Nu har jag köpt nya däck, fått hem de, misslyckats med att montera däcken, lämnats in hjulen, kört två turer med däcken, och sen dragit något i vaden troligen
Efter att ha funderat mycket fram och tillbaka på vilken bredd, märke och typ av mönster jag skulle ha, blev det tillslut:
Pirelli Cintruato Gravel M 45 mm Prowall 120 TPI fram (Mäter 47 mm på mina hjul, monterade med slang).
Pirelli Cinturato Gravel RM 40 mm bak 120 TPI (Mäter 41,5 mm mm på mina hjul, monterade med slang).
Jag funderade på däckbredd länge, och jag är nöjd med mitt beslut. Jag har ändå monterat en del däck nu, som har varit tubeless ready, men dessa gick inte att få på mitt hjul.
Visa bilaga 852536
Drog sönder en däckavtagare, och fick beställa en däcktång, men fick fortfarande inte på ena däcket, och det som jag tillslut fick på, poppade inte på plats.
När jag inte fick på däcket, så packade jag ner hjulen i en hjulväska, och drog till min LBS. Lämnar in hjulen och förklarar mitt problem. Han säger "Inga problem, löser detta till imorgon". Får sms dagen efter att däcken är redo att hämtas, och åker dit. När jag går fram till disken säger mekanikern: "Jag har ett råd till dig, punka aldrig dehär däcken".
Han har jobbat i cykelverkstad i snart 10 år sade han, och hade aldrig sett så tajta däck. Han hade fått använda orimligt mycket såpvatten och två personer hade fått hjälpas åt för att få på däcket.
Däcket jag hade fått på, men inte fått att poppa på plats, var han tvungen att trycka i över 7 (!) bar i för att det skulla poppa på plats. Maxtryck för däcken är 3,5 bar.
Visa bilaga 852539
Nu när jag har kört 2 turer med däcken, totalt 10 mil, så är min känsla att jag trivs väldigt bra med däcken. Hade lite för högt tryck i början, och nu känns det mycket bra.
Kör med 1,9 bar i framdäcket, och 2,1 bar i bakdäcket. Jämfört med däcken jag hade innan, känner jag att jag har mer kontroll i kurvorna, men fortfarande bra känsla på finare vägar och asfalt.
Så förutom att däckavtagare har gått åt, det tog lite längre tid än tänkt, så är jag väldigt nöjd med själva däcken.