Hambini tråden

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hambini tråden
Ja, jag litar på hans expertis, eftersom han är kvalificerad att uttala sig om det han själv hittat och uppmätt. Det är ingen magisk lösning, det finns andra lösningar, som andra påpekat. Men han kan bevisa felen han hittar i ramarna. Om han skulle påstå att vevhuset är dåligt utan nåt bevis, ja då skulle jag helt klart tro att han gör det bara för att sälja sina vevhylsor för att fixa ett problem som inte existerar.

Om du vill starta en yt kanal och skrika könsord, utan nån utbildning eller erfarenhet för att backa upp det du säger. Ja, då hade nog motivationen varit klar.

du menar att han inte vill sälja hylsorna till folk som inte har problemen? De som har de där 90-95% av ramarna (bara som exempel) som kommer ut ok ur formarna.

nu har han säkert sin utbildning och erfarenhet. Men i realitet är det ju bara något han själv säger. Han har säkert gjort det. Men det är ju bara ord och att slå sig på bröstet för att säga att han är bättre än alla andra. Han har alltid rätt, alla andra har fel

så bara för att man kan påvisa fel på vissa ramar och antyda att det är så på alla ramar från det märket, så kan man sälja något som ”löser det” , utan att det ligger i ens egenintresse att folk ska tro att alla ramar har det felet.

jag kan erkänna att hans lösning eller likande ibland är bästa lösningen. MEN att svälja allt han säger med hull och hår, det är naivt. Säger han att du blir 20 km/h snabbare med hans lager och snackar bort dig och visar en graf, då skulle du alltså köpa det och säga att han och bara han, har rätt?

han har ju ett egenintresse i att du ska sitta där hemma o plötsligt känna ett fel du aldrig känt på 20 år av cykling och gå in på hans sida och knappa hem ett svindyrt lager som möjligen i ditt fall inte ger något alls. Men visst, har man problemet och verkligen känt av det innan man svalt allt han sagt, absolut.
Annars blir det mer ett ”villbehöver” behov :-)

Senast ändrad:
Hambini tråden
Och nej. Jag försvarar inte open. Men som vanligt i fallet med hambini verkar det finnas två sidorna myntet. OM man behagar att söka och läsa annat än vad han vill att du ska höra.
Menar bara att man kanske bör hålla lite avstånd, tänka lite själv och inte svälja allt rakt av.

för mig är att vara oberoende när man kritiserar, att man kritiserar utan att man har något egenintresse i det. Kolla gplama eller dcrainmaker tex. Där gplama tex kritiserar och visar felaktigheter i mätningen på shimanos Wattvevar, han säljer inte en konkurrerande produkt => har inget egenintresse i att folk slutar köpa shimanos och köper hans grejer. Hade hambini inte sålt vevlagrena så hade han varit oberoende. Man kan fortfarande lyssna på vad han säger. Men oberoende och utan egenintresse, absolut inte.

Senast ändrad:
Hambini tråden
Tycker Hambini tar upp viktiga problem inom cykelindustrin.
Det är ett fulspel att tillverka ramar mot en annan tillverkares t ex. BB standard men att inte respektera toleranserna specificerade av BB tillverkaren. Det förtjänar absolut ett par könsord, det säkerställde tillverkaren av ramen när de bestämde sig för att de ville använda standardkomponenter i sin ram istället för att utveckla egna men inte investera i tillverkningsmetoder som möjliggör användning av standardkomponenter.
Istället tar man betalt för en premium produkt och skickar problemet till kunderna.

Det beteendet är tyvärr vanligt i konsument produkter, företag tjänar stora pengar på att bryta mot standarder med förkortad livslängd eller ökade driftskostnader som resultat, att Hambini tar upp detta och rör om i grytan är jättebra för oss konsumenter.

Hambini kanske inte själv är någon stjärn designer/konstruktör men han är uppenbarligen minst normalkompetent vilket är tillräckligt för att kunna mäta och jämföra sina fynd mot en tillverkares specifikationer.

Att han är dyslektiker och kanske lider av någon ytterligare diagnos som en mild släng av tvångssyndrom kan ju orsaka att han upplevs som inte den bästa möjliga föreläsaren.

Men jag lyssnar hellre på någon som kritiserar systemet än läser ett sponsrat inslag om hur förträffligt allt är.

Hambini tråden
Lite som om jag skulle starta en yt kanal, ta hans lager, skrika några könsord över honom och såga hans vevlager genom att visa något test och sen i nästa sekund sälja en annan lösning, du menar att det inte skulle finnas något egenintresse för mig då i att du kastar hans lager och köper mitt?
Vad kostar DIN lösning?! Den verkar ju mycket bättre!

Hambini tråden
du menar att han inte vill sälja hylsorna till folk som inte har problemen? De som har de där 90-95% av ramarna (bara som exempel) som kommer ut ok ur formarna.

nu har han säkert sin utbildning och erfarenhet. Men i realitet är det ju bara något han själv säger. Han har säkert gjort det. Men det är ju bara ord och att slå sig på bröstet för att säga att han är bättre än alla andra. Han har alltid rätt, alla andra har fel

så bara för att man kan påvisa fel på vissa ramar och antyda att det är så på alla ramar från det märket, så kan man sälja något som ”löser det” , utan att det ligger i ens egenintresse att folk ska tro att alla ramar har det felet.

jag kan erkänna att hans lösning eller likande ibland är bästa lösningen. MEN att svälja allt han säger med hull och hår, det är naivt. Säger han att du blir 20 km/h snabbare med hans lager och snackar bort dig och visar en graf, då skulle du alltså köpa det och säga att han och bara han, har rätt?

han har ju ett egenintresse i att du ska sitta där hemma o plötsligt känna ett fel du aldrig känt på 20 år av cykling och gå in på hans sida och knappa hem ett svindyrt lager som möjligen i ditt fall inte ger något alls. Men visst, har man problemet och verkligen känt av det innan man svalt allt han sagt, absolut.
Annars blir det mer ett ”villbehöver” behov :-)
Jo, jag tror såklart att han vill sälja så många av sina bb som möjligt. Men det behöver inte vara p.g.a. att en ram är dålig utan bara som en uppgradering. På samma sätt som man t.e.x. köper Ceramicspeed. Jag har aldrig fått uppfattningen om att han menar att varenda ram av det slaget är dålig, varken har jag hört honom säga det rakt av. Jag har svårt att tänka mig att någon med ens en gnutta vett i skallen kommer tro på att alla eller de flesta ramar är dåliga.

Så du menar att det är möjligt att han ljuger om sin bakgrund? Tror du inte att nån av alla personer i cykelvärlden redan hade kommit ut med det om han hade ljugit om vad han jobbat med? Så svårt är det inte att ta reda på. Du kanske inte ens ifrågasatte hans bakgrund där, jag kan ha fattat fel.

Jag säger inte att han har rätt i allt han säger. Nu diskuterar vi ramar, och han har haft åsikter om mycket mer än det.

Det fetmarkerade. Är det inte så det är också? Alltså folk som har haft problem med sina bb som skickar in sina cyklar till honom?

Hambini tråden
Skulle det funka att bara hänga av kedjan på Quarqen och snurra veven med ett finger eller finns det inbyggt i mjukvaran att inte visa små värden?
Får nog testa....
Prova gärna
Men vad du kommer att mäta, åtminstone om din cykel har ett bra vevlager, är det obelastade lagrets motstånd
Dvs tätningarnas motstånd + fettets + lagerkulornas osv

Hambini tråden
Ett par ord innan jag avslutar mitt engagemang i denna tråd.
1. Toleranser versus verkligheten. Jag som jobbat som konstruktör kan enkelt få fram en optimal lösning på datorn och passera alla simuleringar med flying colors. Det svåra är att få det att följa några grundläggande regler som exempelvis jämn toleransnivå med givna förutsättningar och till en rimlig kostnad. Där sållas agnarna från vetet direkt.
2. Får man en produkt som passerat punkten ovan, så skall den också klara av verkliga förhållanden dvs folk med varierande grad av kompetens skall kunna montera och förstå vad man gör.

Summera punkt 1 och 2 så får du en produkt med ett rykte den förtjänar.
Jag har tillverkat egna produkter, några mycket specifika med smal kundgrupp och har varit med om många saker som till exempel folk som kan tänka och de andra, de som testar gränserna och kommer med egna bedömningar.
Det jag tagit med mig från denna fas är att det är ingen dans på rosor att tillverka ramar såsom OPEN och andra väldigt fina grejer, man får ha förståelse och överseende till en gräns.

Jag har jobbat inom finmekanisk produktion, min arbetsplats är klimatkontrollerad och håller en jämn temperatur dygnet runt, alla dagar i veckan. Ändå sker det ofta att toleranserna är off, felsökning och service av maskiner är vardag. Som tur var råmaterialet billigt och maskintiden kunde man komma ikapp genom skiftarbete med lite stillestånd som marginaler. Fundera hur man kommer ikapp en hel batch kasserade kolfiberkompositramar? Inte det enklaste att göra.

Jag vet med mig sen 90 talet är att folk kommer och går, en del är riktiga dagssländor, en del finns kvar. Riktiga original som skapar produkter man vill köpa. Jag har en svag punkt gällande Tom Ritchey och hans ramar, det är något jag drömt om länge.
Hightech? nej, lätt? nej, ikonisk ja. GT är också ikonisk speciellt de tidiga modellerna och Zaskar arvet.

Jag kör på BMC och Pole samt GT. Jag trivs med det trots dom alla har sina nackdelar och fördelar. Två har fixade vevhus för PF lager, trots det tycker jag den iden är OK, Polen har gängad BB, en bra ide men lite begränsat urval.

Det blev lite långt men det är mina tankar.

Hambini tråden
Ett par ord innan jag avslutar mitt engagemang i denna tråd.
1. Toleranser versus verkligheten. Jag som jobbat som konstruktör kan enkelt få fram en optimal lösning på datorn och passera alla simuleringar med flying colors. Det svåra är att få det att följa några grundläggande regler som exempelvis jämn toleransnivå med givna förutsättningar och till en rimlig kostnad. Där sållas agnarna från vetet direkt.
2. Får man en produkt som passerat punkten ovan, så skall den också klara av verkliga förhållanden dvs folk med varierande grad av kompetens skall kunna montera och förstå vad man gör.

Summera punkt 1 och 2 så får du en produkt med ett rykte den förtjänar.
Jag har tillverkat egna produkter, några mycket specifika med smal kundgrupp och har varit med om många saker som till exempel folk som kan tänka och de andra, de som testar gränserna och kommer med egna bedömningar.
Det jag tagit med mig från denna fas är att det är ingen dans på rosor att tillverka ramar såsom OPEN och andra väldigt fina grejer, man får ha förståelse och överseende till en gräns.

Jag har jobbat inom finmekanisk produktion, min arbetsplats är klimatkontrollerad och håller en jämn temperatur dygnet runt, alla dagar i veckan. Ändå sker det ofta att toleranserna är off, felsökning och service av maskiner är vardag. Som tur var råmaterialet billigt och maskintiden kunde man komma ikapp genom skiftarbete med lite stillestånd som marginaler. Fundera hur man kommer ikapp en hel batch kasserade kolfiberkompositramar? Inte det enklaste att göra.

Jag vet med mig sen 90 talet är att folk kommer och går, en del är riktiga dagssländor, en del finns kvar. Riktiga original som skapar produkter man vill köpa. Jag har en svag punkt gällande Tom Ritchey och hans ramar, det är något jag drömt om länge.
Hightech? nej, lätt? nej, ikonisk ja. GT är också ikonisk speciellt de tidiga modellerna och Zaskar arvet.

Jag kör på BMC och Pole samt GT. Jag trivs med det trots dom alla har sina nackdelar och fördelar. Två har fixade vevhus för PF lager, trots det tycker jag den iden är OK, Polen har gängad BB, en bra ide men lite begränsat urval.

Det blev lite långt men det är mina tankar.
Jag förstår att det inte är lätt att möta toleranserna även under de bästa förhållandena. Med det sagt, tror du inte att kvalitén kunde ha varit bättre om Open hade fortsatt tillverkningen i Tyskland än att flytta den till Kina där han kan få ramarna tillverkade till ett lägre pris?

Hambini tråden
Jag förstår hur Hambini tänker.
Vi måste samtidigt ha ett par tre saker i åtanke:
1. Mätpuckarna Hambini använder, de håller en snäv tolerans vid en given temperatur. Aluminium expanderar och krymper mycket beroende på temperatur.

Jo, det stämmer ju. Ovanstående kommentar gjorde mig lite nyfiken på hur stor inverkan temperaturen faktiskt skulle ha på ett par mätpuckar, så jag gjorde en enklare uträkning. Informationen hittade jag här:
Expansionskoefficienten för aluminium är ca: 23 mikrometer/meter & grad Celcius. Om vi antar att temperaturökningen/minskningen var 10 grader (sannolikt en överdrift) så skulle hans puck på 46 mm ändrat sin diameter med ca 10 mikrometer, eller en hundradels millimeter. Mao skulle en puck med diameter 46,05 mm kunnat vara mellan 46,04 mm och 46,06 mm. Jag vill påstå att det inte är tillräckligt för att göra hans mätningar ogiltiga.

Vill lägga en reservation här för att jag kan ha räknat fel. Det var länge sen jag höll på med sånt här på KTH. :)

Hambini tråden
Jo, det stämmer ju. Ovanstående kommentar gjorde mig lite nyfiken på hur stor inverkan temperaturen faktiskt skulle ha på ett par mätpuckar, så jag gjorde en enklare uträkning. Informationen hittade jag här:
Expansionskoefficienten för aluminium är ca: 23 mikrometer/meter & grad Celcius. Om vi antar att temperaturökningen/minskningen var 10 grader (sannolikt en överdrift) så skulle hans puck på 46 mm ändrat sin diameter med ca 10 mikrometer, eller en hundradels millimeter. Mao skulle en puck med diameter 46,05 mm kunnat vara mellan 46,04 mm och 46,06 mm. Jag vill påstå att det inte är tillräckligt för att göra hans mätningar ogiltiga.

Vill lägga en reservation här för att jag kan ha räknat fel. Det var länge sen jag höll på med sånt här på KTH. :)
Poäng där.
Men hade Hambini ett visst mått av seriositet så skulle han valt stål, av två skäl.
1. Aluminium expanderar dubbelt så mkt som järn om man följer det länkade diagrammet. Utrymmet är ett förråd?, temperaturkontrollerad? Nja.
2. Aluminium är betydligt mjukare än stål som mätdorn, där har aluminium begränsad livslängd. Säkerligen är stål billigare också, tål denna omilda hantering bättre.

Hans mätningar ter sig oseriösa pga hanteringen och materialvalet. Påstår sig vara flygingenjör. Varför har man inte då erfarenheten av att använda mätdon av korrekt typ och vid egentillverkning,använda stål?

Jag har sagt att jag lovat avsluta mitt engagemang här men bra input som sagt!

Hambini tråden
Poäng där.
Men hade Hambini ett visst mått av seriositet så skulle han valt stål, av två skäl.
1. Aluminium expanderar dubbelt så mkt som järn om man följer det länkade diagrammet. Utrymmet är ett förråd?, temperaturkontrollerad? Nja.
2. Aluminium är betydligt mjukare än stål som mätdorn, där har aluminium begränsad livslängd. Säkerligen är stål billigare också, tål denna omilda hantering bättre.

Hans mätningar ter sig oseriösa pga hanteringen och materialvalet. Påstår sig vara flygingenjör. Varför har man inte då erfarenheten av att använda mätdon av korrekt typ och vid egentillverkning,använda stål?

Om det är så lätt att se hur han mäter på fel sätt och med fel utrustning, varför nämner aldrig Vroomen det? Det vore ganska lätt för Vroomen att publikt säga vad som är fel med Hambinis mätningar. Så nu kommer Open förlora massa kunder p.g.a. en fake ingenjör.

Jag säger det igen. Hambini är känd inom cykelvärlden och levererar bb till profsstall. Han har blivit intervjuad av cykelrelaterade sidor och även varit på GCNs show för att prata om lager. Jävligt listigt av honom att göra allt det här utan att nån fattat att han ljuger om sin bakgrund.

Hambini tråden
Om det är så lätt att se hur han mäter på fel sätt och med fel utrustning, varför nämner aldrig Vroomen det? Det vore ganska lätt för Vroomen att publikt säga vad som är fel med Hambinis mätningar. Så nu kommer Open förlora massa kunder p.g.a. en fake ingenjör.

Jag säger det igen. Hambini är känd inom cykelvärlden och levererar bb till profsstall. Han har blivit intervjuad av cykelrelaterade sidor och även varit på GCNs show för att prata om lager. Jävligt listigt av honom att göra allt det här utan att nån fattat att han ljuger om sin bakgrund.
Denna ton är svår att missförstå, jag gör ett försök.
Vroomen förstår att inte prata om detaljer och min erfarenhet av kontakter inom cykel och bilindustrin är att man får kritik oavsett hur välgjord en film är. Det bästa är att inte göra filmer alls.

Med detta sagt så får man förstå sitt eget bidrag till varför cykelindustrin är utåt sett en mycket sluten värld men öppen och välkomnande när man kan uppföra sig i möblerade rum.

Hambini tråden

Open kommer inte förlora några kunder alls på detta.
De som köper dessa ganska dyra ramar skiter fullständigt i en galen YouTuber, de köpen en open för dess faktiska egenskaper.

De som bryr sig å andra sidan skulle ändå aldrig slanta pengarna som krävs. ?‍♂️

• Gilla
Reactions: NLC
Hambini tråden
Denna ton är svår att missförstå, jag gör ett försök.
Vroomen förstår att inte prata om detaljer och min erfarenhet av kontakter inom cykel och bilindustrin är att man får kritik oavsett hur välgjord en film är. Det bästa är att inte göra filmer alls.

Med detta sagt så får man förstå sitt eget bidrag till varför cykelindustrin är utåt sett en mycket sluten värld men öppen och välkomnande när man kan uppföra sig i möblerade rum.
Han skrev ju till Hambini eller hur? Han påstod att ramen var som den ska vara utan att mäta själv. Han nämnde aldrig nåt om att Hambini hade mätt med fel instrument. Det är att faktum att Open kommer förlora kunder p.g.a. Hambini. Det har jag själv läst om på olika forum. Ligger det inte i Vroomens intresse att antingen stämma eller förklara till allmänheten varför Hambini har fel?

Den enda anledningen jag kan se till varför han inte vågar stämma, är för att han vet att Hambini kan bevisa att han har rätt.

Hambini tråden
Poäng där.

FeNi36 är annars bra. Det brukar man använda i precitionskavitetsfilter för att få dem okänsliga för temperaturändringar.

Hambini tråden
Open kommer inte förlora några kunder alls på detta.
De som köper dessa ganska dyra ramar skiter fullständigt i en galen YouTuber, de köpen en open för dess faktiska egenskaper.

De som bryr sig å andra sidan skulle ändå aldrig slanta pengarna som krävs. ?‍♂️
Som sagt, har sett flera personer skriva att de inte kommer köpa en Open p.g.a. vad Hambini kommit fram till. Hur många kunder är svårt att säga.

Hambini tråden
Är det ett faktum att en stor del av konsumenterna kollar på detta innan de köper en cykel?

• Haha
Reactions: BJS
Hambini tråden
Han skrev ju till Hambini eller hur? Han påstod att ramen var som den ska vara utan att mäta själv. Han nämnde aldrig nåt om att Hambini hade mätt med fel instrument. Det är att faktum att Open kommer förlora kunder p.g.a. Hambini. Det har jag själv läst om på olika forum. Ligger det inte i Vroomens intresse att antingen stämma eller förklara till allmänheten varför Hambini har fel?

Den enda anledningen jag kan se till varför han inte vågar stämma, är för att han vet att Hambini kan bevisa att han har rätt.
Finns fler anledningar än din enda. den andra kan vara att det är kostsamt att dra detta till domstol.
Kostnaden överstiger PR förlusten.
Så din kommentar om "den enda" säger mer om vad man tror utifrån youtube filmer. Det ligger alltid något mer bakom.

Summa summarum, Vroomen har haft sin beskärda del av jävelskap i cykelvärlden och han är kvar än. Att Hambini säljer BB till proffsstall säger en del men inte hela bilden. Man måste förstå stallens konkurrenskultur. Psykologiska övertag är värt mkt.

Jag förstår att det här är en lönlös diskussion, jag anser Hambini är oseriös, handlingar säger mer än ord. Könsord och sådana ord hör inte hemma i en sansad diskussion och är mycket svårt att citera för framtida referenser.

Hambini tråden
Det är nog bara folk som gillar att gnälla och har förälskat sig i en galen lagernasare med svår koprolali vilka påstår att de har ändrat sig. De var nog dock inte kunder ens innan....
Det förändrar inte vad jag sa, kunder är kunder. Vroomen hade inte hotat med att stämma om det var en galning vars åsikt folk ignorerar. Han är definitivt rädd för att förlora kunder.

Hambini tråden
Hambini har knappt 70’ fanboys som i genomsnitt genererar runt 100’ visningar per publicering, en genomsnittlig 14årig influenser från Skärholmen som testar nagellack genererar mer intresse så varför skulle en framstående tillverkare i cykelindustrin öppet starta en you-tube beef med honom.
ABC i marknadsföring säger att den bästa skadekontrollen är att tiga ihjäl honom och låta honom spendera timmar med att vara verbal på en 5-årings nivå och sälja ett hemsvarvat lager om dagen.

Den enda värdefulla slutprodukten i både tillverkar och konsumentledet av detta är en förbättrad QC och en bättre kundsupport när felaktiga produkter råkar hamna på marknaden.

Om problemet var så omfattande som Hambini så subtilt insinuerar även om han inte själv kvantifierar det, så är jag ganska övertygad att industrin skulle kasta betydligt fler kvalificerade resurser på att lösa det eftersom det är deras lönsamhet som skulle drabbas.

Hambini tråden
Hambini har knappt 70’ fanboys som i genomsnitt genererar runt 100’ visningar per publicering, en genomsnittlig 14årig influenser från Skärholmen som testar nagellack genererar mer intresse så varför skulle en framstående tillverkare i cykelindustrin öppet starta en you-tube beef med honom.
ABC i marknadsföring säger att den bästa skadekontrollen är att tiga ihjäl honom och låta honom spendera timmar med att vara verbal på en 5-årings nivå och sälja ett hemsvarvat lager om dagen.

Den enda värdefulla slutprodukten i både tillverkar och konsumentledet av detta är en förbättrad QC och en bättre kundsupport när felaktiga produkter råkar hamna på marknaden.

Om problemet var så omfattande som Hambini så subtilt insinuerar även om han inte själv kvantifierar det, så är jag ganska övertygad att industrin skulle kasta betydligt fler kvalificerade resurser på att lösa det eftersom det är deras lönsamhet som skulle drabbas.
Varför hotar Open med att stämma honom då? Om du hade haft rätt så hade de bara ignorerat honom. Uppenbarligen ser de det han gör som ett hot. Eller så ser ollonhuvudet det bara som ett slag mot sitt ego. Kan man säga ollonhuvud här?

Hambini tråden
Jo, jag tror såklart att han vill sälja så många av sina bb som möjligt. Men det behöver inte vara p.g.a. att en ram är dålig utan bara som en uppgradering. På samma sätt som man t.e.x. köper Ceramicspeed. Jag har aldrig fått uppfattningen om att han menar att varenda ram av det slaget är dålig, varken har jag hört honom säga det rakt av. Jag har svårt att tänka mig att någon med ens en gnutta vett i skallen kommer tro på att alla eller de flesta ramar är dåliga.

Så du menar att det är möjligt att han ljuger om sin bakgrund? Tror du inte att nån av alla personer i cykelvärlden redan hade kommit ut med det om han hade ljugit om vad han jobbat med? Så svårt är det inte att ta reda på. Du kanske inte ens ifrågasatte hans bakgrund där, jag kan ha fattat fel.

Jag säger inte att han har rätt i allt han säger. Nu diskuterar vi ramar, och han har haft åsikter om mycket mer än det.

Det fetmarkerade. Är det inte så det är också? Alltså folk som har haft problem med sina bb som skickar in sina cyklar till honom?
Fast om det viktiga är att det snurrar bra när man petar på vevarna kan man ju köpa kogel eller något annat med.
Har aldrig menat att han ljuger om sin bakgrund. Menar bara att det egentligen inte säger så mycket. En tusendels millimeter fel på ett flygplan kan betyda att det störtar. En cykel, händer inget. Att han jobbar där säger ju heller inte att han per automatik är bättre än de som konstruerat ramen. Kan vara så. Kan vara så att det inte är fallet. I detta fall så säger han ju bara själv vad han jobbat med. Det säger ju inte att han är den bästa. Det är ju bara ett sätt att få folk att inte ifrågasätta honom. Lite som Trump, ”jag är president, därmed vet jag bäst”.
Fast han smutskastar och generaliserar ju brett. Det är ju det som är farligt. Pratar som om han upptäkt fel men tillverkaren vill inte göra något åt det. När sanningen är att han blivit kontaktad för att tillverkaren vill se felet och göra något åt det. Men det säger han ju inte, för det skulle ju innebära att en stor del av hans smutskastning skulle falla.

tycker bara det blir farligt när man sväljer hull o hår. Som du verkar gjort.

Hambini tråden
Open är ju så pass små i jämförelse med giganterna på marknaden, så för dom svider det kanske mer än vad det hade gjort för Scott eller Specialized. Särskilt eftersom Open riktar in sig på folk som är intresserade, och därmed kanske råkar stöta på Hambini någonstans och ser hans videos. Jag hade nog också tyckt det var besvärligt om jag ägde Open. Hur många cyklar säljer dom per år typ? Finns det några siffror?

Hambini tråden
Prova gärna
Men vad du kommer att mäta, åtminstone om din cykel har ett bra vevlager, är det obelastade lagrets motstånd
Dvs tätningarnas motstånd + fettets + lagerkulornas osv
Det intressanta hade isf varit att jämföra racer med mfg mot om man haft en cykel där veven sitter i spänn mellan sneda lager.Att det är ngt motstånd i alla tätade, och även oväntade för den delen, lager är självklart

Hambini tråden
Open är ju så pass små i jämförelse med giganterna på marknaden, så för dom svider det kanske mer än vad det hade gjort för Scott eller Specialized. Särskilt eftersom Open riktar in sig på folk som är intresserade, och därmed kanske råkar stöta på Hambini någonstans och ser hans videos. Jag hade nog också tyckt det var besvärligt om jag ägde Open. Hur många cyklar säljer dom per år typ? Finns det några siffror?
Det som jag tycker är mest besvärande med Openroasten är att inte ägaren av ramen kontaktat säljaren/Open utan skickat den till Hambini.

M

Hambini tråden
Som sagt, har sett flera personer skriva att de inte kommer köpa en Open p.g.a. vad Hambini kommit fram till. Hur många kunder är svårt att säga.
Vad cyklar dessa personerna på idag??

En av de som klagade högljutt på FB i en likande tråd hade en bild på sin hoj i profilen.
Det stålhärket med fälgbroms som han kallade Gravel hade jag inte cyklat en meter på.

Så sannolikheten att han skulle ens vara på bollplan för att köpa en open är typ NOLL.

Tomma tunnor skramlar mest. ?‍♂️

Hambini tråden
Jag tycker det är osmakligt hur vissa drar paralleller mellan hur han talar och beter sig och därmed inte skall få delta i en diskussion gällande teknik.

Att han är en skitstövel eller lider av någon form av problem har ingenting att göra med om han har rätt eller fel.

Om vi väljer att endast godkänna fakta från personer som beter sig på ett socialt accepterat sätt så tror jag det säger mer om mottagaren än sändaren.

Hambini tråden
Jag tycker det är osmakligt hur vissa drar paralleller mellan hur han talar och beter sig och därmed inte skall få delta i en diskussion gällande teknik.

Att han är en skitstövel eller lider av någon form av problem har ingenting att göra med om han har rätt eller fel.

Om vi väljer att endast godkänna fakta från personer som beter sig på ett socialt accepterat sätt så tror jag det säger mer om mottagaren än sändaren.
Jag förstår att du menar mig, det är inte socialt accepterat att använda könsord i tekniska beskrivningar. Det tycker jag är bra.
Om han har någon form av diagnos bryr jag mig inte om - alls. jag ställer samma krav på andra som på mig, bemöt mig med respekt så får du det åter.
Andra anledningar som förstärker mitt intryck av Hambini som oseriös ser du i trådens äldre inlägg.

Hambini tråden
Man kan också tänka sig om man frågar mig som har lagat många kolfibergrejer till idag och kanske i framtiden den omöjliga frågan: Vilken ram är bäst ur mitt perspektiv.
Jag har i princip lagat allt, billigt till väldigt dyrt. Dyr ram = noll fel. Inget kunde vara längre från sanningen.

Tänk så här istället.
R&D kostar en summa. Denna skall slås ut över ett bestämt antal ramar under ett bestämt tidsintervall.
Tillverkningskostnad
Kassationer
Vinst

Förstår man den formeln så har man kommit halva vägen. Man ska ju addera marknadsföring och andra kostnader som kanske dyker upp när man tänker att man skall syssla med lite goodwill eller starta ett stall och sådana saker.

Det är därför cykelmärken, speciellt landsväghållet har min största respekt att de håller allt flytande år efter år samtidigt som de får ut uppdaterade grejor. Det ÄR imponerande när man har stenhård konkurrens från asien med rebadgade ramar som har 1-3 års livslängd på marknaden när de byter namn och så vidare.

Har sett massor med ramar som kommit ut med aggressiv marknadsföring men inget nytt under solen och sedan försvunnit.

Allt ovan säger ingenting om passformen i ett vevlagerhus men betänk detta faktum. Vilka defekter kan du leva med i förhållande till det pris du vill betala? Noll defekter är inte ett alternativ, någon kommer alltid att hitta fel.
jag anser att dålig passform i vevlagerhus är enklare att leva med än ett veck i toppröret som gör så att det går av efter en 1500W spurt.
Eller papperstunna diagonalrör som spricker efter stenskott.

Var o en väljer sina strider.

Hambini tråden
Jag tar gärna en ram som går sönder vid 1 500 watt om den håller i övrigt.

Hambini tråden
Att han är föredetta flygmekamiker (vilket förövrigt är en inriktning att välja på fordonsgymnasiet ; )
Men numer är en youtuber från en skjul någonstans och svarvar egna bbhyllsor kanske säger en del om hur pass vass han var som hangarsopare...

Hambini tråden

Än så länge har jag inte sett ett enda statement som har ett kommersiellt avtryck bakom sig, att man inte kommer köpa ytterligare en gravel från samma tillverkare är ju lixom default läge för de flesta tillverkare även om just Open verkar ha en hel del återkommande köpare.

Om det nu fanns så många förbannade köpare som känner sig lurade av alla andra utom Hambini, så borde han väl kunna ordna med ett ram bål på garageuppfarten så att det verkligen ger lite media reach.

Hambini tråden
Varför hotar Open med att stämma honom då? Om du hade haft rätt så hade de bara ignorerat honom. Uppenbarligen ser de det han gör som ett hot. Eller så ser ollonhuvudet det bara som ett slag mot sitt ego. Kan man säga ollonhuvud här?

Personligen vet jag inte alls om ägarna bakom Open verkligen överväger en juridisk process, om de nu gör det så verkar det lite konstigt att hantera det publikt. Att någon på bolaget blivit tillräckligt arg på Hambini för att i affekt skramla med vapnen är ju inte alls otroligt, men att flygsoldat 113 Bom använder det för att boosta sitt varumärke förvånar mig allra minst.

Hambini tråden

Eller så är det en viktig påminnelse om varför retorik är så viktigt om man vill uppnå ett effektivt lärande, oavsett vad som flyger på Happy så är det minst lika viktigt i resen av världen att kunna förmedla sitt kunnande på ett acceptabelt sätt för att bli tagen på allvar.
Eller skall vi kanske börja lyssna på Trump oxå?

Hambini tråden

Folk som uppträder som en femåring på crack har svårt att bli tagen på allvar.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp