Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.

Förmodligen bästa tråden på Happy.
Trevligt färgval på Scotten också.

Stefan Soffa.jpg

Halli hallå!

När det är mycket på jobbet så tryter det på uppdateringar i den här tråden, och kassa photoshops. Som sagt, massa att göra, men byter man ut saker såsom Ringa släkten, ta en öl, se på sport, så hinner man ändå med lite.

Scotten är typ klar, tänkte fota lite i helgen, den vart riktigt bra, föööööör bra, har fixat massa små saker som jag egentligen tänkt att skita i. Saker som att jag varken fysiskt eller psykiskt längre klarar av färgskillnaden på handtagen gentemot sadeln....
dom.jpg

Sen har jag gett mig på Bike Ahead hjulen.....som ni ser så ser de lite trötta ut...
dom2.jpg

Och de visste jag ju om. Tanken var att snygga till dem då finishen var sisådär. Köpte dem schweinbilligt, visste att de var lagade och så....men det är när jag ser att ration gällande materialen man gjort lagningarna med ligger på ca 50% kolfiber och 50% spackel som jag blir lite orolig.
dom4.jpg

Och på vissa ställen när man slipar bort eller bryter bort spackel så är det bara hål....hmm. Nej, det blir att ta bort alla lagningar och göra om det ordentligt.
dom3.jpg

Därför har jag beställt hem lite mer kolfiber, och därtill "twill" kolfiber så vi kan matcha kolfberfinishen på fälgarna. Nu ska de bli i nyskick!
dom1.jpg

Jag kommer också ta hem mitt ATR bygge från ATR butiken då den ska få ömsa skinn.....Om någon är sugen på att köpa Ram+gaffel och kolfiberhjulen med tillhörande Schwalbe däck så PM:a mig.
dom7.jpg

Så här såg skissen ut på bygget, och nu ska den som sagt få ömsa skinn...Fortfarande en caféracer i tanken...men den här gången ska vi bygga lätt lätt lätt....
dom8.jpg

I helgen kommer en massiv update förhoppningsvis. Och nästa vecka släpper jag en massiv bomb som kommer skaka cykelsverige och ta mitt cykelintresse/cykelbyggande till nästa nivå.

Ha de bra så länge!

Senast ändrad:
Oki, jag lovade en fläskig uppdatering så det ska ni få!

Scottkärran är 99% klar, jag väntar på två 3d printade fästen till lysena, samt att jag ska ta ett par finare foton. Och cykeln är till salu, då jag helt enkelt MÅSTE sälja den, förklaring kommer i veckan som sagt.

Men vi kan väl börja med en liten återblick?
Det var alltså den här hojen jag köpte. En Scott sub nånting från 2017, i superskick, så det högg lite i hjärtat att plocka isär en fullt fungerande cykel i kanonskick bara för att ge utlopp för sin egna perversea böjelse när det gäller cykelmodding.
scotto5.jpg

Men åter igen, en färdig cykel från en cykeltillverkare skall precis som bilden på en Dafgårds frysrätt ses som ett serveringsförslag.

Så här vore drömmen att kunna köpa en cykel, ett "bygg i hop" kit från en cykeltillverkare.
dolmio.jpg

Så samma dag som jag köpt hojen fick den smaka multiverktygen...
scottonew4.jpg

Målbilden var det här...
scotto10.jpg

Starkt inspirerad av läder som slits snyggt.....och lera och smuts...helt enkelt, skapa något som kamoflerar sig med slitage och användande, ju mer sliten den blir, desto mer kamoflerad blir den.
scitt23.jpg

Som sagt, något som slits snyggt, tvärt emot en snygg metallic lack eller polerad alu som måste hållas efter för att se "snygg" ut. Så klart så ska man serva och hålla efter hojen, men tanken med just navväxel och drivrem var att ha en cykel som kräver minimalt med underhåll när det kommer till drivlinan. Komponenterna på cykeln är förhållandevis "basic", bromsarna är t.ex Alivio klass, billigt med reservdelar, samma med resten, inget kolfiber eller high end, enkla funktionella brukskomponenter. Sadeln och övriga Brooks produkter kanske ses som "lyx", men hellre det än en billig skitsadel som slits hål på och blir som en tvättsvamp.
scitto11.jpg

Såå...

*Trumvirvel*

Här är Scottkärran!

Färgen är väldigt svår att återge på bild, så utomhusbilder kommer. Det ser också ut som det är världens avstånd mellan skärm och däck, men ser mycket bättre ut i verkligheten, de är i aluminium så man kan böja till dem lite så de följer formen av däcket lite bättre. Kort sagt, det finns utrymme för fläskiga däck helt enkelt.
scott7.jpg

Temat blev just matt grön och brunt läder, har även använt bitar av läder på vissa infästningar som en liten återkommande detalj, dessutom hatar jag när saker som t.ex skärmar monteras utan spacers eller liknande och man bara hackar sönder lacken under.
schott4.jpg

Har också satt lite självhäftande skumgummi på några ställen för att minska skrammel, just skärmarna "klonkade" mot inre gaffelbenen original, men nu är allt tyst!
schott2.jpg

I och med att cykeln är till salu så låter jag nästa ägare montera diverse tillbehör som främre och bakre pakethållare eller jättelysen. Jag funderare ett tag på att lackera bromshandtag, växelreglage och bromsok i grönt med, men tanken med cykeln är att den verkligen ska rullas och användas, och ska man sedan framöver byta bromsar eller växlar pga slitage så känns det dumt om det blir mismatch med andra lackerade delar Det svarta bryter dessutom av bra. Därför har jag bytt till genomgående svarta skruvar där det är möjligt. Är man nogrann så ser man att de delar jag lackerat är lite mattare än det som är pulverlackerat, men jag mrkte att med en lätt vaxning på de mattare delarna så vart det samma glans på alla delar. Sadelstolpen och skärmarna är t.ex vaxade, medans styre och styrstam inte är vaxade än.
schott3.jpg

Just vevpartiet är jag skitnöjd med, ser "original" ut på något sätt.
schott.jpg

Så, cykeln är klar. Skall ta lite bättre bilder, samt att det ska 3d printas några prylar, behöver lufta bakbromsen med. Sen ska jag ta lite bilder på cykeln så man äntligen får se hur färgen ska se ut, och för att jag vill ha lite fina bilder av mina byggen.

Men över lag är jag skitnöjd, kände ett tag att cykeln skulle se så där "tjackpundig" ut, som om man bara lackerat hela hojen i en källare med en och samma färg. Men nu när den sitter ihop så känns den mycket "exklusivare", som en specialmodell från Scott, eller något samarbete med en lökig designer eller creddigt märke.

Tanken från början var ju som sagt att bara ta isär hojen och lackera delarna utan att byta ut något, det har jag nästan hållt. Den omtalade stystammen känns inte alls lika blaffig irl nu, och känns som det borde passa perfekt med en fet garmin där eller liknande.

De som är intresserad av att köpa den kan pm:a mig, den åker ut på blocket efter nästa helg.

Tack och hej!

Senast ändrad:
FREDAG!!!

Vilken jävla jobbvecka.

SÅ skönt att kunna glida ner i soffan med frugan, slå på tv:n, bara karateslå av korken på Sambocan, slänga i ett sugrör och smutta i sig den som en Edvard Blomsk Bacardi Breezer.

Tid för reflektion.

Mitt jobb som Industridesigner är nog världens bästa jobb. Man får faktiskt skapa saker. Här i veckan så släpptes ett par arbetskängor som jag gjorde under min tid på Husqvarna. Första modellen ut är Functional 24, sedan kommer några andra pjucks efter årsskiftet.
stuffy.jpg

Kul. Här har man fått sätta sig in i något som jag inte gör till vardags, arbetskängor för skogsbruk. Det är det som jag tycker är så jävla kul, jag bor i lägenhet med balkong och sitter mestadels och ugglar framför en dator om dagarna. Här ska jag sätta mig i någons jobb där skogen är ens kontor. Så här har det varit hela min "karriär", göra saker för andra saom jag egentligen inte har någon aning om, men jag måste förstå, ett jävla driv för att förstå produkten och användaren. Man gör världens bästa produkt, sen kommer någon från ekonomi avdelningen och slaktar produkten genom att tvinga en välja billigare lösningar eller helt enkelt ta bort dem helt för "cost reductions". Sen kommer marknadsavdelningen och säljer din produkt med någon influencer som är två steg från att åka dit i någon me too härva. Sen står du där på festen och någon frågar - vad jobbar du med? - Aha designer på det företaget, va fan en sån har jag ju köpt - Men då måste jag fråga...varför satsade du inte på bättre material och...

Och där griper frugan in och tar tag i armen där man håller en sönderslagen ölflaska redo att "klippa tung"

Oki, lite överdrivet kanske, men inte helt från sanningen.

Jag hade två förebilder när jag var yngre och hade bestämt mig för att bli designer. Sixten Sason och Ola Stenegärd. Saab hann jag faktiskt att göra yttepyttelite för i en design pitch innan de gick under några veckor efter. Och Ola Stenegärd är nog ett namn för alla motorcykelnördar här, Sveriges och en av världens bäste motorcykeldesigners, och också tidigare Saab designer. Ola tog in mig som design praktikant för en sisådär 8 år sen på BMW motorcyklars designavdelning. Cirkeln var sluten, jag hade jobbat med mina idoler. Skillnaden var dock att de brann innerligt för produkten de arbetade med, alltså ren och skär kärlek till produkten. Jag gillade både bilar och motorcyklar väldigt mycket, men jag är inte helt förälskad i dem.
stuffy2.jpg

Jag är ju kär i cyklar. Jag älskar verkligen cykeln som produkt, det tror jag alla som läst den här tråden vet. Och jag älskar verkligen mitt jobb som Industridesigner.
stuffy5.jpg

Tänk att kunna få kombinera dessa två kärleksintressen. Tro mig, jag har försökt i snart 10 års tid, och extremt intensivt de senaste två-tre åren då jag "startade" Localbikechop. Mitt mål var att profilera sig mot cykelindustrin och kunna designa cyklar på heltid. Det här är något jag gjort vid sidan om mitt vanliga jobb, bygga en "cykeldesignportfolio", lägga ett par timmar varje kväll och natt efter det dagliga jobbet och familjen. Och på instagram kontot har jag fokuserat på cykelbyggen och visat skisser och lite bilder på sådant jag inte tycker dugit för portfolion. Så det har hela tiden funnits två sidor av Localbikechop, det jag visat på instagram och här på happy och det jag inte visat, som är i portfolion. Det lite mer tramsiga och lättsamma, och det andra, proffessionella och seriösa tänket.
stuffy4.jpg

Som ni vet så är jag ju Cannondale nörd. Och extrem kroppsbyggare. Oki, det ena är kanske mer sant än det andra, men förutom att skulptera min kropp (med hamburgare och Sambuca) så är Cannondale det ultimata för mig när det gäller cyklar och industridesign, varför?, det har jag nog också förklarat i den här tråden 1000 gånger.
stuffy6.jpg

Det är därför jag är så jävla lycklig just nu.

I Januari börjar jag som Industridesigner på Cannondale. Jag får designa cyklar på heltid.

Tänk er byggena som kommer när jag nu kommer ha tillgång till en produktionslina.

Så, det var bomben jag skulle släppa.

Och på måndag ramlar min nya pendlarhoj in. Ja....en Cannondale.
stuffy7.jpg

Nu smuttar jag klart den där Sambocan.

Vilken jäkla grej! GRATTIS!! (efter att ha kollat så att det inte är första april!) Det tråkiga är förstås att vi säkert inte får lika mycket roliga grejer här. Och att du säkert inte kommer vilja bygga cykel åt mig när det är dags om något år :)

Och Ola Stenegärd, visste inte alls att han blivit en sån stjärna. Måste varit på 90-talet jag såg hans byggen i farsans MCM-tidningar, extremt cleana chopperbyggen på Gotland om jag inte minns helt tokigt.

Wow! Vilken grej! Stort grattis!

Hoppas du inte blir för fin för att hänga bland oss amatörer på Happy nu bara. Och fortsätt gärna dela med dig av ditt arbete, det är ok om det bara blir tråkiga C-dale-grejer. Vi kan hålla hemligheter! ;-)

Fan vad kul! Grattis! Nu får du slåss mot bönräknarna och marknadsnissarna i cykelbranschen istället. Välförtjänt!

Hoppas att du behåller lite av lekfullheten nu när du gått och blivit corporate.?

Fan va kul! Dessutom ett märke som brukar ”våga” lite, i alla fall historiskt sett. Vilket borde passa dig som handen i handsken!

Roligt att höra. Måste säga att jag går förbi Carlsönerna, lokala Husqvarnahandlaren och brukar dregla lite över kängorna o tänka att fan de där vill jag ha till vardags :-) platsen i garderoben är tyvärr upptagen med något som lär hålla hela livet.

Coolt! Stort grattis. Ja Cannondale behöver verkligen behöver verkligen se över designen på sitt gravity/utförs segment. Deras DH cykel med två bakdämpare ser fasen inte klok ut. Sen skulle Bryceland behöva något fräsigare att glida runt på ? Hoppas du får jobba med den biten. Är också nyfiken om du ska flytta?

Coolt! Stort grattis. Ja Cannondale behöver verkligen behöver verkligen se över designen på sitt gravity/utförs segment. Deras DH cykel med två bakdämpare ser fasen inte klok ut. Sen skulle Bryceland behöva något fräsigare att glida runt på ? Hoppas du får jobba med den biten. Är också nyfiken om du ska flytta?

haha jag som tycker dh hojen är rätt ball :-)

det har ju cirkulerat bilder på en hoj med högt idler wheel.

Stort grattis! Cannondale är ett av mina absoluta favoritmärken alla kategorier och har en känsla av att det inte kommer blir sämre framöver med dig involverad.

Sen får vi hoppas att den här tråden kommer att kunna leva kvar i en eller annan form, för den har varit otroligt underhållande och rolig att följa!

Oki, håll i er, håär kommer det mest qoutade inlägget någonsin! Tack för alla grattis!

Vilken jäkla grej! GRATTIS!! (efter att ha kollat så att det inte är första april!) Det tråkiga är förstås att vi säkert inte får lika mycket roliga grejer här. Och att du säkert inte kommer vilja bygga cykel åt mig när det är dags om något år :)
Och Ola Stenegärd, visste inte alls att han blivit en sån stjärna. Måste varit på 90-talet jag såg hans byggen i farsans MCM-tidningar, extremt cleana chopperbyggen på Gotland om jag inte minns helt tokigt.

TACK! Haha, klart jag vill, så länge det är en Cannondale logga på;) Då plockar vi en ram från produktionslinan och drizzlar med med allehanda bling bling komponenter=)

Ola är en riktig superstar inom motorcykelvärlden, speciellt i Usa. Han var väldigt länge Design studio chef på BMW motorcyklar, och det är egentligen han som gjort att BMW gått från gubbtouringhojjar till Supersport hojjar och balla hojjar som Nine T. Nu är han Designchef på Indian bikes I usa. Extremt trevlig människa! Och när jag hade praktik i Munchen hos BMW så pendlade han mellan familjen på Gotland och garaget i München. Han bodde i typ ett garage, där han byggde hojjar på kvällar och nätter, och designade BMW motorcyklar på dagarna, dedikerad deluxe.

TACK!

Grattis! Det är välförtjänt!
TACK!

Hurra! Hurra! Hurra!

TACK TACK TACK!=)

Tack!

Wow! Fy fasiken vad kul, stort grattis!

Tack!

Stort grattis! Make Cannondale great again ;-)!

Jag ska göra vad jag kan!=) Men det är klart, det är ju liksom personligt nu!=)

Fan va kul! Lite saga över det hela :)
Bra jobbat!

Tack! Ja det är en saga, inte det viktigaste som hänt i världen, men för mig är det jävligt stort=)

Vad roligt, det känns som att du verkligen jobbat målmedvetet mot det. Lite Erik Nohlin, fast mindre dramatiskt :)

Erik Nohlin är en förebild bara, han är ju en ”superstar” inom cykeldesign helt klart, inspirerande. Sinnessjuk cyklist också

Vilket lyft för Cannondale

Oooh…tack!=)

Roligt att höra. Måste säga att jag går förbi Carlsönerna, lokala Husqvarnahandlaren och brukar dregla lite över kängorna o tänka att fan de där vill jag ha till vardags :-) platsen i garderoben är tyvärr upptagen med något som lär hålla hela livet.

Vad kul att höra! Och grattis till ett bra köp av kängor…även om det inte är Husqvarna…..MEN, bra att köpa hållbart=)

Grymt! Å ett jättegrattis!
/T

TACK!

Tjena!

Wohoo! Kan ju inte bli mer än fantastisky!
Kan vi få en modern SuperV nu?

Hade varit intressant att göra en Super V med modern geometri……;)

Stort grattis! Cannondale är ett av mina absoluta favoritmärken alla kategorier och har en känsla av att det inte kommer blir sämre framöver med dig involverad.

Sen får vi hoppas att den här tråden kommer att kunna leva kvar i en eller annan form, för den har varit otroligt underhållande och rolig att följa!

Wow! Vilken grej! Stort grattis!
Hoppas du inte blir för fin för att hänga bland oss amatörer på Happy nu bara. Och fortsätt gärna dela med dig av ditt arbete, det är ok om det bara blir tråkiga C-dale-grejer. Vi kan hålla hemligheter! ;-)

Fan vad kul! Grattis! Nu får du slåss mot bönräknarna och marknadsnissarna i cykelbranschen istället. Välförtjänt!
Hoppas att du behåller lite av lekfullheten nu när du gått och blivit corporate.

Fan va kul! Dessutom ett märke som brukar ”våga” lite, i alla fall historiskt sett. Vilket borde passa dig som handen i handsken!

Coolt! Stort grattis. Ja Cannondale behöver verkligen behöver verkligen se över designen på sitt gravity/utförs segment. Deras DH cykel med två bakdämpare ser fasen inte klok ut. Sen skulle Bryceland behöva något fräsigare att glida runt på Hoppas du får jobba med den biten. Är också nyfiken om du ska flytta?

Grattis, grymt! Innebär det flytt till USA?

Grattis! Hur coolt som helst ju!
Hoppas du lobbar för lite mer normala standarder så andra än de inbitna nördarna också börjar hoja Cannondale ?

Jag klumpar ihop era frågor och försöker svara så bra jag kan.

Kommer inte flytta nu, Corona tider ni vet. Cannondale har flera olika designstudios i världen med olika inriktningar på produkter och varumärken (Cannondale är ju också GT, Mongoose, Charge, Schwinn, Guru och Fabric bl.a).

Kan inte säga så mycket om Cannondales strategi. Får se framöver om man kanske kan göra något reportage om Cannondale, tills dess är det munkavle på=)

Jag får vara så här kryptisk tills jag får veta vad jag får säga.

Men jag lovar att den här tråden inte kommer bli tråkigare framöver, allt som jag får visa tänker jag visa. Det är ju här jag kan tramsa runt lite så den ”ventilen” måste finnas kvar. Kommer inte hypa Cannondale och inte heller klanka ner på andra märken framöver, det kommer kännas oproffsigt., tråden ska inte heller bli en reklamkanal för produkter.

Ni får följa mitt cykelnörderi helt enkelt!

Och glöm inte, det är två månader kvar tills jag börjar, så jag hinner tramsa med andra grejer tills dess=)

Åter igen, Stort tack för all grattis. Jag skrev inte det här inlägget för att insupa glans och beröm, är bara så glad att äntligen kunna få tjäna lite på att va cykelnörda.=) Så många dåliga cykelaffärer jag gjort som jag äntlingen kan casha in på...=)

Grattis, försök få en modell inriktad på skandinavisk natur. Vad det innebär vet jag inte, men happykollektivet kanske kan komma fram till något?

Tycker du skall bygga en happybike :)
Användarna får rösta fram komponenter, ram, form osv :D
Fast då kanske din provanställning upphör :)

Tycker du skall bygga en happybike :)
Användarna får rösta fram komponenter, ram, form osv :D
Fast då kanske din provanställning upphör :)
Som den där underbart hemska offroad-bilen som var med på Top Gear för typ 10 år sedan? Designad av en enkät till allmänheten typ, och sedan räddad så gott det går av någon som borde vetat vad de gjorde. I’m in.

Grattis, så spännande! Jag som aldrig har haft så bra koll på Cannondale kanske kan få lite mer av den varan nu.

Grattis! Hur coolt som helst ju!
Hoppas du lobbar för lite mer normala standarder så andra än de inbitna nördarna också börjar hoja Cannondale ?

som typ vevlagret då? Och att bakhjulet är förskjutet 3 mm (och i nödfall går säkert ett vanligt in med, navet isig är ju helt vanligt boost). Det är ju det som är kvar, som är special. Lefty ja, men den måste man ju inte och idag faktiskt på rätt få modeller. Men absolut, vevlagret, hade varit trevligt. Även om de har motivering till det.

Den där sne-dishningen (”AI”) av bakhjulet är en av anledningarna till att jag _aldrig_ skulle ha en Cannondale på shortlistan över ny cykel. Övertyga dem om att standarder är bra att följa, AlfaAlfa!

Jag drömde under gubbvilen här. Jag tror att första projektet blir en magnetförstärkt fabric med smutskork.

Jag är sugen på att bygga barncykel av en Prophet i minsta storlek, kanske lite kortare slag bak för att slacka vinkeln lite. Dessutom har den 1.5" headtube så modern gaffel går att använda, eller ett angleset. Kanske kan vara ett roligt projekt :)

som typ vevlagret då? Och att bakhjulet är förskjutet 3 mm (och i nödfall går säkert ett vanligt in med, navet isig är ju helt vanligt boost). Det är ju det som är kvar, som är special. Lefty ja, men den måste man ju inte och idag faktiskt på rätt få modeller. Men absolut, vevlagret, hade varit trevligt. Även om de har motivering till det.

Den där sne-dishningen (”AI”) av bakhjulet är en av anledningarna till att jag _aldrig_ skulle ha en Cannondale på shortlistan över ny cykel. Övertyga dem om att standarder är bra att följa, AlfaAlfa!

Den där dishningen tar ju 5 min att lösa med en ekernyckel, jag gör det åt dig Thomas!=)

Standarder är bra, så länge de är få, och inte hindrar utvecklingen av bättre lösningar.

Men jag tror det är omöjligt att få in standarder som alla ska använda sig av inom cykelindustrin. Tänk om Shimano, Campagnolo och Sram skakade hand på att alla deras grejer skulle vara 100% kompatibla med varann.

Eller att de skulle ha endast EN växelgrupp var som kostade exakt lika mycket och fungerade exakt likadant. Och att alla hade råd med det.

Tänk vad trist det vore om alla cyklar var exakt likadana, alla skulle cykla runt på exakt samma hoj, satan va trist, vilket dåligt ”business case”, och satan så tråkiga trådarna vore på Happyride.

• Hej, jag ska köpa cykel, vilken?
  • Den här, den enda.
Tråd slut.

Bygg en Spur med 130 bak och 140 fram. Och sänk priset 10k. Alla kommer köpa.

Jag tror Transition blir väldigt sur på mig då om jag bara kopierar deras hoj rakt av när de antagligen tryckt in en massa pengar i utveckling.
Men det är ju ett väldigt populärt koncept inom cykelindustrin, kopiera, slipp utvecklingskostnader, sälj billigare=)

Bättre att göra något bättre i stället=)

Jag tror man inte ska fråga en inbiten cannondaleentusiast om vad som ska bytas för att den stora massan ska börja med Cannondale ?.
Bakhjulet är ju 3mm off, gaffeln är speciell (och krånglig). Vevlagret visste jag inte... Eller menar du att det är sjukt dåliga toleranser? Kan ju även vara målningen "ps30" när det är bb30 som syftas på?:D

*Spänner fast mig*
Fel tråd för detta trams.

Tillbaka
Topp