Förbjuden cykling på Sörmlandsleden?

Jag vet inte varför jag hamnade in här, men något sådant har väl aldrig bevisats?

Allt tyder väl snarare på det motsatta.

Tjena!

Det står bland annat på Friluftsfrämjandets hemsida.

Sen har @Aron en rätt bra länksamling, jag klipper in den.

Studier av stigslitage:

Norge 2016
https://brage.bibsys.no/xmlui/handle/11250/2415562 (hela rapporten)

Slovenien 2015 (Intressant studie som dock inte formulerar några slutsatser, och jag har inte lyckats hitta författarens slutgiltiga rapport)
http://www.imba-europe.org/sites/de... of MTB on the vegetation along the trail.pdf

Australien 2013

USA 2009

USA 2007

Ja, juridiskt kan de inte stoppa nån från att cykla där. Men sedan finns det nåt som heter folkvett, respekt för andra, och deras nedlagda arbete. Om nu cykling riskerar att rasera allt arbete de lagt ner genom åren, och de vädjar att folk ska låta bli att cykla just där, varför är det så viktigt att cykla precis där? Finns det inte sjuttielva andra ställen att cykla på, där man dessutom är välkommen? Jag förstår inte detta behov att ständigt hävda sin juridiska rätt. I slutändan kommer det bara att leda till riktiga inskränkningar.

Ja, juridiskt kan de inte stoppa nån från att cykla där. Men sedan finns det nåt som heter folkvett, respekt för andra, och deras nedlagda arbete. Om nu cykling riskerar att rasera allt arbete de lagt ner genom åren, och de vädjar att folk ska låta bli att cykla just där, varför är det så viktigt att cykla precis där? Finns det inte sjuttielva andra ställen att cykla på, där man dessutom är välkommen? Jag förstår inte detta behov att ständigt hävda sin juridiska rätt. I slutändan kommer det bara att leda till riktiga inskränkningar.
Hur var det nu, du cyklar alltid på cykelbana när sådan finns, så att du inte råkar reta upp nån bilist? Även fast du har juridisk rätt att cykla på vägen?

För vi vill ju inte att okynnescykling på väg leder till inskränkningar för oss andra när det finns ställen där du är välkommen att cykla.

Tjena!
...
Många länkar.
...

Innan jag börjar sätta ner tid på att läsa genom dessa, vill jag fråga om du läst dom själv och de kommit fram till den slutsatsen. Jag har nämligen diskuterat saken en del på finska forum och folk slänger ut länkar som propaganda utan att ha läst det själv. Det cirkulerar nämligen en hel del dålig information och felaktiga tolkningar av artiklar. Bland dessa fanns någon jag inte läst. Tyvärr fungerade bara någon länk.

Jag har läst en hel del och följande gäller för de flesta:
-De är gjorda i torra länder och är därför inte helt relevanta för nordiska förhållanden.
-Många mäter slitaget vid olika punkter och kommer inte fram till relevanta skillnader. En del har hittat något, men brukar ursäkta det med att stigen i så fall är dåligt byggd, Detta påstående gör förstås undersökningen irrelevant för Norden, där det cyklas enligt allemansrätten och inte på byggda stigar.
-I stort sett ingen nämner att en cyklist rör sig n gånger (1 < n < 6) längre sträckor, vilket förstås betyder n gånger mera slitage.
-En några år gammal norsk undersökning är ofta helt felciterad. De jämförde inte ens cykling med något annat.

Det kom just ut en ny undersökning från Norge, där de fann att cykling sliter mera på underlaget.
https://hdl.handle.net/11250/2683833

Baserat på egna observationer tror jag att det ooms ovan nämnde har stor betydelse, åtminstone där jag bor: Under den blöta tiden låter vandrare de våta och känsliga partierna vara, medan cyklister inte bryr sig om något sådant och därmed ger upphov till mycket slitage. Att cykling på vått underlag sliter mera är faktiskt helt bevisat.

Senast ändrad:
Jag försvarar Allemansrätten alla dagar i veckan. Det är en viktig del av Sverige. Helt suveränt för alla oss som gillar friluftsliv och camping & paddling, och att ta sig runt i naturen.

Men trist att det numera finns en massa Sura Typer som attackerar densamma, och påstår att Allemansrätten inte gäller här och där, och ibland vill ta betalt. Sörmlandsleden och skidåkning på fjället i Funäsdalen tex. Eller "Naturcheckar" för att campa på olika ställen längs kanotleder. Tråkigt, jag hoppas att alla som är intresserade av friluftsliv står upp för Allemansrätten, utnyttjar friheten, och vägrar betala !

Att inte lämna spår är självklart, ingen kan se att jag varit där. :cool:

Innan jag börjar sätta ner tid på att läsa genom dessa, vill jag fråga om du läst dom själv och de kommit fram till den slutsatsen. Det cirkulerar nämligen en hel del dålig information och felaktiga tolkningar av artiklar. Bland dessa fanns någon jag inte läst.

-De är gjorda i torra länder och är därför inte helt relevanta för nordiska förhållanden.
-Många mäter slitaget vid olika punkter och kommer inte fram till relevanta skillnader. En del har hittat något, men brukar ursäkta det med att stigen i så fall är dåligt byggd, Detta påstående gör förstås undersökningen irrelevant för Norden, där det cyklas enligt allemansrätten.
-I stort sett ingen nämner att en cyklist rör sig n gånger (1 < n < 6) längre sträckor, vilket förstås betyder n gånger mera slitage.
-En några år gammal norsk undersökning är ofta helt felciterad. De jämförde inte ens cykling med något annat.

Det kom just ut en ny undersökning från Norge, där de fann att cykling sliter mera på underlaget.

Baserat på egna observationer tror jag att det ooms ovan nämnde har stor betydelse, åtminstone där jag bor: Under den blöta tiden låter vandrare de våta och känsliga partierna vara, medan cyklister inte bryr sig om något sådant och därmed ger upphov till mycket slitage. Att cykling på vått underlag sliter mera är faktiskt helt bevisat.

Tjena!

Det är ju ren fakta att vandrare breddar stigar så fort det blir vått. Är det ett blött parti så går dom vid sidan av blöthålet och gör helt stigen bredare, medans cyklister oftast drar rakt igenom blötan så länge den inte är för djup.

Oavsett så handlar nog inte "förbudet" speciellt mycket om slitage.

Tjena!

Det är ju ren fakta att vandrare breddar stigar så fort det blir vått. Är det ett blött parti så går dom vid sidan av blöthålet och gör helt stigen bredare, medans cyklister oftast drar rakt igenom blötan så länge den inte är för djup.

Oavsett så handlar nog inte "förbudet" speciellt mycket om slitage.

Du hade inget att säga om artiklarna?

Det är för övrigt en missuppfattning att det löser alla problem att köra genom blötan. Det leder ju bara till djupare och längre blötgropar, som inte uppskattas av varken fotgängare eller cyklister, som i stället breddar stigen (jo, cyklister gör det också). Låt hellre bli att köra när det är blött.

Du har säkert rätt att förbudet knappast handlar om slitaget, jag bara reagerade på ditt definitiva och enligt de undersökningar jag läst felaktiga påstående.

Du hade inget att säga om artiklarna?

Det är för övrigt en missuppfattning att det löser alla problem att köra genom blötan. Det leder ju bara till djupare och längre blötgropar, som inte uppskattas av varken fotgängare eller cyklister, som i stället breddar stigen (jo, cyklister gör det också). Låt hellre bli att köra när det är blött.

Du har säkert rätt att förbudet knappast handlar om slitaget, jag bara reagerade på ditt definitiva och enligt de undersökningar jag läst felaktiga påstående.
...och till slut får vi kanske "mtb-hålvägar" som framtida arkeologer kan undersöka. http://www.skoghistoria.se/vag-fagata-halvag/

Innan jag börjar sätta ner tid på att läsa genom dessa, vill jag fråga om du läst dom själv och de kommit fram till den slutsatsen. Jag har nämligen diskuterat saken en del på finska forum och folk slänger ut länkar som propaganda utan att ha läst det själv. Det cirkulerar nämligen en hel del dålig information och felaktiga tolkningar av artiklar. Bland dessa fanns någon jag inte läst. Tyvärr fungerade bara någon länk.

-Många mäter slitaget vid olika punkter och kommer inte fram till relevanta skillnader. En del har hittat något, men brukar ursäkta det med att stigen i så fall är dåligt byggd, Detta påstående gör förstås undersökningen irrelevant för Norden, där det cyklas enligt allemansrätten.

Här en en artikel om studien: https://www.nrk.no/osloogviken/ny-forskning_-syklister-sliter-mer-pa-stiene-1.15233500

Att vandrare låter blöta stigar vara kan nog bara stämma i bebodda områden. På turistorter och i fjällen är det förmodligen vanligare att det blir vandrat veckan man är där uppe, blött eller ej.

Allt tyder på att det går åt mer energi att gå än att rulla fram på en cykel. Energi som marken får ta upp .
Att enbart cykla fram en "ny" stig är nästan omöjligt har jag märkt .
Kanske hänger det heller inte bara ihop med energi som går åt att förflytta sig, kanske är det snarare så att en sko med 80 kg på utövar ett högre tryck på marken än två cykeldäck?

Kanske är det så att fokus inte ska ligga på om cyklister eller vandrare sliter mest på stigar, för vad är egentligen målet med den diskussionen och jämförelsen? Jag förstår att många som inte gillar cykling i naturen vill använda informationen till att förbjuda cykling där, och att naturcyklister vill använda informationen till att berättiga sitt användande av stigarna. Men om det visade sig att vandrare sliter mer, skulle vi vilja förbjuda fotgängare på stigarna då? Nej, hoppas jag att de flesta anser, för det vore ganska absurt. Och likväl tycker jag att det är tokigt att förbjuda stigcykling på stigar där allemansrätten råder.

I stället för att polarisera kanske vi ska jobba mot att acklimatisera. När det gäller blöta partier på vissa stigar så finns det ju saker att göra för att motverka det, i stället för att skapa inflammatoriska debatter. Det går att kontakta markägare och fråga om det är okej att bygga spångar eller små broar där det vanligtvis blir blöt- och lerhål, så att ingen blir upprörd över däckspår och breddning. Samtidigt gynnas alla brukare, och stigar blir tillgängligare för vandrare även när det är blött. Ifall någon markägare inte tycker det är lämpligt är det bara att undvika den snutten när det är som blötast.

Att allt ska göras till en enorm motsättning tror jag inte är bra för någon. Peka på andra och slå sig själv på bröstet. Nä, jag blir nästan sugen på att föreslå handhållande och We shall overcome. Tror visst det finns några djupa röster här som kan ta basstämman.

Varför vore det mer absurt att förbjuda vandrare om dom både är fler och dessutom sliter mer än cyklister?
Har man som agenda att slitaget är ett stort problem vore det väl vandrare man ska förbjuda .
Om du vill nyttja denna sköra skog får du se till att göra det på ett skonsamt sett , genom att rulla fram på breda däck och inte klampa fram med tunga steg.

Tjena!

Det stämmer inte.

jag brukar hellre dra stigen där det inte är blött. breddade lervällingar är tråkigt.

för övrigt är slitage oavsett brukare helt nödvändigt för att hålla stigar öppna. dras de om pga t ex trädfälle försvinner den gamla gärna på en säsong, och högst tre säsonger. sedan är det fullt med trädskott.

igenväxande stigar är ett större problem än slitage sett över landet. vi skall bejaka slitage men det kan bli för mycket av det goda.

Det är ju helt fruktansvärt att någon skriver detta på en officiell websida. Jag VILL inte att det går en massa tanter med hundar på Sörmlandsleden när jag cyklar där, men jag är smart nog att hålla min stora trut stängd och inte häva ut mig något så urbota korkat. Dessutom är det ju uppenbart att det strider mot allemansrätten, och som Kneecap så påpassligt skriver vet de säkerligen om det också.

Angående debatten om slitage på stigar är det nog så att det är av relativt liten betydelse i sammanhanget. I Tyrestas stadgar (?) står det ju att cykling är förbjuden för att det stör andra besökare i parken. Detta är dock något som borde gå att ändra på, särskilt med tanke på hur omåttligt populärt det har blivit med cykling de senaste åren. Skulle tro att det finns en hel del politiker som kan se nyttan med att folket kommer ut och rör på sig, oavsett om det är vandring eller cykling eller andra aktiviteter som står på agendan. I Nacka har det ju uppenbarligen fungerat.

Det är ju helt fruktansvärt att någon skriver detta på en officiell websida. Jag VILL inte att det går en massa tanter med hundar på Sörmlandsleden när jag cyklar där, men jag är smart nog att hålla min stora trut stängd och inte häva ut mig något så urbota korkat. Dessutom är det ju uppenbart att det strider mot allemansrätten, och som Kneecap så påpassligt skriver vet de säkerligen om det också.

Angående debatten om slitage på stigar är det nog så att det är av relativt liten betydelse i sammanhanget. I Tyrestas stadgar (?) står det ju att cykling är förbjuden för att det stör andra besökare i parken. Detta är dock något som borde gå att ändra på, särskilt med tanke på hur omåttligt populärt det har blivit med cykling de senaste åren. Skulle tro att det finns en hel del politiker som kan se nyttan med att folket kommer ut och rör på sig, oavsett om det är vandring eller cykling eller andra aktiviteter som står på agendan. I Nacka har det ju uppenbarligen fungerat.

Nu är det ju önskemål från markägarna som upplåtit en officiell vandringsled på sin mark. De kanske inte hade tänkt sig att det skulle bli MTB- och ridstig när de gick med på det hela.

Är det en väg framsprängd ur gråberget eller fanns där natur och stigar som omfattades av allemansrätten innan markägaren upplät härligheten?

Är det en väg framsprängd ur gråberget eller fanns där natur och stigar som omfattades av allemansrätten innan markägaren upplät härligheten?
Antagligen fanns det små stigstumpar här och var, men knappast en sammanhängande led, kartor, skyltning, vindskydd, dass, papperskorgar, soptunnor och all annan infrastruktur som gör det hela till en led.

Fast det framgår väl ingenstans att det är markägarnas önskan? Det ser ut att vara sörmlandsleden som tycker att cyklister ska hålla sig borta.

Fast det framgår väl ingenstans att det är markägarnas önskan? Det ser ut att vara sörmlandsleden som tycker att cyklister ska hålla sig borta.

Det är nog så det är. Men åas finns det andra och bättre ställen att cykla på. Låt mupparna ha sin förbaskade led i fred?

Som markägare får man nog stå ut med att det vandras och cyklas på ens marker, i enlighet med allemansrätten.
En led med all dess infrastruktur (vindskydd, dass, soptunnor, skyltning och annan ”marknadsföring”, etc) kan ses som en organiserad aktivitet och det är därför det krävs tillstånd, vilka kan förenas med villkor. Det är all denna infrastruktur som riskeras och som föreningen måste avlägsna och återställa om markägarna drar tillbaka sina tillstånd. Därav föreningens vädjan. Men visst, om det är så viktigt att cykla på just exakt dessa stigar att man vill rasera det, så är det ju bara att köra på.

Dom kan ju införa dispens för cyklar med >4.0 tum breda däck att få framföras där. Med andra ord fatbikes.

Lägre marktryck = mindre markslitage. Sunt förnuft.

Det är nog så det är. Men åas finns det andra och bättre ställen att cykla på. Låt mupparna ha sin förbaskade led i fred?
Jag cyklar i princip aldrig på Sörmlandsleden, eller i alla falla bara korta sträckor där det blir en bra anknytning till andra stigar. Men Jag stör mig på att man vill exkludera en grupp människor för att man själv inte tycker att det är så det ska gå till. Ibland utvecklas saker och då är det bäst att hänga med. När de gör den här typen av uttalanden är det ett bra sätt att skapa klyftor och elda på en konflikt mellan olika grupper. Detta finns i så många sammanhang, och i slutändan brukar det vara bakåtsträvarna som får ge med sig. Det kan vara tufft att inse att saker förändras, i slutänden dock oftast till det bättre.

Det står ju tydligt på hemsidan att avtalet för vandringsleden gäller vandring. Om man inte kan respektera det så kanske några markägare river upp avtalet. Och visst enligt allemansrätten har du rätt att cykla där, och som markägare har du rätt att låta stigen växa igen. Vad jag vet behöver du bara söka tillstånd för att anlägga stigar, inte för att låta sly växa vilt på dem. Och väljer markägaren att sätta plant har du ingen rätt att cykla där alls.

30AAF97D-C6E2-40F7-B732-EA280A4B6B8B.jpeg

Jag har så svårt att förstå varför någon annan ska kunna avtala bort den rätten jag har enligt allemansrätten. Och det kan de ju inte..

Som jag skrev ovan, de etappansvariga jag pratat med har inga problem med att man cyklar. Det motståndet sitter någon annanstans.

Jag cyklar i princip aldrig på Sörmlandsleden, eller i alla falla bara korta sträckor där det blir en bra anknytning till andra stigar. Men Jag stör mig på att man vill exkludera en grupp människor för att man själv inte tycker att det är så det ska gå till. Ibland utvecklas saker och då är det bäst att hänga med. När de gör den här typen av uttalanden är det ett bra sätt att skapa klyftor och elda på en konflikt mellan olika grupper. Detta finns i så många sammanhang, och i slutändan brukar det vara bakåtsträvarna som får ge med sig. Det kan vara tufft att inse att saker förändras, i slutänden dock oftast till det bättre.
Håller med, det är riktigt trist. Det dyker upp olika tomtar här och var som påstår att allemansrätten inte gäller längre.
Ett annat bra exempel är på vintern, när fler och fler vill ta betalt när folk åker i skidspår, även om det är långt från bebyggelse och är vinterleder över kalfjället. Eller för den delen MTBslingor långt från samhället.

Kan någon förtydliga vem är det som påstår att allemansrätten inte gäller?

Att säga att man vill att någon inte ska göra något innebär inte att man anser att det är otillåtet att göra detta.

Ett annat bra exempel är på vintern, när fler och fler vill ta betalt när folk åker i skidspår, även om det är långt från bebyggelse och är vinterleder över kalfjället. Eller för den delen MTBslingor långt från samhället.
Du har inte försökt sätta dig in i ”andra sidans” situation? Funderat lite över hur mycket det kostar och hur mycket jobb det är att dra upp och hålla skidspår i bra skick?
Själv förstår jag inte hur folk har mage att gnälla över att behöva betala en liten symbolisk summa för att kunna ägna sig åt det intresse som de gillar så mycket i skidspår av hög kvalitet. Alternativet är ospårad terräng, och då är det nog inte så roligt längre, att pumsa fram i meterdjup snö och där stavarna sjunker ner till knäna...

HeHe, open a can of worms.... Allemansrätten gäller även om man skidar, överallt utanför tomter & stadsbebyggelse osv. Man får röra sig varsomhelst i naturen.

HeHe, open a can of worms.... Allemansrätten gäller även om man skidar, överallt utanför tomter & stadsbebyggelse osv. Man får röra sig varsomhelst i naturen.
Förvaltningsrätten håller inte med dig:

Och inte Högsta förvaltningsdomstolen heller:

Så, sluta sprid dina osanningar här på forumet!

Jo det är ju problemet med "anläggning". Som är odefinierat och oklart. Men uppe på kalfjället eller några km bort i skogen är det ingen anläggning längre, även om dom kört upp spåren, och där är det fritt att åka som man vill. Antar att ditt länkade fall var ett elljusspår el dyl nära samhället eller liknande.

Det är ju uppenbart att allemansrätten behöver förtydligas mer i sådana fall. Tröttnar nu .....

I fallet i Mora ingick såvitt jag förstår Vasaloppsspåret bort till Eldris i avgiftsområdet. Så jag skulle säga att det var mer än några km, en term jag tolkar som 3-4 km.

Jo det är ju problemet med "anläggning". Som är odefinierat och oklart. Men uppe på kalfjället eller några km bort i skogen är det ingen anläggning längre, även om dom kört upp spåren, och där är det fritt att åka som man vill. Antar att ditt länkade fall var ett elljusspår el dyl nära samhället eller liknande.

Det är ju uppenbart att allemansrätten behöver förtydligas mer i sådana fall. Tröttnar nu .....
Nä, varför ska det behövas? Domstolarna har ju sagt vad som gäller, och oftast finns det skyltning i anslutning till spåren om vad som gäller. Passar inte det är det ju bara att trampa upp ditt eget spår, du är inte utestängd fr skogen/fjället.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp