Makten
Aktiv medlem
Coilkonvertering - Vorsprung smashpot etc
"Slörpigheten" är snarare ett försök till beskrivning av känslan än hur det låter. Men det skramlar till lite också från fjädern, vilket förstärker intrycket.@Makten Finally! Gaffel bottnad - check!
Men hur menar du med returen? Om du snabbar upp den såpass att gaffeln har märkbart för snabb retur så blir den slörpig och lånsgsam? Slörpljud brukar väl betyda att HSR stacken öppnar i alla fall. Sakta ner den en bit så den inte är orolig? Shimstacken kan du ju arrangera om också, charger 2 är lätt att jobba med och lätt att lufta.
Möjligen kan du testa att lägga till en tunn preload spacer till fjädern så du får lite mer kraft med ända ut till topout. Jämför jag debonair och debonair C1 så är returen med den senare betydligt snabbare nära ändläget och då skiljer det några kg i kraft längst ut.
Jag har själv inte riktigt fått grepp om hur HSR egentligen funkar för jag tycker att när stacken öppnar så är det både en öppen nålventil och en öppen stack och då borde gaffeln röra sig skitfort eftersom oljan kan ta två vägar istället för bara en. Men det jag snarare känner är att gaffeln liksom saktar ner lite istället. Det är lite som att slörpljudet orsakas av turbulens som i sin tur ökar motståndet. Så ibland får jag för mig att när HSR stacken öppnar så går gaffeln långsammare än när allt går genom nålventilen. Men jag har säkert fel..Dessutom bör väl inte HSR vara aktivt nära ändläget? Om det inte är så att när den väl öppnat förblir den öppen tills rörelsen i avtar/stannar upp.
Jag tror helt enkelt att fjäderns linjäritet gör att returen är för långsam längst ute i slaget om den ska vara lagom på mitten så att säga. Ställer jag returen på snabbaste så blir gaffeln sämre (oroligare) från sag och längre in, alltså i de flesta fall, medan den fortfarande är för långsam längst ut.
HSR borde teoretiskt bara öppna när man är längst in i slaget eftersom returhastigheten bara beror på fjädern, inget annat. HSC däremot beror på hur man cyklar. Sen kan man nog tänka sig att returhastigheten längre in i slaget också påverkar vad som händer längst ut, eftersom det är rätt stor masströghet i systemet. Har man bra sprutt utåt från mitten av slaget så kommer man naturligtvis nå top-out lättare av bara farten.
Därtill adderar Smashpoten helt klart även returdämpning när man är längst in i slaget, vilket kanske inte är så eftersträvansvärt alltid. Prova som sagt att joxa med kolven i oljebadet utan fjäder vid tillfälle.
LSR är antagligen en nålventil och HSR är antagligen en shimstack, så det är LSR som är konstant medan HSR öppnar mer ju högre hastigheten är. Klurigt nog är hastigheten utåt högst strax efter att man "vänt" längst in i slaget, medan HSC påverkar längre ut då hastigheten inåt är som lägst vid bottning. Man kan bli knäpp för mindre än att försöka förstå allt det här. ?