Graveldäck - vilket är er favorit?

Hur kan du fram till denna watt?

Skillnaden är mycket större än vad man skulle förvänta sig i skillnaden i rullmotstånd. Men då är det ändå kring 80% luftmotstånd I den hastigheten, så det skulle vara där största skillnaden sitter.
Samma sträcka, samma kläder, snarlikt väder/vind, effektmätare på båda cyklarna - olika cyklar och däck. Inte superexakt, men ger ändå en fingervisning om att det skiljer en hel del. Jag har tidigare gissat/estimerat att det skiljer runt 2,5km/h mellan cyklarna. Nu fick jag effektsiffror som visade något liknande.

Med aerohjul, smalare och mer lättrullade däck, sänkt styre på gruscykeln, går det att närma sig aeroracerns effektivitet - på asfalt. Men det är ju inte där jag optimerat gruscykeln för.

Samma sträcka, samma kläder, snarlikt väder/vind, effektmätare på båda cyklarna - olika cyklar och däck. Inte superexakt, men ger ändå en fingervisning om att det skiljer en hel del. Jag har tidigare gissat/estimerat att det skiljer runt 2,5km/h mellan cyklarna. Nu fick jag effektsiffror som visade något liknande.

Men är sittpositionen samma på båda cyklar? Gruscyklar brukar har högre stack som ger några procent större frontalyta. Det kan förklara en hel del. Sen ger bredare däck också lite skillnad i luftmotstånd.

Men är sittpositionen samma på båda cyklar? Gruscyklar brukar har högre stack som ger några procent större frontalyta. Det kan förklara en hel del. Sen ger bredare däck också lite skillnad i luftmotstånd.
Jo även sittställningen är mycket viktig, men det är helheten som gör skillnaden. Det blir rätt stor skillnad över tid på de olika cyklarna. Men de snabbaste gruscyklarna med aero sittställning blir skillnaden säkert märkbart mindre. Men de blir troligen inte lika komfortabla i längden.

Senast ändrad:
Jag skulle inte vågat cykla med de däcken, vad gör du om du får en punka som inte tätar 3 mil hemifrån? Ringer en vän eller taxi?
Något åt det hållet, ja. Om jag får punka är det ju bara att ringa bärgningsbil.

Är det inte superilla kan det ju gå att stödpunpa med elpump några gånger längs vägen men kör jag ordentlig punka är jag ju körd.

Nu har jag köpt nya däck, fått hem de, misslyckats med att montera däcken, lämnats in hjulen, kört två turer med däcken, och sen dragit något i vaden troligen 🙃

Efter att ha funderat mycket fram och tillbaka på vilken bredd, märke och typ av mönster jag skulle ha, blev det tillslut:
Pirelli Cintruato Gravel M 45 mm Prowall 120 TPI fram (Mäter 47 mm på mina hjul, monterade med slang).
Pirelli Cinturato Gravel RM 40 mm bak 120 TPI (Mäter 41,5 mm mm på mina hjul, monterade med slang).

Jag funderade på däckbredd länge, och jag är nöjd med mitt beslut. Jag har ändå monterat en del däck nu, som har varit tubeless ready, men dessa gick inte att få på mitt hjul. Visa bilaga 852536

Drog sönder en däckavtagare, och fick beställa en däcktång, men fick fortfarande inte på ena däcket, och det som jag tillslut fick på, poppade inte på plats.

När jag inte fick på däcket, så packade jag ner hjulen i en hjulväska, och drog till min LBS. Lämnar in hjulen och förklarar mitt problem. Han säger "Inga problem, löser detta till imorgon". Får sms dagen efter att däcken är redo att hämtas, och åker dit. När jag går fram till disken säger mekanikern: "Jag har ett råd till dig, punka aldrig dehär däcken".

Han har jobbat i cykelverkstad i snart 10 år sade han, och hade aldrig sett så tajta däck. Han hade fått använda orimligt mycket såpvatten och två personer hade fått hjälpas åt för att få på däcket.

Däcket jag hade fått på, men inte fått att poppa på plats, var han tvungen att trycka i över 7 (!) bar i för att det skulla poppa på plats. Maxtryck för däcken är 3,5 bar.

Visa bilaga 852539

Nu när jag har kört 2 turer med däcken, totalt 10 mil, så är min känsla att jag trivs väldigt bra med däcken. Hade lite för högt tryck i början, och nu känns det mycket bra.
Kör med 1,9 bar i framdäcket, och 2,1 bar i bakdäcket. Jämfört med däcken jag hade innan, känner jag att jag har mer kontroll i kurvorna, men fortfarande bra känsla på finare vägar och asfalt.

Så förutom att däckavtagare har gått åt, det tog lite längre tid än tänkt, så är jag väldigt nöjd med själva däcken.
Pumpa upp däck långt över max är starkt förknippat med hörselskador o kasserade däck.
( om ett däck flyger av fälgen får det oftast brott eller uttänjning av kanttråden( om det är ett vikbart däck med kanttråd i kevlar). Om ett välsmort däck inte vill poppa brukar jag använda ett gammalt mc-knep och dänga kanten som inte vill poppa i golvet. Se till att kassetten är fixerad annars kan den flyga av navet och sprida klaffar o små fjädrar in i cykelrummets mörkaste hörn.

Beställde precis Tufo Gravel Thundero 44. Svarta skulle tydligen vara mikroskopiskt snabbare och lite tåligare än naturfärgade sidor. Hoppas dessa blir rätt med TPU-slang. Om så är fallet har jag vunnit en hel del roterande vikt - ca 280gram totalt.

Återkommer med mina intryck. Lite sent, men har någon annan här erfarenheter av däcket?

PS. Då min cykel är svart ("ready to paint") vore det ju trevligt med lite färg på däcksidorna, men det blev jag blåst på. :-(

https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/tufo-gravel-thundero-44

Visa bilaga 852182
Jag har kört dessa. 44 mm bak och 48 mm fram. Dom rullar br och har lågt Rolling resistans men jag tyckte mina efter ett tag tappade grepp i lite grövre terräng. Det gjorde att jag inte vågade köra lika hårt utför samt att jag tyckte att jag inte fick med mig lika mycket fart. Bytte till Pirelli RM förra veckan och på samma rundor så fick jag rätt många PRs trotts att RM-däcken är mer grovmönstrrade i jämförelse.

Det är inte helt lätt att testa däck. Speciellt graveldäck. Många kollar på rullmotståndet men det testas ju på ett platt underlag. Själva greppet och hur du med bättre grepp får med dig mer fart är svårare så tycker inte man kan kolla rakt av på alla tester. Thundero testar ju tex ”snabbare” än Pirelli RM i labbtester men min erfarenhet var då att det var tvärtom.

Sen är inte Thundero ett dåligt däck. Många kör ju det och det är också prisvärt.

Pumpa upp däck långt över max är starkt förknippat med hörselskador o kasserade däck.
( om ett däck flyger av fälgen får det oftast brott eller uttänjning av kanttråden( om det är ett vikbart däck med kanttråd i kevlar). Om ett välsmort däck inte vill poppa brukar jag använda ett gammalt mc-knep och dänga kanten som inte vill poppa i golvet. Se till att kassetten är fixerad annars kan den flyga av navet och sprida klaffar o små fjädrar in i cykelrummets mörkaste hörn.
Jo tack, har läst misärtråden... För att förtydliga så var det cykelmeken som tryckte i 7 bar, inte jag.

Det är snarare jag som skulle vilja ha en förklaring till hur mjukt gummi skulle kunna rulla bättre än hårt. Har du sett nåt som pekar på det, nånsin?

Jag kan tänka mig att det finns mirakelmaterial där hysteresen är lägre vid lägre hårdhet, men i regel är det precis tvärtom. Alltså att de interna förlusterna ökar ju mjukare gummit är. Jag gissar att AI som så ofta bara hittat på nåt baserat på svammel.
Nu är jag inte helt hundra men tyckte man sa att de nya Silca däcken har lågt rullmotstånd men mjukt och greppigt gummi, eller lurar jag mig själv nu.
Sen är det väl inte ovanligt att man minskar på tjockleken på mönstret för att få bättre styrrespons och rullmotstånd men det är nog en helt annan sak.

Nu är jag inte helt hundra men tyckte man sa att de nya Silca däcken har lågt rullmotstånd men mjukt och greppigt gummi, eller lurar jag mig själv nu.
Sen är det väl inte ovanligt att man minskar på tjockleken på mönstret för att få bättre styrrespons och rullmotstånd men det är nog en helt annan sak.
Det finns säkert såna kombinationer, men jag betvivlar starkt att det finns nån substans i AI-svaret om "extremt mjukt gummi endast optimerat för lägsta möjliga rullmotstånd". Att man kan erhålla ganska lågt rullmotstånd med mjukt gummi gör ju inte att det inte blir bättre med hårt gummi liksom.

Jag kan förstås ha fel, men jag vet också att AI ganska ofta har fel. Förmodligen är det bara en knäpp formulering som utgår från faktumet att gummit påverkar rullmotståndet.

Tillbaka
Topp