Reflexspray på kläder/hjälm?

Akoa

Aktiv medlem
Är det någon som testat reflexspray på era kläder eller hjälm? Ser ju schysst ut på youtube men funderar på hur länge det sitter? Om det skulle hålla ett år/säsong så är det ju perfekt men håller det en vecka så är det ju inte värt...

Testade förra året på jacka och byxor. Bra i teorin. Tyvärr gick all sprayfärg bort i första tvätten...dessutom innehåller sprayen miljöfarliga ämnen.

flowrider skrev:
-------------------------------------------------------
> Testade förra året på jacka och byxor. Bra i
> teorin. Tyvärr gick all sprayfärg bort i första
> tvätten...dessutom innehåller sprayen
> miljöfarliga ämnen.

Usch. Innehåller alla miljöfarliga ämnen? Jag tvättar inte min jacka/byxor mer än max en gång/säsong ändå :D

Det har visat sig att reflexspray inte syns nå vidare på längre håll, om jag fattat rätt, om man jämför med riktiga reflexer/reflextape.

Frid!

Senast ändrad:
kaffepelle skrev:
> en bra E-märkt klisterreflex kan hålla i åtta
> år, reflexsprayen avsevärt kortare tid, valet
> än ganska enkelt :)

Nja. Problemet är ju att jag har en vanlig hjälm med massa hål. Svårt att tejpa snyggt på den. Dessutom fäster den inte så bra på kläder. Men om reflexsprayen inte är bra så är det ju ingen idé.

Även om det finns riktigt bra reflexfärg så kommer den knappast att sitta bra på kläder. Så just det får du nog släppa till förmån för någon annan lösning. Gör cykeln till en julgran istället :-)

Till exempel så här.

Bilagor

• WP_20151109_17_12_33_Pro.jpg
    WP_20151109_17_12_33_Pro.jpg
    36.1 KB · Besök: 246
Miracle skrev:
> Jo, det funkar fint!
>
> Frid!

Så ser min cykel redan ut. Men bilisterna är blinda ändå. Kanske inte hjälper med mer...

Nej, har inte testat. Satsar på riktiga reflexer istället.

...och räkna inte med att synas för det. En del reflexer är riktigt dåliga.

Akoa skrev:
> Miracle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jo, det funkar fint!
> >
> > Frid!
>
>
> Så ser min cykel redan ut. Men bilisterna är
> blinda ändå. Kanske inte hjälper med mer...

Det enda du kan göra är att göra det lätt för den som tittar att se dig. Den som inte tittar efter dig kommer aldrig att se dig oavsett.

Uppdatering söks.. har det hänt ngt på den här fronten sedan 2015? Är dagens spray bättre? bör jag satsa på reflexdekaler till sambons cykel? Ska jag spraya min jacka så att jag ser ut att komma direkt från Tron? Ska jag wrappa mig själv i reflex tejp?

Uppdatering söks.. har det hänt ngt på den här fronten sedan 2015? Är dagens spray bättre? bör jag satsa på reflexdekaler till sambons cykel? Ska jag spraya min jacka så att jag ser ut att komma direkt från Tron? Ska jag wrappa mig själv i reflex tejp?

Dekaler är bättre (fasta hårda reflexer är oftast ännu bättre), reflexväst är enklare, bättre och pålitligare - kontrastfärgerna gör att de fungerar bra även i gryning/skymmning. Tråkigt svar, men enligt mig är reflexsprayen inget vidare bra. Bättre än inget dock.

Kan någon tipsa om reflexdekaler / ark som man kan skära till, gärna som ser rätt stealthiga ut men reflekterar när en ljuskälla lyser på?

Jag har köpt barnvagnsreflexer från 3M.
De är ganska små men funkar bra på min Lvg. Dessutom syns de inte i dagsljus så de sitter på året om.

Kan någon tipsa om reflexdekaler / ark som man kan skära till, gärna som ser rätt stealthiga ut men reflekterar när en ljuskälla lyser på?

Jag har tidigare köpt Respro svart reflex i A4 ark från Wiggle, reflekterar i vitt som vanlig reflex. Leta runt efter den.

Jag köpte en rulle röd och en rulle vit tejp för ett par år sen. Drar dit lite nya bitar på cykel varje höst. Fortfarande ett gäng säsongen kvar.

Själv är jag dock en ninja mer eller mindre, när jag klivit av alltså.

Tillbaka
Topp