Cyklist ihjälkörd utanför Borås

Artikeln i sin helhet.

Bilagor

• C8F292DE-CC37-46CE-A1B9-5B30FECB27F0.jpeg
    C8F292DE-CC37-46CE-A1B9-5B30FECB27F0.jpeg
    431.1 KB · Besök: 1,453
Lustigt att det kan finnas en bil att ta i beslag och "chockade inblandade", men ingen att förhöra.
”Ingen har förhörts som misstänkt” står det väl? Ska man ha nån misstänkt måste man ju först konstatera att ett brott blivit begånget. Att starta en utredning beskrivs ju som rutinåtgärd, även om det i många fall är rena olyckor och aldrig leder till att nån blir misstänkt för brott.

Oerhört tragiskt. Håller mig helst borta från vägar då bilister blir mer och mer aggressiva mot cyklister, kör riktigt nära för att markera sitt missnöje.

Jag var ute och körde bil samma tid i närheten som detta hände. Såg faktiskt brandbilarna på väg till olyckan. Jag kan säga att det var väldigt mörkt ute och dålig sikt. Jag mötte två cyklister med starka lampor och varselkläder ändå var det lite svårt att se innan jag var hyfsat nära.
Vägen där detta hände var gamla r40 där bilarna håller 80-90km/h jag hade aldrig gett mig ut på cykeln där den kvällen.

Jag var ute och körde bil samma tid i närheten som detta hände. Såg faktiskt brandbilarna på väg till olyckan. Jag kan säga att det var väldigt mörkt ute och dålig sikt. Jag mötte två cyklister med starka lampor och varselkläder ändå var det lite svårt att se innan jag var hyfsat nära.
Vägen där detta hände var gamla r40 där bilarna håller 80-90km/h jag hade aldrig gett mig ut på cykeln där den kvällen.
Ja, denna tid är det absolut nödvändigt med bra lampor och reflexer om man nödvändigtvis ska ut på de större vägarna i mörker. Körde fr Hälsingland ner till uppsala igår kväll, i bitvis regn vilket gör asfalten än mörkare. Mitt i ingenstans kom jag ikapp ett svagt bakljus som visade sig vara en äldre herre på cykel utan varselkläder (dock bättre ljus framåt). Som tur var relativt otrafikerat, hade det varit mer trafik (vilket det brukar kunna vara) hade det varit betydligt svårare att se honom.

Låt oss säga att jag körde på en bil som står med motorstopp i vägrenen. Varningstriangel och varningsblinkers på enligt regelverket. Skulle jag då komma undan med att det är en olycka eller skulle jag hållas ansvarig för händelsen?

Om däremot en bilist kör på en cyklist med belysning och reflexer i vägrenen, blir det automatiskt en olycka?

Låt oss säga att jag körde på en bil som står med motorstopp i vägrenen. Varningstriangel och varningsblinkers på enligt regelverket. Skulle jag då komma undan med att det är en olycka eller skulle jag hållas ansvarig för händelsen?

Om däremot en bilist kör på en cyklist med belysning och reflexer i vägrenen, blir det automatiskt en olycka?
Nej, det blir automatiskt en utredning om vårslöshet i trafik!

Jag har kört den vägen många gånger, skulle aldrig i livet cykla den i annat än dagsljus. Knappt då heller.
Så klart tragiskt för alla inblandade.

Ok, vad skulle det mest sannolika utfallet bli om bil kör på bil?
Ingen aning. Men det är en olycka och inget annat. Det hade varit dråp eller mord i så fall och fallet går automatiskt till utredning för vårdslöshet i trafik. Allt annat ät spekulationer.
Dock så är det sjukt tragiskt och sorgligt för alla inblandade, främst cyklisten och dennes familj såklart.

Oerhört tragisk händelse för alla inblandade. Mest tragisk för cyklisten och hans familj, och mina tankar går ut till dem. Men även för de som körde bilen. Det är inte konstigt att de är chockade efter att ha kört på en cyklist.

Jag tycker att denna och andra olyckor ska vara en tankeställare för oss alla. Det är svårt att se cyklister, särskilt i mörker, även om cyklisten har bra belysning och reflexer. Därför ska vi som cyklister tänka på de faktiska riskerna med att ge oss ut på trafikerade vägar och i dåliga siktförhållanden (mörker/skymning, regn, dimma etc.). Och vi som bilister ska tänka på att det viktigaste är inte alltid att komma fram i tid, eller fort. Eller att du får köra så fort du tycker är lämpligt, eller som du tycker att du klarar av. Det viktigaste är att vi inte agerar på ett sätt som kan innebära livslånga skador eller död för andra. Även om sannolikheten för en olycka är låg så är den möjliga konsekvensen allvarlig. Jag håller konsekvent hastighetsbegränsningen på alla vägar, och jag har ALLTID irriterade bilförare bakom mig, och kommer mycket sällan ikapp någon annan bil. Det finns omfattande forskning och statistik som visar att sänkt hastighet räddar liv.

Oerhört tragisk händelse för alla inblandade. Mest tragisk för cyklisten och hans familj, och mina tankar går ut till dem. Men även för de som körde bilen. Det är inte konstigt att de är chockade efter att ha kört på en cyklist.

Jag tycker att denna och andra olyckor ska vara en tankeställare för oss alla. Det är svårt att se cyklister, särskilt i mörker, även om cyklisten har bra belysning och reflexer. Därför ska vi som cyklister tänka på de faktiska riskerna med att ge oss ut på trafikerade vägar och i dåliga siktförhållanden (mörker/skymning, regn, dimma etc.). Och vi som bilister ska tänka på att det viktigaste är inte alltid att komma fram i tid, eller fort. Eller att du får köra så fort du tycker är lämpligt, eller som du tycker att du klarar av. Det viktigaste är att vi inte agerar på ett sätt som kan innebära livslånga skador eller död för andra. Även om sannolikheten för en olycka är låg så är den möjliga konsekvensen allvarlig. Jag håller konsekvent hastighetsbegränsningen på alla vägar, och jag har ALLTID irriterade bilförare bakom mig, och kommer mycket sällan ikapp någon annan bil. Det finns omfattande forskning och statistik som visar att sänkt hastighet räddar liv.

Mycket bra skrivet, känner igen mej i alltihop!

Om fler skulle ha kameror, skulle vi ha mycket större klarhet i vad som är vad. I framtiden tycker jag alla bilar borde vara utrustade med dashcams från fabrik. Cyklar kan också säljas med integrerade kameror och lysen när tekniken blir billigare.

Skulle inte förvåna mig alls att bilisten körde nära med flit, vilket de gör hela tiden.

Om fler skulle ha kameror, skulle vi ha mycket större klarhet i vad som är vad. I framtiden tycker jag alla bilar borde vara utrustade med dashcams från fabrik. Cyklar kan också säljas med integrerade kameror och lysen när tekniken blir billigare.

Skulle inte förvåna mig alls att bilisten körde nära med flit, vilket de gör hela tiden.
Ja, det är märkligt att dashcams inte är standard. Det är väl inte ens tillåtet? :oops:
Oroar man sig för integritetsfrågor är det ju bara att göra det filmade materialet oåtkomligt tills en rättsprocess eller ett försäkringsärende inleds.

Ja, det är märkligt att dashcams inte är standard. Det är väl inte ens tillåtet? :oops:
Oroar man sig för integritetsfrågor är det ju bara att göra det filmade materialet oåtkomligt tills en rättsprocess eller ett försäkringsärende inleds.
Är det verkligen otillåtet att ha en kamera i bilen? Eller menar du att man inte kan göra det till en standard?

Ja exakt, kameran går ju i en loop, så man kan göra så att bara en kort stund innan och efter olyckan sparas. Nya Cycliq fly 6 som jag beställt till cykeln, känner av själv när en olycka sker och som sagt, sparar båda sidor om olyckan.

Är det verkligen otillåtet att ha en kamera i bilen? Eller menar du att man inte kan göra det till en standard?

Ja exakt, kameran går ju i en loop, så man kan göra så att bara en kort stund innan och efter olyckan sparas. Nya Cycliq fly 6 som jag beställt till cykeln, känner av själv när en olycka sker och som sagt, sparar båda sidor om olyckan.
Det är olagligt i dagsläget, räknas som övervakningskamera.

Du får ha kamera både i bil, på cykeln och på dig själv. Som jag förstår det.

Datainspektionen
Lagen omfattar normalt inte heller användning av exempelvis en webbkamera, utrustning för videokonferens, en kamera placerad på vindrutan i en bil eller en kamera fäst på ett cykelstyre förutsatt att användaren är i kamerans eller utrustningens omedelbara närhet och fortlöpande styr över denna, dvs. avgör att den ska användas och vad som ska fotograferas eller filmas. För att det ska vara fråga om kamerabevakning enligt punkten 1 krävs dessutom att utrustningen används på ett sätt som innebär varaktig eller regelbundet upprepad personbevakning.

Det är olagligt i dagsläget, räknas som övervakningskamera.
Nej det är inte olagligt

Det kan vara olagligt att sprida materialet och att filma i skyddsområde men det gäller för vanliga kameror med

Men det är väl klart att sänkt hastighet både ger längre tid att reagera, kortare stoppsträcka och mindre risk för allvarliga skador om olyckan ändå händer.

Tyvärr är folk idioter. Härromdagen bromsade jag för rådjur på vägen, idioten bakom mig höll på att köra in i mig, kastar sig sedan på tutan och kör om och missar precis ett rådjur på varje sida. Den typen av förare är tyvärr inte helt ovanlig
Att köra bil i 80-90 i dimma där man bevisligen inte ser ordentligt borde vara vårdslöshet i trafik.

Kan man inte stanna på den sträcka man kan se så bryter man emot reglerna.

Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse” Trf 3 kap 14 § 1 stycket

Halvt OT i denna tråd, men även "moderna" (vet inte från vilket år) bilar som har baklyset släckt dagtid blir osynliga i dimma. Jag åkte i dimma på motorväg nyligen och stötte på tre nivåer, dimljus på, vanligt ljus och släckt...

Du får ha kamera både i bil, på cykeln och på dig själv. Som jag förstår det.

Jag tolkar det där som att slentrianmässigt låta kameran vara på och filma allt (dvs typiskt hur en s.k. dashcam används) inte är tillåtet, utan användaren måste aktivt styra när den ska filma eller inte.

Halvt OT i denna tråd, men även "moderna" (vet inte från vilket år) bilar som har baklyset släckt dagtid blir osynliga i dimma. Jag åkte i dimma på motorväg nyligen och stötte på tre nivåer, dimljus på, vanligt ljus och släckt...

Det är onekligen ett otyg. Dessutom är det inte helt enkelt att göra rätt, slog på dimbakljuset men kollade ner 5 minuter senare och då hade bilen fått för sig att det var för ljust och slog av bakljus och dimbakljuset.... suck...

Kan man inte stanna på den sträcka man kan se så bryter man emot reglerna.

Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse” Trf 3 kap 14 § 1 stycket
Lex klungcykling...

Det är onekligen ett otyg. Dessutom är det inte helt enkelt att göra rätt, slog på dimbakljuset men kollade ner 5 minuter senare och då hade bilen fått för sig att det var för ljust och slog av bakljus och dimbakljuset.... suck...
Inte säker på vilken bil du har men alla mina har haft möjlighet att koppla över från autoläge. Det brukar stå i manualen att vid vissa ljusförhållanden behöver man göra det.

Inte säker på vilken bil du har men alla mina har haft möjlighet att koppla över från autoläge. Det brukar stå i manualen att vid vissa ljusförhållanden behöver man göra det.

Jo. Det går och kör man släp dagtid måste man göra det eftersom bakljusen på släpet måste lysa även dagtid. Det trista är att man riskerar att glömma ljusen för de blir annars på även när man stänger av bilen.

Det är mycket gnäll på Trafikverket för att de ska sänka hastigheterna på vanliga vägar.
Förmodligen som en konsekvens av att nuvarande begränsningar har dålig efterlevnad.

Tyvärr råder det en konstig kultur bland majoriteten av dom jag känner som kör bil om att hastighetsgränser är där för att brytas, blinkers används inte, mobiltelefon är ok så länge vägen är tom etc.
Trist att det kostar i människoliv men så länge det inte händer dom så ändrar dom förmodligen inte attityd, bötesstraff gör det inte, iaf är det inte min uppfattning.

Polisen har så mycket att göra så det delas inte ut så många böter längs vägarna.
Jag hade gärna sett att det som i andra länder bildats en egen polisiär myndighet med fokus på trafiken. Utbildade poliser som klarar av flygande besiktningar av lastbilar, nykterhets och fartkontroller. Idag finns det för få som dessutom har för mycket att göra.

Tillbaka
Topp