Graveldäck - vilket är er favorit?

Hur kan du fram till denna watt?

Skillnaden är mycket större än vad man skulle förvänta sig i skillnaden i rullmotstånd. Men då är det ändå kring 80% luftmotstånd I den hastigheten, så det skulle vara där största skillnaden sitter.
Samma sträcka, samma kläder, snarlikt väder/vind, effektmätare på båda cyklarna - olika cyklar och däck. Inte superexakt, men ger ändå en fingervisning om att det skiljer en hel del. Jag har tidigare gissat/estimerat att det skiljer runt 2,5km/h mellan cyklarna. Nu fick jag effektsiffror som visade något liknande.

Med aerohjul, smalare och mer lättrullade däck, sänkt styre på gruscykeln, går det att närma sig aeroracerns effektivitet - på asfalt. Men det är ju inte där jag optimerat gruscykeln för.

Samma sträcka, samma kläder, snarlikt väder/vind, effektmätare på båda cyklarna - olika cyklar och däck. Inte superexakt, men ger ändå en fingervisning om att det skiljer en hel del. Jag har tidigare gissat/estimerat att det skiljer runt 2,5km/h mellan cyklarna. Nu fick jag effektsiffror som visade något liknande.

Men är sittpositionen samma på båda cyklar? Gruscyklar brukar har högre stack som ger några procent större frontalyta. Det kan förklara en hel del. Sen ger bredare däck också lite skillnad i luftmotstånd.

Men är sittpositionen samma på båda cyklar? Gruscyklar brukar har högre stack som ger några procent större frontalyta. Det kan förklara en hel del. Sen ger bredare däck också lite skillnad i luftmotstånd.
Jo även sittställningen är mycket viktig, men det är helheten som gör skillnaden. Det blir rätt stor skillnad över tid på de olika cyklarna. Men de snabbaste gruscyklarna med aero sittställning blir skillnaden säkert märkbart mindre. Men de blir troligen inte lika komfortabla i längden.

Senast ändrad:
Jag skulle inte vågat cykla med de däcken, vad gör du om du får en punka som inte tätar 3 mil hemifrån? Ringer en vän eller taxi?
Något åt det hållet, ja. Om jag får punka är det ju bara att ringa bärgningsbil.

Är det inte superilla kan det ju gå att stödpunpa med elpump några gånger längs vägen men kör jag ordentlig punka är jag ju körd.

Tillbaka
Topp