras. Frågan blir hur man ska göra med kyrkoruiner i så fall. Ska de ses som restavfall/bös eller som patinerade kyrkor!?

Har tyvärr inte koll på om det är direktsändning eller inte. Får erkänna att antalet gånger jag sett programmet är ytterst begränsat.

Men jag kan sköta TV-bildsfotandet om hårdingarna sköter cyklandet och linslusandet.
Verkar inte vara live och känns ändå lite långt till Skorped i Ångermanland, 17:50 ger runt 565km på 19h?

Ytterligare en anledning till att skapa en egen tråd för det alltså så att finsmakarna inte behöver uppröras. Frågan blir hur man ska göra med kyrkoruiner i så fall. Ska de ses som restavfall/bös eller som patinerade kyrkor!?
Det finns såklart gränsfall men när du säger kyrkoruin så tänker jag stockholmare som spelar varpa i någon avkristnad stenhög i Visby. En lång tur som resulterar i en bild på sten som kanske tillhört kyrka: helt ok .Bilder på någons bortglömda farbors gravstenar.. nja

F.ö., alltid kul med originella kyrkor. Inte helt säker på att jag tyckte tornet var jättesnyggt med belysningen. Kändes som det blev lite för mycket/kitschvarning. Det kan dock vara bilden som gör det och att det ser "bättre" ut i verkligheten.
Kyrkan är från 1863, tornet är från 2010-2011. Ny/ombyggnad gjordes p.g.a. fuktskador i det gamla tornet. Jag håller med om att tornet är lite för mycket, även om det lyser fint i mörkret.

Kyrkan är från 1863, tornet är från 2010-2011. Ny/ombyggnad gjordes p.g.a. fuktskador i det gamla tornet. Jag håller med om att tornet är lite för mycket, även om det lyser fint i mörkret.
Sånt där är häftigt när man oväntandes kommer cyklande i mörkret och ser ljuset på håll. Tyvärr alldeles för få "fenomen" men när dom kommer är det kul. Hade ett sånt ögonblick i Holland när belysta tomtar och dinosaurier dök upp i terrängen, det var nån temapark för barn där i skogen kring Apeldoorn. Upplysta kyrkor är fina landmärken för långcyklisten och i dom fall dom är bekanta så blir dom nån sorts milstenar på resan.

Gå med igen då! Man behöver inte var kristen för att vara med i kyrkan. Gillar man kulturhistoria och gratistoaletter i obygden är svenska kyrkan organisationen för dig!
Ha sist jag var skit nödig vid en kyrk jävel så kostade det en 10a att skita på herrens toalett kostar på.

Ha sist jag var skit nödig vid en kyrk jävel så kostade det en 10a att skita på herrens toalett kostar på.
Källa på det tack? Det kan kosta att skita på kyrktoan i städer för att hålla borta knarkare och eh, folk som du, men nu snackar vi obygden. Vilken kyrktoalett var det egentligen?

Lite aktivitet i tråden på sistone, så dessa dagsfärska bilder får duga. Ersmarks kyrka (om inte bilden säger tillräckligt).
1020028.jpg

Kusmarks kyrka:
1020029.jpg

Det var väldigt grått väder. Inte så roliga vägar heller. I did it for you guys!

Ja inte tusan ger vädret mycket inspiration till kyrkcyklande nu. Ska det bli några kyrkcyklingsbilder från min sida i närtid får det nog bli till att gräva i bildarkivet för cykelresor. Dock lite tveksam till om det verkligen är rätt att börja bomba tråden med en massa utländska kyrkor.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp