Byta cykel eller uppgradera hjul etc?

Hej!
Jag började cykla LVG iår med en White GX Pro 2018 och det har väl blivit en 300 mil ungefär så blev ganska fast. Den cykeln köpte jag för 7k och den har:
-Aluram med kolfibergaffel
-Hydrauliska skivbromsar
-2x10 Tiagrasystem.
Nu iår har jag cyklar rundor på 13-14 mil i klunga med snitt på 33-34 utan nämnvärda problem och vi tränar nu för att köra en halvvätter sub4 och ev en vättern senare.

Jag cyklar även en del gravel nu på hösten och då kränger jag bara om till 40x700-däck och ger mig ut i skogen.
Det jag nu funderar på är om det är värt att byta till annan lvgcykel och behålla graveln mer för ren gravel och vinterbruk. Det som det fastnar på är dock priset på en ny cykel.. Jag vill inte betala mer än 20k för en ny racer och jag vill absolut ha skivbromsar. Jag tycker det är svårt att hitta det och jag funderar helt enkel på om det är mer bang for the buck att bara köpa ett par lite mer högprofilshjul istället (med qr som jag har) för det borde man kunna hitta någorlunda billigt och sen bara swappa hjul beroende på underlag. Kanske skivbromscyklarna gått ner lite i pris till säsongen 2022?

Input?

Mvh Peter

Välkommen i träsket! Vad är motivationen till viljan att uppgradera? Vill du ha roligare cykling, bli snabbare, ha en snyggare cykel, tycker det är kul att meka för mekandets skull... ?

Inte i lager just nu, men prel. under början av 2021.

Det jag nu funderar på är om det är värt att byta till annan lvgcykel och behålla graveln mer för ren gravel och vinterbruk. Det som det fastnar på är dock priset på en ny cykel.. Jag vill inte betala mer än 20k för en ny racer och jag vill absolut ha skivbromsar.
Köper du på postorder kan du få en skivbromsad racer för <20kSEK. Tom <15kSEK om du "nöjer" dig med Tiagra
Tex Canyon Endurace AL 6.0 för 14.699 SEK + frakt o pedaler
Vill du istället ha 11-delat kostar Canyon Endurace AL 7.0 17.999 SEK + frakt o pedaler
OBS: Canyon gör riktigt bra och prisvärda cyklar, de är därför så populära att de ofta har svårt att hinna leverera. Kolla därför leveranstid för din strl

Ett alternativ kan vara 11-delade Rose Pro SL Disc för 17.803 SEK även det + frakt o pedaler (trots bilden)

Senast ändrad:
Köper du på postorder kan du få en skivbromsad racer för <20kSEK. Tom <15kSEK om du "nöjer" dig med Tiagra
Tex Canyon Endurace AL 6.0 för 14.699 SEK + frakt o pedaler
Vill du istället ha 11-delat kostar Canyon Endurace AL 7.0 17.999 SEK + frakt o pedaler
Väljer man Cube kan man få 105-utrustad skivbromscykel för endast 1399 EURO med fri frakt.

Senast redigerad av en moderator:
Vill mest uppgradera isf för att få en roligare cykel jag kan cykla snabbare på men jag undrar om det verkligen gör sån stor skillnad? Är inte intresserad av att lägga pengar på det "bara för att det är kul att köpa nytt" så att säga :)

Vill mest uppgradera isf för att få en roligare cykel jag kan cykla snabbare på men jag undrar om det verkligen gör sån stor skillnad? Är inte intresserad av att lägga pengar på det "bara för att det är kul att köpa nytt" så att säga :)

Den bittra sanningen är att sittställning, styrbredd, kläder, däck är effektivare åtgärder för att bli snabbare.

Men nya cyklar är kul!

Det är skillnad. I känsla. Skulle jag säga. Vill du bli snabbare finns det andra/bättre åtgärder att börja med än att köpa ny hoj. Samtidigt är det, i mitt tycke, så pass stor skillnad på en bättre kolfiberhoj jämfört med en instegshoj att jag personligen är beredd att betala för det. Men det är givetvis inte nödvändigt att göra det efter första säsongen. Jag köpte nya hjul till min förra racer efter 4-5 år och bytte cykel efter ytterligare 4-5 år.

Det är skillnad. I känsla. Skulle jag säga. Vill du bli snabbare finns det andra/bättre åtgärder att börja med än att köpa ny hoj. Samtidigt är det, i mitt tycke, så pass stor skillnad på en bättre kolfiberhoj jämfört med en instegshoj att jag personligen är beredd att betala för det. Men det är givetvis inte nödvändigt att göra det efter första säsongen. Jag köpte nya hjul till min förra racer efter 4-5 år och bytte cykel efter ytterligare 4-5 år.
Men om man tänker att man lägger ~5000 på uppgradering istället, hjul känns som absolut bästa, något annat man bör kolla på förutom hjul?

Börja med nya hjul där du kan byta inserts från QR till TA så har du framtidssäkrat dom till nästa cykelköp (dt-swiss etc.).

Däck för känslans skull och smalare styre och slammad stam för att bli mer aero. Detta i kombination med stark rygg och bål för att orka sitta länge i en obekväm position. Blir väl en investering på 1200kr och ett antal timmars coreträning totalt.

Tillbaka
Topp