Kör bara på högsta växeln

Expired

Medlem
Tjena, har en Cube med Bosch Performance gen 3. Det är någon slags hybridcykel men jag kör med den till jobbet och affären mest. Ibland en runda i naturen också. Problemet är drevningen, jag kör nästan alltid på högsta växeln, dvs det minsta hjulet på baknavet. Problemet är då att jag inte kan växla upp mer om det kommer en nedförsbacke, det små dreven stjäl mer energi (tänker jag mig) samt att om jag kör nästan bara på ett drev så kommer ju det att slitas ut långt innan de andra.
Går det att byta framdrev, från dagens 38 kugg till säg 44? Det har inget med trim att göra då assistansen stoppar via en givare på hjulet så det blir inte mer än 25 km/h oavsett drivning. Sen kan man ju trampa manuellt fortare såklart men det gäller alla cyklar.
Om det går - är det svårt att byta framdrev? Behövs några specialverktyg, klarar kedjan sex kuggar till?
Mvh Expired.

Tjena, har en Cube med Bosch Performance gen 3. Det är någon slags hybridcykel men jag kör med den till jobbet och affären mest. Ibland en runda i naturen också. Problemet är drevningen, jag kör nästan alltid på högsta växeln, dvs det minsta hjulet på baknavet. Problemet är då att jag inte kan växla upp mer om det kommer en nedförsbacke, det små dreven stjäl mer energi (tänker jag mig) samt att om jag kör nästan bara på ett drev så kommer ju det att slitas ut långt innan de andra.
Går det att byta framdrev, från dagens 38 kugg till säg 44? Det har inget med trim att göra då assistansen stoppar via en givare på hjulet så det blir inte mer än 25 km/h oavsett drivning. Sen kan man ju trampa manuellt fortare såklart men det gäller alla cyklar.
Om det går - är det svårt att byta framdrev? Behövs några specialverktyg, klarar kedjan sex kuggar till?
Mvh Expired.

Har själv samma problem, men på ett Shimano Steps system. Där går det att byta.

Lite googling ger exempelvis detta, https://www.bikeinn.com/cykling/kmc...SaXvFyf47-NJvBYyQChoCR6gQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
och detta https://www.checkfrank.se/kmc-kedja-sida-44t-bosch-3/1830540

Det finns fler butiker som säljer samma eller likvärdiga vevpartier. Googla exempelvis "Bosch Performance gen 3 vevparti" eller "Bosch Performance gen 3 sprocket".

Här är en butik som säljer ett specialverktyg för byte av drev, https://www.checkfrank.se/grs-cykelkund-bosch-3/1346841
Ganska dyrt, men om du söker på nätet så finns det säkert billigare.

Det borde finnas Youtube videor som visar hur man byter drev, det är bara att söka på Youtube.

Innan du ger dig på att byta så försök mät och se om ett större drev/vevparti får plats. Om du har otur kan det ta i kedjestaget på höger sida.

Det skiljer tydligen mellan olika Bosch generationer, så försäkra dig om att du köper rätt komponenter.

Tack :) Jag tog några kort så man ser hur det ser ut. Ser lite tajt ut så frågan är om det får plats... Vore bra om någon som redan gjort det här ingreppet kan bekräfta om det funkar. Jag är van att meka, men det ser ut som att man behöver en speciell hylsa till muttern samt en avdragare för att få bort trampan. Lite kul projekt kan jag tycka. Måste nog ge mig på det för det är en riktigt fin cykel som inte går att använda som tänkt i nuvarande utförande. Har en gammal Skeppshult också och den har inte alls det här problemet så själva utväxlingen på Cuben är rätt märklig. Om jag endast skulle cykla i branta uppförsbackar är den bra, men inte annars.
IMG_1200[1].JPEG
IMG_1201[1].JPEG

Tack :) Jag tog några kort så man ser hur det ser ut. Ser lite tajt ut så frågan är om det får plats... Vore bra om någon som redan gjort det här ingreppet kan bekräfta om det funkar. Jag är van att meka, men det ser ut som att man behöver en speciell hylsa till muttern samt en avdragare för att få bort trampan. Lite kul projekt kan jag tycka. Måste nog ge mig på det för det är en riktigt fin cykel som inte går att använda som tänkt i nuvarande utförande. Har en gammal Skeppshult också och den har inte alls det här problemet så själva utväxlingen på Cuben är rätt märklig. Om jag endast skulle cykla i branta uppförsbackar är den bra, men inte annars. Visa bilaga 454266Visa bilaga 454267

Pedalen behöver du inte lossa. Lossa vevarmen inklusive pedalen. Google/yuotube kan ge dig svaret hur du skall lossa vevarmen.
Jag kan inte se hur tajt det är mot kedjestaget. Försök mät drevets diameter. Den utökade radien blir rent matematiskt (diametern/2)*((44-38)/38)), dvs ca 7,9% av diametern för 38 tänders drevet. Mät sedan hur mycket utrymme du har till kedjestaget nu.
På min cykel är det väldigt tajt, det beror på att kedjestaget har en underlig utformning, och det är ramspecifikt.

Tack, tror det är svaren jag behöver. Antar att man blir av med kedjeskyddet men det får jag väl leva med. Utväxlingen blir bara 15% högre så det är kanske inte värt pengarna. Vad tror ni om det här:

Finns med upp till 60 tänder vilket låter bra. Tyvärr kommer det väl aldrig att få plats, men kanske ett med 50 tänder. Då blir nog utväxlingen hyfsad.

Tillbaka
Topp