raphafestive500

raphafestive500
Ska jag någon gång ge mig på det behöver jag antingen få en total omkoppling i skallen samt transplantera in nya fingrar och tår eller dra till något varmt ställe. På Kanarieholmarna vore det tämligen enkelt att greja.

raphafestive500
Jag bangar i år. Lycka till ni som kör!

Bilagor

• IMG_20171228_104003_207.jpg
    IMG_20171228_104003_207.jpg
    419.9 KB · Besök: 252
raphafestive500
Pissväder, men jag gör nog ett försök. Har varit sjuk i två veckor så detta är ett ypperligt tillfälle att mjuka upp kroppen med lite lågintensiv distansträning. 14 mil blev det idag.

20191224_083815.jpg

raphafestive500
40 mil avklarade här. Många korta rundor för att pussla ihop familjebiten, men det närmar sig. Räknar med runt 5 mil imorgon och liknande sträcka på Måndag....

raphafestive500
Blev klar igår. Regn 3/6h 24e annars rätt okej väder i veckan i Skåne. Mindre blåst än vanligt med :) 24-25e två 6h pass på min cx där jag skulle kört massa grusväg men blev nog 80% asfalt istället, rejält kletigt så fuskade. 26-27e Mtb asfalt/grus lite lite stig.
Blir rulla lite stig idag, intervaller på stig imorgon, distans på stig måndag för att balansera upp all asfalt!

raphafestive500
mrholmiz sa:
Blev klar igår. Regn 3/6h 24e annars rätt okej väder i veckan i Skåne. Mindre blåst än vanligt med :) 24-25e två 6h pass på min cx där jag skulle kört massa grusväg men blev nog 80% asfalt istället, rejält kletigt så fuskade. 26-27e Mtb asfalt/grus lite lite stig.
Blir rulla lite stig idag, intervaller på stig imorgon, distans på stig måndag för att balansera upp all asfalt!

???

raphafestive500
Klar.
Ca 502km,
42 mil med Schwalbe marathon winter plus.
8,2 mil med sommardäck (blev kanonväder igår).
15-16 mil med sällskap (dvs iaf viss draghjälp).

Cykelcross i år igen. Milen utan vinterdäck och is, snö, grus som underlag gick dubbelt så fort. Markant mycket högre snittfart.

Tredje året i rad, men ändå enklaste året. Noll snöstorm denna gång.

raphafestive500
Är otroligt sugen på att testa i år för första gången men det känns som att allt beror på hur vädret artar sig. Fortsätter det relativt milt utan snö och is kanske det kan vara värt ett försök. I år är man ju ändå hemma med minimalt med sociala engagemang.

raphafestive500
Inte helt oväntat kanske. Men det hindrar dig inte från att köra utomhus eller hur? Om jag hinner klämma in detta evenemang i år så siktar jag på utomhuscykling. För ett år sedan körde jag två kortare pass om dagen, vilket var rätt lyckat ur ett familjeperspektiv. :-)
Tråkigt dock om det inte blir ngt märke..... :-(

raphafestive500
Det där var ju litet trist. Jag hade tänkt försöka i år för första gången, och kanske gör det ändå, men att man får köra inne tar ju bort mycket av utmaningen.

raphafestive500
Märks att det är mörka December här i Sverige... Äntligen hittade man en TILL sak att vara grinig över.... :-)
INGEN tvingas köra inomhus i Sverige idag. Vi kan köra utomhus. Så varför haka upp sig på att vissa kommer köra inomhus. Det påverkar väl inte Er Rapha500? Är Ni griniga över de som bor på varmare breddgrader också?
Detta är ju en högst individuell utmaning där de flesta har olika förutsättningar... Deal with it. ;-)

raphafestive500
Jag tänkte köra i år, då det passar in med de förhållanden som råder. Dock försvinner charmen när det ges möjlighet att genomföra det inomhus, vilket gör att min motivation att genomföra det avtar. Det är lite som att köra ett virtuellt göteborgs-varv eller liknande. Utmaningen urholkas när det ges alternativ som underlättar för deltagare, jag förstår varför och har inga problem med det, tycker mest att det är tråkigt för egen del. Att delta i liknande upplägg skapar den där motivationen som gör att jag tar mig ut med cykeln även känslan inte är på topp. Att haka på en befintlig utmaning är en lättja i att inte behöva skapa en egen utmaning, jag tycker det är roligt med utmaningar som pushar mig till saker jag inte tidigare gjort. Påpekandet av att upplägget gör det mindre lustfyllt måste inte ses som grinigt...

raphafestive500
Tänk att gå runt med Raphafestivekepsen på sig och se stolt ut och tänka att man presterat något. Och så har man cyklat inomhus på trainer....mouahahahaha!!!!

raphafestive500
Tänk att gå runt med Raphafestivekepsen på sig och se stolt ut och tänka att man presterat något. Och så har man cyklat inomhus på trainer....mouahahahaha!!!!

Trainer har också utmaningar, inte minst mentalt.
Och som nämnt ovan, att tjura över att trainer räknas är som att tjura över att folk i varma länder får vara med. Hade jag bott i södra Italien hade jag alla dagar i veckan hellre cyklat ute än på trainer. (förtusatt att man får då med lock-down)
Att cykla trainer är ju inte så roligt att man kroknar direkt.

raphafestive500
Tiden som krävs att logga 500km på Zwift är en bråkdel kontra att göra det utomhus med dubbdäck i misärförhållanden. Kudos till den som kan köra ett 10-mila pass utomhus i Sverige mellan Jul och nyår med en medelfart över 40km/h, hen har min respekt ;), i Zwift är det bara joina vilken random C, B, A group ride på en flack bana så har du loggat 100km på 2,5h.

Personligen har jag senaste åren lockats av tanken men ännu inte deltagit, jag vill genomföra utmaningen (få märket) men det krävs både mentala förberedelser, för mig bra förutsättningar vädermässigt och en enorm satsning i form av tid.

Att göra det på Zwift känns inte ens som en utmaning, blir ju knappt värre än en vanlig träningsvecka för mig.

raphafestive500
Tiden som krävs att logga 500km på Zwift är en bråkdel kontra att göra det utomhus med dubbdäck i misärförhållanden. Kudos till den som kan köra ett 10-mila pass utomhus i Sverige mellan Jul och nyår med en medelfart över 40km/h, hen har min respekt ;), i Zwift är det bara joina vilken random C, B, A group ride på en flack bana så har du loggat 100km på 2,5h.

Personligen har jag senaste åren lockats av tanken men ännu inte deltagit, jag vill genomföra utmaningen (få märket) men det krävs både mentala förberedelser, för mig bra förutsättningar vädermässigt och en enorm satsning i form av tid.

Att göra det på Zwift känns inte ens som en utmaning, blir ju knappt värre än en vanlig träningsvecka för mig.

Men när blev Festive 500 en "nordisk challenge"? Andelen av alla deltagare som kör 10 milapass i Sverige med dubb lär vara försvinnande lite mot andelen globalt som kör Festive 500. Inget snack om att det är "hårdare" att köra ute i minusgrader på dubb och en tuff utmaning. Men den stora massan kör ju under betydligt snällare förhållanden. Resonemanget håller liksom inte.

raphafestive500
Men när blev Festive 500 en "nordisk challenge"? Andelen av alla deltagare som kör 10 milapass i Sverige med dubb lär vara försvinnande lite mot andelen globalt som kör Festive 500. Inget snack om att det är "hårdare" att köra ute i minusgrader på dubb och en tuff utmaning. Men den stora massan kör ju under betydligt snällare förhållanden. Resonemanget håller liksom inte.
Folk resonerar säkert olika, men för mig har det funkat som en sporre att ge sig ut under ganska risiga förhållanden och om det är ett alternativ att köra inomhus tappar det lite av den poängen. Detta även om jag personligen säkert skulle ha svårare att genomföra det hela på trainern eftersom jag tycker att det är så förbannat tråkigt att cykla inomhus. Lite svårt att sätta ord på, jag blir bara mer likgiltig inför att köra.

Edit: Det är för övrigt så här det marknadsförs på hemsidan:
1606906108987.png

1606906248168.png

Senast ändrad:
raphafestive500
Haha blev lockad ett tag men en titt i dagboken senare och insikten att jag fått ihop knappt 500km på hela 2020 inser jag att det inte är någon bra idé. När dessutom cyklar lämpade för årstiden är en fixie eller en MTB så...

raphafestive500
Nej nu blev det lite meningslöst.
Det har väl ändå utgått från Brittiska förhållande och funnits ett värde i det. Har man gjort det i Australien har det såklart inte alls den cred som att göra det i vinterförhållande. 50 mil på en vecka på Mallis är inget man stoltserar med direkt :)

Det är ju inte milen utan vädret som är utmaningen egentligen.

Urlakat och menlöst tyvärr, men det har varit en rolig resa och allt dör till slut.
Vem drar igång nåt nytt? :)

raphafestive500
Det har väl ändå utgått från Brittiska förhållande och funnits ett värde i det. Har man gjort det i Australien har det såklart inte alls den cred som att göra det i vinterförhållande. 50 mil på en vecka på Mallis är inget man stoltserar med direkt :)

Urlakat och menlöst tyvärr, men det har varit en rolig resa och allt dör till slut.
Kör du 555km på samma tid så köper jag ett kexchoklad åt dig

raphafestive500
Ska försöka fixa en riktig 500:a (utomhus och med dubbdäck). För något år sedan började jag jättestarkt men redan 1:a dagen gick cykeldatorn sönder.
Sällskap för turer på Södertörn sökes.

raphafestive500

Du har helt rätt i allt du skriver:)
Jag har däremot aldrig hävdat att det är en "nordisk challange", men dom flesta av oss på Happy bor trots allt i norden och cyklar till vardags i norden;).

Hos mig så har lockelsen varit just "utmaningen", visst kan jag fortfarande genomföra Festive 500 utomhus och det vore samma bedrift men i mina ögon så blir lockelsen mindre om inte målet är lika exklusivt.
Jag personligen skulle vara stolt av att få en Festive 500 badge efter att ha krigat mig igenom utmaningen under tuffa förhållanden.

raphafestive500

Nej det är inte megalångt, men även om man sniglar sig runt är det nog för de flesta som har någon annan än sig själv att tänka på nog så utmanande att hitta tiden om inte annat.
Sen är ju "brittisk vinter" ett väldigt brett begrepp som i regel är betydligt snällare än svenskt väder den årstiden.
Alltid lika kul med deras artiklar om "winter riding" så testar de grejer man själv skulle ha tidigt höst eller sen vår:)

Tillbaka
Topp