Oerhört tragisk händelse för alla inblandade. Mest tragisk för cyklisten och hans familj, och mina tankar går ut till dem. Men även för de som körde bilen. Det är inte konstigt att de är chockade efter att ha kört på en cyklist.
Jag tycker att denna och andra olyckor ska vara en tankeställare för oss alla. Det är svårt att se cyklister, särskilt i mörker, även om cyklisten har bra belysning och reflexer. Därför ska vi som cyklister tänka på de faktiska riskerna med att ge oss ut på trafikerade vägar och i dåliga siktförhållanden (mörker/skymning, regn, dimma etc.). Och vi som bilister ska tänka på att det viktigaste är inte alltid att komma fram i tid, eller fort. Eller att du får köra så fort du tycker är lämpligt, eller som du tycker att du klarar av. Det viktigaste är att vi inte agerar på ett sätt som kan innebära livslånga skador eller död för andra. Även om sannolikheten för en olycka är låg så är den möjliga konsekvensen allvarlig. Jag håller konsekvent hastighetsbegränsningen på alla vägar, och jag har ALLTID irriterade bilförare bakom mig, och kommer mycket sällan ikapp någon annan bil. Det finns omfattande forskning och statistik som visar att sänkt hastighet räddar liv.