[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja, den har den tekniken, men den marknadsfördes väl inte som hybrid egentligen? Och hade väl ganska kort räckvidd på bensin? (Rex säljs väl inte ny längre?)

Jag tänker mer på det segmentet som PHEV plugin parallell hybriderna täcker. 5-6 mil på batteri, och sedan "långt" på ICE fossila bränslen.
Nej, den marknadsfördes som en elbil med en liten hjälpmotor. Vad jag har förstått så är den dock uppskattad av många som kör i3 REX. Samtidigt har nog just den funktionen av en förbränningsmotor i en elbil spelat ut sin roll nu när räckvidden i elbilarna är uppe på höga nivåer.
De säljs inte nya längre, nej.

Men det var väl ingen motor som var konstruerad för att vara optimal till uppgiften?
Kommer jag ihåg rätt så var det en motor som används till motorcykel.
Ja, en kinesisk scootermotor tillverkad av Kymco. ?

• Gilla
Reactions: rln
Samtidigt har nog just den funktionen av en förbränningsmotor i en elbil spelat ut sin roll nu när räckvidden i elbilarna är uppe på höga nivåer.
Samtidigt är ju en stor nackdel med elbilarna den stora kostnaden och miljöpåverkan från det stora batteriet. Så med en vettig seriehybridlösning borde man slippa nästan allt dåligt med elbilarna utan större miljömässig nackdel.

Samtidigt är ju en stor nackdel med elbilarna den stora kostnaden och miljöpåverkan från det stora batteriet. Så med en vettig seriehybridlösning borde man slippa nästan allt dåligt med elbilarna utan större miljömässig nackdel.
Ja, visst är det så. Absolut. Jag tänker mig att det rimligtvis är så att vi behöver köra elbilar med mindre batterier framgent, av just den anledningen. Samt att vi behöver lösningar som exempelvis elektrifierade vägar, för att kunna köra elbilar utan att nyttja batterierna i dom över huvud taget på stora delar av vägnätet.

Men jag har heller inte någon egentlig koll på seriehybridlösning och vad det innebär. Har du lust att dra tanken kring det lite snabbt och lätt, igen, för mig som oinvigd?

Jag tror att en Nissan Leaf leasing ink vinterdäck och 9000mil på 3år skulle inte gå på mera än 4000-4500kr i månaden.

Varifrån kommer all el som kommer att behövas framöver? Bara undrar...

Från Katrineholm.

Vet inte om den ska definieras som seriehybrid men för en total lekman som mig är ett koncept som Obrist en intressant model för vissa användningsområden. Vad jag förstår en förbränningsmotor avsedd helt för just syftet, att hjälpa en i övrigt eldriven bil.

Vi eldar upp oljan i kraftverk istället. Förhoppningsvis med högre verkningsgrad och en överföring och slutanvändning som är bra nog för att inte den högre verkningsgraden skall ätas upp.

Dels pågår det redan och planeras omfattande utbyggnad av vindkraftparker i natursköna skogar, t.o.m. fjällnära områden, samt kust- och skärgårdsmiljöer. Dels byggs det ut solel. Men i mångt och mycket lär det komma behövas fossila bränslen, framförallt om/när kärnkraften stängs. Så Karlshamnsverket (som vi såg redan i somras), och antagligen import.

Från Katrineholm.

Hoppas det räcker när stålverken i norr börjar äta upp all el som produceras där samtidigt som kärnkraftverken i söder lägger ner.
Känns som jag får spara kvistarna jag klipper ner och elda dom i braskaminen när det blir kallt.

Vind, vatten, kärnkraft.

vind exploderar just nu och inom 2år är det en väldigt stor del av våran produktion. Argumentet med att det ibland inte blåser är skitsnack. Bara man kollar produktionsdatan från vindkraften.

sedan har vi ingen elbrist som många hävdar. Vi har
kapacitet problem på vissa ställen och det är något helt annat.

Vind, vatten, kärnkraft.

vind exploderar just nu och inom 2år är det en väldigt stor del av våran produktion. Argumentet med att det ibland inte blåser är skitsnack. Bara man kollar produktionsdatan från vindkraften.

Kärnkraften lägger vi ju ner, så den kan vi räkna bort framöver.
En riktigt kall vinternatt uppfattar jag som rätt vindstilla, men det är en känsla
och inget som jag kan bevisa.
Elbrist tror jag nog vi har eftersom vi importerar emellanåt, iaf brist på inhemsk el.

Kärnkraften lägger vi ju ner, så den kan vi räkna bort framöver.
En riktigt kall vinternatt uppfattar jag som rätt vindstilla, men det är en känsla
och inget som jag kan bevisa.
Elbrist tror jag nog vi har eftersom vi importerar emellanåt, iaf brist på inhemsk el.
Nej vi har ingen elbrist. Vi har dock en el börs och det kan vara mera ekonomiskt att importera än producera om priset är rätt eller låga vatten nivåer i magasinen.

på ett år har vi normalt en netto export på 10-30twh.

Kärnkraften kommer bli ersatt med vid inom 20-30år.

Vind, vatten, kärnkraft.

Vind? Exploderar?

:)

Vind, vatten, kärnkraft.

Jag kollade snabbt på webbsidan kontrollrummet. I slutet av november varierade effekten mellan 500 till över 5 000 megawatt.

Historiskt har vindkraften i norra Europa haft som lägst några fåtal procent av installerad effekt vid några tillfällen.

Nej vi har ingen elbrist. Vi har dock en el börs och det kan vara mera ekonomiskt att importera än producera om priset är rätt eller låga vatten nivåer i magasinen.

på ett år har vi normalt en netto export på 10-30twh.

Kärnkraften kommer bli ersatt med vid inom 20-30år.
Rätt imponerande argumentation påstå att vi inte har elbrist och länka till Kontrolrummet som visar att vi just då importerar el när det är varm dag i december, vatten- och kärnkraft går för fullt och det är knappt tre veckor kvar till januari och en reaktor mindre. Men visst, fossil el från kontinenten är kanon. Antingen polsk/tysk brunkol eller Putins naturgas. Lysande, Sickan, lysande.

Från Katrineholm.

Att lägga våra behov av elektricitet i händerna på ETC kan ju inte bli annat än katastrof.
Maken till bidragsbluffare finns inte och allt de fabricerar är gigantiska luftslott.

Och vi har ingen elbrist i sverige.
Vi kan bara inte fördela den från norr till söder, och kommer inte så att kunna de närmaste 10 åren heller.

Problemet vi har är att vi har mer och mer instabil elproduktion och där kan enbart vattenkraft och kärnkraftverk balansera upp.
oavsett hur stora sol och vindspelet vi bygger så funkar inte den effekten i ett elnät utan basen från de äkta kraftkällorna. ?‍♂️
Enkelt men inget våra politiker förstår.

Jag vägrar tro att det det inte skulle gå att bygga en lätt och hyfsat stor familjebil med tillräckligt bra säkerhet för under 250’. Kruxet är att den då kanske skulle bli lite bullrig och sakna en del komfort och lyx.
Jag tänker att man kan ungefär halvera alla siffror från en av dagens överviktiga lyxhybridsuvar: 1200kg, 80 hästar, hybridteknik med batteri som fixar 40 km körning och en verklig fossil förbrukning på under 0,4l/mil. Det BORDE inte vara en teknisk omöjlighet men det skulle vara en bra och överkomlig produkt för många människor (däremot blir det väl en produkt tillverkaren inte har så bra marginal på). /Gubbe
Från Mp.

Att lägga våra behov av elektricitet i händerna på ETC kan ju inte bli annat än katastrof.
Maken till bidragsbluffare finns inte och allt de fabricerar är gigantiska luftslott.

Och vi har ingen elbrist i sverige.
Vi kan bara inte fördela den från norr till söder, och kommer inte så att kunna de närmaste 10 åren heller.

Problemet vi har är att vi har mer och mer instabil elproduktion och där kan enbart vattenkraft och kärnkraftverk balansera upp.
oavsett hur stora sol och vindspelet vi bygger så funkar inte den effekten i ett elnät utan basen från de äkta kraftkällorna. ?‍♂️
Enkelt men inget våra politiker förstår.

Jag håller inte med.

Jag håller med.

Jag håller inte med.

Men det är trots allt snart På Spåret så om det är ok med dig lämnar jag det gärna vid det där om att enas om oenighet. Och önskar en trevlig kväll. ?

Seriehybrid på riktigt. Volt/Ampera. Självklart kan man skapa en snålare, enklare, billigare med samma/liknande teknik.

Gamla v60 hybrid (500 ex) låter väl utmärkt att byta till för TS. Räcker inte till hela körsträckan men ligger inom budget och känns precis som en Volvo ?.

Ja, den har den tekniken, men den marknadsfördes väl inte som hybrid egentligen? Och hade väl ganska kort räckvidd på bensin? (Rex säljs väl inte ny längre?)

Jag tänker mer på det segmentet som PHEV plugin parallell hybriderna täcker. 5-6 mil på batteri, och sedan "långt" på ICE fossila bränslen.

Det kallas väl seriehybrid, alltså ettoftast mindre batteri och en liten förbrännkngsmotor enbart avsedd för laddning.
Läste om en österrikisk eller schweizisk uppfinnare som jobbar med ett sådant koncept. Minns inte vad han heter. Intressant. Kompakt och enkel förbränningsmotor som är helt integrerad i ett laddsystem. Fast jag tror inte det gått så bra för honom att sälja in den.

Det kallas väl seriehybrid, alltså ettoftast mindre batteri och en liten förbrännkngsmotor enbart avsedd för laddning.
Läste om en österrikisk eller schweizisk uppfinnare som jobbar med ett sådant koncept. Minns inte vad han heter. Intressant. Kompakt och enkel förbränningsmotor som är helt integrerad i ett laddsystem. Fast jag tror inte det gått så bra för honom att sälja in den.
Se tidigare inlägg. https://happyride.se/forum/threads/...ka-jag-ersaetta-xc70-med.3685638/post-3857483

Kolla på Volt /Ampera det är ju det du pratar om.

Har för mig att jag läste om någon som hade en specialgenerator Som drevs på nåt fossilt på liten släpvagn för laddning av elbilar under färd. Uppfinnarens tanke var att hyra ut såna till elbilsägare som skulle åka långt.
För all del så är väl idéen inte så dum men jag har svårt att tro att den är kommersiellt gångbart.

Fördelen med en serieladdhybrid förutom att batteriet kan dimensioneras för dagligt normalbehov är följande:
Acceleration görs med el, retardation återvinns till el istället för att avgå som värme. Stillestånd och låg fart görs på el. Vid körning på bränsle behövs endast en motor stor nog att bibehålla uppnådd fart. Motorn fungerar som en industrimotor och kan optimeras för att gå så snålt som möjligt. I princip räcker det med ett varvtal för att bibehålla balans och ett för att återställa balans när man tagit ut extra ur hybriddelen på batteriet.

I Sverige kan man ju absolut tänka sig att vi inom kort kan hoppa över laddhybridsteget. Men tänk alla andra länder där möjligheterna inte är lika bra. Att trycka i 15-20kWh långsamt per natt och och inte förbruka bränsle kommer göra stor skillnad. Särskilt i tätort. De flesta människor kör inte långt. De kör kort, med eller utan kö.

Två meddelanden man får upp i en Volt/Ampera.
Förbränningsmotorn kommer startas i 10 minuter. Den har inte använts och behöver motioneras. Du måste förbruka bensinen i tanken den förbrukas för långsamt och kan bli undermålig.
Tanken är på 26 liter. :)

I Sverige kan man ju absolut tänka sig att vi inom kort kan hoppa över laddhybridsteget. Men tänk alla andra länder där möjligheterna inte är lika bra. Att trycka i 15-20kWh långsamt per natt och och inte förbruka bränsle kommer göra stor skillnad. Särskilt i tätort. De flesta människor kör inte långt. De kör kort, med eller utan kö.
Frågan är väl hur alla som bor i lägenhet och parkerar på gatan ska kunna trycka i dessa 15-20kWh per natt. Hör väldigt lite om detta i debatten. Man kan tycka att ex.vis MP borde driva på för sådana frågor på kommunal nivå, men där verkar det mesta gå ut på att bilen ska bort ur stan. I villaghettona i förorterna är det naturligtvis inga problem.

Två meddelanden man får upp i en Volt/Ampera.
Förbränningsmotorn kommer startas i 10 minuter. Den har inte använts och behöver motioneras. Du måste förbruka bensinen i tanken den förbrukas för långsamt och kan bli undermålig.
Tanken är på 26 liter. :)
Du kör för korta sträckor helt enkelt, som skulle kunna cyklas istället :-)

seriehybrid tycker jag är lite intressant ändå. Fast bäst vore kanske att titta på hur de gör i atomubåtar. De verkar ha nån bra lösning på strömförsörningen.

• Gilla
Reactions: rln
Det låter som att du ska fortsätta med en bränsledriven bil men inte en Volvo där förbrukningen är högre än de flesta andra.
Hybrider i den storleken förbrukar mer än motsvarande bensin el diesel och dras också med kvalitetsbekymmer.
Du har egentligen bara Polestar, Merca EQC och Audi E tron att välja på som elbil. Alla tre med en verklig räckvidd ner mot 20 mil
Absolut biligast för dig kommer det va att hitta en fräsch euro 5 bil och köra den till den är slut. De drar tydligt mindre än euro 6or som lider av påtvingade avgasreningsystem.
Bmw använde under den eran en teknik i sina dieslar som gör dem snåla. Merca låg bra till också men inte lika bra.

Du kommer tröttna på att vänta på att laddkabeln .... tro mig , har provat. Du kommer trötttna på den korta körsträckan, som blir ännu kortare av last, släpkärra.
Det är enkelt att tanka i jämförelse med att försöka sig på en elbil.

Om TS bara skall se till den egna plånboken och inte väga in några andra aspekter så tror jag att ovanstående är det bästa rådet som givits i den här tråden. För 300 000 kr får man en helt OK begagnad Euro 5 dieselbil och 14,5 kubikmeter diesel, vilket i trådstartarens fall räcker för att ta sig fram och tillbaka till jobbet i nästan 10,5 år med dagens dieselpris.

Sedan är ju frågan hur mycket en liter diesel kommer att kosta när oljebolagen skall kompensera sig för uteblivna intäkter och när staten skall betala för alla åtgärder vi har satt in under pandemin.

Frågan är väl hur alla som bor i lägenhet och parkerar på gatan ska kunna trycka i dessa 15-20kWh per natt. Hör väldigt lite om detta i debatten. Man kan tycka att ex.vis MP borde driva på för sådana frågor på kommunal nivå, men där verkar det mesta gå ut på att bilen ska bort ur stan. I villaghettona i förorterna är det naturligtvis inga problem.
Det är nog så att många av bilarna kommer från kranskommuner/villor. De som bor i stan, behöver bil och jobbar utanför behöver prioriteras. De som bor i stan och jobbar i stan behöver en annan lösning.

Du kör för korta sträckor helt enkelt, som skulle kunna cyklas istället :-)
Jag har ca 90 km per dag. Jag försöker cykla helt eller delvis ibland. Helt är svårt då man därmed jobbar nästan halvtid som cyklist. Lyxigt jobb men inte tillsammans med annan heltid.

Det globala problemet är att det kommer gå åt helvete hur vi än gör? Tröskeleffekter med massiva metanutsläpp och tinande permafrost har redan börjat
Mikroorganismer som legat i dvala i gamla infrusna mammutar etc väcks till liv(apropå corona)
Men efter kommande krasch så har vi förmodligen fusionskraft eller ännu bättre nåt slags ”mitokondriebatteri” i varje byggnad=inget behov av kraftledningar

Finns lite olika analyser av fossilt vs elfordon och visst kommer det bli jäkligt många hål i jordskorpan om alla ska köra batterielektriskt men är förmodligen bättre än oljeslabbet.(borra upp, transportera,förbränna)
Northvolt kommer köra igång en fabrik för återvinning och i ett sånt scenario om det kan skalas upp skulle jag säga all in på batterifordon. Vätgas kan fungera till vissa fordon men i nuläget är det ingen energivinst med vätgas vs batteri

Eller, skulle man inte kunna tänka sig en liten minisnurra på bilen som laddar upp batteriet? Det känns inte som det vore så oerhört svårt tekniskt?

;-)

• Gilla
Reactions: H.
Eller, skulle man inte kunna tänka sig en liten minisnurra på bilen som laddar upp batteriet? Det känns inte som det vore så oerhört svårt tekniskt?

;-)
Precis en ångturbin tänker jag mig. Vi ska bara hitta nåt som genererar ordentligt med värme.

Det är synd att det alltid drar iväg bort från trådstarten i detta ämne. Jag tror fortfarande att Ionic Electric är bästa kompromiss. Även om man behåller den andra bilen får man bättre ekonomi på uteblivna bränsleköp.

Det är nog så att många av bilarna kommer från kranskommuner/villor. De som bor i stan, behöver bil och jobbar utanför behöver prioriteras. De som bor i stan och jobbar i stan behöver en annan lösning.
Är bil nåt man ska få ha bara för att ta sig till/från jobb?
I mitt fall är det tvärtom, jobbet tar jag mig till kollektivt, bilen har jag för fritidsaktiviteter. Och att bo i stan är en nödvändighet för att kunna åka kollektivt, bodde jag en bit ut skulle det bli 7 mil enkel resa i bil istället (pendlar mellan två städer).
Så det är inte så enkelt som att påstå att bor man i stan behöver man ingen bil. Om man gör det omöjligt att ha bil i stan, skulle det för min del innebära att jag flyttar ut och börjar pendla 7 mil m bil istället.

Det är synd att det alltid drar iväg bort från trådstarten i detta ämne. Jag tror fortfarande att Ionic Electric är bästa kompromiss. Även om man behåller den andra bilen får man bättre ekonomi på uteblivna bränsleköp.
Men hur bra är det för miljön/klimatet (ur LCA-perspektiv) med två bilar när man egentligen klarar sig med en?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp